Κι όμως, η
Stephanie Loomis,
επικεφαλής μεταφοράς
φορτίων στην Αμερική για
την εταιρεία
Rhenus Logistics
με έδρα τη Γερμανία,
παρακολουθεί το κόστος
να ανεβαίνει ταχέως τους
τελευταίους μήνες, όσο
διάφορες αναταραχές
επηρεάζουν το εμπόριο
διά θαλάσσης.
Στο τέλος του 2023, οι
Χούθι στην Υεμένη
άρχισαν να επιτίθενται
σε πλοία που εισέρχονταν
στην Ερυθρά Θάλασσα από
τον Κόλπο του Σουέζ, μια
ζωτική αρτηρία για πλοία
που κινούνται μεταξύ
Ασίας, Ευρώπης και
ανατολικής ακτής των
ΗΠΑ. Έτσι, τα πλοία
υποχρεώθηκαν να
ακολουθούν τον μακρύτερο
δρόμο, που κάνει τον
γύρο της Αφρικής,
παρατείνοντας τις
διαδρομές τους έως και
κατά δύο εβδομάδες.
Έπειτα, μια σοβαρή
ξηρασία στην Κεντρική
Αμερική οδήγησε σε
υποχώρηση των υδάτων στη
Διώρυγα του Παναμά,
υποχρεώνοντας τις
τοπικές αρχές να
περιορίσουν τον αριθμό
των πλοίων που μπορούν
να περάσουν από την
κρίσιμη θαλάσσια δίοδο.
Τις τελευταίες
εβδομάδες, οι
λιμενεργάτες απειλούν με
απεργία στις ΗΠΑ, ενώ
ορισμένοι λιμενεργάτες
στη Γερμανία απεργούν,
ζητώντας καλύτερους
μισθούς. Όσο εργάζονται
στον σιδηρόδρομο του
Καναδά είναι επίσης
έτοιμοι για απεργία,
διακυβεύοντας τη
μεταφορά φορτίων στη
Βόρεια Αμερική.
Ως αποτέλεσμα της
αναστάτωσης, οι
εταιρείες μεταφοράς
φορτίων ανέβασαν τις
τιμές, αυξάνοντας τις
πιθανότητες
επανεμφάνισης ενός χάους
στις θαλάσσιες
μεταφορές, που θα
μπορούσε να οδηγήσει σε
ελλείψεις προϊόντων σε
κρίσιμες περιόδους. Η
ίδια αναστάτωση θα
μπορούσε και να εντείνει
τις πληθωριστικές
πιέσεις.
«Με αγάπη αποκαλώ τώρα
την αγορά “Covid
junior”,
διότι σε πολλά επίπεδα
έχουμε επιστρέψει εκεί
που ήμαστε κατά τη
διάρκεια της πανδημίας»,
δήλωσε η κα.
Loomis.
«Όλα συμβαίνουν ξανά».
Από τον Οκτώβριο, το
κόστος της μεταφοράς
ενός κοντέιντερ 12
μέτρων από την Κίνα στην
Ευρώπη έχει αυξηθεί
περίπου στα 7.000
δολάρια, από μια μέση
τιμή περίπου 1.200
δολαρίων, σύμφωνα με
στοιχεία της
Xeneta,
μιας εταιρείας δεδομένων
φορτίων με έδρα τη
Νορβηγία. Είναι πολύ
χαμηλότερο από την
κορύφωση των 15.000
δολαρίων που άγγιξε στα
τέλη του 2021, όταν
επικρατούσαν τα
μεγαλύτερα προβλήματα,
αλλά εξακολουθεί να
είναι σε πενταπλάσιο
ύψος από τις τιμές που
καταγράφονταν τα χρόνια
αμέσως πριν την
πανδημία. Οι τιμές για
μεταφορά φορτίων στον
Ειρηνικό ενισχύθηκαν με
αντίστοιχο ρυθμό.
«Δεν έχουμε φτάσει ακόμα
στην κορύφωση», δήλωσε ο
Peter Sand,
επικεφαλής αναλυτής της
Xeneta.
Η πιο άμεση αιτία για
την πρόσφατη άνοδο των
τιμών είναι η
στοχοποίηση των πλοίων
από τους Χούθι, οι
οποίοι δρουν προς
στήριξη των Παλαιστινίων
που βρίσκονται υπό
επίθεση των Ισραηλινών
δυνάμεων. Η απειλή
φαίνεται να
κλιμακώνεται, καθώς οι
αντάρτες που έχουν
στήριξη από το Ιράν
αυξάνουν τις επιθέσεις
τους, ενισχύοντας τις
πυραυλικές επιθέσεις με
θαλάσσια
drones
– δηλαδή σκάφη γεμάτα με
εκρηκτικά που κινούνται
από απόσταση. Τις
τελευταίες εβδομάδες,
βυθίστηκαν δύο πλοία με
τέτοιου είδους
επιθέσεις.
«Είναι μια πολύ σύνθετη
κατάσταση και δεν
φαίνεται να έχει βέβαιο
αποτέλεσμα», δήλωσε ο κ.
Sand.
«Δεν υπάρχει
κάποια ξεκάθαρη λύση».
Πηγή:
The New York Times |