|
Η απόφαση γνωστοποιήθηκε
μέσω του Γραφείου
Ελέγχου Ξένων
Περιουσιακών Στοιχείων (OFAC)
του αμερικανικού
υπουργείου Οικονομικών,
το οποίο είναι αρμόδιο
για την εφαρμογή των
οικονομικών κυρώσεων.
Σύμφωνα με την
ανακοίνωση, επιτρέπονται
πλέον όλες οι συναλλαγές
που σχετίζονται με την
παραγωγή, εμπορία και
μεταφορά πετρελαίου και
άλλων υδρογονανθράκων
ιρανικής προέλευσης, οι
οποίες μέχρι πρότινος
υπόκεινταν σε αυστηρούς
περιορισμούς.
Το προσωρινό αυτό
καθεστώς θα παραμείνει
σε ισχύ έως τις 00:01
ώρα Ουάσινγκτον της 21ης
Αυγούστου. Η εξέλιξη
αποτελεί το πρώτο
ουσιαστικό βήμα
υλοποίησης της δέσμευσης
που ανέλαβαν οι ΗΠΑ στις
18 Ιουνίου για σταδιακή
άρση των μονομερών και
διεθνών κυρώσεων που
επιβάρυναν την ιρανική
οικονομία τα τελευταία
χρόνια.
Υποχώρηση των τιμών
πετρελαίου μετά τις
ανακοινώσεις
Η επανένταξη του Ιράν
στο νόμιμο διεθνές
εμπόριο πετρελαίου είχε
άμεσο αντίκτυπο στις
αγορές εμπορευμάτων. Οι
τιμές του αργού, που ήδη
κινούνταν πτωτικά,
δέχθηκαν επιπλέον
πιέσεις μετά την επίσημη
επιβεβαίωση της
απόφασης.
Χαρακτηριστικά, το
Brent
της Βόρειας Θάλασσας
υποχώρησε στα 77,80
δολάρια το βαρέλι γύρω
στις 17:00 ώρα Ελλάδας,
καθώς οι επενδυτές
εκτιμούν ότι η ενίσχυση
της προσφοράς θα
συμβάλει στην καλύτερη
ισορροπία μεταξύ
προσφοράς και ζήτησης
στην παγκόσμια αγορά.
Ικανοποίηση στην
Τεχεράνη για την
επανεκκίνηση των
εξαγωγών
Στο Ιράν, η εξέλιξη
αντιμετωπίζεται ως
σημαντική διπλωματική
και οικονομική επιτυχία,
καθώς η χώρα αποκτά ξανά
ευρύτερη πρόσβαση στις
διεθνείς αγορές έπειτα
από χρόνια περιορισμών.
Ο υπουργός Εξωτερικών
του Ιράν, Αμπάς Αραγτσί,
εξέφρασε την ικανοποίησή
του για την έκβαση των
διαπραγματεύσεων με τις
Ηνωμένες Πολιτείες, οι
οποίες πραγματοποιήθηκαν
σε ουδέτερο έδαφος στην
Ελβετία. Όπως δήλωσε, οι
εξαγωγές πετρελαίου και
πετροχημικών προϊόντων
της χώρας δεν υπόκεινται
πλέον σε περιορισμούς,
γεγονός που σηματοδοτεί
την επιστροφή του Ιράν
ως σημαντικού παράγοντα
στην παγκόσμια
ενεργειακή αγορά.
Παραμένει, ωστόσο,
ανοιχτό το ερώτημα εάν η
προσωρινή αυτή συμφωνία
θα εξελιχθεί σε μια πιο
μόνιμη διευθέτηση των
σχέσεων μεταξύ των δύο
χωρών ή αν πρόκειται για
μια μεταβατική κίνηση
που εξυπηρετεί
βραχυπρόθεσμες
γεωπολιτικές και
πολιτικές επιδιώξεις.
Ιράν-ΗΠΑ: Η Ελβετία
ανακοίνωσε την άμεση
έναρξη των τεχνικών
συνομιλιών
Την ίδια ώρα. Η Ελβετία,
η οποία φιλοξενεί τις
συνομιλίες ανάμεσα στο
Ιράν και τις Ηνωμένες
Πολιτείες, ανακοίνωσε
την άμεση έναρξη των
τεχνικών συνομιλιών, την
επομένη των συζητήσεων
ανάμεσα σε
αντιπροσωπείες υψηλού
επιπέδου των δύο χωρών
για τον τερματισμό του
πολέμου στην Μέση
Ανατολή.
Σε ανακοίνωση που
εξέδωσε το ελβετικό
υπουργείο Εξωτερικών
χαιρετίζει «την συμφωνία
επί οδικού χάρτη με
στόχο την επίτευξη
οριστικής συμφωνίας
εντός 60 ημερών».
Σύμφωνα με το υπουργείο,
«αυτός ο οδικός χάρτης
δημιουργεί τις συνθήκες
για την άμεση έναρξη των
νέων τεχνικών
συνομιλιών.
Οι δύο αντιπροσωπείες,
με επικεφαλής τον
αντιπρόεδρο των ΗΠΑ Τζέι
Ντι Βανς και τον πρόεδρο
του ιρανικού
κοινοβουλίου Μοχάμαντ
Μπαγέρ Γαλιμπάφ
αντίστοιχα, αναχωρούν
από την Ελβετία για να
επιτρέψουν την έναρξη
των τεχνικών συνομιλιών
κεκλεισμένων των θυρών
που θα διαρκέσουν
ολόκληρη την εβδομάδα
στο ξενοδοχειακό
συγκρότημα του
Μπούργκενστοκ στις
ελβετικές Αλπεις.
Την νύκτα, οι
κυβερνήσεις του Πακιστάν
και του Κατάρ
ανακοίνωσαν με κοινό
κείμενο ότι οι δύο
πλευρές «συμφώνησαν επί
οδικού χάρτη για την
επίτευξη οριστικής
συμφωνίας εντός 60
ημερών, θέτοντας τις
βάσεις για την άμεση
εκκίνηση νέων τεχνικών
συζητήσεων».
Το Ιράν, δια στόματος
του υπουργού Εξωτερικών
Αμπάς Αραγτσί, έκανε
λόγο για «σημαντική
πρόοδο», ενώ οι Ηνωμένες
Πολιτείες δεν έχουν
ακόμη σχολιάσει το
αποτέλεσμα των
συνομιλιών.
Η Βέρνη από την πλευρά
της δήλωσε έτοιμη να
υποστηρίξει την
διαδικασία «στο πλαίσιο
της παράδοσης της
προσφοράς καλών
υπηρεσιών».
«Στόχος μας είναι η
διπλωματία μας να φανεί
χρήσιμη στην
αποκλιμάκωση, την
σταθερότητα και την
ειρήνη», αναφέρεται στην
ανακοίνωση του ελβετικού
υπουργείου Εξωτερικών.
|