Κείμενο
– αποσπάσματα: Η Κίνα σχεδιάζει να προωθήσει τη
μεταρρύθμιση και την ανάπτυξη του τομέα της
επαγγελματικής εκπαίδευσης για να μπορέσει να
εκπαιδεύσει μεγαλύτερο αριθμό τεχνικών υψηλής
εξειδίκευσης, σύμφωνα με μια νέα κατευθυντήρια
γραμμή. Η κατευθυντήρια γραμμή που εκδόθηκε
πρόσφατα από τα γενικά γραφεία της Κεντρικής
Επιτροπής του Κομμουνιστικού Κόμματος της Κίνας,
το Κρατικό Συμβούλιο και το Υπουργικό Συμβούλιο
της Κίνας, έχει σκοπό να ενισχύσει την ικανότητα
των επαγγελματικών σχολών και να αυξήσει
την ποιότητα, την προσαρμοστικότητα και την
ελκυστικότητα της εκπαίδευσης που προσφέρουν.
Η
μεταρρύθμιση της εθνικής επαγγελματικής
εκπαίδευσης θα επικεντρωθεί στην ανάπτυξη ενός
πολυμορφικού, πολυκαναλικού και βιώσιμου
συστήματος εκπαίδευσης και κατάρτισης, καθώς και
ενός μηχανισμού συνεργασίας για κυβερνήσεις,
βιομηχανίες, επιχειρήσεις και σχολεία.
Η
επαγγελματική εκπαίδευση για τομείς όπως η
τεχνολογία πληροφοριών, οι ελεγχόμενες από
υπολογιστή εργαλειομηχανές και ρομπότ, η
κατασκευή αεροσκαφών και διαστημικού εξοπλισμού
και η βιοϊατρική, θα τεθεί σε προτεραιότητα και
η κατευθυντήρια γραμμή ενθαρρύνει κορυφαίες
επιχειρήσεις και σχολεία σε αυτούς τους τομείς
να ενισχύσουν τη συνεργασία.
Θα
καταβληθεί περισσότερη προσπάθεια για
την αναβάθμιση των προτύπων των επαγγελματικών
σχολών που είναι αφιερωμένες στη μεταποίηση, τη
γεωργία και τον τομέα των υπηρεσιών. Η
κατευθυντήρια γραμμή ενθαρρύνει την πρόσληψη
βασικών εμπειρογνωμόνων από επιχειρήσεις σε
αυτούς τους τομείς για να διδάξουν στα σχολεία.
Προβλέπει επίσης περισσότερη πολιτική υποστήριξη
για την επαγγελματική εκπαίδευση. Η
κατευθυντήρια γραμμή ενθαρρύνει τις τοπικές
κυβερνήσεις να διερευνήσουν νέους μηχανισμούς
συνεργασίας με τον ιδιωτικό τομέα και να
προσελκύσουν περισσότερες ιδιωτικές και
βιομηχανικές επενδύσεις στην επαγγελματική
εκπαίδευση. Τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα είναι
επίσης ευπρόσδεκτα να προσφέρουν τις υπηρεσίες
και την υποστήριξή τους.
Θα
δημιουργηθεί μια ιδιαίτερη ομάδα επαγγελματικών
σχολών και ειδικοτήτων υψηλού επιπέδου για να
συμβάλει στην κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη.
Το σύστημα εγγραφής στα επαγγελματικά κολέγια θα
βελτιωθεί και τα κολέγια που προσφέρουν πτυχία
πανεπιστημίου θα πρέπει να εργαστούν για να
διευρύνουν τις εγγραφές.
Η
κατευθυντήρια γραμμή τόνισε επίσης την ανάγκη
για καινοτομία όσον αφορά τη διεθνή επικοινωνία
και συνεργασία. Η Κίνα πρέπει να δημιουργήσει
έναν αριθμό διεθνών επαγγελματικών σχολών υψηλού
επιπέδου και να δημιουργήσει πρότυπα παγκόσμιας
επιρροής για τις επαγγελματικές ειδικότητες, τα
προγράμματα σπουδών, τους διδακτικούς πόρους και
τον διδακτικό εξοπλισμό.
Ο Chen
Ziji, διευθυντής του Τμήματος Επαγγελματικής
Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, είπε ότι η
οδηγία είναι η πρώτη που εκδίδεται από κεντρικές
αρχές για την επαγγελματική εκπαίδευση μετά το
20ο Εθνικό Συνέδριο του Κομμουνιστικού Κόμματος
Κίνας τον περασμένο Οκτώβριο.
Το
Συνέδριο έδωσε μεγάλη έμφαση στη σημασία της
επαγγελματικής εκπαίδευσης, στην οποία έχει
δοθεί άνευ προηγουμένου στάθμιση στο συνολικό
εκπαιδευτικό σύστημα, είπε ο Chen σε πρόσφατη
συνέντευξη Τύπου, προσθέτοντας ότι από τότε που
το Συνέδριο τόνισε επίσης τη σημασία της
εκπαίδευσης, της τεχνολογίας και του ταλέντου
στην οικοδόμηση μιας ισχυρής χώρας, η εμβάθυνση
της μεταρρύθμισης της σύγχρονης επαγγελματικής
εκπαίδευσης είναι ένα όλο και πιο απαιτητικό και
σημαντικό έργο.
Οι
σπουδαστές επαγγελματικής εκπαίδευσης μπορούν να
επιλέξουν να συνεχίσουν τις περαιτέρω σπουδές
τους ή να εργαστούν και θα προσπαθήσουμε να
διευρύνουμε τις επιλογές τους για αυτοβελτίωση.
Ο Ou
Xiaoli, αξιωματούχος της Εθνικής Επιτροπής
Ανάπτυξης και Μεταρρύθμισης, είπε ότι η
επαγγελματική εκπαίδευση είναι το κλειδί για την
ανάπτυξη των ανθρώπινων πόρων και της
οικονομίας, καθώς και για την προστασία και τη
βελτίωση των μέσων διαβίωσης.
Η
επαγγελματική εκπαίδευση είναι εξίσου σημαντική
με άλλες μορφές εκπαίδευσης. Τα τελευταία
χρόνια, οι εγγραφές έχουν αυξηθεί κατακόρυφα, με
τις δευτεροβάθμιες και ανώτερες επαγγελματικές
σχολές να αποδίδουν περίπου 10 εκατομμύρια
τεχνικούς κάθε χρόνο. Ανταποκρινόμενες στην
κοινωνική ζήτηση, οι επαγγελματικές σχολές
προσάρμοσαν τις ειδικότητες τους και
δημιούργησαν περισσότερα από 1.300 νέα μαθήματα
που ουσιαστικά καλύπτουν κάθε τομέα της
οικονομίας.
Για
την εμβάθυνση της συσσωμάτωσης βιομηχανίας και
επαγγελματικής εκπαίδευσης, 21 πόλεις έχουν
επιλεγεί ως πιλοτικές ζώνες και οι τοπικές
κυβερνήσεις έχουν δημιουργήσει 4.600
επιχειρήσεις βαθιά ενσωματωμένες στην
επαγγελματική εκπαίδευση, είπε, προσθέτοντας ότι
η επιτροπή αύξησε τις επενδύσεις και τη
χρηματοδότηση για την επαγγελματική εκπαίδευση.
Και έχει ενθαρρύνει τις τοπικές κυβερνήσεις να
εκδώσουν ειδικά ομόλογα για τη χρηματοδότηση
σχολικών υποδομών.
…
Για την
επαγγελματική εκπαίδευση, ένα θέμα ιδιαίτερα
υποτιμημένο στην Ελλάδα, αυτά τα ολίγα από την
σύγχρονη Κίνα. Που σε λιγότερο από μισό αιώνα,
μετά την στροφή του 1978, έγινε το «παγκόσμιο
εργοστάσιο», η δεύτερη πραγματική υπερδύναμη, το
αντίπαλο δέος των ΗΠΑ. Και σήμερα η χώρα που
αφενός ηγείται της 4ης βιομηχανικής
επανάστασης, αφετέρου όλοι αντιλαμβάνονται ότι
είναι αναπόφευκτο να ηγεμονεύσει παγκοσμίως στην
αμέσως επόμενη ιστορική περίοδο.
*Ο
Χρήστος Α. Ιωάννου είναι οικονομολόγος.
Πρώτη
δημοσίευση στο Money Review |