|
Σύμφωνα
με τη Washington Post, η
δήλωση αυτή αποτελεί
υπερβολή. Ο Τραμπ
παρουσιάζει τις ΗΠΑ ως
φτωχή χώρα που υφίσταται
εκμετάλλευση από
εξωτερικές δυνάμεις, ενώ
στην πραγματικότητα οι
Ηνωμένες Πολιτείες
διαθέτουν το μεγαλύτερο
ΑΕΠ παγκοσμίως, με κατά
κεφαλήν εισόδημα σαφώς
υψηλότερο από
οποιαδήποτε άλλη μεγάλη
οικονομία. Για
παράδειγμα, το κατά
κεφαλήν ΑΕΠ στις ΗΠΑ
αγγίζει τα 90.000
δολάρια, ενώ στην Κίνα
ανέρχεται σε 14.000, στη
Γερμανία σε 58.000 και
στην Ιαπωνία σε 36.000
δολάρια.
Οι
δασμοί, στην
πραγματικότητα,
συνιστούν μια μορφή
αύξησης της φορολογίας,
η οποία πλήττει κυρίως
τα χαμηλότερα
εισοδηματικά στρώματα.
Οι οικονομολόγοι
συμφωνούν ότι οι δασμοί
καταβάλλονται από τους
εισαγωγείς – δηλαδή τις
αμερικανικές εταιρείες –
οι οποίες μετακυλίουν το
κόστος στους καταναλωτές
ή στους παραγωγούς που
χρησιμοποιούν εισαγόμενα
υλικά. Ανάλογα με την
ελαστικότητα της ζήτησης
και της προσφοράς, οι
ξένοι παραγωγοί
ενδέχεται να επωμιστούν
ένα μέρος του κόστους,
εφόσον μειωθούν οι
πωλήσεις τους στις ΗΠΑ.
Ωστόσο, οι εγχώριοι
παραγωγοί επωφελούνται
από αυτή την πολιτική,
καθώς έχουν τη
δυνατότητα να αυξήσουν
τις τιμές τους
αντίστοιχα με τους
εισαγόμενους
ανταγωνιστές τους.
Ως εκ
τούτου, οι δασμοί όχι
μόνο είναι απίθανο να
μειώσουν το
δημοσιονομικό έλλειμμα,
αλλά καθίσταται μάλλον
αβάσιμη η ιδέα ότι τα
έσοδα από αυτούς θα
μπορούσαν να
αποπληρώσουν το εθνικό
χρέος.
Τραμπ:
«Οι Ηνωμένες Πολιτείες
επιβάλλουν δασμούς μόλις
2,4% στις εισαγόμενες
μοτοσυκλέτες. Αντίθετα,
χώρες όπως η Ταϊλάνδη, η
Ινδία και το Βιετνάμ
επιβάλλουν πολύ
υψηλότερους δασμούς, που
φτάνουν το 60%, 70% ή
ακόμη και το 75%.
Ομοίως, οι ΗΠΑ διατηρούν
εδώ και δεκαετίες δασμό
μόλις 2,5% στα ξένα
αυτοκίνητα, ενώ η
Ευρωπαϊκή Ένωση μας
επιβάλλει δασμούς άνω
του 10%».
Σύμφωνα
με τη Washington Post,
οι αριθμοί που παρέθεσε
ο Τραμπ είναι
αμφισβητήσιμοι. Για
παράδειγμα, η Ινδία
επιβάλλει δασμό 50% στις
μοτοσυκλέτες – και όχι
70% – και πρόσφατα
ανακοίνωσε τη μείωσή του
στο 40%. Παράλληλα, ο
Τραμπ παραλείπει να
αναφέρει ότι οι ΗΠΑ εδώ
και δεκαετίες διατηρούν
δασμό 25% στα εισαγόμενα
φορτηγά, ποσοστό πολύ
υψηλότερο από τον
ευρωπαϊκό δασμό στα
αυτοκίνητα.
Η
Ευρωπαϊκή Ένωση αποτελεί
τη μεγαλύτερη εξαγωγική
αγορά των ΗΠΑ, και αν
απαντήσει με αντίμετρα,
οι αμερικανικές
επιχειρήσεις θα υποστούν
σημαντικές απώλειες. Το
διεθνές εμπόριο
βασίζεται στην
εξειδίκευση: κάποιες
χώρες κυριαρχούν σε
συγκεκριμένες αγορές,
χωρίς να ανταγωνίζονται
άμεσα άλλες. Για
παράδειγμα, η Γαλλία
περιορίζει τις εισαγωγές
αμερικανικού κρασιού,
όπως ακριβώς οι ΗΠΑ
περιορίζουν την εισαγωγή
γαλλικών ενδυμάτων.
Τραμπ:
«Η Toyota πουλά 1
εκατομμύριο αυτοκίνητα
στις Ηνωμένες Πολιτείες,
ενώ η General Motors και
η Ford σχεδόν κανένα.
Καμία από τις
αμερικανικές εταιρείες
δεν έχει το δικαίωμα να
δραστηριοποιηθεί σε
άλλες χώρες».
Η
Washington Post
χαρακτηρίζει τη δήλωση
αυτή ως παραπλανητική.
Στην πραγματικότητα, δεν
υφίσταται απαγόρευση για
τις αμερικανικές
αυτοκινητοβιομηχανίες
στο εξωτερικό. Τα
αμερικανικά αυτοκίνητα
δεν σημείωσαν επιτυχία
στην Ιαπωνία, κυρίως
λόγω προτιμήσεων των
Ιαπώνων για μικρότερα
και πιο οικονομικά
μοντέλα. Ωστόσο, στην
Κίνα τα αμερικανικά
οχήματα ήταν δημοφιλή:
μέχρι το 2023, η General
Motors πουλούσε
περισσότερα αυτοκίνητα
στην Κίνα απ’ ό,τι στις
ΗΠΑ. Η μείωση των
πωλήσεών της προήλθε από
τη στροφή της κινεζικής
αγοράς προς τα ηλεκτρικά
οχήματα, τομέα στον
οποίο η GM υστερεί.
Τραμπ:
«Ο Καναδάς επέβαλε
δασμούς 250% έως 300%
στα γαλακτοκομικά μας
προϊόντα».
Ωστόσο,
η Washington Post
υπενθυμίζει ότι οι
υψηλοί δασμοί
καταργήθηκαν στο πλαίσιο
της αναθεωρημένης NAFTA
που διαπραγματεύτηκε ο
ίδιος ο Τραμπ κατά την
προεδρία του.
Τραμπ:
«Επιδοτούμε χώρες όπως
το Μεξικό και τον Καναδά
με τεράστια ποσά: 300
δισεκατομμύρια δολάρια
τον χρόνο στο Μεξικό,
200 δισεκατομμύρια στον
Καναδά».
Η
Washington Post
επισημαίνει ότι οι
αριθμοί αυτοί είναι
εσφαλμένοι. Το
πραγματικό εμπορικό
έλλειμμα των ΗΠΑ με το
Μεξικό το 2024 ήταν
περίπου 172
δισεκατομμύρια δολάρια,
ενώ το αντίστοιχο
έλλειμμα με τον Καναδά
ανήλθε σε 45
δισεκατομμύρια δολάρια.
Τραμπ:
«Η Apple θα επενδύσει
500 δισεκατομμύρια
δολάρια στις ΗΠΑ».
Όμως,
όπως επισημαίνει η
Washington Post, η
δέσμευση της Apple για
επενδύσεις 430
δισεκατομμυρίων δολαρίων
προηγήθηκε και έγινε επί
προεδρίας Μπάιντεν.
Τραμπ:
«Από την αρχή της NAFTA,
η Αμερική έχασε 90.000
εργοστάσια».
Η
Washington Post
αμφισβητεί τον αριθμό
αυτόν, επισημαίνοντας
ότι πολλές από τις
επιχειρήσεις που
έκλεισαν ήταν μικρές
βιοτεχνίες και όχι
μεγάλα εργοστάσια.
Συνολικά, η Washington
Post τονίζει ότι πολλές
από τις δηλώσεις του
Τραμπ σχετικά με το
εμπόριο και τους δασμούς
είτε είναι υπερβολικές
είτε βασίζονται σε
εσφαλμένα δεδομένα.
|