Όπως γράφει το in.gr, οι
αγοραστές που δεν
μπορούν να αγοράσουν ένα
πλήρως ηλεκτρικό
αυτοκίνητο ή ανησυχούν
για τη διαθεσιμότητα των
σημείων φόρτισης,
στρέφονται στα υβριδικά
ηλεκτρικά οχήματα
(PHEV), οι πωλήσεις των
οποίων αυξάνονται
ραγδαία. Όμως η τάση για
υβριδικά μπορεί να
αποδειχθεί σύντομη,
προσθέτει.
Πέρυσι οι παγκόσμιες
πωλήσεις αυτοκινήτων που
λειτουργούν αποκλειστικά
με μπαταρίες (BEV) ήταν
υπερδιπλάσιες από
εκείνες των PHEV. Αλλά η
ψαλίδα κλείνει. Οι
πωλήσεις των PHEV
αυξήθηκαν κατά σχεδόν
50%, σε ετήσια βάση,
τους πρώτους επτά μήνες
του 2024, έναντι μόλις
8% για τα BEV, σύμφωνα
με την εταιρεία
Bernstein.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες
εστιάζουν στα υβριδικά
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες
έχουν ψυχράνει τη σε
στάση τους στα BEV με το
αντίθετο να συμβαίνει
στα υβριδικά. Αυτόν τον
μήνα η Volvo υπαναχώρησε
από τη δέσμευσή της να
γίνει αμιγώς ηλεκτρική
μέχρι το 2030. Τώρα λέει
ότι τα BEV και τα PHEV
θα αντιπροσωπεύουν μαζί
το 90% των πωλήσεών της
μέχρι το τέλος της
δεκαετίας. Τον περασμένο
μήνα η Ford ανακοίνωσε
ότι εγκαταλείπει τα
σχέδιά της να
κατασκευάσει ένα μεγάλο
πλήρως ηλεκτρικό SUV,
επιλέγοντας αντ’ αυτού
ένα υβριδικό μοντέλο.
Η Hyundai διπλασιάζει τη
γκάμα των υβριδικών
οχημάτων της από επτά σε
14 μοντέλα. Η
Volkswagen, επίσης, έχει
δεσμευτεί να αυξήσει τις
επενδύσεις σε υβριδικά
οχήματα, καθώς
επανεξετάζει τα σχέδιά
της για τα BEV.
Οι καταναλωτές
στρέφονται στα υβριδικά
οχήματα εν μέρει επειδή
είναι φθηνά, σημειώνει ο
Economist. Οι μεγάλες
μπαταρίες που
απαιτούνται για τη
λειτουργία των
πλήρως ηλεκτρικών
οχημάτων τα καθιστούν
πολύ πιο ακριβά από τα
βενζινοκίνητα
αυτοκίνητα. Αυτό
αποτελεί πρόβλημα όταν
πρόκειται να πωληθούν
στη μαζική αγορά. Οι
περισσότεροι αγοραστές
«δεν θα πληρώσουν ένα
premium», λέει ο Τζιμ
Φάρλεϊ, CEO της Ford.
Τα plug-in υβριδικά,
αντίθετα, λειτουργούν με
πολύ μικρότερες
μπαταρίες: έχουν συνήθως
μια μονάδα 20
κιλοβατώρων, περίπου το
ένα τρίτο του μεγέθους
εκείνων των BEV. Κατά
συνέπεια, τα PHEV είναι
μόνο λίγο ακριβότερα από
τα βενζινοκίνητα
αυτοκίνητα και κοστίζουν
λιγότερο στη λειτουργία
τους. Παρόλο που τα
υβριδικά μπορούν συνήθως
να διανύσουν μόνο
περίπου 60 χιλιόμετρα με
τις μπαταρίες τους, η
ύπαρξη επιλογής της
χρήσης βενζίνης γλιτώνει
τους οδηγούς από το
άγχος που έχουν πολλοί
οδηγοί των BEV για το αν
θα ξεμείνουν από
ενέργεια.
Από την πλευρά τους, οι
αυτοκινητοβιομηχανίες
προτιμούν τα υβριδικά
αυτοκίνητα επειδή είναι
συνήθως το ίδιο
κερδοφόρα με τα
βενζινοκίνητα
αυτοκίνητα, σε αντίθεση
με τα BEV, τα
περισσότερα από τα οποία
είναι ζημιογόνα.
Μικρότερες μπαταρίες
σημαίνουν χαμηλότερο
κόστος παραγωγής. Τα
υβριδικά αυτοκίνητα
επιτρέπουν επίσης στις
παλαιές
αυτοκινητοβιομηχανίες να
αξιοποιήσουν περισσότερο
την υπάρχουσα
τεχνογνωσία και τις
αλυσίδες εφοδιασμού
τους.
Μακροπρόθεσμα κερδίζει η
ηλεκτροκίνηση προβλέπει
ο Economist
Ωστόσο, η μόδα των
υβριδικών μπορεί να
αποδειχθεί παροδική,
λέει ο Economist. Οι
κανονισμοί στην
Καλιφόρνια, που
υιοθετήθηκαν από 16
άλλες αμερικανικές
πολιτείες, προβλέπουν
ότι μέχρι το 2035 μόνο
το 20% των νέων οχημάτων
που πωλούνται από τις
αυτοκινητοβιομηχανίες θα
μπορούν να είναι
υβριδικά και τα υπόλοιπα
θα πρέπει να είναι
πλήρως ηλεκτρικά. Η ΕΕ
σχεδιάζει να πατήσει
ακόμη πιο δυνατά φρένο:
το μπλοκ θα απαγορεύσει
την πώληση όλων των
αυτοκινήτων με
βενζινοκινητήρες,
συμπεριλαμβανομένων των
υβριδικών, μέχρι το
2035.
Τα υβριδικά μπορεί να
έχουν ήδη μειώσει την
ανταγωνιστικότητά τους
μέχρι τότε. Οι τιμές των
μπαταριών μειώνονται και
θα μειωθούν περαιτέρω
καθώς η παραγωγή
επεκτείνεται και
αναπτύσσονται νέες
χημικές ουσίες.
Αυτοκινητοβιομηχανίες
όπως η Renault
σχεδιάζουν να
παρουσιάσουν μοντέλα BEV
που θα κοστίζουν
σημαντικά λιγότερο από
τις τρέχουσες προσφορές
τους, παρακινούμενες από
τον κινεζικό
ανταγωνισμό. Τα δίκτυα
φόρτισης συνεχίζουν να
επεκτείνονται.
Η Bernstein προβλέπει
ότι τα PHEV θα
καταλάβουν ένα
αυξανόμενο μερίδιο της
αγοράς αυτοκινήτων μέχρι
το 2030, αλλά ότι οι
πωλήσεις θα
σταθεροποιηθούν στη
συνέχεια και τελικά θα
μειωθούν καθώς αυτές των
BEVs επιταχύνονται. Τα
υβριδικά «κερδίζουν
τώρα, αλλά τα BEV θα
κερδίσουν στο τέλος»,
εκτιμά ο Πάτρικ Χάμελ
της τράπεζας UBS. Ο
Χαβιέ Σμιθ της
AlphaSense, μιας
εταιρείας συμβούλων,
πιστεύει ότι η σημερινή
εμμονή των
αυτοκινητοβιομηχανιών με
τα υβριδικά θα
αποδειχθεί κοντόφθαλμη.
Όσοι χάσουν την εστίαση
στην ηλεκτροκίνηση θα
μπορούσαν σύντομα να
μείνουν πίσω. |