Η
παγκόσμια αγορά κεφαλαίων ,ως υποπροιόν μέχρι
τότε της αποκαλούμενης ανοικτής οικονομίας,
αποκτούσε σε μια νύκτα τεράστιο βάρος. Η
απόφαση του Αμερικανού προέδρου, ασχέτως των
λόγων που την υπαγόρευσαν, απελευθέρωσε τις
δυνάμεις του παγκόσμιου χρηματοπιστωτικού
συστήματος. Ο ασκός του χρηματοπιστωτικού Αιόλου
είχε διαρραγεί και οι άνεμοι εξαπολύθηκαν! Από
τις αρχές της δεκαετίας του ’70 παρατηρείται
εντυπωσιακή πλέον αύξηση των ροών κεφαλαίων προς
όποια κατεύθυνση επιτρέπει την επικερδή χρήση
τους, ανεξάρτητα από εθνικούς περιορισμούς.
Ακολουθεί η ενεργειακή κρίση του 1973 και στις
ήδη αυξημένες ροές κεφαλαίων που αναζητούν
αποδόσεις, έρχονται να προστεθούν και κάποια
δισεκατομμύρια δολάρια Αράβων, Μεξικανών και
άλλων τινών
Μπροστά
στην πληθώρα και την ορμή των κεφαλαίων οι
εθνικοί περιορισμοί υποχωρούν. Παρατηρείται
επίσης τεράστια αύξηση των παγκόσμιων ρευστών
χρηματοπιστωτικών στοιχείων και αποθεμάτων, υπό
μορφήν χρήματος ή ομολόγων, σε σημείο ώστε τα
στοιχεία/αποθέματα να αυξάνονται με ρυθμό σχεδόν
τρεις φορές ταχύτερο από τον ρυθμό ανάπτυξης της
πραγματικής οικονομίας.
Υπογραμμίζουμε ότι στις αρχές του 1970, οι
παγκόσμιες ροές κεφαλαίων έφθαναν τα 1000 δις
δολάρια την ημέρα και ήσαν 20 φορές μεγαλύτερες
από τις κινήσεις αγαθών και υπηρεσιών. Η
χρηματοοικονομία είχε εγκατασταθεί για καλά στο
παγκόσμιο οικονομικό πεδίο και η δύναμή της
μπορούσε να χρησιμοποιηθεί πολύ αποτελεσματικά
για την εξάπλωση του πλούτου των εθνών και την
τόνωσή της οικονομικής ανάπτυξης σε όλα τα
σημεία του πλανήτη μας. Με πιο απλά λόγια, η ώρα
της παγκοσμιοποίησης είχε σημάνει. Εκείνη την
εποχή, θυμάμαι κάποιους σοβαρούς οικονομολόγους
να κάνουν λόγο για την έλευση της «εποχής των
ρήξεων».
Ρήξεις
που αφορούσαν πολιτικά συστήματα και ιδεολογίες,
επιχειρήσεις, κοινωνικές δομές, θεσμούς αλλά και
διεθνείς ρυθμίσεις. Οι ρήξεις όμως αφορούσαν και
την τότε γεωπολιτική συγκυρία. Ήδη με το
αρνητικό για τις ΗΠΑ τέλος του πολέμου στο
Βιετνάμ και την ανατροπή του Σάχη της Περσίας
από το ισλάμ, ο κόσμος είχε μπει σε νέα φάση του
τότε Ψυχρού Πολέμου. Και αυτό ήρθε να το
επιβεβαιώσει η σοβιετική εισβολή στο Αφγανιστάν,
η οποία τελείωσε με την κατάρρευση του
κομμουνισμού το 1989.
Από τότε
έως σήμερα, ο χωρίς αντίπαλο καπιταλισμός, όπως
λέει στο ομώνυμο βιβλίο του ο Μπράνκο
Μιλάνοβιτς, αντιμετωπίζει συνεχώς κρίσεις, οι
οποίες τελικά πρέπει να οφείλονται στην αδυναμία
του συστήματος να προχωρήσει σε ρήξεις.
Αφετηρία
δε για μια διαδικασία παρόμοιων ρήξεων μπορεί
κάλλιστα να είναι η μετά την πανδημία εποχή. Θα
μπορούσε να είναι το σημείο εκκίνησης για την
είσοδο στην πραγματικότητα νέων ιδεών. Από πολύ
καιρό τώρα παρακολουθώ τις εξελίξεις και οφείλω
να ομολογήσω ότι δεν έχω ορατές απαντήσεις σε
πολλά ερωτήματα. Και το τελευταία δεν είναι μόνο
δικό μου. Κατά την εκτίμησή μου απασχολούν ένα
ευρύ φάσμα νέων ανθρώπων αλλά και πολύ
μεγαλύτερους αν αυτοί πιστεύουν στο «γηράσκω αεί
διδασκόμενος».
Είναι
κατάδηλο πλέον ότι στην εποχή μας, που είναι
αυτή της αβεβαιότητας, νέες ιδέες εισβάλλουν στη
δημόσια συζήτηση, ανατρέποντας τις παραδεδομένες
αντιλήψεις, κλονίζοντας τα ιδεολογικά σχήματα
που κυριάρχησαν στον 20ό αιώνα και προσπαθώντας
να διαμορφώσουν με διαφορετικό τρόπο τον κόσμο
που έρχεται.
Ένας
κόσμος εξάλλου, στον οποίον η αναδυόμενη ψηφιακή
τεχνολογία θα θέσει προβλήματα εφαρμογής του
νόμου στον κυβερνοχώρο. Επίσης, είναι πολύ
πιθανό, το εγγυημένο για όλους και χωρίς
προϋποθέσεις βασικό εισόδημα να αποτελεί τη λύση
για την ανεργία ή να ενισχύει την οκνηρία; Και
πρόκειται άραγε για μια ιδέα που προέρχεται
αποκλειστικά από τους κόλπους της Αριστεράς ή
και της οικολογίας, ή μήπως έχει τόσο δεξιούς
όσο και ριζοσπάστες υποστηρικτές; Καθώς
πληθαίνουν συνεχώς οι αποδείξεις για την ευφυΐα
και την ευαισθησία των ζώων, μήπως ήρθε ο καιρός
να απαλλαγούμε από τις ανθρωποκεντρικές
αντιλήψεις μας; Πού βαδίζει ο φεμινισμός την
εποχή του #MeToo και πώς αντιμετωπίζει την
πρόκληση του νεοσυντηρητικού και
αντιφεμινιστικού κινήματος για τα δικαιώματα των
ανδρών; Τι είναι και πώς λειτουργεί το bitcoin
και ποιο πολιτικό σχέδιο εξυπηρετεί; Τι είναι η
θεωρία των κοινών και πόσο επηρεάζει τις
αντιλήψεις μας για την ιδιοκτησία; Πού μας
οδηγούν η ουμπεροποίηση και η οικονομία των
πλατφορμών Τι είναι ο διανθρωπισμός και ο
μετανθρωπισμός; Πόσο χρήσιμη για τη ζωή μας και
πόσο ενισχύει τους δεσμούς αλληλεγγύης η έννοια
της φροντίδας [care} ; Ποιες είναι οι
διαφορετικές προσεγγίσεις για την
αποπαγκοσμιοποίηση;
Ιδού
ορισμένα από τα ερωτήματα στα οποία οι διάφορες
πολιτικέ και οικονομικάς εξουσίες θα πρέπει να
δώσουν απαντήσεις αν θέλουν και στο βαθμό που
μπορούν.
Αθανάσιος Χ. Παπανδρόπουλος (European Business
Review) |