Αυτό δεν σημαίνει ότι η
ExxonMobil δεν
ενδιαφέρεται για τις
Ανανεώσιμες Πηγές
Ενέργειας. Ωστόσο, αντί
να μπει στην παραγωγή,
ποντάρει έμμεσα στην
ενεργειακή μετάβαση.
Στις 25 Ιουνίου υπέγραψε
προκαταρκτική συμφωνία
για την προμήθεια λιθίου
στην SK On, έναν
νοτιοκορεατικό
κατασκευαστή του οποίου
οι μπαταρίες ιόντων
λιθίου θα τροφοδοτούν
ηλεκτρικά Ford και
Hyundai. H συμφωνία αυτή
ακολουθεί την ανακοίνωση
του Νοεμβρίου σχετικά με
την πρώτη γεώτρηση
λιθίου της εταιρείας στο
Αρκάνσας. Ένα
«σημαντικό» μέρος των 20
δισ. δολαρίων της σε
επενδύσεις χαμηλών
εκπομπών διοξειδίου του
άνθρακα μεταξύ 2022 και
2027 θα πάει στο λίθιο,
λέει ο Dan Holton,
υπεύθυνος αυτών των
έργων. Μέχρι το 2030 η
εταιρεία ελπίζει να
παράγει αρκετό λίθιο για
να προμηθεύει 1 εκατ.
ηλεκτρικά οχήματα
ετησίως. Ο Darren Woods,
το αφεντικό της, βλέπει
το λίθιο ως ευκαιρία
«υψηλής απόδοσης».
Οι ομόλογοί του στον
τομέα του πετρελαίου
συμφωνούν. Τον Ιούνιο η
Occidental Petroleum
δημιούργησε μια
κοινοπραξία λιθίου με
την BHE Renewables,
θυγατρική της Berkshire
Hathaway, ενός ομίλου
900 δισ. δολαρίων. Έναν
μήνα νωρίτερα η Equinor,
η κρατική νορβηγική
πετρελαϊκή εταιρεία,
παρουσίασε μια
συνεργασία με τη
Standard Lithium, μια
αμερικανική μεταλλευτική
εταιρεία. Ακόμα και οι
πετρελαϊκοί κολοσσοί του
κόσμου, η Saudi Aramco
και η ADNOC των Ηνωμένων
Αραβικών Εμιράτων,
δείχνουν ενδιαφέρον.
Ο ενθουσιασμός των
μεγάλων πετρελαϊκών
εταιρειών για το λίθιο
είναι λογικός. Η ζήτηση
για το μέταλλο είναι
πιθανό να αυξηθεί, καθώς
όλο και περισσότερες
μηχανές στον κόσμο
ηλεκτροδοτούνται. Σε
αντίθεση με τη
λειτουργία των άγνωστων
επιχειρήσεων ηλιακής και
αιολικής ενέργειας, οι
πετρελαϊκές εταιρείες
διαθέτουν ήδη
τεχνογνωσία που είναι
χρήσιμη στην εξόρυξη
λιθίου. Η εξόρυξη του
λευκού μετάλλου
περιλαμβάνει την άντληση
άλμης αλμυρού νερού,
συχνά υπόγεια, κάτι που
απαιτεί προσεκτική
χαρτογράφηση των
ταμιευτήρων και
γεωτρήσεις ακριβείας
-δεξιότητες που οι
πετρελαιάδες έχουν
αποκτήσει κατά τη
διάρκεια δεκαετιών
υπόγειας εξόρυξης αργού
πετρελαίου (όπου η άλμη
τυχαίνει επίσης να είναι
ένα σύνηθες απόβλητο).
Ακόμα και οι απαραίτητες
άδειες μοιάζουν
περισσότερο με εκείνες
για το πετρέλαιο και το
φυσικό αέριο, παρά με
την πιο πολύπλοκη
γραφειοκρατία που
σχετίζεται με την
εκμετάλλευση των
κοιτασμάτων
μεταλλεύματος. Η διύλιση
του εξορυσσόμενου
μετάλλου είναι επίσης
παρόμοια με ό,τι κάνουν
οι πετρελαϊκές εταιρείες
στις επιχειρήσεις τους
στον τομέα των
πετροχημικών.
Η ExxonMobil, η
Occidental και η Equinor
ελπίζουν να αποκομίσουν
κέρδη από τα εγχειρήματά
τους στον τομέα του
λιθίου με έξυπνες
τεχνολογίες διαχωρισμού
ιόντων λιθίου απευθείας
από την άλμη με τη χρήση
φυσικών μεμβρανών ή
χημικών διαλυτών. Η
διαδικασία απαιτεί
λιγότερο έδαφος, νερό
και χρόνο από την
τρέχουσα μέθοδο, κατά
την οποία η άλμη
συλλέγεται σε τεράστιες
λίμνες εξάτμισης. Είναι
επίσης λιγότερο
ρυπογόνος. Η τράπεζα
Goldman Sachs αναμένει
ότι αυτές οι καινοτομίες
θα μπορούσαν να κάνουν
για το λίθιο ό,τι έκανε
η υδραυλική ρωγμάτωση
(fracking) για το
πετρέλαιο. Η άλμη
αντιπροσωπεύει σχεδόν τα
δύο τρίτα των γνωστών
παγκόσμιων πόρων λιθίου,
αλλά μέχρι στιγμής μόνο
το 40% της παραγωγής.
Οι μεγάλες μεταλλευτικές
εταιρείες, από την
πλευρά τους, έχουν
αποφύγει τα μεγάλα
στοιχήματα στο λίθιο. Οι
μέτοχοί τους προτιμούν
τα μετρητά από την
επανεπένδυση αυτήν τη
στιγμή και το αρχικό
κόστος της νέας
τεχνολογίας είναι
τουλάχιστον κατά ένα
τρίτο υψηλότερο απ’ ό,τι
για τις λίμνες
εξάτμισης, εκτιμά η
Goldman Sachs. Οι υψηλές
αποτιμήσεις των
εξειδικευμένων παραγωγών
λιθίου και οι άγριες
διακυμάνσεις στην τιμή
του μετάλλου είναι ένα
άλλο στοιχείο που τους
αποτρέπει. Οι εταιρείες
εξόρυξης που έβαλαν
μικρότερα στοιχήματα
έχασαν τα χρήματά τους.
Η Rio Tinto ολοκλήρωσε
την αγορά ενός έργου
λιθίου στην Αργεντινή
ύψους 825 εκατ. δολαρίων
το 2022. Μέχρι το
επόμενο έτος οι δαπάνες
για έρευνα και
αξιολόγηση είχαν
διπλασιαστεί, από
λιγότερα από 200 εκατ.
δολάρια σε σχεδόν 400
εκατ. δολάρια.
Σε αντίθεση με αυτές τις
εταιρείες, οι μεγάλες
πετρελαϊκές έχουν και τα
κέρδη και τους
ισολογισμούς για να
αναλάβουν εγχειρήματα
έντασης κεφαλαίου. Έχουν
όμως τη δέσμευση; Ένα
τέταρτο του αιώνα πριν
από τη συγχώνευσή της με
τη Mobil το 1999, η
Exxon ασχολήθηκε με την
τεχνολογία των
μπαταριών, αφού το
αραβικό εμπάργκο
πετρελαίου του 1973
τρόμαξε τον κόσμο και
τον οδήγησε να εξετάσει
εναλλακτικές αντί των
ορυκτών καυσίμων. Ένας
από τους κορυφαίους
ερευνητές εκείνη την
εποχή ήταν ο Stanley
Whittingham, ο οποίος
μοιράστηκε το βραβείο
Νόμπελ Χημείας το 2019
με δύο άλλους
πρωτοπόρους των
μπαταριών ιόντων λιθίου.
Έφυγε από την Exxon το
1984 -περίπου την εποχή
που η εταιρεία
εγκατέλειψε αυτού του
είδους την έρευνα.
Πηγή: The Economist
|