Πέρυσι οι παγκόσμιες
πωλήσεις αυτοκινήτων που
λειτουργούν αποκλειστικά
με μπαταρίες (BEV) ήταν
υπερδιπλάσιες από
εκείνες των PHEV. Όμως,
η ψαλίδα έχει κλείσει.
Σύμφωνα με την
Bernstein, οι πωλήσεις
των PHEV, τους πρώτους
επτά μήνες του 2024,
αυξήθηκαν κατά σχεδόν
50%, σε ετήσια βάση, σε
σύγκριση με μόλις 8% για
τα BEV.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες
απομακρύνονται από την
παραγωγή BEV και
στρέφονται προς τα
υβριδικά. Αυτόν τον μήνα
η Volvo υπαναχώρησε από
τη δέσμευσή της να γίνει
πλήρως ηλεκτρική μέχρι
το 2030. Τώρα λέει ότι
τα BEV και τα PHEV θα
αντιπροσωπεύουν μαζί το
90% των πωλήσεών της
μέχρι το τέλος της
δεκαετίας. Τον περασμένο
μήνα η Ford ανακοίνωσε
ότι εγκαταλείπει τα
σχέδιά της να
κατασκευάσει ένα μεγάλο
πλήρως ηλεκτρικό SUV,
επιλέγοντας αντ’ αυτού
την υβριδική ενέργεια. Η
Hyundai διπλασιάζει τη
γκάμα των υβριδικών
οχημάτων της από επτά σε
14 μοντέλα. Η
Volkswagen, επίσης, έχει
δεσμευτεί να αυξήσει τις
επενδύσεις σε υβριδικά
οχήματα καθώς
επανεξετάζει τα σχέδιά
της για τα BEV.
Οι καταναλωτές
στρέφονται στα υβριδικά
οχήματα εν μέρει επειδή
είναι φθηνά. Οι μεγάλες
μπαταρίες που
απαιτούνται για τη
λειτουργία των πλήρως
ηλεκτρικών οχημάτων τα
καθιστούν πολύ πιο
ακριβά από τα
βενζινοκίνητα, το οποίο
αποτελεί πρόβλημα όταν
πρόκειται να πωληθούν
στη μαζική αγορά. Οι
περισσότεροι αγοραστές
«δεν θα πληρώσουν ένα
premium», λέει ο Jim
Farley, το αφεντικό της
Ford. Αντίθετα, τα
plug-in υβριδικά,
λειτουργούν με πολύ
μικρότερες μπαταρίες:
έχουν συνήθως μια μονάδα
20 κιλοβατώρων, περίπου
το ένα τρίτο του
μεγέθους εκείνων των
BEV. Κατά συνέπεια, τα
PHEV είναι ελάχιστα
ακριβότερα από τα
βενζινοκίνητα αυτοκίνητα
και κοστίζουν λιγότερο
στη λειτουργία τους.
Παρόλο που τα υβριδικά
μπορούν συνήθως να
διανύσουν μόνο 40 μίλια
περίπου με τις μπαταρίες
τους, η επιλογή της
χρήσης της βενζίνης
αποφεύγει το άγχος που
έχουν πολλοί οδηγοί των
BEV για το αν θα
ξεμείνουν από ενέργεια.
Από την πλευρά τους, οι
αυτοκινητοβιομηχανίες
προτιμούν τα υβριδικά
αυτοκίνητα επειδή είναι
συνήθως το ίδιο
κερδοφόρα με τα
βενζινοκίνητα – σε
αντίθεση με τα BEV, τα
περισσότερα από τα οποία
είναι ζημιογόνα.
Μικρότερες μπαταρίες
σημαίνουν χαμηλότερο
κόστος παραγωγής. Τα
υβριδικά αυτοκίνητα
επιτρέπουν επίσης στις
παλαιές
αυτοκινητοβιομηχανίες να
αξιοποιήσουν περισσότερο
την υπάρχουσα
τεχνογνωσία και τις
εφοδιαστικές τους
αλυσίδες.
Ωστόσο, η μόδα των
υβριδικών μπορεί να
αποδειχθεί παροδική. Οι
κανόνες στην Καλιφόρνια,
που υιοθετήθηκαν από 16
άλλες αμερικανικές
πολιτείες, προβλέπουν
ότι μέχρι το 2035 μόνο
το 20% των νέων οχημάτων
που πωλούνται από τους
κατασκευαστές
αυτοκινήτων θα μπορούν
να είναι plug-in
υβριδικά. Tα υπόλοιπα θα
πρέπει να είναι πλήρως
ηλεκτρικά. Η ΕΕ
σχεδιάζει να πατήσει
φρένο ακόμα πιο δυνατά:
μέχρι το 2035, το μπλοκ
θα απαγορεύσει την
πώληση όλων των
αυτοκινήτων με
βενζινοκινητήρες,
συμπεριλαμβανομένων των
υβριδικών.
Τα υβριδικά μπορεί να
έχουν ήδη μειώσει την
ανταγωνιστικότητά τους
μέχρι τότε. Οι τιμές των
μπαταριών μειώνονται και
θα μειωθούν περαιτέρω
καθώς η παραγωγή
επεκτείνεται και
αναπτύσσονται νέες
χημικές ουσίες.
Αυτοκινητοβιομηχανίες
όπως η Renault,
παρακινούμενες από τον
κινεζικό ανταγωνισμό,
σχεδιάζουν να
παρουσιάσουν μοντέλα BEV
που θα κοστίζουν
σημαντικά λιγότερο από
τις τρέχουσες προσφορές
τους. Τα δίκτυα φόρτισης
συνεχίζουν να
επεκτείνονται.
Η Bernstein προβλέπει
ότι, μέχρι το 2030, τα
PHEV θα κατακτήσουν
αυξανόμενο μερίδιο της
αγοράς αυτοκινήτων, αλλά
ότι πωλήσεις θα
σταθεροποιηθούν και
τελικά θα μειωθούν καθώς
οι πωλήσεις των BEV θα
επιταχυνθούν (βλ.
διάγραμμα). Τα υβριδικά
«μπορεί να κερδίζουν
τώρα, αλλά τα BEV θα
είναι οι τελικοί
νικητές», εκτιμά ο
Patrick Hummel της
τράπεζας UBS. Ο Xavier
Smith της AlphaSense,
μιας εταιρείας
συμβούλων, πιστεύει ότι
η σημερινή εμμονή των
αυτοκινητοβιομηχανιών με
τα υβριδικά θα
αποδειχθεί κοντόφθαλμη.
Όσοι χάσουν την εστίαση
στην ηλεκτροκίνηση θα
μπορούσαν σύντομα να
μείνουν πίσω.
Πηγή: The Economist
|