Η Volkswagen είχε την
έδρα της στο
Βόλφσμπουργκ της
Γερμανίας και αρχικά
λειτουργούσε από το
Γερμανικό Μέτωπο
Εργασίας, μια ναζιστική
οργάνωση.
Εκτός από το φιλόδοξο
σχέδιό του για την
κατασκευή ενός δικτύου
αυτοκινητοδρόμων σε όλη
τη Γερμανία, το
αγαπημένο project του
Χίτλερ ήταν η ανάπτυξη
και η μαζική παραγωγή
ενός προσιτού αλλά
γρήγορου αυτοκινήτου που
θα μπορούσε να πωλείται
για λιγότερα από 1.000
μάρκα (περίπου 140
δολάρια τότε).
Για να σχεδιάσει αυτό το
«αυτοκίνητο του λαού», ο
Χίτλερ κάλεσε τον
Φέρντιναντ Πόρσε και το
1938, σε μία ναζιστική
συγκέντρωση, δήλωσε:
«Αυτό το αυτοκίνητο έχει
κατασκευαστεί για τις
μάζες. Σκοπός του είναι
να ανταποκριθεί στις
μεταφορικές ανάγκες τους
και να τους δώσει
χαρά».
Ωστόσο, λίγο μετά την
πρώτη παρουσίαση του KdF
(Kraft-durch-Freude)-Wagen
(αυτοκίνητο «Δύναμη-Μέσα
από Χαρά») στην Έκθεση
Αυτοκινήτου του
Βερολίνου το 1939,
ξέσπασε ο Β’ Παγκόσμιος
Πόλεμος και η Volkswagen
σταμάτησε την παραγωγή.
Μετά το τέλος του
πολέμου, με το
εργοστάσιο σε ερείπια,
οι Σύμμαχοι θα έβαζαν τη
Volkswagen στο επίκεντρο
των προσπαθειών τους να
αναζωογονήσουν τη
γερμανική
αυτοκινητοβιομηχανία.
Αρχικά, οι πωλήσεις της
Volkswagen στις ΗΠΑ ήταν
πιο αδύναμες από ό,τι σε
άλλα μέρη του κόσμου,
λόγω των ιστορικών
σχέσεων της εταιρείας με
το ναζιστικό καθεστώς
αλλά και γιατί το μικρό
μέγεθος και το
ασυνήθιστο στρογγυλεμένο
σχήμα του αυτοκινήτου
δεν το έκαναν ελκυστικό
στην αμερικανική αγορά.
Όμως, το 1959, η
διαφημιστική εταιρεία
Doyle Dane Bernbach
ξεκίνησε μια θρυλική
καμπάνια, βαφτίζοντας το
αυτοκίνητο «Beetle»
(Σκαραβαίο) και
προωθώντας το μικρό του
μέγεθος σαν το μεγάλο
του πλεονέκτημα.
Η ιδέα των διαφημιστών
ήταν να «κοροϊδέψουν»
όλα τα μειονεκτήματα του
αυτοκινήτου, πριν
προλάβουν να το κάνουν
οι αγοραστές. Και έτσι
γεννήθηκε η διαφημιστική
καμπάνια «Think Small»,
που έμελλε να κάνει το
Beetle ένα είδωλο των
‘60s και το πρώτο σε
πωλήσεις ξένο αυτοκίνητο
στην αμερικανική αγορά
τη δεκαετία αυτή.
Το 1960, η γερμανική
κυβέρνηση πούλησε το 60%
των μετοχών της
Volkswagen στο κοινό,
πρακτικά
ιδιωτικοποιώντας την
εταιρεία. Δώδεκα χρόνια
αργότερα, το Beetle
κατέρριψε το ρεκόρ του
πρώτου σε παραγωγή
αυτοκινήτων που κρατούσε
για δεκαετίες το θρυλικό
Model T της Ford,
σπάζοντας το φράγμα των
15 εκατομμυρίων
οχημάτων.
Το 1998, η εταιρεία
άρχισε να πουλά το
πολυδιαφημισμένο «New
Beetle», συνεχίζοντας
την παραγωγή του
προκατόχου του. Μετά από
σχεδόν 70 χρόνια και
περισσότερες από 21
εκατομμύρια μονάδες, το
τελευταίο αυθεντικό
Beetle βγήκε από την
γραμμή παραγωγής της
Volkswagen στο Μεξικό,
στις 30 Ιουλίου 2003.
Πηγή: Money Review |