Η γερμανική
οικονομία από το 2021 και εντεύθεν αναπτύσσεται πιο αργά από
την υπόλοιπη Ευρώπη, ενώ και οι προοπτικές της δεν είναι
ευοίωνες. Ενδεχομένως μια αχνή ελπίδα να προέρχεται από την
ιδιωτική κατανάλωση, αλλά δεν επαρκεί να αναθερμάνει μια
οικονομία ακόμη εξαρτημένη από τις εξαγωγές και απειλούμενη
από τη συνεχιζόμενη συρρίκνωση της κινεζικής αγοράς. Το 2024
οι ιδιωτικές δαπάνες αναμένεται να ενισχυθούν 1%, ενώ το ΑΕΠ
δεν θα αυξηθεί ούτε καν 0,2%, βάσει του ΟΟΣΑ.
Όπως έγραψε το
Reuters σε πρόσφατη ανάλυση του, παρά ταύτα, οι δαπάνες των
νοικοκυριών για πλυντήρια, αμάξια ή ρουχισμό δεν
επιδιορθώνουν μια δομικά ασθενούσα οικονομία. Η ιδιωτική
κατανάλωση ισοδυναμεί σχεδόν με το 50% του γερμανικού ΑΕΠ,
έναντι 60% στην Ιταλία, στη Γαλλία ή στη Βρετανία. Ο
δυνητικός ρυθμός ανάπτυξης της Γερμανίας την τρέχουσα
δεκαετία προβλέπεται στο ισχνό 0,4% ετησίως, σύμφωνα με το
Συμβούλιο Σοφών, που συμβουλεύει το Βερολίνο. Τον Δεκέμβριο
η Μόνικα Σνίτζερ, μέλος του συμβουλίου, υπογράμμισε πως αν
και δεν είναι η Γερμανία η «ασθενής της Ευρώπης», εντούτοις
είναι γηράσκουσα.
Το 2000, στα 100
άτομα τα 27 ήταν 65 ετών και άνω, εν συγκρίσει με τα 28
άτομα το 2023 και τα 50 το 2035, όπερ σημαίνει ελλείψεις
εργαζομένων, δυσχερής χρηματοδότηση των συντάξεων και
διόγκωση των δαπανών υγείας. Η μοναδική βάση στήριξης της
οικονομίας το 2023 ήταν το εμπόριο και η χώρα εμφάνισε
πλεόνασμα περίπου 210 δισ. ευρώ, μειωμένο 10% από εκείνο του
2019, αλλά σημαντικά υψηλότερο από τα 88 δισ. ευρώ του 2022.
Η Γερμανία είναι πιο εκτεθειμένη στις μεταβολές του
διεθνούς εμπορίου, το οποίο συνεισφέρει 40% στο ΑΕΠ, εν
συγκρίσει με το κάτω του 30% σε Γαλλία ή Βρετανία. Πάντως,
οι συναλλαγές Γερμανίας – Κίνας ελαττώθηκαν πέρυσι σε τέτοιο
βαθμό ώστε οι ΗΠΑ να αναδειχθούν στον μεγαλύτερο εταίρο της
πρώτης.
Εντούτοις, το
Βερολίνο εμφάνισε και πάλι μικρό πλεόνασμα 2,5 δισ. ευρώ με
την Κίνα. Οι αριθμοί μπορούν να δώσουν μια εξήγηση, γιατί ο
καγκελάριος Ολαφ Σολτς ακροβατούσε σε τεντωμένο σχοινί όταν
επισκέφθηκε το Πεκίνο τον Απρίλιο. Οι σκληρές δηλώσεις της
Κομισιόν σχετικά με την εμπορική πολιτική της Κίνας δεν
απηχούν τη στάση των γερμανικών επιχειρήσεων. Ο Σολτς είναι
προσεκτικότατος στο να μην ενστερνιστεί την άκαμπτη στάση
των Πρασίνων του κυβερνητικού συνασπισμού του. Αφότου
στερήθηκε έναν σημαντικό αναπτυξιακό πυλώνα της η Γερμανία,
δηλαδή το φθηνό ρωσικό αέριο, ίσως καθυστερήσει την
απειλητική απώλεια ακόμη ενός, της κινεζικής αγοράς, όπου
εξάγονται οχήματα και βιομηχανικά αγαθά.
Σύμφωνα με έρευνα
του Κέντρου Ερευνών Οικονομικής Πολιτικής, το ΑΕΠ της
Γερμανίας σε μια αιφνίδια διακοπή του εμπορίου με την Κίνα
θα βυθιστεί 3,5% έως 5% το πρώτο έτος, ενώ μια πιο σταδιακή
απεξάρτηση θα το επηρέαζε λίγο πάνω από 1% μακροπρόθεσμα. |