|
Η Κίνα έχει
αποδειχθεί φέτος πρωταθλήτρια στην αποθήκευση πετρελαίου,
αγοράζοντας περισσότερα από 150 εκατομμύρια βαρέλια – με
κόστος περίπου 10 δισεκατομμύρια δολάρια – πάνω από τις
τρέχουσες ανάγκες της. Η μαζική αυτή συσσώρευση έχει
πυροδοτήσει ερωτήματα για τα κίνητρα πίσω από την κίνηση,
ειδικά σε μια χώρα που προωθεί τα ηλεκτρικά οχήματα.
Κατά το δεύτερο
τρίμηνο, η Κίνα απορρόφησε πάνω από το 90% της παγκόσμιας
αποθήκευσης που είναι δυνατόν να μετρηθεί, ενισχύοντας τις
τιμές του αργού. Αν και δεν υπάρχει απόλυτη σαφήνεια για τη
διάρκεια των αγορών, αναλυτές και έμποροι επισημαίνουν ότι η
χώρα διαθέτει ακόμη σημαντική χωρητικότητα, καθώς πολλές
δεξαμενές παραμένουν ημι-άδειες και νέες θα τεθούν σε
λειτουργία το 2026.
Οι λόγοι πίσω από
την κίνηση της Κίνας είναι πολλαπλοί: πρώτον, οι χαμηλές
τιμές πετρελαίου δημιουργούν ευκαιριακές αγορές, με
προοπτική μακροπρόθεσμου οφέλους. Δεύτερον, η χώρα διαθέτει
πλέον επαρκή υποδομή για την αποθήκευση, ενώ νέοι κανονισμοί
που τέθηκαν σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου καθιστούν τη
στρατηγική αποθήκευση νομική υποχρέωση τόσο για το κράτος
όσο και για τον ιδιωτικό τομέα.
Τρίτον, η Κίνα
επιδιώκει ενεργειακή ασφάλεια σε έναν κόσμο όπου οι ΗΠΑ
μπορούν να επιβάλλουν κυρώσεις και δασμούς, ειδικά όσον
αφορά το πετρέλαιο από Ιράν, Ρωσία και Βενεζουέλα. Τα
τρέχοντα αποθέματα αντιστοιχούν σε 110 ημέρες κατανάλωσης
και, σύμφωνα με ανεπίσημες εκτιμήσεις, μπορεί να επεκταθούν
σε 140–180 ημέρες έως το 2026.
Τέταρτον, υπάρχει η
γεωπολιτική διάσταση: η πιθανότητα διακοπής εφοδιασμού λόγω
εντάσεων γύρω από την Ταϊβάν ενισχύει την ανάγκη για
αποθέματα ασφαλείας. Τέλος, η Κίνα μπορεί να αντιμετωπίζει
το πετρέλαιο ως επένδυση για διαφοροποίηση έναντι των
αμερικανικών ομολόγων, μειώνοντας την έκθεσή της σε δολάρια.
Συνολικά, η Κίνα
φαίνεται ότι θα συνεχίσει να αποθηκεύει πετρέλαιο το 2026,
συνδυάζοντας οικονομικά οφέλη με στρατηγική ασφάλεια. Είτε
κάποιος εφαρμόζει το Ξυράφι του Όκαμ, είτε εξετάζει
πολύπλοκα σενάρια, οι λόγοι πίσω από τη συσσώρευση είναι
σαφείς και πολυδιάστατοι.
|