Την ίδια
ώρα που η κατάσταση δείχνει να έχει
αποκλιμακωθεί ο Εμανουέλ Μακρόν ανοίγει νέα
ζητήματα, θίγοντας τον ρόλο που έπαιξαν τα
κοινωνικά δίκτυα στις ταραχές.
Την
συζήτηση προκάλεσε ο ίδιος ο Γάλλος πρόεδρος την
περασμένη Παρασκευή, όταν έσπευσε να αποδώσει
στους ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης μέρος της
ευθύνης για την κλιμάκωση της βίας. «Όταν
γίνονται εργαλείο για να οργανώνονται βίαιες
συγκεντρώσεις ή απόπειρες δολοφονίας, είναι
αληθινό πρόβλημα», είπε στον απόηχο των μέτρων
που αναζητά η κυβέρνησή του για να αποτρέψει να
συμβούν ξανά παρόμοια γεγονότα.
Ο
Εμανουέλ Μακρόν δεν αποκλείει το ενδεχόμενο οι
αρχές να αναστείλουν την πρόσβαση στους
ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης σε ειδικές
περιπτώσεις. Και αυτό γιατί κατά την γνώμη του
πως οι ταραχές οργανώνονται μέσω των κοινωνικών
δικτύων. Πιστεύει, πως αν ταραξίες χάσουν την
εύκολη πρόσβαση στις πλατφόρμες επικοινωνίας,
τότε και τα βίαια επεισόδια θα χάσουν την
δυναμική τους.
Στην
θεωρία ακούγεται λογική η εισήγηση του Γάλλου
προέδρου. Στην πράξη όμως μπάζει νερά. Ακόμη και
χωρίς τα κοινωνικά δίκτυα οι αιτίες που γενούν
τις ταραχές είναι εκεί. Δεν φταίει ούτε το
Facebook, ούτε το TikTok oύτε κανένα άλλο μέσο
για τις βαθιές ανισότητες και τους αποκλεισμούς
της γαλλικής κοινωνίας. Επιπλέον, τυχόν
απαγόρευσή κάποιων από αυτών, θα οδηγήσει στη
χρήση άλλων, δεν είναι ότι θα σταματήσουν να
υπάρχουν. Όσοι αντιδρούν θα βρουν άλλους τρόπους
για να οργανωθούν.
Όταν οι
Γάλλοι ξεσηκώθηκαν και άλωσαν τη Βαστίλη πριν
από τρεις αιώνες δεν είχαν ούτε κοινωνικά
δίκτυα, ούτε κινητά τηλέφωνα. Αλλά μια χαρά τα
κατάφεραν καθώς, έτσι πίστευαν πως
υπερασπίζονταν δικαιώματα, που στη συνέχεια
απέκτησαν θεμελιώδη αξία για το γαλλικό έθνος.
Ακριβώς
για αυτό το λόγο είναι η που απαγόρευση της
πρόσβασης σε κοινωνικά δίκτυα είναι ένα ακραίο
μέτρα που θα ανάψει νέες φωτιές. Θα διαφέρει η
Γαλλία από την Τουρκία ή το Ιράν, δύο χώρες
«πρωτοπόρες» στην καταπάτηση των ανθρωπίνων
δικαιωμάτων και της ελευθερίας του λόγου, αν
κόψει την πρόσβαση στα κοινωνικά δίκτυα; Μάλλον
όχι, αφού θα έχει συμπεριφερθεί με τον ίδιο
αυταρχικό τρόπο.
Ξένια
Τούρκη (philenews.com) |