Όπως
γράφει η Ραλλού
Αλεξοπούλου στη
Ναυτεμπορική, αλλά και
το πρωτογενές πλεόνασμα
προβλέπεται ότι θα
κυμανθεί σε υψηλότερα
επίπεδα από τις αρχικές
εκτιμήσεις, γύρω στο
2,5% του ΑΕΠ από 2,1%
του ΑΕΠ.
Τα
επικαιροποιημένα
στοιχεία αναμένεται να
περιληφθούν στο τελικό
σχέδιο του
προϋπολογισμού του 2025
που θα κατατεθεί την
ερχόμενη εβδομάδα
(πιθανή ημερομηνία είναι
η 20η Νοεμβρίου), στη
Βουλή.
Η
ιδιαίτερα ικανοποιητική
πορεία των εσόδων λόγω
έμμεσων φόρων αλλά και
εξαιτίας των μέτρων που
έχουν υιοθετηθεί με
στόχο την καταπολέμηση
της φοροδιαφυγής,
ενισχύουν τα κρατικά
ταμεία συμβάλλοντας στην
περαιτέρω μείωση του
ελλείμματος. Με βάση τις
τελευταίες εκτιμήσεις το
έλλειμμα φέτος θα
υποχωρήσει κάτω από το
1% του ΑΕΠ (πιθανόν
κοντά στο 0,9% του ΑΕΠ)
ενώ για το 2025
προβλέπεται περαιτέρω
υποχώρηση στο 0,6% του
ΑΕΠ.
Το
συγκεκριμένο στοιχείο
έχει ιδιαίτερη σημασία
για την εικόνα της
ελληνικής οικονομίας στο
εξωτερικό, αν
αναλογιστεί κανείς ότι
στο παρελθόν η Γερμανία
ήταν η χώρα που έκανε
ιδιαίτερη αναφορά στα
υψηλά ελλείμματα της
Ελλάδας. Τώρα πλέον η
γερμανική οικονομία
χαρακτηρίζεται
από αδύναμη ανάπτυξη,
εκροή κεφαλαίων και
φυσικά είναι αντιμέτωπη
με μία πολιτική κρίση η
οποία θέτει σε κίνδυνο
την πορεία της
μεγαλύτερης οικονομίας
της Ευρώπης.
Το
πρωτογενές πλεόνασμα
Αλλά και
στο σκέλος του
πρωτογενούς
πλεονάσματος, οι
τελευταίες εκτιμήσεις
του υπουργείου Εθνικής
Οικονομίας και
Οικονομικών δείχνουν ότι
θα κυμανθεί σε υψηλότερα
επίπεδα από την αρχική
πρόβλεψη για 2,1% του
ΑΕΠ φέτος. Όπως τόνισε
μόλις χθες ο υπουργός
Εθνικής Οικονομίας και
Οικονομικών Κωστής
Χατζηδάκης «το αποτέλεσμα
θα είναι μεγαλύτερο από
τον ήδη υψηλό στόχο που
ήταν 2,1%» προβλέποντας
ότι «θα φτάσει στο 2,5%,
ενδεχομένως και
παραπάνω». Για το 2025
προβλέπεται ότι το
πρωτογενές πλεόνασμα θα
φτάσει στο 2,5% του ΑΕΠ.
Αυτό το
οποίο πρέπει να
επισημανθεί είναι ότι η
αύξηση του πρωτογενούς
πλεονάσματος δεν
συνεπάγεται και
μεγαλύτερα περιθώρια για
νέες παροχές μέχρι το
τέλος του έτους, λόγω
της ενεργοποίησης των
νέων δημοσιονομικών
κανόνων (για όλα τα
κράτη-μέλη της Ε.Ε.) και
των ορίων που έχουν
τεθεί για το ανώτατο
όριο αύξηση των καθαρών
πρωτογενών δαπανών.
Υπενθυμίζεται ότι βάσει
των νέων κανόνων,
ενδεχόμενη υπέρβαση του
πρωτογενούς πλεονάσματος
στον προϋπολογισμό θα
πρέπει να κατευθυνθεί
στη μείωση του δημόσιου
χρέους και να τηρηθεί η
δέσμευση για αύξηση των
καθαρών πρωτογενών
δαπανών κατά 3,7% το
επόμενο έτος.
|