|
Στον Δείκτη Παγκόσμιας
Ανταγωνιστικότητας
Ταλέντου του Ευρωπαϊκού
Ινστιτούτου Διοίκησης
Επιχειρήσεων (INSEAD) σε
συνεργασία με το Human
Capital Leadership
Institute και το
Descartes Institute for
the Future, η Ελλάδα
καταλαμβάνει την 39η
θέση ανάμεσα σε
134 χώρες και την 27η
θέση σε ευρωπαϊκό
επίπεδο. Πρόκειται για
αναβάθμιση μίας θέσης σε
σχέση με την αντίστοιχη
έκθεση του 2022, καθώς
και για την υψηλότερη
επίδοση της χώρας από το
2013, όταν διενεργήθηκε
για πρώτη φορά η
συγκεκριμένη έκθεση.
Ωστόσο, η επίδοση της
χώρας δεν είναι
ιδιαίτερα ικανοποιητική,
δεδομένου ότι είναι
κράτος-μέλος της Ε.Ε.
και του ΟΟΣΑ, ότι
συγκαταλέγεται στα έθνη
με υψηλά εισοδήματα και
ότι μαστίζεται από την
υψηλή ανεργία. Εξάλλου,
οι επιμέρους μετρήσεις
του δείκτη εμφανίζονται
μελανά σημεία, στα οποία
υπήρχαν ανέκαθεν
προβλήματα.
Η Ελλάδα αδυνατεί να
προσελκύσει ταλέντα από
το εξωτερικό
Φωτεινό σημείο στην
ελληνική επίδοση και
αυτό που συνέβαλε στην
φετινή άνοδο κατά μία
θέση είναι η δυνατότητα
της χώρας να συντηρεί
ταλέντα (retain) –
30ή θέση παγκοσμίως στη
συγκεκριμένη κατηγορία-,
το οποίο αποδίδεται κατά
κύριο λόγο στον καλό
τρόπο ζωής, ήτοι πλήθος
ιατρών (1η θέση),
προσωπικά δικαιώματα
(33η θέση), ασφάλεια και
υγιεινή (37η θέση).
Κατά τα άλλα, η χώρα
κατακτά την 54η θέση
διεθνώς σε ό,τι αφορά
την παροχή
δυνατοτήτων για εύρεση,
ανάπτυξη και ενίσχυση
του ανθρώπινου δυναμικού
(enable) με
μεγαλύτερα «βαρίδια» τις
συνθήκες της αγοράς (65η
θέση) και την εικόνα του
επιχειρείν και της
αγοράς εργασίας (64η
θέση). Χαμηλή είναι η
επίδοση της Ελλάδας -43η
θέση- και στην προσέλκυση
ταλέντου (attract),
το οποίο αποδίδεται
ιδίως στην αδυναμία
«ανοίγματος» προς το
εξωτερικό, με τη χώρα να
βρίσκεται ανάμεσα στις
τελευταίες θέσεις
διεθνώς (121η θέση) στο brain
gain.
Ελαφρώς καλύτερη είναι η
επίδοση της Ελλάδας
στην ανάπτυξη
ταλέντων (grow) –39η
θέση-, χάρη στα υψηλά
ποσοστά εγγραφών σε
πανεπιστήμια (1η
διεθνώς). Ωστόσο,
παρατηρείται χάσμα στις
δαπάνες στην τριτοβάθμια
εκπαίδευση, στην ανέλιξη
των εργαζομένων και στην
επαγγελματική εκπαίδευση
από τις εταιρείες. Το
κενό αυτό καταδεικνύει
ότι οι νέοι
παρακινούνται να μπουν
στο πανεπιστήμιο χωρίς
να υπάρχουν όμως οι
απαραίτητες γέφυρες με
την πραγματική οικονομία
και την αγορά εργασίας.
Δεξιότητες
Ενόσω όλο και
περισσότερες εταιρείες
διαμαρτύρονται για
έλλειψη εξειδικευμένου
προσωπικού, ο Παγκόσμιος
Δείκτης
Ανταγωνιστικότητας
επιβεβαιώνει ότι στη
χώρα λείπουν αφενός οι τεχνικές
δεξιότητες -που
αποκτά κανείς μέσω
εκπαίδευσης και
επαγγελματικής
εμπειρίας- αλλά και τα
λεγόμενα soft
skills, όπως η
δημιουργικότητα και η
δυνατότητα επίλυσης
προβλημάτων, που
απαιτούνται κατά κύριο
λόγο σε υψηλόβαθμες
θέσεις.
Στις τεχνικές δεξιότητες
η χώρα καταλαμβάνει την
66η θέση διεθνώς,
εμφανίζοντας ιδιαίτερα
κακή επίδοση στη σχέση
του εκπαιδευτικού
συστήματος με την
πραγματική οικονομία
(94η θέση) και στην
ανεργία ατόμων με
εκπαίδευση υψηλού
επιπέδου (112η θέση).
Τέλος, στις δεξιότητες
γνώσης, η Ελλάδα
καταλαμβάνει την 40ή
θέση διεθνώς χάρη στον
αριθμό των ερευνητών και
των επαγγελματιών, αλλά
και των επιστημονικών
δημοσιεύσεων.
Η Ελβετία στην κορυφή
Στην κορυφαία δεκάδα του
Δείκτη Παγκόσμιας
Ανταγωνιστικότητας
Ταλέντου κυριαρχούν
ευρωπαϊκές χώρες, ενώ
είναι αξιοσημείωτο ότι
οι οκτώ εξ αυτών
βρίσκονταν επίσης στην
κορυφή και στην πρώτη
σχετική έκθεση το 2013.
Για άλλη μια χρονιά την
πρωτιά κατέκτησε η Ελβετία, ενώ
ακολουθούν η Σιγκαπούρη, οι ΗΠΑ, η Δανία, η Ολλανδία, η Φινλανδία, η Νορβηγία, η Αυστραλία, η Σουηδία και
η Βρετανία.
Πηγή: Money Review |