|
Αποδέκτης διαμαρτυριών
από φορείς επιχειρήσεων
των κλάδων που θα
επηρεάσει ο νέος
κανονισμός έχει γίνει
και η ελληνική
κυβέρνηση, καθώς το
κόστος που θα υποστούν
είναι δυσβάσταχτο, κοντά
στο 1 δισ. ευρώ ετησίως
για την περίοδο
εφαρμογής 20272032 και
πολύ παραπάνω σε
περίπτωση υψηλής
διακύμανσης των τιμών
CO2.
Eκτιμάται
ότι περισσότερες από
150.000 μικρομεσαίες
επιχειρήσεις θα πληγούν
από την εφαρμογή του
κανονισμού και
περισσότερα από 1,5
εκατ. νοικοκυριά τα
οποία δυσκολεύονται να
καλύψουν τις ενεργειακές
και μεταφορικές τους
ανάγκες (ευάλωτα
ενεργειακά και
μεταφορικά νοικοκυριά).
Σύμφωνα με πρόσφατη
μελέτη του Ινστιτούτου
Ευρωπαϊκής Ενεργειακής
και Κλιματικής Πολιτικής
(IEECP),
συνολικά οι μικρομεσαίες
επιχειρήσεις της χώρας
θα επωμιστούν πρόσθετο
κόστος 2 δισ. ευρώ την
περίοδο 2027-2032,
δηλαδή σχεδόν 330 εκατ.
ευρώ τον χρόνο, το οποίο
μπορεί να ανέλθει σε 3
δισ. σε περίπτωση
υψηλότερων τιμών.
Μια
μεταφορική επιχείρηση με
μικρά φορτηγά θα
επωμιστεί ετησίως
επιπλέον κόστος 500
ευρώ, ενώ τα μεγάλα
φορτηγά θα έχουν
επιπλέον κόστος 2.300
έως 3.800 ευρώ τον χρόνο
(στο σενάριο υψηλότερων
τιμών
CO2).
Τα ταξί θα έχουν αύξηση
ετησίως κατά 900 ευρώ
και τα λεωφορεία έως
4.000 ευρώ.
Η
συνολική επιβάρυνση των
καταναλωτών με βάση τις
σημερινές τιμές
CO2
(45 ευρώ ο τόνος) και με
την υπόθεση ότι η
κατανάλωση το 2027 στα
καύσιμα θα είναι ίδια με
σήμερα, υπολογίζεται από
τον Σύνδεσμο Εταιρειών
Εμπορίας Πετρελαιοειδών
στα 800 εκατ. ευρώ
ετησίως.
Με βάση
τη σημερινή εκτίμηση της
τιμής των δικαιωμάτων
εκπομπών, σύμφωνα με τον
πρόεδρο του Συνδέσμου
Γιάννη Αληγιζάκη, η
βενζίνη θα έχει
επιβάρυνση 102 ευρώ ανά
κυβικό, το πετρέλαιο
κίνησης 113 ευρώ ανά
κυβικό και το μαζούτ 140
ευρώ ανά κυβικό.
Μόνον τα
ευάλωτα ενεργειακά
νοικοκυριά της χώρας
–1,15-1,17 εκατ.
(26,5%)– και ένας
αριθμός 448.000-475.000
μεταφορικά ευάλωτων
νοικοκυριών (13,9%),
σύμφωνα με τις
εκτιμήσεις του
Green
Thank,
θα επιβαρυνθούν με
κόστος που θα κυμανθεί
από 833 εκατ. έως 1,6
δισ. ευρώ την περίοδο
2027-2032 για μέσες
τιμές δικαιωμάτων
εκπομπών
CO2
45 ευρώ/τόνο και 84
ευρώ/τόνο αντιστοίχως.
Σύμφωνα με τις ίδιες
εκτιμήσεις, αυτό
σημαίνει ότι ο αριθμός
των ευάλωτων νοικοκυριών
θα διευρυνθεί κατά
περίπου 0,9%-1,5% και
των μεταφορικά ευάλωτων
κατά 1,1% έως 2,1%.
Το ΣΕΔΕ
ΙΙ θεσπίστηκε στο
πλαίσιο του πακέτου «Fit
for
55» για να επιταχύνει
την απανθρακοποίηση
στους παραπάνω τομείς,
οι οποίοι αθροιστικά
αντιπροσωπεύουν ένα
σημαντικό μερίδιο των
εκπομπών αερίων του
θερμοκηπίου της Ε.Ε.
Μέχρι το 2030 το ΣΕΔΕ ΙΙ
εκτιμάται ότι θα
εξελιχθεί στη μεγαλύτερη
αγορά άνθρακα της Ε.Ε.,
υπερβαίνοντας το
ETS1,
με εκτιμώμενο όγκο 1,1
δισ. τόνους
CO2,
με τις οδικές μεταφορές
να συνεισφέρουν πάνω από
το ήμισυ του συνόλου. Η
Ε.Ε. προκειμένου να
μετριάσει τις επιπτώσεις
για τους πολίτες της
Ευρώπης από τις αυξήσεις
του κόστους καυσίμων για
θέρμανση, ψύξη και
μετακίνηση από την
εφαρμογή του ΣΕΔΕ ΙΙ
έχει θεσπίσει το
Κοινωνικό Κλιματικό
Ταμείο, ένα
χρηματοδοτικό εργαλείο
για τη στήριξη ευάλωτων
νοικοκυριών και μικρών
επιχειρήσεων για την
περίοδο εφαρμογής του,
με συνολικό
προϋπολογισμό 65 δισ.
ευρώ και ελάχιστη
συμμετοχή των
κρατών-μελών 25%.
Με βάση
το σχέδιο δράσης που
παρουσιάστηκε στις αρχές
του 2025 (Affordable
Energy
Action
Plan),
η Κομισιόν θέτει πλέον
επτά συγκεκριμένες
δράσεις που θα
εφαρμοστούν σε στενή
συνεργασία με τα
κράτη-μέλη για τη μείωση
των τιμών. Προτείνονται
πλήρης αξιοποίηση του
ενισχυμένου πλαισίου
κρατικών ενισχύσεων,
μεγιστοποίηση της
αξιοποίησης κεφαλαίων
συνοχής για επενδύσεις
στα εθνικά δίκτυα και
στην αποθήκευση, διμερή
συμβόλαια προμήθειας,
επιτάχυνση της
αδειοδότησης στις ΑΠΕ,
της αποθήκευσης και των
δικτύων, διεθνείς
διασυνδέσεις και
διαφοροποίηση των πηγών
φυσικού αερίου μέσω
συνεργασίας με
αξιόπιστους εταίρους,
όπως οι ΗΠΑ, η Νορβηγία
και το Κατάρ.
Προαναγγέλλει, τέλος,
την παρουσίαση σύντομα
πρόσθετων κατευθύνσεων
για τη μείωση της
ενεργειακής φορολογίας.
|