|
«Τότε
έδειχνε πρωτότυπο» είπε.
Πλέον, όχι. Οι
γραμματοσειρές Serif,
μια οικογένεια γνωστή
για τις χαρακτηριστικές
«ουρίτσες» στα άκρα των
γραμμάτων, τις λεγόμενες
«πατούρες», έχουν
ξαναγίνει mainstream.
Κοιτάξτε γύρω σας και θα
αρχίσετε να παρατηρείτε
παντού γραμματοσειρές
όπως η Baskerville
Regular και η Editorial
New – από τις
διαφημίσεις των
αθλητικών παπουτσιών New
Balance και τις μπάρες
πρωτεΐνης David, μέχρι
τις ιστοσελίδες του
Λευκού Οίκου.
Από τον
Ντόναλντ Τραμπ στη Nike
και την Pepsi
Οταν ο
πρόεδρος Ντόναλντ
Τραμπ επέστρεψε στην
προεδρία, το επιτελείο
του έσπευσε να
αντικαταστήσει τις
πλατιές, γεωμετρικές
γραμματοσειρές Decimal
και Mercury του Τζο
Μπάιντεν με λεπτές
γραμματοσειρές με
πατούρες. Η φράση «Η
Χρυσή Κάρτα Τραμπ είναι
εδώ», γραμμένη στη
γραμματοσειρά Instrument
Serif, γεμίζει την οθόνη
στην ιστοσελίδα για τη
χορήγηση άδειας μόνιμης
διαμονής.
Ακόμη
και η Nike, που είναι
γνωστή για τη βαριά,
κοντόχοντρη αισθητική
του σλόγκαν «Just Do
It», έχει αρχίσει να
παίζει με λεπτότερα
γράμματα Serif. Το ίδιο
έχουν κάνει και η Pepsi,
η παραγωγός μη
αλκοολούχων ποτών Ghia
και η κατασκευάστρια
γυαλιών ηλίου Oakley. Οι
αφίσες για την περιοδεία
προώθησης του τελευταίου
βιβλίου της συγγραφέως
γαστρονομίας Αλισον
Ρόμαν είναι γεμάτες
γραμματοσειρές Serif. Η
Perplexity πουλάει
υφασμάτινες τσάντες και
καπέλα του μπέιζμπολ
όπου φιγουράρουν
γράμματα με πατούρες.
«Δίνει
μια ρετρό αίσθηση χωρίς
να είναι κιτς» λέει
ο Τζόρνταν Εγκσταντ,
καλλιτεχνικός διευθυντής
και ένας εκ των
σχεδιαστών της
γραμματοσειράς
Instrument Serif, η
οποία δημιουργήθηκε για
λογαριασμό του
δημιουργικού γραφείου
Instrument. «Βγάζει μια
οικειότητα».
Οι
γραμματοσειρές Serif
είχαν περάσει στην
τυπογραφική αφάνεια για
δεκαετίες, καθώς οι
startups, οι μάρκες
πολυτελείας και οι
εταιρείες τροφίμων
επέλεγαν λιτά,
τετραγωνισμένα γράμματα.
Οι γραμματοσειρές τύπου
Arial και Helvetica
θεωρούνταν πιο
ευανάγνωστες, ενώ όσες
παρέπεμπαν στο έντυπο
βιβλίο απορρίπτονταν ως
παλιομοδίτικες.
Oι
διαμαρτυρίες που έπιασαν
τόπο
Γύρω στο
2018, όταν πολλοί οίκοι
μόδας ακολούθησαν την
ίδια τάση και
αντικατέστησαν στα
λογότυπά τους τις
γραμματοσειρές Serif με
άλλες χωρίς πατούρες,
κάτι άλλαξε. Οι λάτρεις
των Serif άρχισαν να
διαμαρτύρονται για το
γεγονός ότι όλες οι
εταιρείες ανασχεδίαζαν
τα εμπορικά τους σήματα
υιοθετώντας την ίδια
μινιμαλιστική αισθητική
– ένα φαινόμενο που
ονομάστηκε «blanding».
Μέχρι το 2023 οι
γραμματοσειρές Serif
είχαν αρχίσει να
επιστρέφουν. «Ηταν
αναγκαίο» έγραψε ένας
χρήστης στο Χ για την
επιστροφή των
Serif. «Ζούμε ιστορικές
στιγμές!». Και κάποιος
άλλος: «Συμβαίνουν πολλά
ανησυχητικά στον κόσμο,
αλλά τουλάχιστον
επιστρέφουν τα Serif».
«Ο
μινιμαλισμός έχει
πεθάνει» διακήρυξε ο
δημιουργικός διευθυντής
του City University of
New York Αλμπέρτο
Μαριστάνι, ο οποίος
επέλεξε μια ειδικά
σχεδιασμένη
γραμματοσειρά Serif για
την τελευταία
διαφημιστική καμπάνια
του πανεπιστημίου. «Ο
κόσμος θέλει να βλέπει
χαρακτήρα. Ο κόσμος
εκτιμά την
εκφραστικότητα».
Συγκεκριμένα, είναι μια
συμπυκνωμένη (condensed)
γραμματοσειρά Serif που
σαρώνει σήμερα στη χώρα.
Την τελευταία φορά που
διαδόθηκε αυτό το
τυπογραφικό στυλ ήταν
πρόεδρος ο Ρόναλντ
Ρίγκαν και η χώρα
περνούσε μια περίοδο
οικονομικής και
τεχνολογικής αναταραχής.
Οι
διαφημίσεις της American
Express, όταν
πρωτοκυκλοφόρησε την
Platinum κάρτα της το
1984, έδειχναν την Κάρολ
Τσάνινγκ με μακριά
γάντια να κρατάει ένα
διαμάντι, με τη
φράση «Μη φεύγεις από το
σπίτι χωρίς
αυτή» τυπωμένη σε μια
λεπτή, κομψή
γραμματοσειρά Serif. Την
ίδια εποχή περίπου, η
Apple υιοθέτησε την
ειδική έκδοση της
γραμματοσειράς Serif,
ITC Garamond, που
αργότερα θα έμενε στην
Ιστορία μέσα από τις
διαφημίσεις με το
σλόγκαν «Think
Different».
Οι
σχεδιαστές λένε ότι οι
εταιρείες στρέφονται
στις παλιές
γραμματοσειρές για να
μεταδώσουν ζεστασιά και
ανθρωπιά, αξιοποιώντας
τη νοσταλγία για την
προ-Ιντερνετ εποχή.
Στην
ιστοσελίδα της Oura, της
εταιρείας που
κατασκευάζει το «έξυπνο»
δαχτυλίδι το οποίο
καταγράφει την κίνηση
και άλλους δείκτες
υγείας, παρουσιάζονται
εικόνες από την εφαρμογή
της μαζί με
καθησυχαστικές
υπενθυμίσεις σε πλάγια
γραμματοσειρά Serif. Μία
από αυτές λέει: «Ring
true to you». Μια άλλη
αναφέρει ότι η
εφαρμογή «δίνει
φωνή» στο σώμα σου.
«Υπάρχει
πολλή ανησυχία γύρω από
την τεχνολογία και τον
τρόπο που αλληλεπιδρούμε
μαζί της» λέει ο Τζόζεφ
Αλέσιο, σχεδιαστής και
art director στο Οκλαντ
της Καλιφόρνιας.
Ολα αυτά
προκαλούν μια κάποια
αναστάτωση στους
ειδήμονες της
τυπογραφίας, ορισμένοι
εκ των οποίων δεν θέλουν
να βλέπουν την τέχνη
τους να χρησιμοποιείται
από επιχειρήσεις με
στόχο να εξωραΐσουν την
εικόνα τους.
«Είμαι
κι εγώ αναμφισβήτητα
υπεύθυνη για το ότι τα
Serif χρησιμοποιούνται
για να μεταδώσουν ένα
μήνυμα ανθρωπιάς» έγραψε
η σχεδιάστρια Κέγια
Βαντγκάμα σε μια
ανάρτηση στο Substack
τον Μάρτιο,
προσθέτοντας: «Υπάρχει
μια κάποια δόση
ειρωνείας στη χρήση
τυπογραφικών μέσων με
σαφώς ανθρώπινο
χαρακτήρα για να
παρουσιάσεις κάτι που
είναι ουσιωδώς μη
ανθρώπινο».
Αντιδράσεις για τη
«νοοτροπία της αγέλης»
Οι
λάτρεις των Serif
ενοχλούνται κυρίως από
το γεγονός ότι
χρησιμοποιούνται
παντού. «Εχουν εξαπλωθεί
τόσο πολύ που πλέον
λειτουργούν αρνητικά
αντί για
θετικά» σχολιάζει ο
Αλέσιο. Το μένος τους
στρέφεται κυρίως κατά
της γοργής υιοθέτησης
της Instrument Serif,
που διατίθεται με δωρεάν
άδεια χρήσης.
Χρησιμοποιείται σε πάνω
από 16.000 ιστοσελίδες.
Ο Αλέσιο
είναι ένας από τους
λίγους σχεδιαστές που
αντιστέκονται στην
υπερβολική χρήση
της. «Το πρόβλημα δεν
είναι η γραμματοσειρά,
είναι η νοοτροπία της
αγέλης» δήλωσε ο Φονς
Μανς, ιδρυτής του
ολλανδικού design studio
Offgrid. «Στις μέρες
μας, κάθε εταιρεία θέλει
να έχει “διακριτό
χαρακτήρα”, κι όμως όλες
καταλήγουν να επιλέγουν
την ίδια γραμματοσειρά».
Οι
σχεδιαστές της
Instrument Serif
παρακολουθούν την
εξάπλωσή της από
απόσταση. Ο
συν-δημιουργός Ροντρίγκο
Φουενζαλίντα περιγράφει
τις γραμματοσειρές του
ως ανεξάρτητα, ζωντανά
όντα. «Τις μεγαλώνω και
τις αφήνω ελεύθερες στη
φύση», λέει, «και
γνωρίζω ότι θα κάνουν
ό,τι θέλουν».
|