Ωστόσο, το λουκέτο για
τους κάποτε κραταιούς
επιχειρηματικούς ομίλους
της χώρας αποτέλεσε
μονόδρομο λόγω
υπερδανεισμού,
λανθασμένων αποφάσεων
του μάνατζμεντ και
αδυναμίας πρόβλεψης της
επιδείνωσης των συνθηκών
της αγοράς.
Τον Νοέμβριο του 2002 ο
Γιώργος Πετζετάκις,
μεγαλομέτοχος της
πλαστικοβιομηχανίας
«Πετζετάκις» είχε
παραδεχτεί, σε συνάντηση
με δημοσιογράφους, ότι
τα προβλήματα της
εταιρείας ήταν απόρροια
και των κακών επιλογών
της διοίκησης, με τον
ίδιο να αναλαμβάνει,
τότε, τη θέση του
διευθύνοντος συμβούλου.
Η «Μπάμπης Βωβός Διεθνής
Τεχνική» (ΜΒΔΤ) δεν
κατάφερε ποτέ να
ξεπεράσει το αρχικό
πλήγμα που προήλθε το
2009, όταν το Συμβούλιο
της Επικρατείας με
απόφασή του προχώρησε
στην αναστολή της
οικοδομικής άδειας για
την κατασκευή του
εμπορικού κέντρου στον
Βοτανικό.
Η «Πετζετάκις» και η
ΜΒΔΤ είναι δύο μόνο από
τις εταιρείες που
μεσουρανούσαν πριν από
μερικές δεκαετίες,
έχοντας αναστείλει τη
δραστηριότητά τους εδώ
και πολλά χρόνια. Δεν
παύουν όμως να
επανέρχονται στο
προσκήνιο λόγω της
μακρόσυρτης διαδικασίας
εκποίησης περιουσιακών
στοιχείων τους.
«Μπάμπης Βωβός»
Τέλη Ιουλίου, δύο
περίπου εβδομάδες μετά
τον θάνατο του ιδρυτή
της Μπάμπη Βωβού, ένας
ακόμη πλειστηριασμός
ακινήτου της εταιρείας
ανάπτυξης ακινήτων
ολοκληρώθηκε. Πρόκειται
για το ημιτελές κτίριο
στη Λεωφόρο Κηφισίας 109
στο Μαρούσι, για το
οποίο θυγατρική εταιρεία
της Ten Brinke υπέβαλε
προσφορά 4.522.858 ευρώ,
με την τιμή εκκίνησης να
διαμορφώνεται σε
3.840.000 ευρώ.
Για την «Μπάμπης Βωβός
Διεθνής Τεχνική», η
οποία αποτελούσε το
συνώνυμο του real estate
και των υψηλών κτιρίων
στη λεωφόρο Κηφισίας, το
αρχικό πλήγμα προήλθε το
2009, όταν το Συμβούλιο
της Επικρατείας με
απόφασή του προχώρησε
στην αναστολή της
οικοδομικής άδειας για
την κατασκευή του
εμπορικού κέντρου στον
Βοτανικό, στο πλαίσιο
της διπλής ανάπλασης με
το γήπεδο του
Παναθηναϊκού στη Λ.
Αλεξάνδρας.
Η εταιρεία, που
αναγκάστηκε να
εγκαταλείψει ημιτελές το
κτίριο του mall στον
Βοτανικό, είχε δανειστεί
περίπου 150 εκατ. ευρώ
με στόχο να υλοποιήσει
το έργο, που ήταν
επένδυση ύψους 250 εκατ.
ευρώ. Το «πάγωμα» του
έργου – σηματωρού για
την εταιρεία, σε
συνδυασμό με την πτώση
των τιμών στα ακίνητα,
οδήγησε τη «Βωβός» στην
υποβολή αίτησης υπαγωγής
στις διατάξεις του
άρθρου 99.
Η έγκρισή της, το 2015,
αποτέλεσε τη μεγαλύτερη
διάσωση από τη χρεοκοπία
ελληνικής εταιρείας,
δεδομένου του μεγάλου
ύψους, άνω των 600 εκατ.
ευρώ, των υποχρεώσεων.
Ωστόσο, το σχέδιο
εξυγίανσης της
εταιρείας, που διέθετε
χαρτοφυλάκιο ακινήτων
1,2 δισ. ευρώ στα τέλη
του 2006, υλοποιήθηκε σε
μικρό μόνο βαθμό.
«Μηχανική»
Η κατασκευαστική
εταιρεία, που ίδρυσε το
1974 ο Πρόδρομος
Εμφιετζόγλου και διέθετε
το 2007 τζίρο 227 εκατ.
ευρώ και ανεκτέλεστο της
τάξεως των 600 εκατ.
ευρώ, βρίσκεται σε
περιδίνηση τουλάχιστον
τα τελευταία 13 χρόνια.
Από το 2011, οπότε η
κατοικία – μουσείο στα
Ανάβρυτα Αμαρουσίου του
Πρόδρομου Εμφιετζόγλου
κινδύνευσε για πρώτη
φορά με κατάσχεση, λόγω
μη εξυπηρέτησης
προσωπικού δανείου του
ιδρυτή της εταιρείας,
έως σήμερα, περιουσιακά
στοιχεία της «Μηχανικής»
οδηγούνται σε εκποίηση.
Τον προσεχή Νοέμβριο
προγραμματίζεται, για
μία ακόμη φορά, ο
πλειστηριασμός του
ακινήτου στα Ανάβρυτα
έναντι τιμήματος 4,8
εκατ. ευρώ. Η συσσώρευση
ληξιπρόθεσμων οφειλών
εκατοντάδων
εκατομμυρίων, οι οποίες
κατά τη διοίκηση της
εταιρείας αποδίδονται σε
ανεξόφλητες απαιτήσεις
του Δημοσίου, και η
αδυναμία εξασφάλισης
σημαντικού όγκου νέων
μεγάλων έργων, οδήγησε
σε οικονομικό αδιέξοδο
τη «Μηχανική».
Το 2015 τέθηκε σε
καθεστώς αναγκαστικής
διαχείρισης, ενώ το 2018
η κατασκευαστική, σε
συνεργασία με το
ελληνικό παράρτημα της
ιταλικής GD
Infrastrutture, ανέλαβε
να υλοποιήσει το ήμισυ
του οδικού άξονα Πατρών
– Πύργου, όπως και το
έργο της διπλής
σιδηροδρομικής γραμμής
Ψαθόπυργου – Ρίου με
φορέα υλοποίησης την
ΕΡΓΟΣΕ. Και από τα δύο
έργα η ιταλική εταιρεία
έχει κηρυχθεί έκπτωτη,
με τη «Μηχανική», που
δεν διαθέτει εργοληπτικό
πτυχίο, να πασχίζει τα
τελευταία χρόνια, δίχως
αποτέλεσμα, να ανακτήσει
τον βηματισμό της.
«Πετζετάκις»
Η πλαστικοβιομηχανία,
που ίδρυσε ο
Αριστόβουλος Πετζετάκις
το 1960, πτώχευσε το
2015, αλλά η εκποίηση
των περιουσιακών της
στοιχείων συνεχίζεται
μέχρι και σήμερα.
Τον περασμένο Απρίλιο
εκποιήθηκε αγροτεμάχιο
6.000 τ.μ. στο Ηράκλειο
Κρήτης, με τον πλειοδότη
να υποβάλει προσφορά
391.300 ευρώ. Μετά τον
αιφνίδιο θάνατο του
ιδρυτή της, το 1973, τη
διοίκηση της βιομηχανίας
συστημάτων σκληρών και
εύκαμπτων πλαστικών
σωλήνων, που αποτέλεσε
και την πρώτη ελληνική
πολυεθνική, με προσωπικό
άνω των 1.200 ατόμων,
ανέλαβαν μέλη της
οικογένειας του Α.
Πετζετάκι, καθώς τα
πέντε παιδιά του ήταν
ανήλικα.
Μέχρι να αναλάβει τα
ηνία της εταιρείας, σε
ηλικία 22 ετών, ο γιος
του Γιώργος Πετζετάκις
χρειάστηκε να περάσουν
περίπου 13 χρόνια που
σημαδεύτηκαν από κακή
διαχείριση και έλλειψη
ολοκληρωμένης διοίκησης.
Τη δεκαετία του 1990 ο
όμιλος επεκτάθηκε
σημαντικά, προχωρώντας
σε μπαράζ εξαγορών σε
Καναδά, Νότια Αφρική και
Ευρώπη, διαθέτοντας 11
εργοστάσια εντός κι
εκτός Ελλάδας και
δραστηριότητα σε 70
χώρες.
Τα προβλήματα είχαν
ξεκινήσει τέλη του 1990,
ενώ αρχές του 2000 ο Γ.
Πετζετάκις ανέλαβε ο
ίδιος τη διοίκηση του
ομίλου, σημειώνοντας,
τότε, σε συνάντηση με
δημοσιογράφους ότι οι
χειρισμοί του μάνατζμεντ
υπήρξαν επιζήμιοι. Παρά
όμως τις κινήσεις
αναδιάρθρωσης, τα χρέη
–μόνο ο τραπεζικός
δανεισμός διαμορφωνόταν
σε 133 εκατ. ευρώ το
2002– συσσωρεύονταν.
Το 2011 η βιομηχανία
κατέθεσε αίτηση υπαγωγής
στο άρθρο 99 του (τότε)
Πτωχευτικού Δικαίου, που
δεν έγινε δεκτή από τη
Δικαιοσύνη, ενώ την ίδια
χρονιά ο Γ. Πετζετάκις
συνελήφθη για χρέη της
τάξεως των 2 εκατ. ευρώ
προς το Δημόσιο.
«Προμότ Λαϊνόπουλος»
Ο προγραμματισμένος για
τις 25 Σεπτεμβρίου
πλειστηριασμός του
κτιρίου της «Προμότ
Λαϊνόπουλος» στην
Κηφισιά, έναντι
τιμήματος 3,9 εκατ.
ευρώ, εντάσσεται σε ένα
επαναλαμβανόμενο μοτίβο
εκποιήσεων, που είτε
ανακόπτονται είτε
προχωρούν, του άλλοτε
μεγαλύτερου επίσημου
διανομέα και επισκευαστή
της Mercedez-Benz
Hellas.
Το 1997 η «Προμότ Ε.Ι.
Λαϊνόπουλος» αποτελούσε
την πιο κερδοφόρα
εμπορική επιχείρηση της
Ελλάδας με ετήσια
κερδοφορία άνω του 1
εκατ. ευρώ και πωλήσεις
της τάξης των 30 εκατ.
ευρώ. Τον Φεβρουάριο του
2017 η Mercedes-Benz
Ελλάς ΑΕΕ διέκοψε τη
συνεργασία της στον
τομέα της τεχνικής
εξυπηρέτησης με την
«Προμότ Λαϊνόπουλος» και
την (συνδεδεμένη)
Compact Lain, που
διέθετε τα αυτοκίνητα
Smart.
Το 2012 είχε προηγηθεί η
διακοπή της συνεργασίας
και στον τομέα των
πωλήσεων. Οι υψηλές
υποχρεώσεις και η
σημαντική μείωση των
πωλήσεων επιτάχυναν την
κατάρρευση της
εταιρείας, που ήδη από
το 2008 παρουσίαζε
οριακή κερδοφορία. Από
το 2001, οπότε ο Ιωάννης
Λαϊνόπουλος που ίδρυσε
το 1958 την εταιρεία
απεβίωσε, τα ηνία του
ομίλου πήραν τα παιδιά
του Μανόλης και Ολγα. Οι
πωλήσεις του Smart
αποτέλεσαν το ισχυρό
χαρτί της «Λαϊνόπουλος»,
αλλά δεν κατάφεραν να
αποτρέψουν την
κατάρρευση.
Εκτός από την Compact
Lain, στις εταιρείες του
ομίλου ανήκαν η Lainair,
που αντιπροσώπευε τα
ελικόπτερα Eurocopter, η
Eurolain (μακροχρόνια
μίσθωση αυτοκινήτων
Mercedes και Smart) και
η BIEM Austria Oil
(εμπορία λιπαντικών).
Εκδοτικός οίκος Λιβάνη
Ο δρομολογημένος για τον
Νοέμβριο πλειστηριασμός
του ακινήτου στις οδούς
Δασκαλογιάννη 10-12 και
Παλιγγενεσίας, κατά του
Ηλία Λιβάνη, φέρνει εκ
νέου στο προσκήνιο τα
προβλήματα της εκδοτικής
επιχείρησης, που
διαθέτει μόνο προς τις
τράπεζες χρέη της τάξεως
των 16 εκατ. ευρώ.
Κατά της εταιρείας έχουν
προσφύγει στη Δικαιοσύνη
πρώην εργαζόμενοί της
που διεκδικούν μέσω
ασφαλιστικών μέτρων και
αγωγών την αποπληρωμή
των δεδουλευμένων
αποδοχών τους. Τα νομικά
μέτρα που έχουν λάβει
εργαζόμενοι στρέφονται
κατά δύο οντοτήτων, της
«Εκδόσεις Νέα Σύνορα»,
που ιδρύθηκε το 1993 κι
εμφανίζεται να διαθέτει
έδρα στην οδό Σόλωνος 98
και της «Εκδόσεις Λιβάνη
ΙΚΕ» με έδρα την οδό
Δασκαλογιάννη 10-12.
Η ΙΚΕ ιδρύθηκε το 2019,
είναι συνδεδεμένη με την
«Εκδόσεις Νέα Σύνορα»
και δραστηριοποιείται
στον χώρο του βιβλίου.
Νωρίτερα, το 2018, οι
εκδόσεις «Νέα Σύνορα»
εμφάνισαν οικονομικά
προβλήματα και αδυναμία
εξόφλησης του τραπεζικού
δανεισμού ύψους 15,8
εκατ. ευρώ
Ως εκ τούτου, το
διοικητικό συμβούλιο της
εταιρείας τον Μάιο του
2018 ψήφισε και δέχθηκε
το σχέδιο εξυγίανσης που
είχε προταθεί από τους
δανειστές της, το οποίο
επικυρώθηκε στη συνέχεια
από το Μονομελές
Πρωτοδικείο Αθηνών τον
Ιανουάριο του 2019.
Ακολούθως, όμως, λόγω
της μη τήρησης των
δεσμεύσεων και των όρων
της συμφωνίας
εξυγίανσης, οι τράπεζες
κατήγγειλαν τη συμφωνία.
Πηγή: Money Review |