Το
θετικό μομέντουμ που
αναπτύσσει η οικονομία,
-παρά τα «βαρίδια» που
εξακολουθεί να κουβαλάει
από το παρελθόν- οδηγεί
επιχειρηματίες να
εξετάσουν σοβαρά το
ενδεχόμενο ένταξης στους
δείκτες της Λεωφόρου
Αθηνών.
O
Ευτύχης Βασιλάκης και η
κινητικότητα στην αγορά
Σε αυτό
βοηθά και η κινητικότητα
που παρατηρείται
τελευταία, με μεγάλους
ομίλους όπως το ΔΑΑ –
«Ελευθέριος Βενιζέλος»,
η Τράπεζα Κύπρου και η
Optima να κάνουν το βήμα
και να σπάνε την αλυσίδα
αποχωρήσεων που είχε
«στοιχειώσει» το
χρηματιστηριακό ταμπλό
για πάνω από δέκα
χρόνια.
Στον
αντίποδα, δεν λείπει ο
προβληματισμός και οι
«δεύτερες σκέψεις»
εξαιτίας της
αβεβαιότητας που
κυριαρχεί διεθνώς,
-ειδικά μετά την εκλογή
Τραμπ-. Το άγνωστο
προκαλεί ανησυχία και
οδηγεί ενστικτωδώς σε
αναδίπλωση.
Το
προσκλητήριο από την
Κρήτη
Υπό αυτό
το πρίσμα έχει ιδιαίτερη
σημασία, η εμπειρία
επιχειρηματιών που έχουν
διανύσει κάποια…
χιλιόμετρα στο
χρηματιστηριακό ταμπλό
και έχουν την πλήρη
εικόνα.
Όπως ο Ευτύχης
Βασιλάκης, ο οποίος
αρχικά με την Autohellas
και μετά με την Aegean είναι
ενεργό κομμάτι της
χρηματιστηριακής
κοινότητας για πάνω από
δυο δεκαετίες.
Ο
γνωστός επιχειρηματίας
μιλώντας πρόσφατα σε
ειδική εκδήλωση της ΕΧΑΕ
στην Κρήτη ήταν
ιδιαίτερα αποκαλυπτικός,
φωτίζοντας κομμάτια από
την διαδρομή στο ταμπλό,
τις δυσκολίες, τις
ευκαιρίες αλλά και τις
προκλήσεις που καλείται
να αντιμετωπίσει.
Η μόδα
του Χρηματιστηρίου και η
πολυμετοχικότητα
Σύμφωνα
με τον κ. Βασιλάκη, οι
δυο εισαγωγές έγιναν σε
διαφορετικές φάσεις, με
διαφορετικό βαθμό
κατανόησης της αγοράς
και με διαφορετικές
μετοχικές συνθέσεις. Η
μια (Autohellas) ήταν
οικογενειακή και η άλλη
(Aegean) πολυμετοχική
από την αρχή.
Παραδέχεται πάντως με
αφοπλιστική ειλικρίνεια
ότι η εισαγωγή της
Autohellas έγινε χωρίς
συγκεκριμένη στρατηγική.
Όπως λέει ήταν στα τέλη
της δεκαετίας του 1990,
όταν το Χρηματιστήριο
ήταν μόδα.
Εκτός
από την οικογένεια
Βασιλάκη υπήρξαν άλλες 4
με 5 επιχειρηματικές
οικογένειες που στήριξαν
το εγχείρημα της Aegean
Αντίθετα, όταν μπήκε η Aegean το
2007, υπήρχε πολύ πιο
συγκεκριμένη λογική». Η
Autohellas άλλωστε
μετρούσε ήδη 7 με 8
χρόνια παρουσίας στο
ταμπλό. Καταλυτικό ρόλο
έπαιξε η πολυμετοχική
σύνθεση της Aegean.
Εκτός από την οικογένεια
Βασιλάκη υπήρξαν άλλες 4
με 5 επιχειρηματικές
οικογένειες που στήριξαν
το εγχείρημα.
Παράλληλα, η οικογένεια
χρειάζονταν κεφάλαια ενώ
ήθελε και να δώσει στους
υπόλοιπους μετόχους που
στήριξαν την προσπάθεια
να μπορέσουν να
αποχωρήσαν όποτε εκείνοι
αποφάσιζαν. Και
πράγματι, όπως λέει, από
τους περίπου έξι
αρχικούς μετόχους, οι
δυο έφυγαν πέντε χρόνια
μετά την εισαγωγή.
«Χωρίς
την εισαγωγή της
Autohellas, δεν ξέρω αν
θα ήμασταν εδώ»
Σύμφωνα
με τον κ. Βασιλάκη, η
παρουσία στο
Χρηματιστήριο έπαιξε
κομβικό ρόλο στην
ανάπτυξη και επέκταση
των εργασιών και των δυο
εταιρειών. Αναφέρει
χαρακτηριστικά πως όταν
μπήκε η Autohellas είχε
τζίρο μόλις 57 εκατ.
Ευρώ και 5.000
αυτοκίνητα και πέρυσι
παρουσίασε 1 δισ. τζίρο,
έχοντας 62.000
αυτοκίνητα σε 8 χώρες.
Τα
χρήματα που άντλησε η
Autohellas από την
εισαγωγή στο
Χρηματιστήριο στήριξαν
την Aegean τα πρώτα
τέσσερα με πέντε χρόνια
της λειτουργίας
Η
Autohellas,
υπογραμμίζει, ωφελήθηκε
και από το γεγονός πως
όντας τότε από τις λίγες
εταιρείες που
εκπροσωπούσαν τον
τουριστικό κλάδο στο
ταμπλό, – τότε υπήρχε η
Ιονική Ξενοδοχειακή που
έλεγχε το ιστορικό
ξενοδοχείο Hilton πριν
αυτό περάσει στην ΤΕΜΕΣ
του Αχιλλέα
Κωνσταντακόπουλου και η
Λάμψα του «Μεγάλη
Βρετανία»-, κατάφερε να
αντλήσει 33 εκατ. ευρώ.
Ένα
τεράστιο ποσό για την
εποχή, το οποίο επένδυσε
αργότερα στην Aegean.
Αυτά τα χρήματα, όπως
λέει, στήριξαν την
Aegean τα πρώτα τέσσερα
με πέντε χρόνια της
λειτουργίας. «Δεν ξέρω
εάν θα ήμασταν εδώ,…,
εάν δεν είχε γίνει η
εισαγωγή της
Autohellas», σημειώνει
χαρακτηριστικά.
Άντληση
κεφαλαίων μέσω ομολόγων
Στα
οφέλη που αποκόμισαν οι
δυο εταιρείες, σύμφωνα
με τον κ. Βασιλάκη
συγκαταλέγονται και τα
κεφάλαια που άντλησαν
από την έκδοση εταιρικών
ομολόγων. Κεφάλαια, τα
οποία όπως λέει, είναι
περισσότερα απ’ ότι τα
κεφάλαια που άντλησαν
στη διάρκεια της
εισαγωγής τους.
Σπεύδει
πάντως να τονίσει ότι
για την επιτυχία των δυο
εταιρειών «ευθύνεται
πρωτίστως η δουλειά των
ανθρώπων που την έφθασαν
εκεί: δηλαδή του πατέρα
του και της μάνας του
και των άλλων ανθρώπων
που συνέχισαν». «Τα
Χρηματιστήρια», τονίζει,
«δεν φτιάχνουν τους
ανθρώπους και τις
ικανότητες των ομάδων».
Σταθερή
επιβράβευση των μετόχων
Ο κ.
Βασιλάκης αναφέρθηκε και
στα οφέλη που προέκυψαν
για τους υπόλοιπους
μετόχους. Η Autohellas,
όντας πάντα κερδοφόρα
φροντίζει και
επιβραβεύει κάθε χρόνο
τους μετόχους της
(μέρισμα ή επιστροφή
κεφαλαίου). Για αυτό και
όπως λέει, υπάρχουν 15
με 20 θεσμικοί επενδυτές
που είναι σταθερά
τοποθετημένοι στη μετοχή
αλλά και αρκετοί
ιδιώτες.
Αλλά και
στην Aegean, σημείωσε,
οι επιχειρηματίες που
στήριξαν το εγχείρημα
του πατέρα του,
αναγνωρίζουν ότι
κέρδισαν επενδύοντας
στην αεροπορική
εταιρεία.
Η δωρεά
στο IMT προς τιμή του
Θεόδωρου Βασιλάκη
Σύμφωνα
με τον ίδιο, οι
συγκεκριμένοι μιλάνε σε
τρίτους με τα καλύτερα
λόγια για την οικογένεια
Βασιλάκη ενώ παράλληλα
τους προτείνουν
συμμετέχουν σε
επενδυτικά project που
δρομολογούν οι ίδιοι.
Η Aegean
είναι από τα λίγα
παραδείγματα ετικής
μετοχικής συνεργασίας
και εξέλιξης αρκετών
οικογενειακών μετόχων,
σύμφωνα με τον κ.
Βασιλάκη
Ενδεικτικό της
αναγνώρισης ήταν η
τεράστια δωρεά που
έκαναν στο IMT προς τιμή
του Θεόδωρου Βασιλάκη,
χωρίς να έχουν καμία
υποχρέωση, προκειμένου
να μπορεί ένας
μεταπτυχιακός φοιτητής
από την Ελλάδα να
φοιτήσει στο διάσημο
Πανεπιστήμιο.
Η
Αegean, υπογραμμίζει,
είναι από τα λίγα
παραδείγματα θετικής
μετοχικής συνεργασίας
και εξέλιξης αρκετών
οικογενειακών μετόχων,
τονίζοντας πως είναι από
τους λόγους που είναι
περήφανος για αυτήν.
Διαφάνεια και αξιοπιστία
Πέρα από
το οικονομικό σκέλος,
ανάμεσα στα οφέλη που
συμπεριέλαβε ο κ.
Βασιλάκης από την
παρουσία μιας εταιρείας
στο ΧΑ είναι η
διαφάνεια.
Το
γεγονός ότι μπορεί
κάποιος να έχει πρόσβαση
στα οικονομικά
αποτελέσματα 4 με 5
φορές τον χρόνο,
δημιουργεί αξιοπιστία σε
διάφορες κατευθύνσεις.
Ακόμη και στη ανεύρεση
προσωπικού, ένα ζήτημα
που απασχολεί έντονα
όλες τις επιχειρήσεις.
Ο δρόμος
δεν ήταν στρωμένος με
ροδοπέταλα
Η
διαδρομή στο ΧΑ είχε
δυσκολίες αλλά και
προκλήσεις. Όταν
πρωτομπήκε η Autohellas
στο Χρηματιστήριο το
1999 επικρατούσε ένας
άκρατος ενθουσιασμός.
Θεωρεί
πως ήταν από τις
εταιρείες που
εκμεταλλεύθηκαν σοβαρά
την ευκαιρία που τους
δόθηκε, και αξιοποίησαν
τα κεφάλαια που άντλησαν
προς όφελος και των
ίδιων αλλά και των
μετοχών.
Οι νέοι
κανόνες στο ΧΑ και η…
Μicrosoft
Ανάμεσα
στα ζητήματα που
προκαλούν προβληματισμό
στον κ. Βασιλάκη είναι
το νέο ρυθμιστικό
πλαίσιο. Αναγνωρίζει πως
έπρεπε να
αυστηριοποιηθεί, ωστόσο
όπως λέει υπάρχουν
κάποιοι κανόνες που
είναι πάρα πολύ
σύνθετοι. Ειδικά για τις
μεγαλύτερες εταιρείες
του Χρηματιστηρίου.
Την ευχή
να μπουν περισσότερες
τουριστικές επιχειρήσεις
στο χρηματιστήριο, όπως
και από τον χώρο της
βιομηχανίας και της
πληροφορικής εξέφρασε ο
κ. Βασιλάκης
«Κάποιες
φορές αισθάνομαι ότι
μερικοί κανόνες είναι
για την Microsoft»,
υπογραμμίζει και
εκφράζει την ευχή αυτή η
υπερβολική ρύθμιση όπως
την χαρακτηρίζει να
προσαρμοστεί.
Χαρακτηρίζει τέλος κρίμα
που δεν υπάρχουν
περισσότερες τουριστικές
επιχειρήσεις στο
χρηματιστήριο, όπως και
από τον χώρο της
βιομηχανίας και της
πληροφορικής,
εκφράζοντας την ελπίδα
αυτό να αλλάξει…
Πηγή:
Οικονομικός Ταχυδρόμος
|