Ο
ελληνόκτητος στόλος με
4.992 πλοία και συνολική
μεταφορική ικανότητα
394.977.181 dwt διατηρεί
την πρώτη θέση
παγκοσμίως με μερίδιο
16,9% με όρους dwt, με
το κινεζικό στόλο να
ακολουθεί με 6.600 πλοία
και μεταφορική ικανότητα
309.870.897 dwt και
μερίδιο 13,3%.
Ελληνική
ναυτιλία: Το μερίδιο του
στόλου
Τα
στοιχεία της UNCTAD
αφορούν την εικόνα του
παγκοσμίου στόλου την 1η
Ιανουαρίου 2024. Σε
σύγκριση με το 2023 το
μερίδιο του ελληνόκτητου
στόλου μειώθηκε ελαφρώς
καθώς το προηγούμενο
έτος ήταν στο 17,4%.
Μικρή μείωση σημείωσε
και το μερίδιο του
κινεζικού στόλου που
ήταν στο 13,4%.
Να
σημειωθεί ότι ο
ελληνόκτητος στόλος
αυξάνεται και
ανανεώνεται διαρκώς,
είναι ενεργειακά
αποδοτικός και
εξοπλισμένος με
περιβαλλοντικά συστήματα
τελευταίας τεχνολογίας.
Αποτελεί ήδη τον
μεγαλύτερο στόλο με
ικανότητα χρήσης
εναλλακτικών καυσίμων
στον κόσμο, όπως ανέφερε
η Ένωση Ελλήνων
Εφοπλιστών στην ετήσια
έκθεση της.
Την
πρώτη πεντάδα των χωρών
με τον μεγαλύτερο στόλο
συμπληρώνουν η Ιαπωνία
με μερίδιο 10,4%, η
Σιγκαπούρη με 6,3% και
το Χονγκ Κονγκ με 5,8%.
Στις
αρχές του 2024, ο
παγκόσμιος στόλος
αποτελούνταν από περίπου
109.000 πλοία
(συμπεριλαμβανομένων των
φορτηγών και μη φορτηγών
πλοίων), το καθένα από
τα οποία ζύγιζε
τουλάχιστον 100 μικτούς
τόνους (gt).
Η
χωρητικότητα του
παγκόσμιου στόλου
αυξήθηκε κατά 3,4%,
ελαφρώς υψηλότερα από το
3,2% το 2022. Ωστόσο,
αυτός ο ρυθμός αύξησης
είναι χαμηλότερος από
τον μέσο όρο του 5,2%
που καταγράφηκε την
περίοδο 2005-2023, ο
οποίος οφείλεται στην
ταχεία επέκταση
του στόλου κατά την
περίοδο 2005-2012.
Η αύξηση
του στόλου ήταν
ανομοιόμορφη το 2023, με
τη χωρητικότητα των
πλοίων μεταφοράς
εμπορευματοκιβωτίων να
κάνει άλμα κατά σχεδόν
8% και εκείνη των πλοίων
μεταφοράς υγροποιημένου
αερίου να αυξάνεται κατά
6,4%. Η ανάπτυξη των
δεξαμενόπλοιων παρέμεινε
χαμηλή, αυξανόμενη κατά
λιγότερο από 2%. Η
συνολική χωρητικότητα
του παγκόσμιου στόλου
έφθασε περίπου τα 2,4
δισεκατομμύρια τόνους
νεκρού βάρους (dwt), με
τα bulkers να αποτελούν
το 42,7% και τα
δεξαμενόπλοια το 28,3%
του συνόλου.
Στο
μεταξύ η UNCTAD εκτιμά
ότι το παγκόσμιο
θαλάσσιο εμπόριο θα
αυξηθεί κατά 2% φέτος
και κατά μέσο όρο 2,4%
ετησίως έως το 2029.
Όπως υποστηρίζει οι
αριθμοί αυτοί είναι
σύμφωνοι με τις
παγκόσμιες οικονομικές
προβλέψεις και
αντιστρέφουν μια πτώση
που παρατηρήθηκε το
2023.
Ωστόσο
προειδοποιεί ότι η
καθοδική τάση είναι ένας
κίνδυνος υψηλός για αυτή
τη μεσοπρόθεσμη
πρόβλεψη, καθώς οι
γεωπολιτικές συγκρούσεις
και οι επιπτώσεις της
κλιματικής κρίσης που
αναδείχθηκαν τον
προηγούμενο χρόνοι λόγω
των επιθέσεων των Χούθι
στην Ερυθρά Θάλασσα και
την ξηρασία στη διώρυγα
του Παναμά, επιδρούν
αρνητικά στο παγκόσμιο
εμπόριο.
Η UNCTAD
ανέφερε ότι η ανάπτυξη
θα καθορισθεί από τα
πλοία μεταφοράς χύδην
ξηρού φορτίου και των
πλοίων μεταφοράς
εμπορευματοκιβωτίων χάρη
στη ζήτηση για βωξίτη,
άνθρακα,
εμπορευματοκιβώτια,
σιτηρά και
σιδηρομετάλλευμα, ενώ το
πετρέλαιο θα έχει επίσης
ρόλο.
Πηγή:
Οικονομικός Ταχυδρόμος
|