Πρόκειται ουσιαστικά για
το τέλος των πολύ φθηνών
αεροπορικών εισιτηρίων,
αφού δημιουργούνται οι
προοπτικές για νέες και
συνεχείς αυξήσεις. Την
αρχή στις αυξήσεις την
έκανε ο
Όμιλος Lufthansa (Lufthansa,
Eurowings, Swiss,
Edelweiss Air και
Austrian Airlines, τον
περασμένο μήνα,
αυξάνοντας τις τιμές έως
και 72 ευρώ ανά
εισιτήριο για
αναχωρήσεις από την
Ευρώπη. Τώρα και ο
όμιλος IAG, που ελέγχει
μεταξύ άλλων τον εθνικό
αερομεταφορέα της
Βρετανίας,
τη British Airways, της
Ισπανίας, την Iberia,
και την Air Lingus,
προαναγγέλλει
ανατιμήσεις.
Όλα αυτά μάλιστα
έρχονται μετά από
αυξήσεις 15 ποσοστιαίων
μονάδων (15%) επιπλέον
του ποσοστού του
πληθωρισμού στα
αεροπορικά εισιτήρια οι
οποίες καταγράφηκαν στις
αρχές του 2024 στον
ευρωπαϊκό αεροπορικό
κλάδο, όπως αποκαλύπτει
σε έκθεσή της η
ολλανδική τράπεζα ING.
Οι αυξήσεις αυτές
οφείλονταν κυρίως σε μη
περιβαλλοντικούς λόγους
όπως αυξημένη ζήτηση
μετά την πανδημία,
πολέμους και άνοδο των
τιμών των υγρών
καυσίμων.
Καμπανάκι από British
Airways, Iberia, Air
Lingus μετά τη Lufthansa
Η στροφή σε καθαρά, πιο
βιώσιμα αεροπορικά
καύσιμα αναγκάζει τις
εταιρείες να αυξήσουν
τις τιμές για να
χρηματοδοτήσουν το
μεγάλο κόστος που αυτό
συνεπάγεται, ήταν το
μήνυμα που έστειλε
ο Luis Gallego, ο
διευθύνων σύμβουλος του
ομίλου IAG, μιλώντας
στους Financial Times.
Έφτασε μάλιστα σε σημείο
να προειδοποιήσει ότι τα
αεροπορικά ταξίδια θα
γίνουν τόσο ακριβά λόγω
των περιβαλλοντικών
κανονισμών που ορισμένοι
θα σταματήσουν να πετάνε
είτε επειδή δεν θα
θέλουν να πληρώνουν τόσο
υψηλές τιμές ή επειδή
απλά δεν θα μπορούν να
τις πληρώσουν.
Έδωσε επιπλέον τη
διάσταση ότι από τη
στιγμή που οι
περιβαλλοντικοί αυτοί
κανονισμοί που επιβάλλει
η ΕΕ για την επίτευξη
μηδενικών καθαρών
εκπομπών ρύπων είναι
ευρωπαϊκοί και όχι
παγκόσμιοι, οι
ευρωπαϊκές αεροπορικές
εταιρείες θα γίνουν
τελικά λιγότερο
ανταγωνιστικές. Ανάμεσα
στα υπόλοιπα που
επιβάλλει η ΕΕ είναι να
προέρχεται έως το 2030
το 6% των αεροπορικών
καυσίμων από βιώσιμες
πηγές. Ο Γκαλέγκο
δηλώνει ότι συμφωνεί με
τους περιβαλλοντικούς
στόχους αλλά αυτοί θα
πρέπει να ορίζονται σε
παγκόσμιο επίπεδο ώστε
να μην πλήττεται η
ανταγωνιστικότητα των
ευρωπαϊκών αεροπορικών
εταιρειών.
ING: Τεράστιες αυξήσεις
στα αεροπορικά εισιτήρια
Στην Ευρώπη οι τιμές των
αεροπορικών εισιτηρίων
ξεπερνούσαν τον
πληθωρισμό κατά περίπου
15% ήδη από τις αρχές
του 2024, σημείωνε το
Μάιο η ING σε έκθεση της
για τον κλάδο. Τα
αεροπορικά εισιτήρια
είναι παγκοσμίως υπό
ανοδική πίεση, αλλά και
υψηλότεροι φόροι και
επιβαρύνσεις παίζουν κι
αυτά τον ρόλο τους
ειδικά στην Ευρώπη.
Αυτή η δυναμική,
υπογραμμίζει η ολλανδική
τράπεζα σηματοδοτεί την
απαρχή μιας διαφορετικής
εποχής για τις τιμές
στις αερομεταφορές,
καθώς ο αυξημένος
ανταγωνισμός των
αερομεταφορέων χαμηλού
κόστους επηρέαζε για
πολύ καιρό τις τιμές
–αφήνοντας να εννοηθεί
ότι αυτό γινόταν προς
όφελος των επιβατών.
Όμως τώρα, «σε αρκετές
ευρωπαϊκές χώρες οι
υψηλότεροι φόροι
εισιτηρίων και η
αυξημένη εφαρμογή του
(κανονισμού για τις
εκπομπές ρύπων της ΕΕ)
«Emissions Trading
Scheme» -από 25% το 2024
σε 100% το 2026 για τις
ενδοευρωπαϊκές πτήσεις-
θα συνεχίσει να οδηγεί
σε υψηλότερες τιμές, με
τους ναύλους να
ξεπερνούν ήδη κατά πολύ
τον πληθωρισμό»,
αναφέρει η ING.
Τα βιώσιμα αεροπορικά
καύσιμα
Τα βιώσιμα αεροπορικά
καύσιμα (γνωστά κι
ως SAF) παράγονται από
μη ορυκτά καύσιμα όπως
ανακυκλωμένα φυτικά
έλαια και μπορεί να
εκπέμπουν έως 70%
λιγότερο διοξείδιο του
άνθρακα από παραδοσιακά
αεροπορικά καύσιμα.
Η ιδιαιτερότητα είναι
ότι σήμερα τα βιώσιμα
αεροπορικά καύσιμα αυτά
παράγονται σε πολύ
μικρές ποσότητες με
αποτέλεσμα να είναι πολύ
πιο ακριβά. Οι
αεροπορικές εταιρείες
έχουν ζητήσει μεγαλύτερη
κρατική υποστήριξη από
την ΕΕ και τη Βρετανία
για να αυξηθεί η
παραγωγή αυτή και να
πέσουν τα κόστη.
Η ανάμειξη SAF αυξάνει
το κόστος και τις τιμές
των εισιτηρίων,
σημειώνει η ING
Ένας αυξανόμενος αριθμός
αεροπορικών εταιρειών
εξασφάλισε βιώσιμα
αεροπορικά καύσιμα (SAF)
για ανάμειξη με
παραδοσιακά και αυτό θα
συνεχιστεί το 2024. Τώρα
οι αεροπορικές εταιρείες
στοχεύουν σε αναλογία
ανάμειξης έως 10% για το
2030 αφού ΕΕ και
Βρετανία απαιτούν
ανάμειξη της τάξης του
6% με 10%.
Το 2023 ο παγκόσμιος
μέσος όρος ανάμειξης
ήταν μόλις 0,2%. Τα
βιώσιμα καύσιμα SAF
διαπραγματεύονται σε
περίπου 2,7 φορές πιο
πάνω από την τιμή
συμβατικών καυσίμων
αεροσκαφών. «Δεν
περιμένουμε ότι το
κόστος του SAF θα πέσει
στα επίπεδα των
(παραδοσιακών) καυσίμων
τζετ σύντομα, πράγμα που
σημαίνει ότι το
στοχευμένο ποσοστό
ανάμειξης 10% για το
2030 που είναι στόχος
των αεροπορικών
συμμαχιών Oneworld Group
και Clean Skies for
Tomorrow θα προσθέτει
τελικά 3-4% στις τιμές
των εισιτηρίων», σύμφωνα
με την ING.
Το παράδειγμα του
ομίλου Lufthansa
Η γερμανική αεροπορική
εταιρεία Lufthansa Group ανακοίνωσε
ότι θα αυξήσει τις τιμές
των αεροπορικών
εισιτηρίων έως 72 ευρώ
για το καθένα από τα
εισιτήρια αυτά, κάνοντας
λόγο για επιβάρυνση λόγω
περιβαλλοντικού κόστους.
Η προσαύξηση προορίζεται
να καλύψει μέρος του
σταθερά αυξανόμενου
πρόσθετου κόστους λόγω
των κανονιστικών
περιβαλλοντικών
απαιτήσεων, όπως είχε
ανακοινώσει και αυτή
αναφερόμενη στους
κανονισμούς της
Ευρωπαϊκής Ένωσης και
του Διεθνούς Οργανισμού
Πολιτικής Αεροπορίας.
Το πρόσθετο κόστος θα
εφαρμοστεί σε
αναχωρήσεις από
οποιαδήποτε από τις 27
χώρες μέλη της
Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς
και από τη Βρετανία, τη
Νορβηγία και την
Ελβετία, σύμφωνα με την
εταιρεία. Όλες οι
πτήσεις που εκτελούνται
από τον Όμιλο Lufthansa,
ο οποίος ελέγχει
αεροπορικές όπως η
Lufthansa, η Eurowings,
η Swiss and Edelweiss
Air και η Austrian
Airlines, θα υπόκεινται
στην επιπλέον αυτή
χρέωση.
«Το ποσό της επιβάρυνσης
ποικίλλει ανάλογα με τη
διαδρομή και τον ναύλο
της πτήσης και είναι
μεταξύ 1 ευρώ και 72
ευρώ», ανακοίνωσε η
Lufthansa, προσθέτοντας
ότι το ακριβές επιπλέον
ποσό θα είναι ορατό
στους πελάτες κατά το
στάδιο της κράτησης.
Το νέο αυξημένο τέλος
ισχύει για όλα τα
εισιτήρια που εκδίδονται
από την Τετάρτη 26
Ιουνίου και αφορούν
πτήσεις που αναχωρούν
από την 1η Ιανουαρίου
2025, ανακοίνωσε επίσης
η εταιρεία.
Πηγή: Οικονομικός
Ταχυδρόμος |