|
Η Ελλάδα
ξεχωρίζει, σύμφωνα με
την HSBC, για την ισχυρή
δημοσιονομική της εικόνα
το 2026, καταγράφοντας
υψηλά επίπεδα
επενδύσεων και
κινούμενη κοντά σε
διαρθρωτικό ισοζύγιο
προϋπολογισμού,
σε αντίθεση με πολλές
άλλες χώρες που
αναμένεται να εμφανίσουν
επιδείνωση στα
διαρθρωτικά τους
ελλείμματα.
Ανάλυση
ελλειμμάτων
Από τις
εννέα χώρες που θα
υπερβούν το όριο 3% του
ΑΕΠ, η
Γερμανία θα
παρουσιάσει το υψηλότερο
έλλειμμα, περίπου
4,75% του ΑΕΠ,
ακολουθούμενη από τη
Γαλλία στο
4,6%. Παρά τη διεύρυνση
των ελλειμμάτων, οι
χώρες που έχουν
ενεργοποιήσει τη ρήτρα
διαφυγής για
στρατιωτικές δαπάνες,
όπως Φινλανδία, Λετονία
και πιθανώς η Γερμανία,
δεν θα ενταχθούν στη
διαδικασία υπερβολικού
ελλείμματος, δεδομένης
της προγραμματισμένης
δημοσιονομικής
εξυγίανσης από το 2027.
Η
Ιταλία, που βρίσκεται
υπό διαδικασία
υπερβολικού ελλείμματος,
αναμένεται να μειώσει το
έλλειμμά της κάτω από το
3% του ΑΕΠ ήδη το 2025,
γεγονός που θα της
επιτρέψει να εξέλθει από
τη ΔΥΕ νωρίς το 2026.
Ελλάδα
και χώρες με ισχυρή
δημοσιονομική εικόνα
Σύμφωνα
με την HSBC, οι χώρες
που θα εμφανίσουν τη
καλύτερη δημοσιονομική
εικόνα το 2026
είναι η Ελλάδα, η
Κύπρος, η Ιρλανδία και η
Πορτογαλία, οι οποίες θα
καταγράψουν είτε
συνολικό πλεόνασμα είτε
πολύ περιορισμένο
έλλειμμα.
Η
δημοσιονομική πολιτική
της ευρωζώνης στο σύνολό
της θα είναι επεκτατική
κατά περίπου
0,25% του ΑΕΠ,
συνδυάζοντας την
επιδείνωση του
πρωτογενούς ισοζυγίου
κατά 0,1% του ΑΕΠ με την
αύξηση δαπανών μέσω
επιχορηγήσεων του NGEU,
οι οποίες δεν
υπολογίζονται στα
ελλείμματα των κρατών.
Η
απόκλιση μεταξύ των
χωρών θα είναι
σημαντική: η
Γερμανία
προβλέπεται να εφαρμόσει
εσωτερική επεκτατική
πολιτική 1,5% του ΑΕΠ,
ενώ η
Γαλλία θα δει
συρρίκνωση της πολιτικής
της κατά 1% του ΑΕΠ. Οι
χώρες που λαμβάνουν
κεφάλαια από το NGEU θα
εμφανίσουν γενικά αύξηση
των δαπανών, καθώς το
πρόγραμμα εισέρχεται στο
τελευταίο του έτος.
Στην
Ελλάδα, η δημοσιονομική
πολιτική θα είναι
επεκτατική κατά 2% του
ΑΕΠ. Οι
δημόσιες επενδύσεις
θα αυξηθούν στο
7% του ΑΕΠ το
2026, από 5,8% περίπου
το 2025, κατατάσσοντας
τη χώρα δεύτερη στην
Ευρωζώνη μετά την
Εσθονία (8,1%). Οι
επενδύσεις αυτές
υποστηρίζονται σε μεγάλο
βαθμό από τα κεφάλαια
του RRF, που δεν
προσμετρώνται στα
ελλείμματα και μειώνουν
την πίεση στους εθνικούς
προϋπολογισμούς.
RRF και
χρηματοδότηση επενδύσεων
Ο
Μηχανισμός RRF, ύψους
650 δισ. ευρώ, έχει
αρχίσει να υλοποιείται
ουσιαστικά τα τελευταία
δύο χρόνια. Περισσότερο
από το ήμισυ των
κεφαλαίων έχει ήδη
εκταμιευθεί, με την
Ελλάδα να έχει
απορροφήσει το
μεγαλύτερο ποσοστό,
περίπου
11% του ΑΕΠ,
ενώ το 2026 αναμένει
επιπλέον κονδύλια ύψους
7% του ΑΕΠ.
Προκλήσεις και δανεισμός
Η
διεύρυνση των
ελλειμμάτων σημαίνει
αυξημένες ανάγκες
δανεισμού για πολλές
χώρες, αν και τα δάνεια
του RRF μερικώς
αντισταθμίζουν τις
εκδόσεις. Οι μεγαλύτερες
ανάγκες εμφανίζονται στη
Γερμανία και τη Γαλλία
(~5% του ΑΕΠ), ενώ η
Ιταλία παραμένει επίσης
υψηλά (~4% του ΑΕΠ),
παρά το χαμηλότερο
έλλειμμα, λόγω της
χρήσης δανείων RRF και
της κληρονομιάς του
Superbonus.
Οι χώρες
με υψηλή απορρόφηση
δανείων RRF, όπως Ελλάδα
και Ισπανία, ενδέχεται
να μειώσουν τις εγχώριες
εκδόσεις, αλλά η αυστηρή
προθεσμία της ΕΕ για
εκταμίευση έως τα τέλη
2026 σημαίνει ότι μπορεί
να παρατηρηθούν
μεταβλητές ταμειακές
ροές, επηρεάζοντας τις
εγχώριες εκδόσεις.
Διαρθρωτικά ελλείμματα
Η αύξηση
του συνολικού
ελλείμματος σε συνδυασμό
με την ανάπτυξη κοντά
στα όρια δυνατοτήτων
σημαίνει ότι τα
διαρθρωτικά ελλείμματα
θα επιδεινωθούν σε
αρκετές χώρες,
ενισχύοντας τις
προκλήσεις μεσοπρόθεσμης
δημοσιονομικής
εξυγίανσης. Ιδιαίτερα η
Γαλλία αναμένεται να
παραμείνει πάνω από 4%
του ΑΕΠ σε διαρθρωτικό
έλλειμμα. Παράλληλα,
χώρες όπως η Αυστρία και
η Φινλανδία θα
αντιμετωπίσουν επίσης
αύξηση των διαρθρωτικών
τους ελλειμμάτων, ενώ
χώρες όπως η Ελλάδα, η
Πορτογαλία και η Κύπρος
θα βρίσκονται κοντά σε
διαρθρωτικό ισοζύγιο ή
και πλεόνασμα,
αναδεικνύοντας την
πρόοδο στη δημοσιονομική
τους διαχείριση.





|