|
Η
παρούσα μετοχική σύνθεση
του ΑΔΜΗΕ
Το 2017
με μία, κατά κοινή
ομολογία περίπλοκη
διαδικασία, που
συμφώνησε η τότε
κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ –
ΑΝ.ΕΛ. με τους
δανειστές, ο ΑΔΜΗΕ
ανεξαρτητοποιήθηκε από
τη ΔΕΗ, υιοθετώντας το
μοντέλο του ανεξάρτητου
διαχειριστή μεταφοράς
ηλεκτρικής ενέργειας.
Απέκτησε
ένα μετοχικό σχήμα κατά
το οποίο το ελληνικό
δημόσιο, μέσω του ΑΔΜΗΕ
Συμμετοχών (εισηγμένη
στο ΧΑ και με μετόχους
το ΔΕΣ ΑΔΜΗΕ με 51,1%
και λοιπούς επενδυτές με
48,9%) και το ΔΕΣ ΑΔΜΗΕ
(δημόσιο), κατέχει το
51% της εταιρείας. Το
25% ανήκει στο ΔΕΣ ΑΔΜΗΕ
και το 24% του ΑΔΜΗΕ
κατέχει η κινεζική State
Grid.
Οι
εξελίξεις για την ΑΜΚ
του ΑΔΜΗΕ πυροδοτήθηκαν
από τον ίδιο τον Κυριάκο
Μητσοτάκη.
Οι
δηλώσεις Μητσοτάκη για
τον ΑΔΜΗΕ
Ο
πρωθυπουργός Κυριάκος
Μητσοτάκης στη διάρκεια
της επίσκεψης του στη
Σιγκαπούρη και
παραχωρώντας συνέντευξη στο
Bloomberg απάντησε σε
σχετική ερώτηση για την
είσοδο επενδυτών στον
ΑΔΜΗΕ: «Ο ΑΔΜΗΕ πιθανώς
θα χρειαστεί, κάποια
στιγμή, αύξηση
κεφαλαίου. Εξακολουθούμε
να πιστεύουμε ότι
πρόκειται για
περιουσιακό στοιχείο που
πρέπει να ελέγχεται από
το κράτος. Όμως, όσον
αφορά τους μετόχους
μειοψηφίας, είμαστε
φυσικά ανοιχτοί στο να
προσελκύσουμε
περισσότερο κεφάλαιο από
ξένους επενδυτές».
Συνεπώς
ο Μητσοτάκης αφενός
άνοιξε το δρόμο για την
αύξηση του μετοχικού
κεφαλαίου και αφετέρου
ξεκαθάρισε ότι το
ελληνικό δημόσιο θα
διατηρήσει τον έλεγχο
του Διαχειριστή.
Η
καταστατική μειοψηφία
και ο έλεγχος του
Δημοσίου
Όπως
προκύπτει και από τις
δηλώσεις του
πρωθυπουργού με την
αύξηση του μετοχικού
κεφαλαίου το ελληνικό
δημόσιο θα μειώσει τη
συμμετοχή του από το 51%
στο 34% έχοντας την
καταστατική μειοψηφία
που του επιτρέπει τον
έλεγχο του Διαχειριστή.
Σύμφωνα
με πληροφορίες στη
διαδικασία της ΑΜΚ η
κινεζική State Grid
φέρεται να έχει
συμφωνήσει ώστε να
διατηρήσει το ποσοστό
της 24% στο μετοχικό
κεφάλαιο του ΑΔΜΗΕ.
Πριν το
τέλος του χρόνου η ΑΜΚ
Κυβερνητικές πηγές
σημειώνουν στον ΟΤ ότι η
διαδικασία για την ΑΜΚ
αναμένεται να εκκινήσει
πριν το τέλος του
χρόνου.
Σύμφωνα
με τις ίδιες πληροφορίες
για τη συμμετοχή στην
αύξηση έχει ήδη
εκδηλωθεί ενδιαφέρον από
funds και από τις δύο
πλευρές του Ατλαντικού.
Δηλαδή και από τις ΗΠΑ
και την Ευρώπη.
Όπως
γράφει ο Οικονομικός
Ταχυδρόμος, στα τέλη
Σεπτεμβρίου με αρχές
Οκτωβρίου στελέχη των
ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών και
ΑΔΜΗΕ επισκέφθηκαν στο
Λονδίνο και παρουσίασαν
τις προοπτικές του
Διαχειριστή σε εννέα
οίκους με τις
πληροφορίες να
χαρακτηρίζουν
επιτυχημένα τα
συγκεκριμένα roadshows.
Τα τρία
έργα του ΑΔΜΗΕ που
χρειάζονται άμεση
χρηματοδότηση
Η αύξηση
μετοχικού κεφαλαίου
κρίνεται αναγκαία για
την άντληση
χρηματοδότησης ύψους 1
δισ. ευρώ προκειμένου να
προχωρήσουν τρία
σημαντικά έργα
ηλεκτρικών διασυνδέσεων.
Συνολικά
ο ΑΔΜΗΕ υλοποιεί ένα
επενδυτικό πλάνο της
τάξης των 6 δισ. ευρώ
για την ερχόμενη
δεκαετία που αφορά σε
ηλεκτρικές διασυνδέσεις
καθώς και σε άλλες
κρίσιμες ενεργειακές
υποδομές.
Τα τρία
έργα που χρειάζονται
άμεση χρηματοδότηση
είναι οι ηλεκτρικές
διασυνδέσεις των
Δωδεκανήσων και των
νησιών του
Βορειοανατολικού Αιγαίου
με την ηπειρωτική
Ελλάδα καθώς και η
δεύτερη ηλεκτρική
διασύνδεση της χώρας μας
με την Ιταλία.
Οι
οικονομικές επιδόσεις
του Διαχειριστή
Η
μεγέθυνση του ΑΔΜΗΕ τα
τελευταία χρόνια είναι
εντυπωσιακή και τα
μεγέθη του επιβεβαιώνουν
την υγιή οικονομική βάση
του Ομίλου, σχολιάζουν
στον ΟΤ πηγές της
χρηματιστηριακής αγοράς
αλλά και του
χρηματοπιστωτικού τομέα.
Η
ρυθμιζόμενη περιουσιακή
βάση του Διαχειριστή το
2024 διαμορφώθηκε σε
περίπου 2,6 δισ. ευρώ.
Το 2024 οι
κεφαλαιουχικές δαπάνες
διαμορφώθηκαν στα 731,1
εκατ. ευρώ, νούμερο που
αποτελεί την κορυφαία
«επίδοση» στην ιστορία
του Διαχειριστή
καταρρίπτοντας το
προηγούμενο ρεκόρ των
644 εκατ. ευρώ το 2023.
Ενδεικτικό της δυναμικής
του ΑΔΜΗΕ είναι και το
ύψος των επενδύσεων που
προβλέπονται στο
Δεκαετές Πρόγραμμα
Ανάπτυξης για την
περίοδο 2025-2034, που
ξεπερνούν τα 6 δισ.
ευρώ. Με τα έργα διεθνών
διασυνδέσεων τα οποία
σχεδιάζει, υλοποιεί ή
συνδράμει ο
Διαχειριστής, τα
επενδυτικά σχέδια του
για τα επόμενα έτη
ανέρχονται σε διψήφιο
αριθμό δισεκατομμυρίων
ευρώ, τοποθετώντας τον
στην πρώτη γραμμή των
ευρωπαίων Διαχειριστών
πανευρωπαϊκά στην
ανάπτυξη κρίσιμων
εγχώριων και
διασυνοριακών ηλεκτρικών
υποδομών.
|