|
Αν και
οι επιθέσεις των Σομαλών
πειρατών επηρεάζουν
περιορισμένα και έμμεσα
τις διελεύσεις μέσω του
Σουέζ, σε αντίθεση με
την ισχυρή επίδραση των
Χούθι, εντούτοις
δημιουργούν κλίμα
αβεβαιότητας, σε μια
περίοδο που η παγκόσμια
ναυτιλία επιχειρεί να
ανακτήσει τη σταθερότητά
της και να
επαναπροσδιορίσει τις
ροές του διεθνούς
εμπορίου.
-Σήμα
εμπιστοσύνης από τη
Διώρυγα του Σουέζ-
Σε
συνάντηση που είχε ο
ναύαρχος
Ossama
Rabiee,
πρόεδρος της αρχής της
Διώρυγας του Σουέζ
SCA,
στην
Ismailia
με εκπροσώπους 20
ναυτιλιακών εταιρειών
και πρακτορείων,
παρουσία του αναπληρωτή
προέδρου ναυάρχου
Ashraf
Atwa
και μελών του
διοικητικού συμβουλίου
είπε ότι στο διάστημα
Ιουλίου - Οκτωβρίου 2025
καταγράφηκαν 4.405
διελεύσεις πλοίων
συνολικής χωρητικότητας
185 εκατ. τόνων, έναντι
4.332 πλοίων και 167,6
εκατ. τόνων την
αντίστοιχη περσινή
περίοδο.
Μόνο τον
Οκτώβριο του 2025
σημείωσε, επέστρεψαν 229
πλοία, το υψηλότερο
επίπεδο από την αρχή της
κρίσης.
Ο
ναύαρχος
Ossama
Rabiee,
πρόεδρος της
Suez
Canal
Authority,
κάλεσε τις εταιρείες να
ενθαρρύνουν τις
ναυτιλιακές γραμμές να
επανεκκινήσουν τη
διέλευση μέσω της
Διώρυγας, εκφράζοντας
παράλληλα την
ικανοποίησή του για την
πρωτοβουλία της
CMA
CGM
να επιστρέψει δύο
υπερμεγέθη
containerships,
χωρητικότητας άνω των
170.000 τόνων το καθένα.
Όπως
δήλωσε, «η κίνηση αυτή
αποτελεί σαφές μήνυμα
εμπιστοσύνης και
διευκολύνει τη σταδιακή
αποκατάσταση των ροών σε
μια περίοδο που η
παγκόσμια ναυτιλιακή
αγορά αναζητά
σταθερότητα».
Σύμφωνα
με τον πρόεδρο της
SCA,
η Ειρηνευτική Σύνοδος
του Σαρμ Ελ Σέιχ
συνέβαλε στην εν μέρει
αποκλιμάκωση της
έντασης, ενώ ιδιαίτερα
θετικό χαρακτηρίστηκε το
παράδειγμα της
CMA
CGM,
που επανέφερε δύο
mega-containerships
στη Διώρυγα.
-Μεγάλες
ναυτιλιακές εξετάζουν
επιστροφή στη Διώρυγα-
Σε μια
σύνοψη της συνάντησης ο
πρόεδρος του διοικητικού
συμβουλίου της
ναυλομεσιτικής εταιρείας
Clarkson,
εξήρε τις προσπάθειες
της Αρχής της Διώρυγας
του Σουέζ να διατηρεί
τακτική επικοινωνία με
όλες τις ναυτιλιακές
εταιρείες και τους
ενδιαφερόμενους φορείς
της ναυτιλιακής
κοινότητας. Πρότεινε να
μελετηθεί η δυνατότητα
προσφοράς κινήτρων που
θα συνδέονται με τον
αριθμό και τη
χωρητικότητα των πλοίων,
προκειμένου να
ενθαρρυνθεί η διέλευσή
τους από τη Διώρυγα,
προβλέποντας μια
σημαντική πρόοδο στις
αρχές του επόμενου
έτους, θεού θέλοντος.
Ο
εκπρόσωπος της
ναυτιλιακής εταιρείας
Maersk,
επιβεβαίωσε τη δέσμευση
του ομίλου να αυξήσει
τις επενδύσεις του στην
Αίγυπτο, δεδομένης της
απεριόριστης υποστήριξης
από την πολιτική ηγεσία.
Σημείωσε την
εποικοδομητική συνάντηση
μεταξύ του προέδρου του
ομίλου, κ.
Robert
Uggla,
και του Προέδρου
Abdel
Fattah
El-Sisi
τον περασμένο μήνα.
Ο
εκπρόσωπος της
Gulf
Agency,
πάροχος υπηρεσιών
ναυτιλίας και
logistics,
τόνισε την ανάγκη
συντονισμού με τον
Διεθνή Ναυτιλιακό
Οργανισμό (IMO)
για να διευκρινιστούν οι
θετικές εξελίξεις στην
περιοχή της Ερυθράς
Θάλασσας και του
Bab
el-Mandeb
και να μεταδοθούν στην
διεθνή ναυτιλιακή
κοινότητα ως άμεσα
μηνύματα καθησύχασης.
Ζήτησε
επίσης να
πραγματοποιηθεί μελέτη
για την ενσωμάτωση του
ρόλου της Διώρυγας του
Σουέζ σε έξυπνα έργα
μεταφορών που
σχετίζονται με το
διαμετακομιστικό εμπόριο
με τις χώρες του
Συμβουλίου Συνεργασίας
του Κόλπου.
Ο
Διευθύνων Σύμβουλος της
γαλλικής εταιρείας
μεταφοράς
εμπορευματοκιβωτίων
CMA
CGM
Egypt
&
Sudan
Cluster,
τόνισε τη στρατηγική
σχέση μεταξύ της
γαλλικής ναυτιλιακής
εταιρείας και της Αρχής
της Διώρυγας του Σουέζ,
θεωρώντας τη Διώρυγα του
Σουέζ ως πραγματικό
σημείο καμπής στην
ανάπτυξη και επέκταση
της δραστηριότητας της
ναυτιλιακής εταιρείας
από περιφερειακή σε
παγκόσμια κλίμακα.
Ο
Διευθύνων Σύμβουλος της
CMA
CGM
επιβεβαίωσε επίσης ότι
δεν υπάρχει εναλλακτική
λύση για τη Διώρυγα του
Σουέζ, μια στάση που
αντικατοπτρίζεται στη
δέσμευση του ομίλου να
διέρχεται από τη
Διώρυγα. Προέβλεψε
αύξηση των ταξιδιών του
ομίλου μέσω της Διώρυγας
του Σουέζ την επόμενη
περίοδο, ειδικά με τα
σχέδια επέκτασης του
ομίλου και τον αυξημένο
όγκο εργασιών μέσω της
κατασκευής νέων πλοίων.
Από την
πλευρά του, ο,
εκπρόσωπος της
Arabian
Gulf
Marine
Trading
Co,
επιβεβαίωσε ότι η
ναυτιλιακή εταιρεία
EVERGREEN
είναι έτοιμη να
ξαναρχίσει τη διέλευση
από τη Διώρυγα του Σουέζ
μόλις η κατάσταση στην
περιοχή σταθεροποιηθεί
πλήρως και μόνιμα.
Ο
εκπρόσωπος της
COSCO
Shipping
Agency,
ανέφερε ότι η επόμενη
περίοδος θα φέρει
ριζικές αλλαγές στη
διεθνή ναυτιλιακή
κοινότητα,
συμπεριλαμβανομένης της
μείωσης των ναύλων και
της μεταβολής της
ισορροπίας προσφοράς και
ζήτησης. Αυτό, πιστεύει,
θα συμβάλει στην
επιστροφή πολλών
ναυτιλιακών εταιρειών
στη Διώρυγα του Σουέζ,
ειδικά με την επιστροφή
της σταθερότητας στην
περιοχή.
Ο
εκπρόσωπος της
Crystal
Shipping
Agency,
εξήρε τις πολιτικές
μάρκετινγκ και
τιμολόγησης που
υιοθέτησε η Αρχή, οι
οποίες, όπως είπε, είναι
προσαρμοσμένες στις
ανάγκες των πλοίων που
διέρχονται από τη
Διώρυγα.
Ο
Πρόεδρος της Αρχής της
Διώρυγας του Σουέζ
έκλεισε τη συνάντηση
τονίζοντας την άμεση
εξέταση όλων των
υποβληθέντων προτάσεων
και καλώντας όλες τις
ναυτιλιακές εταιρείες να
πραγματοποιήσουν
δοκιμαστικά ταξίδια με
τα εμπορευματοκιβώτια
τους μέσω της Διώρυγας
του Σουέζ.
-Μέτρα
στήριξης και επενδύσεις
από τη Διώρυγα-
Σημειώνεται ότι η
SCA
έχει ενεργοποιήσει
εκπτώσεις στα τέλη
διέλευσης, ενισχύοντας
το στόλο των ρυμουλκών
ρυμουλκών ενώ προχωρά
και επεκτάσεις. Ήδη
ολοκληρώθηκε η ανάπτυξη
του Νότιου Τομέα, καθώς
και η βαθυποίηση του
δυτικού κλάδου του
Port
Said
μήκους 17 χλμ., ώστε να
διασφαλίζεται
εναλλακτική διέλευση σε
περιπτώσεις έκτακτης
ανάγκης.
Σημειώνεται ότι έως τον
Δεκέμβριο του 2023 πριν
το ξέσπασμα των
επιθέσεων των Χούθι, από
τη διώρυγα του Σουέζ
διέρχονταν κατά μέσο όρο
72-75 πλοία ημερησίως,
πάνω από 26.000
διελεύσεις ετησίως. Μετά
την έναρξη της κρίσης, ο
αριθμός των διελεύσεων
υποχώρησε δραματικά σε
35-40 πλοία την ημέρα,
καταγράφοντας πτώση
45%-50%.
-Το
λιμάνι του Πειραιά
πρωταγωνιστής στα
Ultra-Large
Container
Ships
(ULCS)-
Την ίδια
ώρα το λιμάνι του
Πειραιά συνεχίζει να
ενισχύει τον ρόλο του ως
ένα από τα πλέον
σύγχρονα και στρατηγικά
λιμάνια της Μεσογείου,
έτοιμο να υποδεχθεί τη
νέα γενιά των
υπερμεγεθών πλοίων
μεταφοράς
εμπορευματοκιβωτίων (Ultra-Large
Container
Ships
-
ULCS).
Με αιχμή
του δόρατος τον Σταθμό
Εμπορευματοκιβωτίων της
PCT,
ο Πειραιάς διαθέτει
πλέον βάθη έως 18 μέτρα
και γερανογέφυρες
Super-Post-Panamax,
ικανές να εξυπηρετούν
πλοία άνω των 24 σειρών
στο πλάτος --
προδιαγραφές που τον
κατατάσσουν στην ίδια
κατηγορία με τα
μεγαλύτερα λιμενικά
hubs
της Ευρώπης. Παράλληλα,
και το λιμάνι της
Θεσσαλονίκης μπαίνει στο
παιχνίδι των
mega-ships.
Εντός
των επόμενων δύο
εβδομάδων αναμένεται η
υπογραφή της σύμβασης
για την επέκταση του 6ου
προβλήτα.Με το έργο,
προϋπολογισμού κοντά στα
200 εκατ. ευρώ, ο ΟΛΘ θα
μπορεί να εξυπηρετεί
πλοία έως 24.000
TEUs,
ενισχύοντας τον ρόλο του
ως στρατηγικού κόμβου
για τα Βαλκάνια και τη
Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Σύμφωνα
με τα τελευταία στοιχεία
της
Alphaliner
τα
ULCS
έχουν πλέον ξεπεράσει τα
Neo-Sub-Panamax
σε συνολική
χωρητικότητα,
καταλαμβάνοντας την
κορυφαία θέση στον
παγκόσμιο στόλο.
Η
εξέλιξη αυτή σηματοδοτεί
μια οριστική στροφή του
κλάδου προς τα
πλοία-κολοσσούς, που
προσφέρουν οικονομίες
κλίμακας, ενεργειακή
αποδοτικότητα και
μειωμένο περιβαλλοντικό
αποτύπωμα.
Το
λιμάνι του Πειραιά, με
αιχμή του δόρατος τον
Σταθμό
Εμπορευματοκιβωτίων της
PCT,
αναμένεται να
πρωταγωνιστήσει στη
διαχείριση τέτοιων
υπερμεγεθών πλοίων.
Το
μεγαλύτερο λιμάνι της
χώρας με βάθη έως 18
μέτρα και υπερσύγχρονες
γερανογέφυρες
Super-Post-Panamax,
έχει τη δυνατότητα
εξυπηρετεί πλοία άνω των
24 σειρών, στέκοντας
επάξια απέναντι στα
μεγαλύτερα
hubs
της Ευρώπης.
Η
πρόβλεψη που είχε
διατυπώσει η
Alphaliner
ήδη από το πρώτο τρίμηνο
του 2025 επιβεβαιώνεται,
καθώς το έτος πλησιάζει
στο τέλος του.
Οι
νεότερες εκτιμήσεις
δείχνουν ότι τα πλοία
χωρητικότητας άνω των
15.000
TEU
θα αγγίξουν συνολική
χωρητικότητα άνω των 8,3
εκατομμυρίων
TEU
(Mteu)
έως τα τέλη Δεκεμβρίου.
Συνολικά, 432 πλοία
αυτής της κατηγορίας
βρίσκονται ήδη σε
υπηρεσία, με συνδυασμένη
χωρητικότητα που ξεπερνά
τα 8
Mteu,
καθιστώντας τα
πλοία-γίγαντες κυρίαρχη
δύναμη στη ναυτιλία
γραμμών.
Αντίθετα, τα
Neo-Sub-Panamax,
πλοία χωρητικότητας
μεταξύ 5.100 και 10.000
TEU,
αν και παραμένουν
πολυάριθμα με περίπου
1.100 μονάδες σε
λειτουργία, συνεισφέρουν
συνολικά λιγότερο από
8,1
Mteu
στον παγκόσμιο στόλο, με
περιορισμένη αύξηση της
τάξης των 0,3
Mteu
μέσα στο έτος.
Η
Alphaliner,
μέσω του
Monthly
Monitor,
επισημαίνει ότι η στροφή
των ναυτιλιακών
εταιρειών προς τα
ULCS
αντικατοπτρίζει τη
συνεχή επιδίωξη για
οικονομίες κλίμακας,
χαμηλότερο κόστος ανά
μεταφερόμενη μονάδα και
βελτιωμένη ενεργειακή
απόδοση, σε ένα
περιβάλλον όπου η πίεση
για απανθρακοποίηση και
βελτιστοποίηση των
δρομολογίων καθίσταται
ολοένα εντονότερη.
|