| Ειδήσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" | +/- | "Μας ακούνε" | Fundamentalist | Marx - Soros | Start Trading |

 

 

Πέμπτη, 00:01 - 09/06/2022

 

 

Σε μία περίοδο που η Ευρώπη αναζητεί άμεσες, ευέλικτες και λειτουργικές λύσεις με σκοπό να προχωρήσει όσο πιο γρήγορα και συντεταγμένα μπορεί στον περιορισμό της εξάρτησης από το ρωσικό φυσικό αέριο, ορισμένοι ίσως πιστεύουν ότι η «Πράσινη Επανάσταση» θα έλθει από τη μία ημέρα στην άλλη. Θα έλθει, αλλά ο πραγματισμός δεν βλάπτει. Αυτό που απαιτείται στην παρούσα φάση είναι να αυξηθούν οι πηγές τροφοδοσίας με αέριο από πηγές εκτός Ρωσίας, όπως π.χ. η Ανατολική Μεσόγειος και κυριότερα το Ισραήλ. Φαίνεται δε ότι πιο ρεαλιστικές λύσεις εμφανίζονται που αποκτούν προβάδισμα έναντι φαραωνικών έργων όπως ο αγωγός EastMed.

 

 

Πέραν των δύο διασυνδετηρίων καλωδίων που θα συνδέουν το Ισραήλ με την Ελλάδα μέσω Κύπρου και την Αίγυπτο με την Ελλάδα, μία λύση που συζητείται εσχάτως ολοένα και περισσότερο είναι η κατασκευή μιας πλωτής μονάδας υγροποίησης φυσικού αερίου (Floating Liquefied Natural Gas – FLNG) στο Βασιλικό της Κύπρου. Η ιδέα της ελληνικής εταιρείας Energean, η οποία δραστηριοποιείται εδώ και χρόνια με επιτυχία στο Ισραήλ, προβλέπει την κατασκευή ενός μικρού αγωγού (περίπου 190 χιλιομέτρων) από κοιτάσματα εντός της ισραηλινής ΑΟΖ, ο οποίος θα μεταφέρει το αέριο στον πλωτό τερματικό σταθμό και από εκεί πλοία θα μπορούν να το μεταφέρουν είτε π.χ. στην Ελλάδα είτε σε άλλες αγορές.

 

Πρόκειται για μία λύση που θα ωφελήσει και την ίδια την Κύπρο, που έχει ανάγκη από νέες πηγές ενέργειας, ενώ έχει επίσης καθυστερήσει στην ανάπτυξη δικών της ανακαλύψεων για διάφορους λόγους, αλλά και εμπλακεί και σε μία συμφωνία με κινεζική εταιρεία που πηγαίνει μάλλον με ρυθμούς… χελώνας. Η ιδέα έπεσε στο τραπέζι – ξανά – από την Energean στο πλαίσιο της τελευταίας συνάντησης των υπουργών Ενέργειας Ισραήλ – Ελλάδας – Κύπρου στην Ιερουσαλήμ τον περασμένο Απρίλιο. Η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), όπως πρόσφατα είπε η πρόεδρος της Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, εμφανίζεται να στηρίζει το έργο.

 

Όσοι γνωρίζουν μιλούν για μία επένδυση περίπου δύο δισεκατομμυρίων δολαρίων και ο σχεδιασμός προβλέπει ότι το πλοίο που θα αποτελέσει το FLNG θα είναι ελεύθερο σχετικά γρήγορα για τέτοιες περιπτώσεις: εντός του 2026. Οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι το FLNG θα μπορεί να… φιλοξενήσει περί τα 3,5 – 4 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm). Το κλειδί βρίσκεται πλέον στη διασφάλιση των απαραίτητων αδειών – ιδιαίτερα των εξαγωγικών αδειών από το Ισραήλ – ώστε να μπορέσει το έργο να κερδίσει και από όσα προβλέπονται στο σχέδιο RePowerEU που πρόσφατα παρουσίασε η Κομισιόν.

 

Στην τρέχουσα συγκυρία, η Ανατολική Μεσόγειος – και σε αυτό το πλαίσιο η Ελλάδα και η Κύπρος – μπορεί να βγει κερδισμένη από τις ανατροπές που έχει προκαλέσει η εισβολή της Ρωσία στην Ουκρανία. Δεν χρειάζονται μεγαλεπήβολα και ίσως ματαιόδοξα σχέδια, αλλά ιδέες γρήγορα υλοποιήσιμες που μπορούν παράλληλα να αναβαθμίσουν τη γεωπολιτική αξία της περιοχής. Αυτές είναι οι ιδέες που μπορούν ακόμη και να παρακάμψουν την Τουρκία, η οποία ως «ταύρος εν υαλοπωλείω» επιδιώκει, σαν να μη συνέβη τίποτα στο πρόσφατο παρελθόν, να τα βρει με όλους. Όσοι αντίθετα επιμένουν να κυνηγούν… ανεμόμυλους στην Ανατολική Μεσόγειο, κάνουν μάλλον κακό, παρά καλό.

 

Αγγελος Αλ. Αθανασόπουλος (Οικονομικός Ταχυδρόμος)

 

Greek Finance Forum Team

 

 

Σχόλια Αναγνωστών

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 
   

   

Αποποίηση Ευθύνης.... 

© 2016-2022 Greek Finance Forum