|
Τα περισσότερα
smartphones λειτουργούν
με ένα από τα δύο
λειτουργικά συστήματα.
Το iOS της Apple είναι
ένας περιφραγμένος κήπος
με ένα μόνο κατάστημα
εφαρμογών – το δικό του.
Άλλοι κατασκευαστές
συσκευών τείνουν να
χρησιμοποιούν το Android
της Google, το οποίο στα
χαρτιά επιτρέπει την
είσοδο και σε άλλα
καταστήματα εφαρμογών
εκτός από το κατάστημα
Google Play. Η υπόθεση
αφορούσε το κατά πόσον
αυτό συμβαίνει στην
πράξη. Το 2020 η Epic
Games, ένα στούντιο
παιχνιδιών, παρότρυνε
τους παίκτες να
χρησιμοποιούν το σύστημα
πληρωμών της για να
κάνουν αγορές στο
«Fortnite», τη
μεγαλύτερη επιτυχία της
στον κόσμο των
βιντεοπαιχνιδιών. Η ιδέα
ήταν να παρακαμφθεί το
ποσοστό 30% που
λαμβάνουν η Apple και η
Google από τις
περισσότερες αγορές
εντός εφαρμογής στα
καταστήματα εφαρμογών
τους. Το «Fortnite»
απαγορεύτηκε για λίγο
και από τις δύο.
Η Epic υπέβαλε μήνυση.
Οι δικηγόροι της
ισχυρίστηκαν ότι η
Google καταπνίγει τον
ανταγωνισμό συνάπτοντας
συμφωνίες, μεταξύ άλλων,
με κατασκευαστές
smartphones όπως η
Samsung και η LG, για να
δώσουν στο κατάστημα
Play πρωταρχική θέση
στις συσκευές τους με
αντάλλαγμα ένα μερίδιο
από τα έσοδα. Οι ένορκοι
δεν πίστεψαν την
υπεράσπιση της Google
ότι ανταγωνίζεται σκληρά
την Apple, καθώς και
άλλα καταστήματα
εφαρμογών σε συσκευές
Android.
Μέχρι εδώ, φαίνεται
απλό. Αυτό που κάνει την
κατάσταση περίεργη είναι
ότι η ετυμηγορία έρχεται
σε αντίθεση με εκείνη
της σχεδόν πανομοιότυπης
υπόθεσης της Epic κατά
της Apple, η οποία
ολοκληρώθηκε το 2021 με
την Apple να κερδίζει σε
εννέα από τις δέκα
κατηγορίες (στη δέκατη,
που αφορούσε τη χρήση
εναλλακτικών συστημάτων
χρέωσης, έχασε).
Ένας λόγος για τη
διαφορά μπορεί να είναι
ότι η μοίρα της Google
αποφασίστηκε από
ενόρκους και όχι από
δικαστή. Η κοινή γνώμη
αντιμετωπίζει με
σκεπτικισμό τις μεγάλες
τεχνολογικές
επιχειρήσεις, τις οποίες
τα δύο τρίτα των
Αμερικανών θεωρούν ότι
έχουν υπερβολική δύναμη.
Οι ένορκοι μπορεί επίσης
να δυσκολεύονται να
κατανοήσουν τις
αποχρώσεις των
αντιμονοπωλιακών νόμων.
Μια άλλη εξήγηση είναι,
κατά ειρωνικό τρόπο, ότι
η Google προσπάθησε να
κάνει το λογισμικό της
για κινητά τηλέφωνα πολύ
ανοιχτό. Ο καθένας
μπορεί να χρησιμοποιήσει
δωρεάν τον ανοικτό
κώδικα του Android για
να δημιουργήσει το δικό
του OS. Αντίθετα, οι
πελάτες και οι
προγραμματιστές της
Apple γνωρίζουν ότι
ελέγχει όλες τις πτυχές
του iPhone. Ο
εγκλωβισμός στον
περιφραγμένο κήπο της
Apple μπορεί να είναι
πιο ευχάριστος αν οι
καταναλωτές γνωρίζουν σε
τι μπλέκονται. Λιγότερο
αν οι περιορισμοί
επιβάλλονται από τον
κατασκευαστή μόνο του
λειτουργικού συστήματος,
το οποίο ισχυρίζεται ότι
είναι ανοιχτό.
Η ετυμηγορία μπορεί να
επηρεάσει δύο άλλες
αγωγές του αμερικανικού
Υπουργείου Δικαιοσύνης
κατά της Google. Η πρώτη
έφτασε στο δικαστήριο
τον Σεπτέμβριο.
Επικεντρώνεται στις
συμφωνίες της Google να
διασφαλίσει ότι είναι η
προεπιλεγμένη μηχανή
αναζήτησης σε διάφορες
συσκευές,
συμπεριλαμβανομένων των
συσκευών της Apple, και
σε προγράμματα
περιήγησης στο
διαδίκτυο. Οι συμφωνίες
αυτές της κόστισαν 26
δισ. δολάρια το 2021. Η
δεύτερη είναι πιθανό να
ξεκινήσει το επόμενο
καλοκαίρι, και εξετάζει
τις διαφημιστικές
δραστηριότητες της
Google.

© The Economist
Ο δικαστής της υπόθεσης
Epic θα αποφασίσει
σχετικά με την προσφυγή
στις αρχές του επόμενου
έτους. Μια πιθανότητα
είναι να απελευθερωθούν
οι προγραμματιστές
εφαρμογών από το σύστημα
χρέωσης της Google.
Πέρυσι η Νότια Κορέα
ανάγκασε την Apple και
τη Google να επιτρέψουν
εναλλακτικές πληρωμές. Ο
νέος ψηφιακός νόμος της
ΕΕ έχει παρόμοιες
διατάξεις. Αυτό μπορεί
να κάνει την οικονομία
των app-stores πιο
ανταγωνιστική – ειδικά
για τα παιχνίδια. Η
Microsoft, η οποία μόλις
ολοκλήρωσε την εξαγορά
της Activision-Blizzard,
μιας μεγάλης εταιρείας
ανάπτυξης παιχνιδιών,
ύψους 69 δισ. δολαρίων,
σχεδιάζει το δικό της
κατάστημα εφαρμογών για
παιχνίδια. Η Epic έχει
ήδη ένα, για PC. Η Riot
Games, ένας αντίπαλος,
μπορεί να ξεκινήσει το
δικό της.
Αυτό δεν αρέσει καθόλου
στους τεχνολογικούς
γίγαντες. Σύμφωνα με την
Sensor Tower, μια
εταιρεία ερευνών, οι
άνθρωποι σε όλο τον
κόσμο, φέτος, θα
ξοδέψουν περίπου 160
δισ. δολάρια σε
εφαρμογές. Οι προμήθειες
της Google και της Apple
αντιστοιχούν ίσως στο 5%
των συνολικών εσόδων της
κάθε εταιρείας. Σύμφωνα
με τις καταθέσεις στις
δύο δικαστικές
υποθέσεις, το κέρδος
εκμετάλλευσης και για τα
δύο καταστήματα
εφαρμογών πιστεύεται ότι
ξεπερνά το 70%. (Η
Google υποστήριξε στο
δικαστήριο ότι ο αριθμός
αυτός δεν λαμβάνει υπόψη
ορισμένες δαπάνες των
app-stores, όπως η
έρευνα και η ανάπτυξη).
To περιθώριο αυτό είναι
πολύ υψηλότερο από τα
συνολικά περιθώρια
κέρδους 26% για την
Google και 30% για την
Apple πέρυσι.
Η Sensor Tower εκτιμά
ότι η Google βλέπει ήδη
τα έσοδά από το Play
store της να μειώνονται.
Έτσι, καμία από τις δύο
εταιρείες δεν θα τα
παρατήσει χωρίς μάχη. Η
Google αμφισβητεί την
απόφαση των ενόρκων στο
εφετείο, όπου μια ομάδα
δικαστών θα εκδικάσει
την υπόθεση. Η Apple
ασκεί έφεση κατά της
απόφασης για τις
πληρωμές στην υπόθεση
Epic. Και οι δύο
βρίσκουν τρόπους να
παρακάμψουν κανόνες όπως
αυτοί της Νότιας Κορέας,
οι οποίοι επέτρεψαν
εναλλακτικές μεθόδους
χρέωσης – και αμέσως
επέβαλαν προμήθεια έως
και 26% σε κάθε ποσό που
πληρώνεται με τη χρήση
τους.
Πηγή: The Economist
|