Να σημειωθεί όσον αφορά
την Ελλάδα ότι πρόσφατα
ο υπουργός Ναυτιλίας
Χρήστος Στυλιανίδης
αναφέρθηκε στο
«πρασίνισμα» και τον
ενεργειακό
μετασχηματισμό των
λιμενικών εγκαταστάσεων,
με έμφαση στην
ηλεκτροδότηση
ελλιμενιζόμενων πλοίων –
το λεγόμενο «cold
ironing» –, σε
συνεργασία και με το
υπουργείο Περιβάλλοντος
Ενέργειας και Κλιματικής
Αλλαγής. Οπως είπε, έως
το 2030 τουλάχιστον
δώδεκα λιμάνια στα
ελληνικά νησιά και στην
ηπειρωτική χώρα θα
διαθέτουν υποδομές «cold
ironing». Σε συνεργασία
με το υπουργείο
Περιβάλλοντος θα
αξιοποιηθούν κονδύλια
ύψους 500 εκατ. ευρώ.
Η μελέτη
Η μελέτη ESPO Port
Investment Study 2024
που παρουσίασε ο
Ευρωπαϊκός Οργανισμός
Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO)
προσφέρει μια
ολοκληρωμένη ανάλυση των
επενδυτικών αναγκών,
σχεδίων και προκλήσεων
των ευρωπαϊκών λιμένων.
Η μελέτη αυτή, η οποία
εκπονήθηκε από τον Dr
Peter de Langen σε
συνεργασία με τον ESPO,
εμβαθύνει στον
μεταβαλλόμενο ρόλο των
ευρωπαϊκών λιμένων, στις
εξελισσόμενες
επενδυτικές ανάγκες τους
και στα εμπόδια που
συναντούν στην υλοποίηση
των επενδυτικών σχεδίων.
Βασίζεται σε ανάλυση των
επενδυτικών αναγκών 84
φορέων διαχείρισης
λιμένων, που
αντικατοπτρίζουν τη
γεωγραφική διασπορά και
τη λειτουργική
ποικιλομορφία των
λιμένων της Ευρώπης.
Εκτός από τις θηριώδεις
επενδύσεις που
απαιτούνται προκειμένου
τα λιμάνια να
ανταποκρίνονται στις
νέες ανάγκες του
διεθνούς εμπορίου και
των πλοίων, μια δεύτερη
διαπίστωση της μελέτης
είναι ότι οι επενδύσεις
στη βιωσιμότητα και την
ενεργειακή μετάβαση
καθίστανται η δεύτερη
σημαντικότερη κατηγορία
επενδύσεων για τις
λιμενικές Αρχές.
Ειδικότερα το 26% των
επενδύσεων αφορά σχέδια
επέκτασης των λιμανιών,
νέες προβλήτες κ.λπ. Το
24% των επενδύσεων αφορά
επενδυτικά σχέδια
πράσινης και ενεργειακής
μετάβασης. Επισημαίνεται
ότι μέχρι το 2030 τα
κυριότερα ευρωπαϊκά
λιμάνια θα πρέπει να
έχουν τη δυνατότητα να
ηλεκτροδοτούν τα πλοία
που θα βρίσκονται
ελλιμενισμένα σε αυτά
περισσότερο από δύο
ώρες. Απαιτούνται λοιπόν
πολύ μεγάλες επενδύσεις
(δίκτυα ηλεκτρικής
ενέργειας, επενδύσεις σε
ΑΠΕ κ.λπ.) για την
επίτευξη του στόχου
αυτού. Οι υπόλοιπες
επενδύσεις περιλαμβάνουν
μεταξύ άλλων μέτρα για
τη βελτίωση της
πρόσβασης των πλοίων,
σιδηροδρομικές
συνδέσεις, ψηφιοποιήσεις
κ.λπ.
Οι νέες λειτουργίες
Τα λιμάνια στην Ευρώπη
κάνουν περισσότερα από
ό,τι στο παρελθόν,
τονίζει η μελέτη του
ESPO. Από πολυτροπικοί
κόμβοι στην αλυσίδα
εφοδιασμού που συνδέουν
τη θάλασσα με την
ενδοχώρα, τα λιμάνια
εξελίσσονται σε κόμβους
των βιώσιμων μορφών
ενέργειας, των
βιομηχανικών
συμπλεγμάτων και της
κυκλικής οικονομίας,
καθώς και σε σημαντικούς
πυλώνες γεωπολιτικής και
γεωοικονομικής
ανθεκτικότητας. Οι νέες
λειτουργίες των λιμανιών
έρχονται να προστεθούν –
και όχι να
αντικαταστήσουν – τους
παραδοσιακούς τους
ρόλους. Τα επενδυτικά
σχέδια των λιμανιών της
Ευρώπης αντικατοπτρίζουν
αυτόν τον μεταβαλλόμενο
και πολυδιάστατο ρόλο,
προστίθεται στη μελέτη.
Υπό το πρίσμα των
ευρημάτων της μελέτης, ο
ESPO καλεί τους
υπεύθυνους χάραξης
πολιτικής να
αναγνωρίσουν τη
στρατηγική σημασία των
ευρωπαϊκών λιμένων και
να παράσχουν ένα ισχυρό
πλαίσιο στήριξης που να
αντιμετωπίζει τις
επενδυτικές προκλήσεις
που αντιμετωπίζουν.
Οπως σημειώνει ο ESPO, η
μελέτη υπογραμμίζει την
ανάγκη για ειδικά
κονδύλια για τους
λιμένες στο πλαίσιο των
διαφόρων χρηματοδοτικών
μέσων της ΕΕ, κατά κύριο
λόγο μέσω του
προγράμματος «Connecting
Europe Facility» ή ενός
παρόμοιου χρηματοδοτικού
μέσου.
Αυτή η επικαιροποιημένη
μελέτη επενδύσεων σε
λιμένες δείχνει σαφώς
ότι ο μεταβαλλόμενος και
ευρύτερος ρόλος των
λιμένων σήμερα
συνοδεύεται από νέες και
ευρύτερες ευθύνες και
επενδυτικές ανάγκες.
Οπως αναφέρεται στο
υπόμνημά μας για τις
ευρωπαϊκές εκλογές, τα
λιμάνια είναι έτοιμα να
συμμετάσχουν και να
αποτελέσουν μέρος της
λύσης. Για να
ανταποκριθούν στα
καθήκοντα και τις
ευθύνες που τους
ανατίθενται στο νέο
γεωπολιτικό και
γεωοικονομικό πλαίσιο,
τα λιμάνια χρειάζονται
υποστήριξη, αναφέρει η
γενική γραμματέας του
ESPO Isabelle Ryckbost.
Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ |