Ο αριθμός των ελληνικών
ναυτιλιακών εταιρειών
έχει μειωθεί και πάλι το
2023 σε 592, μια μικρή
ανάσα από το ιστορικό
χαμηλό των 588 το 2018,
όταν το 2013 ήταν 690
και το 2009 άγγιξαν τον
υψηλότερο αριθμό
(773), ωστόσο ο
ελληνόκτητος στόλος τo
2023 αυξήθηκε κατά 85
πλοία και 2% σε όρους
μεταφορικής ικανότητας
στα 6.494 πλοία. Με 393
εκατ. dwt μεταφορική
ικανότητα εξακολουθούσε
να κατέχει ένα άνετο
προβάδισμα έναντι των
302 εκατ. dwt της Κίνας,
με την Ιαπωνία να
βρίσκεται στην τρίτη
θέση με 238 εκατ. dwt.
Έλληνες εφοπλιστές
Το μεγαλύτερο μέρος της
πτώσης του αριθμού των
ναυτιλιακών εταιρειών
αφορά αυτές με τον
μικρότερο στόλο (1-2
πλοία), που μειώθηκαν
στις 186 καθώς όλες οι
άλλες κατηγορίες
επέδειξαν μια
σταθερότητα.
Αντιθέτως ο αριθμός των
εταιρειών με στόλο
μεγαλύτερο των 25 πλοίων
αυξήθηκε σε 57 από 56 το
2022 και 54 το 2021 και
μόλις 35 το 2013,
σημειώνοντας τον
υψηλότερο αριθμό που
έχει καταγραφεί ποτέ.
Από πλευράς
χωρητικότητας η αύξηση
ήταν για τις εν λόγω
εταιρείες κατά 7,86
εκατ. dwt το 2023 σε
σύγκριση με αύξηση 18,17
εκατ. dwt το 2022.
Αξίζει επίσης να
σημειωθεί ότι ο αριθμός
των εταιρειών με στόλο
16-24 πλοίων ξεπέρασε
για πρώτη φορά τις 40
όταν το 2013 ήταν μόλις
29.
Οι πλοιοκτήτες με στόλο
άνω του ενός εκατ. dwt
αυξήθηκαν επίσης σε 83
έναντι 78 το 2022 και
ελέγχουν το 79,3%, του
συνολικού ελληνόκτητου
στόλου, όταν το 2013 ο
αριθμός των εταιρειών
αυτού του μεγέθους ήταν
61 και το μερίδιο τους
στο σύνολο του στόλου με
όρους dwt ήταν στο
71,33%.
Ανά κλάδο τα
δεξαμενόπλοια είναι ο
μόνος που παρουσιάζει
μείωση σε αριθμό
εταιρειών, πλοίων και
μεταφορικής ικανότητας.
Οι εταιρείες με στόλο
δεξαμενοπλοίων είναι 95
από 99 ένα χρόνο πριν
και ο αριθμός των πλοίων
μειώθηκε στα 980 από
1025 (για πλοία άνω των
20.000 dwt) ένα χρόνο
πριν. Επίσης η
μεταφορική ικανότητα
μειώθηκε στους
156.923.406 dwt από
162.438.366 dwt το 2022.
Στην κατηγορία των
πλοίων μεταφοράς χύδην
ξηρού φορτίου ο αριθμός
των εταιρειών αυξήθηκε
στις 345 από 340 ένα
χρόνο πριν, ο αριθμός
των πλοίων στα 2.793
έναντι 2.701 το 2022 και
η μεταφορική ικανότητα
στους 230.291.312 dwt
έναντι 219.407.184 dwt
το 2022
Ο στόλος των πλοίων
μεταφοράς
εμπορευματοκιβωτίων (άνω
των 20.000 dwt) αυξήθηκε
στα 489 πλοία από 461
ένα χρόνο πριν και το
συνολικό dwt στους
31.410.393 από
29.569.099 dwt το 2022.
Ο αριθμός των εταιρειών
αυξήθηκε κατά μία στις
33 από 32 το 2022.
Στα πλοία μεταφοράς
υγροποιημένου φυσικού
αερίου (LNG) ο αριθμός
των ναυτιλιακών
εταιρειών παρέμεινε
σταθερός (στις δέκα)
όμως αυξήθηκε σημαντικά
ο στόλος των LNG
Carriers στα 164 πλοία
από 144 ένα χρόνο πριν
και το συνολικό dwt
στους 14.704.115 dwt από
12.835.625 το 2022
Ο τομέας αυτός σημείωσε
σημαντική αύξηση το 2023
κατά 14,6% σε όρους dwt
με την προσθήκη 20
πλοίων. Η αγορά του
υγροποιημένου φυσικού
αερίου σημειώνει
σημαντική άνοδο σε
παγκόσμιο επίπεδο,
σχολιάζει η Petrofin.
Αύξηση επίσης
καταγράφεται και στο
αριθμό των ναυτιλιακών
εταιρειών που
διαχειρίζονται στόλο
μεταφοράς υγραερίου
(LPG). Το 2023
προστέθηκαν 4 εταιρείες
φτάνοντας στις 14 και 14
πλοία φτάνοντας τα 81. Η
αύξηση σε ετήσια βάση
ήταν 1,9 εκατ. dwt ή
14,6% στους 3.328.627
dwt.
Πρώτος ο ελληνόκτητος
στόλος
Επισημαίνεται ότι ο
ελληνόκτητος στόλος
παραμένει στην πρώτη
θέση παγκοσμίως και το
2023 με την Κίνα να
ακολουθεί στη δεύτερη,
σύμφωνα με την Petrofin
Research.
Οι Έλληνες εφοπλιστές
βρίσκονται παράλληλα
στην πρωτοπορία της
ναυπήγησης νέων πιο
«πράσινων» οικολογικών
πλοίων, διπλασιάζοντας
σχεδόν τις παραγγελίες
τους το τελευταίο
διάστημα καθώς το πρώτο
εξάμηνο του 2024, η
συνολική μεταφορική
ικανότητα (dwt) των
πλοίων των ελληνικών
παραγγελιών αυξήθηκε από
24,33 εκατ. dwt σε 43,01
εκατ. dwt με συνεχείς
περαιτέρω παραγγελίες
τους τελευταίους μήνες.
Η Petrofin επικαλείται
στοιχεία των Clarksons
που δείχνουν ότι οι
Έλληνες εφοπλιστές
προηγούνται σε
επενδύσεις σε νέα πιο
φιλικά προς το
περιβάλλον πλοία με 543
eco πλοία 52.331.130 dwt
υπό παραγγελία έναντι
532 πλοίων 42.825.520
dwt της Κίνας και 474
πλοίων 34.775.883 dwt
των Ιαπώνων.
To 2023 o ελληνόκτητος
στόλος αυξήθηκε κατά 85
πλοία και 2% σε όρους
μεταφορικής ικανότητας
στα 6.494 πλοία. Αν και
η Κίνα συνέχισε να
επιδεικνύει ισχυρή
ανάπτυξη σε ετήσια βάση,
ο ελληνικός στόλος με
393 εκατ. dwt
εξακολουθούσε να κατέχει
ένα άνετο προβάδισμα
έναντι των 302 εκατ. dwt
της Κίνας, με την
Ιαπωνία να βρίσκεται
στην τρίτη θέση με 238
εκατ.dwt.
Πηγή: Οικονομικός
Ταχυδρόμος |