Όπως
είναι γνωστό, ο πολιτιστικός αμερικανικός
ιμπεριαλισμός κατάφερε να επιβάλλει παγκοσμίως
ταινίες με ιστορικό και όχι μόνο περιεχόμενο
προωθώντας κι ένα συγκεκριμένο τρόπο ζωής. Τον
αμερικανικό. Σε μια λογική των «καλών» πάντα
Αμερικανών, που κερδίζουν, είναι οι νικητές. Την
ίδια ώρα, οι Εβραίοι έχουν χρηματοδοτήσει πολλές
ταινίες για το δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο,
θέλοντας να αναδείξουν το τι έγινε σε βάρος τους
από τους ναζί. Και οι ταινίες αυτές, με έντονο
συναισθηματικό φορτίο, προβάλλονται και σήμερα
παρά τα όσα διαπράττει το Ισραήλ στη Γάζα σε
βάρος των Παλαιστινίων.
Η
Τουρκία εδώ και χρόνια έχει εισβάλει σε όλο
αυτό και έχει χρηματοδοτήσει πολλές ταινίες και
σειρές. Οι τουρκικές παραγωγές σε ταινίες είναι
στην πρώτη γραμμή σε αφρικανικές χώρες και έχουν
επιτυχία στο πεδίο της τηλεθέασης. Αυτό το
εργαλείο, το οποίο χρησιμοποιεί και στην Ευρώπη
( όπως και σε Ελλάδα και Κύπρο), αποτελεί πυλώνα
ήπιας προώθησης του τουρκικού επεκτατισμού. Μέσα
και από σαπουνόπερες! Ενισχύει την εικόνα της
και προσεγγίζει κοινωνίες μέσα από την
τηλεόραση/ κινηματογράφο.
Η
κατοχική Τουρκία έχει αξιοποιήσει το Χόλυγουντ,
όπως για παράδειγμα με την ταινία «Ο Οθωμανός
Υπολοχαγός», η οποία ενώ είναι μελό με «έξυπνο»
τρόπο παρουσιάζει τη γενοκτονία των Αρμενίων ως
ατυχές… συμβάν, που έβλαψε Τούρκους και
Αρμένιους! Η Τουρκία αξιοποιεί και την πλατφόρμα
Netflix, όπως για παράδειγμα με τη
σειρά-ντοκιμαντέρ «Οθωμανική Αυτοκρατορία».
Επίσης η τουρκική σειρά, που φέρει τον τίτλο
«Bir Zamanlar Kibris» (Μια φορά κι ένα καιρό
στην Κύπρο), επιχειρεί διά της ιστορικής
διαστρέβλωσης να αναπαράγει το παραμύθι ότι
δήθεν οι Ελληνοκύπριοι οργάνωναν «γενοκτονία»
κατά των Τουρκοκυπρίων. Τα γυρίσματα έγιναν στην
κατεχόμενη Αμμόχωστο.
Αυτή η
πολιτική αποδίδει και γι αυτό και συνεχίζεται.
Γι αυτό και αντιδρά και για την ταινία
«Famagusta». Σε βαθμό μάλιστα, ώστε να υπάρξει
ανακοίνωση του τουρκικού ΥΠΕΞ, υπουργών,
κομματαρχών και των φερέφωνων της στα
κατεχόμενα.
Βέβαια,
το «Famagusta» δεν έχει σχέση με το κυπριακό
κράτος. Είναι ιδιωτική προσπάθεια και δεν μπορεί
να διασυνδεθεί σε καμία περίπτωση με κρατική
προπαγάνδα, ούτε και τούτο εξυπηρετεί.
Στην
αντίπερα όχθη, είναι γνωστό ότι ο Τούρκος
Πρόεδρος εφαρμόζει εδώ και χρόνια μια
αναθεωρητική πολιτική, επιδιώκει αλλαγή συνόρων,
αύξηση της επιρροής της Τουρκίας και της
ανάδειξης του ως πατερούλης των μουσουλμάνων. Η
αναθεώρηση της ιστορίας προωθείται μέσα από τις
ταινίες. Γι αυτό και αντιμετωπίζει αντιδράσεις,
κυρίως σε αραβικές χώρες.
Είναι
σαφές πως στο πεδίο αυτό τόσο η Ελλάδα όσο και
η Κύπρος υστερούν. Κυρίως η Κύπρος, που λόγω της
συνεχιζόμενης κατοχής, θα έπρεπε να κάνει
περισσότερα. Έχουν γίνει καλά φιλμάκια με αφορμή
τα πενήντα χρόνια από την εισβολή και την
έκτοτε συνεχιζόμενη κατοχή εδαφών μας, αλλά
τούτο προφανώς και δεν αρκεί. Κι αυτό επειδή,
μεταξύ άλλων, θα πρέπει να βρεθούν και τρόποι
ανάδειξης και προβολής. Γιατί, για παράδειγμα,
δεν προβάλλονται μικρής διάρκειας ταινίες στα
αεροδρόμια της Κυπριακής Δημοκρατίας από τα
οποία περνούν εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες;
Γιατί δεν χρηματοδοτούνται ταινίες που θα
προβληθούν εκτός Κύπρου; Σήμερα η τεχνολογία, τα
Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, προσφέρουν
απεριόριστες δυνατότητες. Τόσες που θα ενοχλούν
πολύ περισσότερο την κατοχική πλευρά από το
γεγονός ότι θα προβληθεί η συγκεκριμένη σειρά
«Famagusta» στο Netflix.
Η
κατοχική πλευρά αντιδρά με το «Famagusta», γιατί
έτσι πράττει πάντα. Δεν ανέχεται οτιδήποτε άλλο
εκτός από τη δική της μαύρη προπαγάνδα και την
εδραίωση του ψέματος, θεωρώντας πως
έτσι εξωραΐζει την εικόνα του κατακτητή.
Κώστας
Βενιζέλος (Φιλελεύθερος της Κύπρου) |