| Ειδήσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" | +/- | "Μας ακούνε" | Fundamentalist | Marx - Soros | Start Trading |

 

 

Πέμπτη, 00:01 - 21/11/2024

                

 

 

 

Στα Πολιτικά, ο Αριστοτέλης υποστηρίζει ότι οι άνθρωποι είναι εκ φύσεως «πολιτικά ζώα»· αντιλαμβάνονται από μόνοι τους τι είναι καλό ή κακό, δίκαιο ή άδικο. Ακόμα σημαντικότερο, ο Έλληνας φιλόσοφος γράφει στα Ηθικά Νικομάχεια ότι δεν υπάρχει ανθρώπινη λειτουργία τόσο σταθερή όσο οι δραστηριότητες με βάση την αρετή, η οποία σχετίζεται με τα συναισθήματα, τις ενέργειες και τις πράξεις. Ο Αριστοτέλης εννοεί ότι είναι δύσκολο, εάν όχι αδύνατο, να χάσει κανείς τη συνήθεια της ενάρετης δραστηριότητας· και συνεπώς έχει σημασία ο «χαρακτήρας». 

 
 

Τηρουμένων των αναλογιών, αυτό το δίπτυχο στην πρακτική φιλοσοφία του Αριστοτέλη θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι προοικονομεί τη θεωρία του Adam Smith για την ελεύθερη αγορά, που διατυπώθηκε είκοσι έναν αιώνες αργότερα. 

Έτσι ακριβώς, το όραμα του Σκωτσέζου φιλόσοφου επίσης περιλαμβάνει δύο κομμάτια: Τον Πλούτο των Εθνών και τη Θεωρία των Ηθικών Συναισθημάτων, τα οποία συνοψίζονται ωραία σε πρόσφατο άρθρο της Gillian Tett στους Financial Times What kind of capitalism does America believe in?»), υπενθυμίζοντάς μας ότι ο Smith έβλεπε το δεύτερο βιβλίο «ως το σημαντικότερο έργο του, καθώς πίστευε ότι το κλειδί για την οικοδόμηση δυναμικού εμπορίου και αγορών είναι η δημιουργία ενός συστήματος που να βασίζεται σε αμοιβαίες ηθικές αξίες και εμπιστοσύνη». Πράγματι, όπως αναφέρει ο Russ Roberts στο βιβλίο του Πώς ο Ανταμ Σμιθ μπορεί να αλλάξει τη ζωή σου (για μια πρόσφατη βιβλιοκριτική μου, βλ. εδώ), η πραγματεία του Smith για τα ηθικά συναισθήματα ήταν το έργο για το οποίο νοιαζόταν περισσότερο· δημοσιεύθηκε πρώτα το 1759, αλλά το ανανέωνε μέχρι λίγο πριν τον θάνατό του το 1790.

Κι όμως, όπως ορθά υποστηρίζει ο Robert Heilbroner στο βιβλίο του Οι Φιλόσοφοι του Οικονομικού Κόσμου, στο σύνολό του «κατά κάποιον τρόπο το όραμα του Adam Smith είναι αποδεικτικό της πεποίθησης του 18ου αιώνα για τον αναπόφευκτο θρίαμβο του ορθολογισμού και της τάξης, έναντι της τυχαιότητας και του χάους».

Σε ό,τι αφορά τον σημερινό καπιταλισμό της αγοράς -σχετικά με το κρίσιμο ζήτημα που αναφέρει η Tett ότι οι επενδυτές οφείλουν να αναλογιστούν μετά τις αμερικανικές εκλογές-, ανεξαρτήτως των βραχυπρόθεσμων υπερβολικών αντιδράσεών τους οι αγορές θεωρούνται ορθολογικές· τουλάχιστον, σε μακροπρόθεσμο επίπεδο. Συνεπώς, αποστρέφονται την αβεβαιότητα.

Η τελευταία, όμως, θα είναι πιθανώς σταθερός παράγοντας σε όλα τα σενάρια που περιγράφονται στο άρθρο «Trumps self-defeating pledges on the economy» του Editorial Board των Financial Times, λόγω της χαρακτηριζόμενης ως «παρορμητικής φύσης» του εκλεγέντος προέδρου. 

Άλλωστε, σύμφωνα με τον Αριστοτέλη, ο «χαρακτήρας» έχει πάντοτε σημασία.

Επίσης, όπως αναφέρει ο Francis Fukuyama στην τελευταία σελίδα του πιο πρόσφατου βιβλίου του Liberalism and its discontents, οι Αρχαίοι Έλληνες είχαν ένα ρητό, μηδέν άγαν, το οποίο σήμαινε «τίποτα το υπερβολικό», και θεωρούσαν τη σωφροσύνη, ή μέτρο, ως μία από τις τέσσερις σημαντικότερες αρετές.

Ίσως είναι καιρός οι αγορές, και αντίστοιχα οι αρμόδιοι σχεδιαστές πολιτικής, να αντλήσουν διδάγματα από αυτό το εγχειρίδιο.

* Ο Κωνσταντίνος Γκράβας είναι κάτοχος του FT NED Diploma, διδάκτωρ του Τμήματος Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης του ΕΚΠΑ, συγγραφέας του βιβλίου «Οικονομικός Πόλεμος και Νομισματική Ειρήνη» (εκδόσεις Ι. Σιδέρης, πρόλογος: Γιάννης Στουρνάρας) και συν-συγγραφέας του βιβλίου «Κεντρικές Τράπεζες» (εκδόσεις Παπαδόπουλος).   

Πρώτη δημοσίευση στο Money Review

 

Greek Finance Forum Team

 

 

Σχόλια Αναγνωστών

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 
   

   

Αποποίηση Ευθύνης.... 

© 2016-2024 Greek Finance Forum