|
Το επιχείρημα του
Κιούμπαν για το
χρηματιστήριο και ο Μασκ
Ο Κιούμπαν απάντησε σε
ανάρτηση που ειρωνικά
περιέγραφε τον
καπιταλισμό ως ένα
σύστημα όπου ένας
άνθρωπος γίνεται
τρισεκατομμυριούχος ενώ
οι υπόλοιποι δεν έχουν
πρόσβαση σε υγειονομική
περίθαλψη. Η απάντησή
του ξεκίνησε με μια
άμεση παρατήρηση για το
πώς ο Μασκ έφτασε εκεί.
«Ο λόγος που κάποιος
γίνεται απίστευτα
πλούσιος είναι σχεδόν
πάντα το χρηματιστήριο.
Σίγουρα έτσι έγινε και
με τον Έλον Μασκ»,
έγραψε ο Κιούμπαν στο
X.
Η ανάρτηση συνέχισε
επισημαίνοντας ότι ο
πλούτος του Μασκ
αυξήθηκε επειδή δεκάδες
εκατομμύρια Αμερικανοί
επέλεξαν να επενδύσουν
σε εταιρείες που
πιστεύουν ότι θα τους
αποφέρουν κέρδη στο
μέλλον, μέσω
συνταξιοδοτικών
προγραμμάτων,
λογαριασμών επενδύσεων,
αμοιβαίων κεφαλαίων και
ETF.
Ο δισεκατομμυριούχος
στην κορυφή και ο
αποταμιευτής στο 401(k)
συμμετέχουν, σύμφωνα με
τον Κιούμπαν, στην ίδια
διαδικασία.
«Και ο λόγος που
γίνονται πλούσιοι μέσω
του χρηματιστηρίου είναι
ότι 150 εκατομμύρια
Αμερικανοί αποφάσισαν να
κατέχουν μετοχές άμεσα ή
μέσω συνταξιοδοτικών
προγραμμάτων και άλλων
μορφών επένδυσης, ως
τρόπο αύξησης του
πλούτου τους και
βελτίωσης της ζωής
τους», έγραψε.
Γιατί ο αριθμός των 150
εκατομμυρίων επενδυτών
έχει σημασία
Περίπου 150 εκατομμύρια
Αμερικανοί κατέχουν
μετοχές, άμεσα ή έμμεσα.
Σύμφωνα με έρευνα της
Gallup,
περίπου το 62% των
ενηλίκων στις ΗΠΑ έχει
έκθεση σε μετοχές (μέσω
401(k),
IRA,
αμοιβαίων κεφαλαίων ή
μεμονωμένων μετοχών).
Ένα μεγάλο μέρος αυτής
της έκθεσης προέρχεται
από συνταξιοδοτικά
προγράμματα εργασίας.
«Εκατόν πενήντα
εκατομμύρια Αμερικανοί.
Περίπου το 60% των
ενηλίκων. Που ουσιαστικά
πιστεύουν ότι ο Έλον
Μασκ και άλλοι
δισεκατομμυριούχοι
μπορούν να τους κάνουν
πλουσιότερους και να
τους βοηθήσουν να ζήσουν
καλύτερα», έγραψε ο
Κιούμπαν.
Τα κέρδη από αυτή την
ιδιοκτησία είναι
εξαιρετικά
συγκεντρωμένα. Το
πλουσιότερο 10% των
Αμερικανών κατέχει
περίπου το 87% του
συνολικού
χρηματιστηριακού
πλούτου, σύμφωνα με
στοιχεία της
Federal
Reserve.
Το φτωχότερο 50% κατέχει
περίπου το 1%.
Ο Κιούμπαν αναγνώρισε
αυτή την ανισότητα, αλλά
υποστήριξε ότι ακόμη και
έτσι οι απλοί επενδυτές
έχουν πραγματικό μερίδιο
στο σύστημα και ότι η
συμμετοχή τους καθορίζει
τις εξελίξεις όταν
τίθεται θέμα αναδιανομής
πλούτου.
Η προειδοποίηση για
ύφεση που περιέλαβε ο
Κιούμπαν
Ο Κιούμπαν απάντησε και
σε όσους θέλουν να
“ρίξουν” τους
δισεκατομμυριούχους. Το
ερώτημα που έθεσε ήταν
τι θα χρειαζόταν για να
συμβεί κάτι τέτοιο. Η
απάντησή του
επικεντρώθηκε στα 150
εκατομμύρια επενδυτές.
«Αν θέλετε ο Έλον Μασκ
και οι περισσότεροι
δισεκατομμυριούχοι να
μην είναι τόσο πλούσιοι,
πείστε αυτούς τους 150
εκατομμύρια να πουλήσουν
τις μετοχές, τα
funds
και τα ETF
τους», έγραψε.
«Φυσικά θα εξαφανίζατε
τον πλούτο των
περισσότερων από αυτούς
τους ανθρώπους, καθώς
και τις αποταμιεύσεις
όλων, όταν οι αγορές
κατέρρεαν και
προκαλούσαν τη χειρότερη
ύφεση που έχουμε δει
ποτέ», πρόσθεσε.
Μετά την κρίση του 2008,
η συμμετοχή των
νοικοκυριών στις μετοχές
έπεσε από πάνω από 60%
σε περίπου 52%, καθώς οι
απώλειες επηρέασαν την
εμπιστοσύνη των
επενδυτών.
Η ανάκαμψη χρειάστηκε
πάνω από μια δεκαετία
και στηρίχθηκε κυρίως σε
χαμηλού κόστους
index
funds
και αυτόματες εισφορές
σε συνταξιοδοτικά
προγράμματα. Μια μαζική
έξοδος από τις αγορές θα
επηρέαζε πρώτα τις
αποταμιεύσεις των
νοικοκυριών και μετά
τους
δισεκατομμυριούχους.
Τι δείχνει η
IPO
της SpaceX
για το επιχείρημα του
Κιούμπαν
Η είσοδος της
SpaceX
στο χρηματιστήριο έκανε
το επιχείρημα του
Κιούμπαν πιο απτό.
Ιδιώτες επενδυτές
υπέβαλαν εντολές άνω των
100 δισ. δολαρίων πριν
την έναρξη
διαπραγμάτευσης.
Οι απλοί επενδυτές, όχι
μόνο θεσμικοί,
συμμετείχαν μαζικά. Η
περιουσία του Μασκ
αυξήθηκε επειδή
εκατομμύρια άνθρωποι
πόνταραν στην επιτυχία
των εταιρειών του.
Η ίδια δυναμική
εμφανίζεται τώρα στην
τεχνητή νοημοσύνη, τη
ρομποτική και τη
βιοτεχνολογία. Οι
επενδυτές συνεχίζουν να
διοχετεύουν κεφάλαια σε
εταιρείες με ισχυρούς
ιδρυτές με την προσδοκία
μακροχρόνιων αποδόσεων.
Οι περισσότερες από
αυτές τις επενδύσεις
αποτυγχάνουν. Κάποιες
όμως μετατρέπουν μια
εταιρεία πυραύλων στη
μεγαλύτερη
IPO
στην ιστορία και
δημιουργούν τον πρώτο
τρισεκατομμυριούχο στον
κόσμο.
Το συμπέρασμα του
Κιούμπαν δεν είναι ότι
το σύστημα είναι δίκαιο.
Είναι ότι ο πλούτος στην
κορυφή και οι
αποταμιεύσεις των
πολιτών λειτουργούν πάνω
στον ίδιο μηχανισμό. Και
ότι η αποδόμηση αυτού
του μηχανισμού για να
“χτυπηθούν” οι
δισεκατομμυριούχοι θα
κατέστρεφε πολύ
περισσότερα από αυτούς.
|