Την περασμένη εβδομάδα,
η αμερικανική low cost
Southwest Airlines
ανακοίνωσε ότι βάζει
τέλος στην πολιτική των
ελεύθερων θέσεων που
ακολουθεί τα τελευταία
50 χρόνια. Η πολιτική
αυτή επιτρέπει στους
επιβάτες να επιλέγουν
τις θέσεις τους όσο
επιβιβάζονται στο
αεροσκάφος, ένας λόγος
για τον οποίο και
χαρακτηριζόταν ανέκαθεν
ως «η αεροπορική του
λαού». Τώρα, η Southwest
θα δίνει συγκεκριμένη
θέση σε κάθε επιβάτη, το
οποίο θα της επιτρέπει
και να χρεώνει
περισσότερο για τις
θέσεις με περισσότερο
χώρο για τα πόδια ή με
άλλα προνόμια.
Η αλλαγή αυτή ήταν μεν
αναμενόμενη, αλλά και
πάλι εντυπωσιακή, καθώς
επρόκειτο για την
τελευταία αμερικανική
χαμηλού κόστους που δεν
είχε ακόμα ενδώσει στις
τάσεις των ανταγωνιστών
της. Είναι μια ακόμα
απόδειξη της πίεσης που
ασκείται στον κλάδο λόγω
του υψηλότερου κόστους
εργασίας, των τιμών των
καυσίμων και της
υπερπροσφοράς. Παρά την
εκρηκτική ζήτηση για
ταξίδια, αεροπορικές
όπως η Southwest
δυσκολεύονται από τη
συρρίκνωση της
κερδοφορίας τους και
αναζητούν εναλλακτικές
λύσεις.
Αβεβαιότητα για τις low
cost
Στο πλαίσιο αυτό, οι
αεροπορικές χαμηλού
κόστους προχωρούν σε
μεγάλες αλλαγές
πολιτικής, καθώς
προσπαθούν να αυξήσουν
τα έσοδά τους και να
προσαρμοστούν στις νέες
προτιμήσεις των
ταξιδιωτών, χωρίς όμως
να απομακρύνουν τους
πελάτες τους.
Ενδεικτικά, οι
αμερικανικές low cost
Frontier Airline και η
Spirit Airlines
κατήργησαν τις χρεώσεις
ακύρωσης ή αλλαγής
εισιτηρίων, οι οποίες
έφερναν μεν κάποια
έσοδα, αλλά προκαλούσαν
έντονη αντίδραση των
πελατών τους.
Πριν από μερικές
εβδομάδες, η Spirit
προειδοποίησε για
μειωμένα έσοδα,
υποστηρίζοντας ότι
λιγότεροι πελάτες
αγοράζουν πια τις
επιπλέον παροχές της,
όπως χειραποσκευές ή
αναψυκτικά εν πτήσει,
που είναι κρίσιμες για
το επιχειρηματικό
μοντέλο των low cost.
Επίσης, χαρακτηριστικό
είναι το παράδειγμα της
αεροπορικής χαμηλού
κόστους JetBlue, η οποία
πλέον χρεώνει έως και 50
δολάρια για τις
προτιμώμενες θέσεις στο
αεροσκάφος, που είναι
στο παράθυρο και στον
διάδρομο στο μπροστινό
μέρος της οικονομικής
θέσης. Τέλος, η Frontier
προσέθεσε πρόσφατα
θέσεις business, όπου η
μεσαία θέση είναι κενή,
ώστε να προσελκύει
πελάτες διατεθειμένους
να πληρώσουν λίγο
παραπάνω.
Στις αρχές Ιουνίου, ο
Scott Kirby, διευθύνων
σύμβουλος της United
Airlines, της
μεγαλύτερης σε στόλο
αεροπορικής εταιρείας
στον κόσμο, σχολιάζοντας
τις εξελίξεις στον
κλάδο, ήταν ιδιαίτερα
δηκτικός. Στο πλαίσιο
συνέντευξής του δήλωσε
μεταξύ άλλων ότι τα
πρόσφατα γεγονότα είναι
απόδειξη του
προβληματικού
επιχειρηματικού μοντέλου
των αεροπορικών χαμηλού
κόστους. «Οι πελάτες το
μισούν», υποστήριξε.
Πηγή: Business Insider |