|
Τα
ταχυδρομεία σε όλο τον
κόσμο έχουν δει τον όγκο
των επιστολών να
καταρρέει τις τελευταίες
δύο δεκαετίες, καθώς το
ηλεκτρονικό ταχυδρομείο,
τα γραπτά μηνύματα και
οι ιστότοποι κοινωνικής
δικτύωσης αντικαθιστούν
το χαρτί. Η πανδημία
επιδείνωσε την τάση: οι
άνθρωποι που βρίσκονταν
στο σπίτι επικοινωνούσαν
περισσότερο διαδικτυακά
από ποτέ. Εν τω μεταξύ,
το ηλεκτρονικό εμπόριο
απογειώθηκε, ενώ ο
αριθμός των δεμάτων
συνεχίζει να αυξάνεται
με ταχείς ρυθμούς. Το
2022 ο αριθμός των
δεμάτων που στάλθηκαν
παγκοσμίως ήταν 161 δισ.
ευρώ, ενώ μέχρι το 2027
προβλέπεται να φτάσει τα
256 δισ. ευρώ.
Ορισμένα
ταχυδρομεία έχουν
επανεφεύρει τον εαυτό
τους. Οι
ιδιωτικοποιημένες
υπηρεσίες, όπως αυτές
της Μάλτας και της
Πορτογαλίας, βρίσκονται
γενικά σε καλύτερη
κατάσταση από τις
κρατικές. Η εν μέρει
ιδιωτικοποιημένη ιταλική
Poste Italiane της
Ιταλίας είχε μια καλή
πορεία υπό τον Matteo
Del Fante, έναν πρώην
τραπεζίτη. Η κερδοφόρα
εταιρεία, εκτός από τη
διανομή επιστολών και
δεμάτων, παρέχει
τραπεζικές και
ασφαλιστικές υπηρεσίες.
Η υπηρεσία Postepay –
προπληρωμένες χρεωστικές
κάρτες – που
δημιουργήθηκε το 2003,
έγινε γρήγορα πολύ
δημοφιλής, με περίπου
7,2 εκατομμύρια σε
χρήση.
Ο
γερμανικός όμιλος
Deutsche Post DHL, μια
εισηγμένη εταιρεία της
οποίας ο μεγαλύτερος
μέτοχος είναι η κρατική
αναπτυξιακή τράπεζα της
Γερμανίας, είναι επίσης
κερδοφόρος και, το 2024,
ψηφίστηκε ως η καλύτερη
ταχυδρομική υπηρεσία
στον κόσμο μαζί με της
Ελβετίας. Μετά την
ιδιωτικοποίησή της το
1995, η Deutsche Post
επαναπροσδιορίστηκε ως
εταιρεία logistics που,
παράλληλα, παρέχει
υπηρεσίες μεταφοράς
εμπορευμάτων και
διαχείρισης της
εφοδιαστικής αλυσίδας
(αποθήκευση και
διανομή). Η Royal Mail
της Βρετανίας, αν και
ιδιωτικοποιήθηκε εν
μέρει -ο κύριος
ιδιοκτήτης της είναι ο
Daniel Kretinsky, ένας
Τσέχος επιχειρηματίας –
δεν τα πήγε το ίδιο
καλά. Τον Αύγουστο
ανακοίνωσε για πρώτη
φορά μετά από τρία
χρόνια, λειτουργικά
κέρδη. Όταν ,όμως,
συμπεριέλαβε το κόστος
των εθελούσιων
απολύσεων, εξακολουθούσε
να παρουσιάζει ζημίες.
Εν τω
μεταξύ, πολλές ανάλογες
υπηρεσίες υποφέρουν.
Στις 3 Νοεμβρίου τα
ζημιογόνα ελληνικά
ταχυδρομεία έκλεισαν 204
από τα 456
υποκαταστήματά τους,
γεγονός που προκάλεσε
πανεθνική κατακραυγή, με
τους πολιτικούς της
αντιπολίτευσης να
υποστηρίζουν ότι είναι
ζωτικής σημασίας για την
κοινωνική συνοχή και την
εξυπηρέτηση των
ηλικιωμένων Ελλήνων σε
απομακρυσμένες περιοχές.
Από τον Σεπτέμβριο, οι
εργαζόμενοι στα κρατικά
ταχυδρομεία του Καναδά
απεργούν κατά
διαστήματα, σε μια
διαμάχη για τους
μισθούς, τα επιδόματα
και την ασφάλεια της
εργασίας. Η Ταχυδρομική
Υπηρεσία των Ηνωμένων
Πολιτειών (USPS)
εξυπηρετεί τη μεγαλύτερη
ενιαία αγορά του κόσμου:
Η Βόρεια Αμερική
αντιπροσωπεύει το 37%
των παγκόσμιων
ταχυδρομικών εσόδων.
Στις 14 Νοεμβρίου
ανακοίνωσε ετήσιες
ζημίες ύψους 9 δισ.
δολαρίων, ενώ οι
σωρευτικές ζημίες της
από το 2007 ξεπερνούν τα
100 δισ. δολάρια. Ο
Donald Trump αποκάλεσε
την υπηρεσία «κοροϊδία»,
και φέρεται να εξετάζει
το ενδεχόμενο να εντάξει
τους 635.000
εργαζομένους της στο
Υπουργείο Εμπορίου.
Οι
επιστολές δεν έχουν
πεθάνει ακόμα. «Ο ρυθμός
μείωσης του όγκου των
επιστολών διαφέρει
ανάλογα με το επίπεδο
ψηφιοποίησης της χώρας»,
λέει ο Armen Ghalumyan
της εταιρείας ερευνών
Cullen International.
Εξακολουθούν να
αντιπροσωπεύουν ένα
σημαντικό μέρος των
ταχυδρομικών εσόδων.
Σύμφωνα με την Παγκόσμια
Ταχυδρομική Ένωση (UPU),
μέχρι πρόσφατα η Ινδία
και η Βραζιλία
εξακολουθούσαν να έχουν
αυξανόμενο όγκο
επιστολών λόγω της
αυξανόμενης μεσαίας
τάξης τους.
Η Δανία,
ωστόσο, συγκαταλέγεται
μεταξύ των χωρών με το
μεγαλύτερη διείσδυση του
διαδικτύου. Το 2024 τα
Ηνωμένα Έθνη κατέταξαν
για τέταρτη συνεχή
χρονιά την ψηφιοποίηση
του δημόσιου τομέα της
ως την καλύτερη στον
κόσμο. Σύμφωνα με τον
Kim Pedersen,
διευθύνοντα σύμβουλο της
PostNord, «η αγορά των
επιστολών δεν είναι
πλέον κερδοφόρα». Όσο
λιγότερες αποστέλλονται,
τόσο υψηλότερο είναι το
μοναδιαίο κόστος
διαχείρισής τους.
Ο Henrik
Ballebye Okholm της
εταιρείας συμβούλων
Copenhagen Economics
προβλέπει ότι κι άλλες
χώρες θα ακολουθήσουν τη
Δανία – όχι αμέσως, αλλά
ίσως σε μια δεκαετία. Οι
Δανοί θα εξακολουθούν να
μπορούν να στέλνουν
επιστολές (ή να τις
λαμβάνουν από το
εξωτερικό) μέσω της DAO,
μιας ιδιωτικής
εταιρείας, αλλά θα
πρέπει να πηγαίνουν σε
ένα υποκατάστημα της. Τα
φωτεινά κόκκινα
ταχυδρομικά κουτιά με το
ταχυδρομικό κέρας και το
δανέζικο στέμμα κοσμούν
τους δρόμους της χώρας
από τα μέσα του 1800.
Από το επόμενο έτος θα
κοσμούν και τα μουσεία
της.
Πηγή:
The Economist
|