Η Σαουδική
Αραβία χαμηλώνει τον
πήχη των φιλοδοξιών της
αναφορικά με
την ανάπτυξη του project
Neom στην έρημο, το
μεγαλύτερο έργο στο
πλαίσιο των σχεδίων του
πρίγκιπα
διαδόχου Μοχάμεντ μπιν
Σαλμάν για διαφοροποίηση
της οικονομίας που
εξαρτάται από το
πετρέλαιο. Αυτό αναφέρει
σε δημοσίευμά του το
Bloomberg, επικαλούμενα
πηγές με γνώση του
θέματος.
Μέχρι το
2030, η κυβέρνηση κάποια
στιγμή ήλπιζε να έχει
1,5 εκατομμύριο
κατοίκους που θα ζούσαν
στο The Line, μια
τεράστια πόλη που
σχεδιάζει να περιλάβει
σε ένα ζευγάρι
ουρανοξύστες ντυμένους
με καθρέφτες. Τώρα, οι
αξιωματούχοι αναμένουν
ότι η ανάπτυξη θα
στεγάσει λιγότερους από
300.000 κατοίκους μέχρι
εκείνη τη στιγμή.
Οι
αξιωματούχοι έχουν πει
εδώ και καιρό το The
Line θα κατασκευαστεί
σταδιακά και αναμένουν
ότι θα καλύψει τελικά
μια έκταση 170
χιλιομέτρων ερήμου κατά
μήκος της ακτής. Ωστόσο,
οι τελευταίες εκτιμήσεις
αναφέρουν ότι μέχρι το
2030 θα έχουν
ολοκληρωθεί μόλις 2,4
χιλιόμετρα του έργου.
Σύμφωνα
μάλιστα με ένα έγγραφο,
που είδε το Bloomberg,
ένας εργολάβος έχει ήδη
αρχίσει να απολύει έναν
αριθμό εργαζομένων που
απασχολεί στο εργοτάξιο.
Οι
εκπρόσωποι της Neom και
του Ταμείου Δημοσίων
Επενδύσεων του
βασιλείου, της κύριας
οντότητας που κατέχει
και χρηματοδοτεί το
έργο, αρνήθηκαν να
σχολιάσουν.
Το
φιλόδοξο σχέδιο
Ο
διάδοχος του θρόνου
Μοχάμεντ σκοπεύει το
Neom, ένα project 1,5
τρισεκατομμυρίων
δολαρίων στην ακτή της
Ερυθράς Θάλασσας, να
είναι ένα έργο επίδειξης
που θα μεταμορφώσει την
οικονομία της χώρας του
και θα χρησιμεύσει ως
βάση δοκιμής για
τεχνολογίες που θα
μπορούσαν να φέρουν
επανάσταση στην
καθημερινή ζωή. Μαζί με
το The Line, τα σχέδια
του Neom περιλαμβάνουν
βιομηχανική πόλη,
λιμάνια και τουριστικά
θέρετρα. Επίσης,
πρόκειται να φιλοξενήσει
τους Ασιατικούς
Χειμερινούς Αγώνες το
2029 σε ένα ορεινό
θέρετρο που ονομάζεται
Trojena.
Σίγουρα,
οι εργασίες συνεχίζονται
σε άλλα μέρη του
ευρύτερου έργου Neom και
οι αξιωματούχοι
διατήρησαν τους γενικούς
στόχους τους για το The
Line, είπαν άνθρωποι που
γνωρίζουν το θέμα. Για
παράδειγμα, μια άλλη
ανάπτυξη στο Neom που
μετατρέπει ένα νησί στην
Ερυθρά Θάλασσα σε
πολυτελή τουριστικό
προορισμό γνωστό ως
Sindalah πρόκειται να
ανοίξει φέτος.
Η
απόσυρση του The Line
έρχεται καθώς το κρατικό
επενδυτικό ταμείο του
βασιλείου δεν έχει ακόμη
εγκρίνει τον
προϋπολογισμό του Neom
για το 2024, είπαν οι
άνθρωποι που γνωρίζουν
το θέμα. Δείχνει ότι η
οικονομική
πραγματικότητα των
τρισεκατομμυρίων
δολαρίων επενδύσεων
αρχίζει να προκαλεί
ανησυχία στα υψηλότερα
επίπεδα της κυβέρνησης
της Σαουδικής Αραβίας
καθώς προσπαθεί να
εκπληρώσει το φιλόδοξο
πρόγραμμα Vision 2030,
την πρωταρχική
πρωτοβουλία που έχει ως
στόχο τη διαφοροποίηση
της οικονομίας του
βασιλείου.
Ήδη,
αξιωματούχοι έχουν πει
ότι ορισμένα από τα έργα
που περιγράφονται σε
αυτό το πρόγραμμα θα
καθυστερήσουν μετά το
2030.
Απαιτείται μεγαλύτερη
περίοδος για να
«χτιστούν εργοστάσια, να
δημιουργηθούν ακόμη και
επαρκείς ανθρώπινοι
πόροι», δήλωσε ο
υπουργός Οικονομικών
Μοχάμεντ Αλ Τζαντάν τον
Δεκέμβριο. «Η
καθυστέρηση ή μάλλον η
παράταση κάποιων έργων
θα εξυπηρετήσει την
οικονομία».
Η Μεγάλη
Μητρόπολη
Οι
φιλοδοξίες για το The
Line έχουν τραβήξει την
προσοχή πολεοδόμων και
αρχιτεκτόνων από όλο τον
κόσμο. Βάσει των σχεδίων
πρόκειται για μία πόλη
που είναι μεγαλύτερη από
την απόσταση μεταξύ της
Νέας Υόρκης και της
Φιλαδέλφειας και όλα
περιέχονται σε
ουρανοξύστες με
καθρέφτες που θα ήταν
ψηλότεροι από το Empire
State Building. Κάποια
στιγμή, οι αξιωματούχοι
ήλπιζαν ότι το The Line
θα καλωσόριζε τους
πρώτους κατοίκους της
φέτος.
Αντίθετα, η κύρια
επιτυχία του Neom μέχρι
στιγμής ήταν η ανάπτυξη
ενός έργου άνω των 8
δισεκατομμυρίων δολαρίων
για την κατασκευή
ηλιακών και αιολικών
πάρκων που θα
χρησιμοποιηθούν για τη
δημιουργία του λεγόμενου
πράσινου υδρογόνου. Το
βασίλειο ελπίζει ότι
μπορεί να γίνει ένας από
τους μεγαλύτερους
παραγωγούς τέτοιων
καυσίμων στον κόσμο,
καθώς προσπαθεί να
μειώσει την εξάρτησή του
από τις πωλήσεις
πετρελαίου.
Το 2022,
ο διάδοχος του θρόνου
Μοχάμεντ είπε ότι η
πρώτη φάση του Neom
αναμένεται να κοστίσει
1,2 τρισεκατομμύρια ριάλ
(320 δισεκατομμύρια
δολάρια) μέχρι το 2030.
Τα μισά από αυτά
αναμένεται να προέλθουν
από το PIF, του οποίου
προεδρεύει ο defacto
κυβερνήτης.