|
Οι
υψηλότερες τιμές των
αυτοκινήτων – απαραίτητα
σε πολλές πόλεις και
κωμοπόλεις με
περιορισμένες
συγκοινωνίες – αποτελούν
μέρος μιας μεγαλύτερης
κρίσης προσιτότητας που
πιέζει τους Αμερικανούς,
αφήνοντας πολλούς να
ζουν από μισθό σε μισθό
απλώς για να τα βγάλουν
πέρα.
Ο Τραμπ
έτοιμος να αλλάξει τους
κανόνες κατανάλωσης
καυσίμου
Ο Πρόεδρος Ντόναλντ
Τραμπ, μαζί με κορυφαία
στελέχη της
αυτοκινητοβιομηχανίας,
ανακοίνωσε μια
«επανεκκίνηση» των
ομοσπονδιακών προτύπων
κατανάλωσης καυσίμου
κατά τη διάρκεια
εκδήλωσης στον Λευκό
Οίκο την Τετάρτη.
Ο Τραμπ
δήλωσε ότι η ενέργειά
του, που αναιρεί τα
πρότυπα εκπομπών που
καθιέρωσε η διοίκηση
Μπάιντεν, θα οδηγήσει σε
χαμηλότερες τιμές
αυτοκινήτων μειώνοντας
τα κόστη που
αντιμετωπίζουν οι
κατασκευαστές για να
συμμορφωθούν με
αυστηρότερους κανόνες
εκπομπών.
«Σήμερα
η διοίκησή μου λαμβάνει
ιστορική δράση για να
μειώσει τα κόστη για
τους Αμερικανούς
καταναλωτές, να
προστατεύσει τις θέσεις
εργασίας στην
αυτοκινητοβιομηχανία και
να κάνει την αγορά
αυτοκινήτου πολύ πιο
προσιτή», δήλωσε ο
Τραμπ. «Αυτές οι
πολιτικές αναγκάζουν
τους κατασκευαστές να
κατασκευάζουν αυτοκίνητα
με ακριβές τεχνολογίες
που αύξησαν το κόστος
και τις τιμές».
Ο Τραμπ
ισχυρίστηκε επίσης ότι
αυτή η κίνηση θα
εξοικονομήσει στους
καταναλωτές 1.000
δολάρια από την τιμή
ενός αυτοκινήτου.
Οι
διευθύνοντες σύμβουλοι
της
Ford
και της
Stellantis
– της ευρωπαϊκής
αυτοκινητοβιομηχανίας
που παράγει τις μάρκες
Jeep,
Ram
και
Dodge
στις ΗΠΑ – εξέδωσαν
δηλώσεις πριν από την
εκδήλωση, επαινώντας τις
ενέργειες της διοίκησης.
Ωστόσο, η αλλαγή αυτή θα
έχει μικρή επίδραση στη
μείωση του κόστους
κατασκευής των
αυτοκινήτων.
Όλοι οι
κατασκευαστές
αυτοκινήτων σχεδιάζουν
τα μοντέλα και τις
επιλογές τους χρόνια
νωρίτερα, και πολλοί
αγοραστές αναζητούν
βελτιωμένη κατανάλωση
καυσίμου όταν αγοράζουν
αυτοκίνητα.
Οι
κατασκευαστές πρέπει
επίσης να συμμορφώνονται
με αυστηρότερους κανόνες
κατανάλωσης σε άλλες
χώρες και ακόμη και σε
ορισμένες αμερικανικές
πολιτείες. Παρά τις
νομικές προκλήσεις από
τη διοίκηση Τραμπ,
πολλές πολιτείες
ακολουθούν αυστηρούς
κανόνες εκπομπών που
καθορίζονται από την
Καλιφόρνια.
Τέλος, η
ενέργεια της Τετάρτης
πιθανότατα δεν θα
προσφέρει επιπλέον
εξοικονόμηση, καθώς οι
κανόνες κατανάλωσης
είχαν ουσιαστικά
καταργηθεί νωρίτερα
φέτος, όταν η νομοθεσία
τερμάτισε τις
οικονομικές ποινές για
τους κατασκευαστές που
ξεπερνούσαν τα πρότυπα
εκπομπών.
Η
CEO
της
General
Motors,
Mary
Barra,
που δεν παραβρέθηκε στην
εκδήλωση του Λευκού
Οίκου, δήλωσε νωρίτερα
την Τετάρτη ότι η
GM
θα συνεχίσει να
βελτιώνει την ενεργειακή
απόδοση ακόμη και αν οι
κανόνες κατανάλωσης
ανατραπούν. Μιλώντας από
το συνέδριο
Dealbook
της
New
York
Times
στη Νέα Υόρκη, η
Barra
πρόσθεσε ότι η
GM
θα συνεχίσει επίσης να
επενδύει σε ηλεκτρικά
οχήματα.
Ανεξάρτητα από τις
αλλαγές στους κανόνες
καυσίμου, εδώ είναι
γιατί οι Αμερικανοί
πιθανότατα θα ξοδέψουν
περισσότερα για ένα νέο
αυτοκίνητο τον επόμενο
χρόνο.
Πτώση
επιτοκίων
Οι αγοραστές αυτοκινήτων
συχνά ψάχνουν με βάση
την αναμενόμενη μηνιαία
δόση, με το 80% των
πωλήσεων αυτοκινήτων να
χρηματοδοτείται, σύμφωνα
με την
Experian.
Σχεδόν
το ένα πέμπτο των νέων
αυτοκινήτων έχει πλέον
μηνιαίες δόσεις 1.000
δολαρίων ή περισσότερο,
σύμφωνα με την
Experian,
αποτέλεσμα αύξησης 30%
στις τιμές των
αυτοκινήτων και απότομης
αύξησης των επιτοκίων
από τον Οκτώβριο του
2019.
Εάν η
Federal
Reserve
συνεχίσει να μειώνει τα
επιτόκια, οι αγοραστές
ενδέχεται να πληρώνουν
λιγότερους τόκους. Αλλά,
παραδόξως, αυτό θα
μπορούσε να δώσει στους
εμπόρους περιθώριο να
αυξήσουν τις τιμές τους,
διατηρώντας τις
συνολικές μηνιαίες
δόσεις στα ίδια επίπεδα
ή και υψηλότερα.
«Οι
περισσότεροι καταναλωτές
ψάχνουν με βάση τη
μηνιαία δόση», είπε η
Keating.
«Οπότε πιστεύω ότι η
μηνιαία δόση έχει πολύ
μεγαλύτερη επίδραση από
όσο της δίνουν πίστωση.
Αν και η προσιτότητα θα
παραμείνει θέμα, οι
καταναλωτές μπορεί να
αισθάνονται πολύ
καλύτερα για αυτήν τη
δόση καθώς τα επιτόκια
πέφτουν».
Οι
πλουσιότερες οικογένειες
έχουν επίσης επωφεληθεί
στην οικονομία τύπου
K,
όπου τα νοικοκυριά
υψηλού και χαμηλού
εισοδήματος βλέπουν
διαφορετικές οικονομικές
πορείες.
Τα κέρδη
από το χρηματιστήριο, οι
υψηλότεροι μισθοί, η
άνοδος των τιμών
κατοικιών και οι
αναμενόμενες φορολογικές
επιστροφές από τη μεγάλη
εσωτερική πολιτική
νομοθεσία του Τραμπ
μπορούν να αυξήσουν τη
ζήτηση από πλουσιότερους
αγοραστές, οδηγώντας τις
πωλήσεις ακριβότερων
μοντέλων και ανεβάζοντας
τη μέση τιμή συνολικά.
«Γι’
αυτό πιστεύουμε ότι η
εποχή ανοιξιάτικων
πωλήσεων πιθανότατα θα
είναι καλύτερη από ό,τι
σε τυπικά χρόνια», είπε
η
Keating.
Διαφορετικά αυτοκίνητα,
διαφορετικές τιμές
Το τέλος της φορολογικής
πίστωσης για τους
αγοραστές ηλεκτρικών
οχημάτων στο φορολογικό
και δαπανητικό
νομοσχέδιο του Τραμπ τον
Ιούλιο τράβηξε πολύ την
προσοχή. Αλλά το
νομοσχέδιο αφαίρεσε
αθόρυβα και τις
οικονομικές ποινές για
τους κατασκευαστές που
υπερβαίνουν τους
κανονισμούς εκπομπών.
Αυτό
σημαίνει ότι οι
κατασκευαστές έχουν
πλέον μεγαλύτερη
ελευθερία να
επικεντρωθούν στις
πωλήσεις μεγαλύτερων,
πιο κερδοφόρων
pickup
και
SUV
– τα οποία τυχαίνει
επίσης να είναι πιο
ακριβά, αυξάνοντας ξανά
τις μέσες τιμές των
αυτοκινήτων γενικά.
Μέχρι
στιγμής, οι
κατασκευαστές ήταν
διστακτικοί στο να
αυξήσουν πολύ τις τιμές
και να προκαλέσουν την
οργή του Τραμπ, καθώς
και να χάσουν πιθανούς
αγοραστές προς τους
ανταγωνιστές.
Ωστόσο,
η μέση τιμή μετά την
άνοδο λιγότερο από 3% σε
σύγκριση με ένα χρόνο
νωρίτερα σε όλα τα μήνες
εκτός από έναν μέχρι τον
Αύγουστο, αυξήθηκε
περίπου 4% τον
Σεπτέμβριο και τον
Οκτώβριο, σύμφωνα με την
Edmunds.
Αυτό οφείλεται στο ότι
τα μοντέλα έτους 2026
φτάνουν στα καταστήματα,
συνήθως με υψηλότερες
τιμές. Αυτά τα νεότερα
μοντέλα θα αποτελέσουν
αυξανόμενο ποσοστό των
πωλήσεων τον επόμενο
χρόνο καθώς
εκκαθαρίζονται τα
υπόλοιπα μοντέλα έτους
2025.
Μπορεί
να μειωθούν οι τιμές;
Υπάρχει τουλάχιστον ένα
σενάριο όπου οι τιμές θα
μπορούσαν να μειωθούν –
αν και ίσως να είναι
χειρότερο από υψηλότερες
τιμές.
Εάν η
αγορά εργασίας
υποχωρήσει περαιτέρω και
οι άνθρωποι χάνουν όλο
και περισσότερο τις
δουλειές τους, η ζήτηση
μπορεί να καταρρεύσει.
Οι πωλήσεις κατέρρευσαν
λόγω των απωλειών θέσεων
εργασίας της Μεγάλης
Υφεσης, με τη
General
Motors
και την
Chrysler
να καταλήγουν σε
χρεοκοπίες και
ομοσπονδιακές διασώσεις.
Κανείς
δεν προβλέπει κάτι τόσο
καταστροφικό αυτή τη
φορά. Αλλά οι απώλειες
θέσεων εργασίας και μια
ύφεση θα ήταν ένας πολύ
επώδυνος τρόπος να
συγκρατηθούν οι τιμές.
«Δεν
νομίζω ότι οι δυσκολίες
προβλέπουν μεγάλη
πτώση», είπε η
Keating.
«Δεν βλέπω ακόμα
προειδοποιητικά σημάδια
που να λένε:
‘Προετοιμαστείτε για
μεγάλη πτώση’».
Πηγή: CNN
|