|
Η δήλωσή
της συνδέεται με τις
επαφές που είχε ο
Βασίλης Κικίλιας,
κατόπιν οδηγιών του
πρωθυπουργού, ήδη από το
καλοκαίρι στην
Ουάσιγκτον με τον
Αμερικανό υπουργό
Εσωτερικών και
επικεφαλής του National
Energy Sovereignty
Council, Νταγκ Μπέργκαμ.
Αντίστοιχες συνομιλίες
πραγματοποιεί και ο
υπουργός Ενέργειας
Σταύρος Παπασταύρου, με
στόχο την περαιτέρω
ενίσχυση των
ναυτιλιακών, ενεργειακών
και αμυντικών σχέσεων
Ελλάδας–ΗΠΑ, όπως
άλλωστε αποτυπώνεται
στις πρόσφατες εξελίξεις
στους συγκεκριμένους
τομείς.
Η
δημιουργία ενός νέου
ιδιωτικού λιμένα στην
Ελευσίνα δεν προδικάζει
αυτομάτως την είσοδο
αμερικανικών κεφαλαίων.
Υποδηλώνει, ωστόσο, την
απουσία συμμετοχών που
θα μπορούσαν να
θεωρηθούν, από την Ε.Ε.
και τις ΗΠΑ, ασύμβατες
με τα εθνικά και
συμμαχικά συμφέροντα. Ο
διαγωνισμός θα αφορά
τμήματα της χερσαίας
ζώνης του λιμένα,
συμπεριλαμβανομένης της
περιοχής Βλύχα, όπου
υπάρχει προγενέστερος
σχεδιασμός για τη
μεταφορά του κεντρικού
λιμένα Ελευσίνας. Η
τοποθεσία απέχει μόλις
1,5 χλμ. από την εθνική
οδό και λιγότερο από 5
χλμ. από το αεροδρόμιο
της Ελευσίνας, διαθέτει
εύκολη πρόσβαση στο
σιδηροδρομικό δίκτυο και
γειτνιάζει με το υπό
ανάπτυξη Θριάσιο
Εμπορευματικό Κέντρο. Το
έργο είναι ανεξάρτητο
από τις εγκαταστάσεις
των ναυπηγείων
Ελευσίνας, των οποίων η
αναβάθμιση επίσης
προχωρά.
Ο
υπάρχων προβλήτας στη
Βλύχα διαθέτει ωφέλιμη
επιφάνεια 19,2
στρεμμάτων, ενώ στην
προέκτασή του βρίσκονται
ακόμη δύο διαθέσιμοι
χώροι, 3 και 12
στρεμμάτων. Με
κατάλληλες επενδύσεις
αναμένεται να αυξηθεί
τόσο ο αριθμός των
προβλητών όσο και οι
ωφέλιμες εκτάσεις.
Ο
διαγωνισμός θα
περιλαμβάνει ποιοτικά
κριτήρια, όπως το ύψος
των επενδύσεων και ο
χρόνος υλοποίησής τους,
και θα διέπεται πλήρως
από τις προϋποθέσεις της
ελληνικής και ευρωπαϊκής
νομοθεσίας. Σε αυτές
περιλαμβάνεται και η
αξιολόγηση της
υποπαραχώρησης ως
στρατηγικής υποδομής
ευρωπαϊκού
ενδιαφέροντος. Το νομικό
πλαίσιο που έχει
υιοθετήσει η Ε.Ε. –και
ενσωματώθηκε στο
ελληνικό δίκαιο φέτος–
δίνει τη δυνατότητα
αποκλεισμού εταιρειών
που συνδέονται με
κινεζικά ή ρωσικά
συμφέροντα από συμμετοχή
σε έργα στρατηγικής
σημασίας. Επιπλέον, η
ήδη ισχυρή παρουσία
κινεζικών συμφερόντων
στον Πειραιά συνεπάγεται
ότι τυχόν επέκτασή τους
στην Αττική θα
προσέκρουε και στους
κανόνες ανταγωνισμού.
Παράλληλα, είναι δυνατός
ο αποκλεισμός εταιρειών
που συνδέονται με
συμφέροντα μη συμβατά με
την εθνική ασφάλεια ή
τις διεθνείς συμμαχίες
της χώρας, όπως ρωσικά ή
τουρκικά, ιδίως λόγω της
γειτνίασης με τον
ναύσταθμο της Σαλαμίνας.
Η
Αμερικανίδα πρέσβειρα
τόνισε ότι «οι συνεχείς
συνεισφορές της Ελλάδας
στην παγκόσμια ναυτιλία
διασφαλίζουν ότι ο
καίριος ρόλος της ως
περιφερειακού και
διεθνούς κόμβου θα
διευρυνθεί τα επόμενα
χρόνια». Από την πλευρά
του, ο Βασίλης Κικίλιας
υπογράμμισε ότι η
συνεργασία στοχεύει στην
ανάπτυξη και την
ευημερία των δύο χωρών,
καλύπτοντας ζητήματα
λιμενικών υποδομών,
αμερικανικών επενδύσεων,
ναυτιλιακών συμφωνιών
και θεμάτων ασφαλείας.
|