|
Η Adina Vălean,
Επίτροπος Μεταφορών της
ΕΕ, δήλωσε στους
Financial Times ότι οι
αξιωματούχοι της ΕΕ
«εξετάζουν λεπτομερώς. .
. για το τι ακριβώς
συμβαίνει στην αγορά».
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν
έχει την εξουσία να
ρυθμίζει
τους αεροπορικούς
ναύλους, αλλά η
παρέμβαση της Vălean
εντείνει την πίεση στις
αεροπορικές εταιρείες
για τις πρόσφατες
αυξήσεις των τιμών που
προκλήθηκαν από την
έκρηξη των ταξιδιών και
τα ζητήματα της αλυσίδας
εφοδιασμού. Είπε ότι
αναζητούσε εξηγήσεις από
τις αεροπορικές
εταιρείες σχετικά με την
αύξηση των ναύλων και τα
πιθανά εμπόδια που
δημιουργούνται για τις
μεταφορές σε ολη την
Ευρωπαϊκή Ένωση.
Οι μέσες τιμές
αεροπορικών εισιτηρίων
σε όλη την Ευρώπη ήταν
κατά 20 έως 30% εκατό
υψηλότερες το καλοκαίρι
του 2023 σε σύγκριση με
το 2019, σύμφωνα με
στοιχεία της ΕΕ που
δημοσιεύθηκαν τον
Οκτώβριο σε απάντηση
σχετικής ερώτησης στο
Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Οι υψηλότερες τιμές θα
συνεχιστούν λόγω της
ανισορροπίας μεταξύ της
ζήτησης για ταξίδια και
της περιορισμένης
προσφοράς νέων
αεροσκαφών
Η Vălean είπε ότι δεν
είχε πρόθεση να παρέμβει
στη «λειτουργούσα»
αεροπορική αγορά, αλλά η
Επιτροπή χρειαζόταν
περισσότερες
λεπτομέρειες για τους
λόγους που οδηγήσαν σε
υψηλότερες τιμές. «Δεν
μπορούμε να πάμε ως
ρυθμιστής για τις τιμές
ή στην επιβολή τιμών και
αυτό δεν νομίζω ότι
είναι εφικτό ή
επιθυμητό», είπε. «Από
την άλλη πλευρά, αυτό
που ανησυχεί είναι ότι
οι τιμές θα μπορούσαν να
γίνουν εμπόδιο για τις
μεταφορές. «Είμαστε σε
μια μόνιμη συνομιλία με
τον κλάδο πρόσθεσε «για
να καταλάβουμε ποια
είναι η αιτία αυτής της
εξέλιξης».
Βέβαια, η παρέμβαση της
Ευρωπαίας Επιτρόπου για
τις Μεταφορές ενισχύει
την πολιτική πίεση στις
αεροπορικές εταιρείες
για την αύξηση των
ναύλων.
Η ιταλική κυβέρνηση
πρότεινε περιορισμό των
τιμών σε δρομολόγια προς
ορισμένα νησιά, αν και
εν μέρει υπαναχώρησε τον
Σεπτέμβριο και αντ’
αυτού έδωσε στην αρχή
ανταγωνισμού της χώρας
νέες εξουσίες για έλεγχο
των τιμών των
εισιτηρίων.
Οι αεροπορικές εταιρείες
είναι ελεύθερες να
ορίζουν τους δικούς τους
ναύλους σύμφωνα με τους
νόμους της ΕΕ και η
απελευθερωμένη αγορά
αεροπορικών μεταφορών
μείωσε ιστορικά τις
τιμές και άνοιξε νέα
δρομολόγια. Ωστόσο, η
αύξηση της ζήτησης για
πτήσεις φέτος, εν μέσω
έλλειψης αεροσκαφών,
οδήγησε σε άνοδο τις
τιμές των εισιτηρίων.
Πολλές αεροπορικές
εταιρείες απέσυραν
αεροπλάνα κατά τη
διάρκεια της πανδημίας
του κορωνοϊού, ενώ τα
προβλήματα της
εφοδιαστικής αλυσίδας
έπληξαν τις παραδόσεις
και οι πληθωριστικές
πιέσεις στα καύσιμα και
την εργασία αύξησαν
επίσης συνολικά το
κόστος.
Ανισορροπία λόγω της
έλλειψης αεροσκαφών
Οι χαμηλού κόστους
αερομεταφορείς Ryanair
και Wizz Air πετούν
περισσότερο από το 2019
ενω αυτό δεν συμβαίνει
με τις περισσότερες
ευρωπαϊκές αεροπορικές
εταιρείες.
Αερομεταφορείς όπως οι
British Airways, IAG,
Air France-KLM και
Lufthansa συνέχισαν να
ανακοινώνουν κέρδη ρεκόρ
το καλοκαίρι,
βοηθούμενες από την
αύξηση των ναύλων
αποκαθιστώντας εν μέρει
τη ζημιά στους
ισολογισμούς τους κατά
τη διάρκεια της
πανδημίας. Η παγκόσμια
βιομηχανία έχει
υπερδιπλασιάσει τις
προβλέψεις για τα κέρδη
της για το έτος και αυτό
ως αποτέλεσμα της
αυξανόμενης ζήτησης για
ταξίδια μετά την
πανδημία.
Η Vălean είπε ότι
φοβάται ότι οι
υψηλότερες τιμές θα
συνεχιστούν λόγω της
ανισορροπίας μεταξύ της
ζήτησης για ταξίδια και
της περιορισμένης
προσφοράς νέων
αεροσκαφών, λέγοντας
χαρακτηριστικά:
«Αναμένουμε ότι η
χωρητικότητα δεν
πρόκειται να αυξηθεί στο
ίδιο επίπεδο με τη
ζήτηση».
Οι αεροπορικές εταιρείες
αντιμετωπίζουν επίσης
υψηλότερο τίμημα για τη
ρύπανση, αφού τα κράτη
μέλη και το Ευρωπαϊκό
Κοινοβούλιο συμφώνησαν
τον περασμένο Δεκέμβριο
κανόνες που θα
επιταχύνουν τη σταδιακή
κατάργηση των δωρεάν
πιστώσεων άνθρακα που
δίνονται στις
αεροπορικές εταιρείες
στο πλαίσιο του
ευρωπαϊκού συστήματος
εμπορίας εκπομπών ρύπων.
Οι επικεφαλής των
αεροπορικών εταιρειών
έχουν δηλώσει ότι
υποστηρίζουν σε γενικές
γραμμές τους φιλόδοξους
στόχους της ΕΕ για το
κλίμα, αλλά επέμειναν
ότι χρειάζονται
περισσότερη υποστήριξη
εάν θέλουν να μειώσουν
τις εκπομπές, ιδιαίτερα
με την ανάπτυξη βιώσιμων
αεροπορικών καυσίμων.
Πηγή: Οικονομικός
Ταχυδρόμος |