| Ειδήσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" | +/- | "Μας ακούνε" | Fundamentalist | Marx - Soros | Start Trading |

 

 

Τετάρτη, 10/12/2025

              

 

 

Η κυβέρνηση προχωρά άμεσα στην προκήρυξη ανοικτού διεθνούς διαγωνισμού για την υποπαραχώρηση τμημάτων του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας. Ο διαγωνισμός, τον οποίο θα υλοποιήσει το Υπερταμείο, αναμένεται να δημοσιευθεί το συντομότερο δυνατό και πάντως εντός του πρώτου τριμήνου του 2026.

Η σχετική οδηγία προέρχεται από την Προεδρία της Κυβέρνησης και εντάσσεται, μεταξύ άλλων, στη στρατηγική αναβάθμισης της ελληνοαμερικανικής συνεργασίας, καθώς και στη δημιουργία ενός εμπορικού λιμένα στην Αττική που θα λειτουργεί ως εναλλακτική του Πειραιά. Το θέμα, το οποίο συγκεντρώνει αυξημένο αμερικανικό ενδιαφέρον, συζητήθηκε και κατά τη συνάντηση που είχε την Τρίτη ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας με την πρέσβειρα των ΗΠΑ στην Ελλάδα, Κίμπερλι Γκίλφοϊλ. Η Αμερικανίδα πρέσβειρα σημείωσε ότι «οι ισχυροί σύμμαχοι αξίζουν και θα λάβουν ισχυρές συνεργασίες», προσθέτοντας ότι η σχετική προεργασία βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και πολλούς μήνες, πριν ακόμη αναλάβει τα καθήκοντά της.

 

Η δήλωσή της συνδέεται με τις επαφές που είχε ο Βασίλης Κικίλιας, κατόπιν οδηγιών του πρωθυπουργού, ήδη από το καλοκαίρι στην Ουάσιγκτον με τον Αμερικανό υπουργό Εσωτερικών και επικεφαλής του National Energy Sovereignty Council, Νταγκ Μπέργκαμ. Αντίστοιχες συνομιλίες πραγματοποιεί και ο υπουργός Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου, με στόχο την περαιτέρω ενίσχυση των ναυτιλιακών, ενεργειακών και αμυντικών σχέσεων Ελλάδας–ΗΠΑ, όπως άλλωστε αποτυπώνεται στις πρόσφατες εξελίξεις στους συγκεκριμένους τομείς.

Η δημιουργία ενός νέου ιδιωτικού λιμένα στην Ελευσίνα δεν προδικάζει αυτομάτως την είσοδο αμερικανικών κεφαλαίων. Υποδηλώνει, ωστόσο, την απουσία συμμετοχών που θα μπορούσαν να θεωρηθούν, από την Ε.Ε. και τις ΗΠΑ, ασύμβατες με τα εθνικά και συμμαχικά συμφέροντα. Ο διαγωνισμός θα αφορά τμήματα της χερσαίας ζώνης του λιμένα, συμπεριλαμβανομένης της περιοχής Βλύχα, όπου υπάρχει προγενέστερος σχεδιασμός για τη μεταφορά του κεντρικού λιμένα Ελευσίνας. Η τοποθεσία απέχει μόλις 1,5 χλμ. από την εθνική οδό και λιγότερο από 5 χλμ. από το αεροδρόμιο της Ελευσίνας, διαθέτει εύκολη πρόσβαση στο σιδηροδρομικό δίκτυο και γειτνιάζει με το υπό ανάπτυξη Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο. Το έργο είναι ανεξάρτητο από τις εγκαταστάσεις των ναυπηγείων Ελευσίνας, των οποίων η αναβάθμιση επίσης προχωρά.

Ο υπάρχων προβλήτας στη Βλύχα διαθέτει ωφέλιμη επιφάνεια 19,2 στρεμμάτων, ενώ στην προέκτασή του βρίσκονται ακόμη δύο διαθέσιμοι χώροι, 3 και 12 στρεμμάτων. Με κατάλληλες επενδύσεις αναμένεται να αυξηθεί τόσο ο αριθμός των προβλητών όσο και οι ωφέλιμες εκτάσεις.

Ο διαγωνισμός θα περιλαμβάνει ποιοτικά κριτήρια, όπως το ύψος των επενδύσεων και ο χρόνος υλοποίησής τους, και θα διέπεται πλήρως από τις προϋποθέσεις της ελληνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Σε αυτές περιλαμβάνεται και η αξιολόγηση της υποπαραχώρησης ως στρατηγικής υποδομής ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος. Το νομικό πλαίσιο που έχει υιοθετήσει η Ε.Ε. –και ενσωματώθηκε στο ελληνικό δίκαιο φέτος– δίνει τη δυνατότητα αποκλεισμού εταιρειών που συνδέονται με κινεζικά ή ρωσικά συμφέροντα από συμμετοχή σε έργα στρατηγικής σημασίας. Επιπλέον, η ήδη ισχυρή παρουσία κινεζικών συμφερόντων στον Πειραιά συνεπάγεται ότι τυχόν επέκτασή τους στην Αττική θα προσέκρουε και στους κανόνες ανταγωνισμού. Παράλληλα, είναι δυνατός ο αποκλεισμός εταιρειών που συνδέονται με συμφέροντα μη συμβατά με την εθνική ασφάλεια ή τις διεθνείς συμμαχίες της χώρας, όπως ρωσικά ή τουρκικά, ιδίως λόγω της γειτνίασης με τον ναύσταθμο της Σαλαμίνας.

Η Αμερικανίδα πρέσβειρα τόνισε ότι «οι συνεχείς συνεισφορές της Ελλάδας στην παγκόσμια ναυτιλία διασφαλίζουν ότι ο καίριος ρόλος της ως περιφερειακού και διεθνούς κόμβου θα διευρυνθεί τα επόμενα χρόνια». Από την πλευρά του, ο Βασίλης Κικίλιας υπογράμμισε ότι η συνεργασία στοχεύει στην ανάπτυξη και την ευημερία των δύο χωρών, καλύπτοντας ζητήματα λιμενικών υποδομών, αμερικανικών επενδύσεων, ναυτιλιακών συμφωνιών και θεμάτων ασφαλείας.

 

Greek Finance Forum Team

 

 

Σχόλια Αναγνωστών

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 
   

   

Αποποίηση Ευθύνης.... 

© 2016-2024 Greek Finance Forum