Η Allianz έχει
καταγράψει πάνω από 50
επιθέσεις εναντίον
εμπορικών πλοίων που
διέσχιζαν την Ερυθρά
Θάλασσα από τις 19
Νοεμβρίου του 2023 μέχρι
και τις αρχές Απριλίου.
Ο αριθμός αυτός έχει
αυξηθεί ακόμα
περισσότερο στο διάστημα
που έχει μεσολαβήσει
μέχρι σήμερα, ενώ έχουν
υπάρξει και θύματα από
τις όλο και πιο
επικίνδυνες επιθέσεις
των ανταρτών Χούθι.
Όπως αναφέρει ο
ασφαλιστικός όμιλος, «η
σύρραξη στην Γάζα άνοιξε
τον ασκό του Αιόλου.
Μάλιστα, ακόμα κι αν
βρεθεί πολιτική λύση
στην Γάζα, εκτιμούμε ότι
οι επιθέσεις θα
συνεχιστούν, καθώς είναι
εμφανές ότι έχει
δημιουργηθεί μια
σημαντική ευκαιρία, για
όσους επιθυμούν να
προκαλούν προβλήματα
στην Ερυθρά Θάλασσα, ή
σε άλλες περιοχές. Στην
πράξη, η ναυτιλία έχει
γίνει πλέον ένας ώριμος
στόχος για επιθέσεις,
από όσους επιθυμούν να
επιδοθούν σε έναν
τέτοιου τύπου πόλεμο.
Έχει ανοίξει ο δρόμος
για τρομοκράτες και
στρατιωτικές ομάδες,
ώστε να κερδίσουν
αναγνώριση και να
πλήξουν τις διεθνείς
αγορές», τονίζεται
χαρακτηριστικά στην
έκθεση.
Ταυτόχρονα, έχει
επιστρέψει και η απειλή
της πειρατείας, αλλά και
νέες απειλές, λόγω της
ευκολίας με την οποία οι
ομάδες αυτές αποκτούν
πλέον πρόσβαση σε
συστήματα drone, ενώ
έχουν αυξηθεί κατακόρυφα
και τα περιστατικά
κυβερνοεπιθέσεων
εναντίον πλοίων. Οι
επιθέσεις αυτές μπορούν
να στοχεύσουν τα
συστήματα πλοήγησης του
πλοίου, ή να
εκμεταλλευτούν τυχόν
κενά ασφαλείας στην
παρακολούθηση των
κινήσεων των φορτίων.
Αντίστοιχα, τα drone
είναι πλέον πολύ πιο
φθηνά σε κόστος, όπως
επίσης και ακριβή στις
επιθέσεις τους, κάτι που
τα καθιστά ιδιαίτερα
απειλητικά για την
ναυτιλία. Όπως
αποδείχθηκε δε, οι
επιθέσεις αυτές έχουν
προκαλέσει ακόμα και
ανθρώπινες απώλειες,
πέραν των υλικών ζημιών.
Εν τω μεταξύ, η κρίση
στην Ερυθρά Θάλασσα και
δευτερευόντως στην
Διώρυγα του Παναμά, όπου
αντιμετωπίζεται πρόβλημα
λειψυδρίας εδώ και έναν
χρόνο, έχουν υποχρεώσει
τα πλοία να επιστρέψουν
σε εποχές προ δύο
αιώνων, κάνοντας τον
διάπλου της Αμερικής και
της Αφρικής αντίστοιχα.
Η εξέλιξη αυτή έχει
πολλαπλές συνέπειες.
Καταρχάς έχει αυξηθεί η
κατανάλωση καυσίμων,
επομένως και οι εκπομπές
ρύπων από τα πλοία, κάτι
που μεταφράζεται και σε
υψηλότερο λειτουργικό
κόστος και καθυστερήσεις
στην παράδοση προϊόντων,
πέραν της προφανούς
επιβάρυνσης του
περιβάλλοντος. Τον
τελικό «λογαριασμό»
πληρώνουν οι
καταναλωτές, με το
μεταφορικό κόστος ενός
κοντέινερ να έχει
αυξηθεί κατά περίπου
150%-200% σε σχέση με
πριν από έναν χρόνο.
Σύμφωνα με την Allianz,
η ναυτιλία θα πρέπει να
έχει πλέον πολλαπλές
στρατηγικές κι
εναλλακτικές για την
αντιμετώπιση τέτοιων
συνθηκών διατάραξης της
εφοδιαστικής αλυσίδας,
καθώς ένα απροσδόκητο
περιστατικό μπορεί να
προκαλέσει παγκόσμιο
«ντόμινο» συνεπειών.
Έτσι, η δυνατότητα
χρήσης εναλλακτικών
μέσων μεταφοράς (π.χ.
τρένα) θα πρέπει να
βρίσκεται πάντα στην
ημερήσια διάταξη. |