Σύμφωνα
με έρευνα της «Ν» για το
κλείσιμο των τιμών των
μετοχών την 6η και τη
15η Νοεμβρίου 2024, η
τάση στους γενικούς
δείκτες των αμερικανικών
χρηματιστηρίων αποτέλεσε
σε μεγάλο βαθμό έναν
«οδηγό» που διαμόρφωσε
τις εξελίξεις.
Τα
μεγαλύτερα «απόνερα» στη
ναυτιλιακή βιομηχανία
βίωσε ο κλάδος των πλοίων
μεταφοράς χύδην ξηρού
φορτίου και
των tankers,
ενώ θετικότερη εικόνα
παρουσίασαν οι εταιρείες
που διαχειρίζονται containerships.
Σε ό,τι
αφορά τα πλοία μεταφοράς
αερίου (LNG και LPG
Carriers), οι
διακυμάνσεις στις τιμές
των μετοχών ήταν
ασθενικές, ωστόσο το
κλείσιμο της εβδομάδας
κινήθηκε για τις
περισσότερες εταιρείες
στο «κόκκινο».
Συγκεκριμένα, από το
σύνολο των 27
εισηγμένων, οι τιμές των
μετοχών των 20 εξ αυτών
κατέγραψαν πτώση, ενώ
έξι παρουσίασαν αύξηση
και μία παρέμεινε
αμετάβλητη.
Σε
επίπεδο τομέα
δραστηριοποίησης, οι
εταιρείες που
δραστηριοποιούνται
αμιγώς στην αγορά
μεταφοράς
εμπορευματοκιβωτίων
είδαν τις μετοχές τους
να παίρνουν την ανιούσα
(με εξαίρεση την
Costamare και την Global
Ship Lease).
Από τις
οκτώ εισηγμένες που
διαθέτουν στόλους bulk
carriers, οι τέσσερις
σημείωσαν πτώση, οι
τρεις άνοδο και μία
κατέληξε στο ίδιο
ποσοστό, ενώ στην αγορά
των δεξαμενόπλοιων και
οι πέντε ναυτιλιακές που
διαχειρίζονται
αποκλειστικά tankers
κατέγραψαν αρνητικά
πρόσημα.
Τέλος,
όσον αφορά τις εταιρείες
ελληνικών συμφερόντων
που δραστηριοποιούνται
σε διαφορετικούς
ναυτιλιακούς κλάδους,
από τα tankers και τα
bulkers έως τα
containerships και τα
LPG carriers, μόνο μία
«προσπέρασε» την τιμή
της μετοχής της από την
6η Νοεμβρίου.
Την ίδια
ώρα, τα συνολικά
στοιχεία ανά κλάδο
δραστηριοποίησης
δείχνουν πως μετά την
εκλογή Τραμπ
«κερδισμένες» ήταν οι
εταιρείες διαχείρισης
containerships με αύξηση
2,1%, ενώ οι μετοχές των
ναυτιλιακών στην αγορά
χύδην ξηρού φορτίου,
μεταφοράς πετρελαίου και
αερίου, καθώς και οι
μικτοί στόλοι εμφάνισαν
απώλειες (2,2%, 7,6%,
5,9% και 4,6%
αντίστοιχα).
Σε ό,τι
έχει να κάνει με τις
αγορές, σχετικά γρήγορα
έφυγε ο ενθουσιασμός με
τον οποίο υποδέχτηκαν οι
επενδυτές τα πρώτα
αποτελέσματα από τις
αμερικανικές εκλογές, σε
μία από τις πλέον
κρίσιμες αναμετρήσεις
των τελευταίων ετών.
Ειδικότερα, την
Παρασκευή 15 Νοεμβρίου ο
βιομηχανικός Dow Jones
υποχώρησε στις 43.444,99
μονάδες (-0,65% από τις
6 Νοεμβρίου), ενώ ο
τεχνολογικά σταθμισμένος
Nasdaq διολίσθησε στις
18.680,12 μονάδες
(-1,6%).
Σύμφωνα
με τους αναλυτές,
επανήλθαν οι ανησυχίες
στους επενδυτές για τον
ρυθμό μείωσης των
επιτοκίων που θα
ακολουθήσει η Federal
Reserve μετά τις
δηλώσεις του Τζερόμ
Πάουελ ότι «δεν θα
βιαστεί», υποσκελίζοντας
έτσι το μετεκλογικό ράλι
που τροφοδότησε η νίκη
του Ντόναλντ Τραμπ στις
προεδρικές εκλογές.
Οι
τίτλοι των ελληνικών
συμφερόντων ναυτιλιακών
στο αμερικανικό
χρηματιστήριο
Οι
μετοχές των ελληνικών
συμφερόντων ναυτιλιακών
εισηγμένων στη Wall
Street παρουσίασαν την
εξής εικόνα στο κλείσιμο
της περασμένης
Παρασκευής 15 Νοεμβρίου
συγκριτικά με την
Τετάρτη 6 Νοεμβρίου:
H μετοχή
της εισηγμένης
ναυτιλιακής εταιρείας
Star Bulk Carriers,
συμφερόντων του Πέτρου
Παππά, κατέγραψε αύξηση
3,5%, ενώ η τιμή της
διαπραγματεύεται αυτή τη
στιγμή στα 20,25
δολάρια. Η Star Bulk
Carriers διαχειρίζεται
163 bulk carriers,
χωρητικότητας 15,6 εκατ.
dwt, έχοντας υπό
παραγγελία οκτώ ακόμη
πλοία.
Με
οριακή πτώση (0,2%)
έκλεισε το συγκεκριμένο
χρονικό διάστημα, μετά
τις αμερικανικές
εκλογές, η μετοχή της
Costamare του εφοπλιστή
Κωστή Κωνσταντακόπουλου,
η οποία διαπραγματεύεται
στα 14,39 δολάρια. Η
εισηγμένη στο
αμερικανικό
χρηματιστήριο ναυτιλιακή
εταιρεία διαθέτει
σταθερά ρευστότητα άνω
του 1 δισ. δολαρίων, ενώ
ελέγχει 107 πλοία, εκ
των οποίων 68
containerships,
συνολικής χωρητικότητας
513.000 TEUs, και 39
bulkers, χωρητικότητας
2,9 εκατ. dwt.
Σε ό,τι
αφορά την Danaos Corp.,
συμφερόντων του δρ.
Ιωάννη Κούστα, η μετοχή
της εταιρείας -που
κατέχει έναν από τους
μεγαλύτερους στόλους
πλοίων μεταφοράς
εμπορευματοκιβωτίων στον
κόσμο- κατέγραψε αύξηση
4,5%, ενώ
διαπραγματεύεται αυτή τη
στιγμή στα 85,76 δολ. Η
Danaos Corp. έκλεισε το
εννεάμηνο του 2024 με
3,3 δισ. δολάρια
συμβασιοποιημένα έσοδα,
ενώ ο υπάρχων στόλος
αριθμεί 70
containerships, 10 bulk
carriers τύπου capesize,
ενώ ταυτόχρονα
βρίσκονται υπό ναυπήγηση
17 containerships.
Η μετοχή
της Navios Maritime
Partners, συμφερόντων
Αγγελικής Φράγκου, είδε
την τιμή της να πέφτει
κατά 2,5% (52,13
δολάρια). Η εταιρεία
έχει υπό την κατοχή της
176 πλοία (77 bulk
carriers, 52 tankers και
47 containerships),
χωρητικότητας 15,8 εκατ.
dwt και 231.964 TEUs,
υλοποιώντας ναυπηγικό
πρόγραμμα για 26 βαπόρια
(16 tankers και 10
containerships).
Πτώση
3,8%, στα 23,65 δολάρια,
κατέγραψε και η μετοχή
της Global Ship Lease,
συμφερόντων του
εφοπλιστή Γιώργου
Γιουρούκου, η οποία
διαθέτει 68 πλοία
μεταφοράς
εμπορευματοκιβωτίων, από
2.207 έως 11.040 TEUs,
με συνολική χωρητικότητα
376.723 TEUs.
Η μετοχή
της Tsakos Energy
Navigation (ΤΕΝ),
συμφερόντων του Νίκου
Τσάκου, εμφάνισε πτώση
6,6% (20,23 δολ.). Η
εταιρεία διαθέτει τον
μεγαλύτερο στόλο dual
fuel δεξαμενόπλοιων
τύπου aframax (συνολικά
η ΤΕΝ διαθέτει 74 πλοία,
εκ των οποίων τα 12
είναι υπό ναυπήγηση).
Αντίστοιχη εικόνα και
για την Dorian LPG,
συμφερόντων Τζον
Χατζηπατέρα, η οποία
κατέγραψε πτώση 7,7%,
ενώ η τιμή της
διαπραγματεύεται αυτή τη
στιγμή στα 26 δολάρια. Η
εταιρεία διαθέτει 25
σύγχρονα VLGCs (Very
Large Gas Carriers),
συμπεριλαμβανομένων 20
ECO VLGCs και τεσσάρων
ECO VLGCs διπλού
καυσίμου.
Πτώση
κατέγραψε και η
ναυτιλιακή εταιρεία
Diana Shipping Inc.,
συμφερόντων του
εφοπλιστή Συμεών Παληού,
η οποία έχει υπό την
κατοχή της 38 εν
ενεργεία bulk carriers,
συνολικής χωρητικότητας
4,4 εκατ. dwt, ενώ έχει
παραγγείλει δύο bulkers,
τύπου kamsarmax.
Συγκεκριμένα, η μετοχή
της εταιρείας κατέγραψε
πτώση 3,5% και
διαπραγματεύεται στα
2,19 δολ.
Με
μείωση 1,8% έκλεισε η
τιμή της μετοχής της
Safe Bulkers, o στόλος
της οποίας αποτελείται
από 46 πλοία στο νερό
και 7 υπό ναυπήγηση.
Ταυτόχρονα η μετοχή της
εισηγμένης στο NYSE
εταιρείας
διαπραγματεύεται στα
4,27 δολάρια.
Αντίστοιχα, πτώση ύψους
9,5% (3,54 δολάρια)
σημείωσε η μετοχή της
Castor Maritime,
συμφερόντων του Πέτρου
Παναγιωτίδη, η οποία
διαχειρίζεται 13 πλοία,
11 bulk carriers και δύο
containerships,
συνολικής χωρητικότητας
0,9 εκατ. dwt.
Η
Capital Clean Energy
Carriers Corp (CCEC),
συμφερόντων Βαγγέλη
Μαρινάκη, κατέγραψε
οριακή πτώση 0,3% (18,79
δολάρια), ακολουθώντας
την τάση της
πλειονότητας των
εταιρειών. Ο στόλος της
περιλαμβάνει 20 πλοία,
συμπεριλαμβανομένων 12
πλοίων μεταφοράς
υγροποιημένου φυσικού
αερίου τελευταίας γενιάς
(LNG/Cs) και οκτώ
containerships neo
panamax, καθώς και 16
υπό ναυπήγηση πλοία.
Σε ό,τι
αφορά την Dynagas LNG
Partners (συμφερόντων
του εφοπλιστή Γιώργου
Προκοπίου), η οποία
διαχειρίζεται έξι LNG
carriers, συνολικής
χωρητικότητας περίπου
914.000 κυβικών μέτρων,
σημειώθηκε άνοδος 7,2%,
ενώ η μετοχή της
εταιρείας
διαπραγματεύεται στα
4,19 δολάρια.
Η
εισηγμένη στην
αμερικανική χρηματαγορά
EuroDry, συμφερόντων
Αριστείδη Πίττα,
κατέγραψε πτώση 4,2%
(15,34 δολάρια). Η
EuroDry ελέγχει 13 bulk
carriers, συνολικής
χωρητικότητας 918.502
dwt. Αντίθετα, άνοδο
2,9% εμφάνισε η
Euroseas, επίσης
συμφερόντων του
Αριστείδη Πίττα, η οποία
έχει υπό την κατοχή της
19 containerships.
Η Globus
Maritime, συμφερόντων
της οικογένειας Φειδάκη,
σημείωσε οριακή άνοδο
0,7% με τη μετοχή της να
διαπραγματεύεται στο
1,53 δολ. Η εταιρεία
διαχειρίζεται έναν στόλο
από 10 bulk carriers.
Με
αρνητικά πρόσημα (-4,9%)
«υποδέχθηκε» τη νίκη
Τραμπ και η τιμή της
μετοχής της Ιmperial
Petroleum, συμφερόντων
του Χάρη Βαφειά. Η
εταιρεία ελέγχει
συνολικά 11 πλοία, εκ
των οποίων εννέα tankers
και δύο bulk carriers,
συνολικής χωρητικότητας
792.000 dwt.
Από την
πλευρά της, η Okeanis
Eco Tankers του Ομίλου
Αλαφούζου κατέγραψε
πτώση 6,9%, ενώ η μετοχή
της διαπραγματεύεται
αυτή τη στιγμή στα 23,66
δολ. Η εταιρεία ελέγχει
έναν στόλο 14 tankers,
συνολικής χωρητικότητας
3,5 εκατ. dwt.
Η
Performance Shipping,
επίσης συμφερόντων της
οικογένειας Παληού, με
επικεφαλής την πρόεδρο
του Δ.Σ., Αλίκη Παληού,
εμφάνισε πτώση 2% (1,94
δολ.). Η Performance
είναι μια παγκόσμια
ναυτιλιακή εταιρεία που
ειδικεύεται στα
δεξαμενόπλοια και
ελέγχει συνολικά επτά
tankers, χωρητικότητας
περίπου 740.00 dwt, ενώ
διαθέτει ακόμη ένα
βιβλίο παραγγελιών
τεσσάρων δεξαμενόπλοιων.
Στο ίδιο
μήκος κύματος και η
Pyxis Tankers,
συμφερόντων του
Βαλέντιου Βαλέντη, η
οποία διαχειρίζεται
τέσσερα πλοία, εκ των
οποίων τρία tankers και
ένα bulk carrier. Η
εισηγμένη κατέγραψε
πτώση 7,6% (4,03 δολ.).
H
OceanPal, συμφερόντων
της οικογένειας Παληού,
που διαχειρίζεται έναν
στόλο πέντε bulk
carriers, εμφάνισε πτώση
5,1% (1,49 δολ.).
Η
Seanergy Maritime
Holdings, συμφερόντων
του Σταμάτη Τσαντάνη,
σημείωση πτώση 2,3 (9,2
δολ.). Ο στόλος της
εταιρείας αποτελείται
από 19 bulk carriers,
συνολικής χωρητικότητας
άνω των 3 εκατ. dwt.
Μία
ακόμη εισηγμένη
συμφερόντων του Χάρη
Βαφειά, η StealthGas,
κατέγραψε πτώση 4% (5,74
δολ.). Η εταιρεία έχει
υπό την κατοχή της 33
LPG carriers,
συμπεριλαμβανομένων έξι
πλοίων υπό κοινοπραξία,
χωρητικότητας 389.420
κυβικών μέτρων.
Με
οριακά αρνητικό πρόσημο
(-0,43%) έκλεισε η
μετοχή της Top Ships, η
οποία ελέγχει έναν στόλο
οκτώ tankers,
χωρητικότητας 1,43 εκατ.
dwt. Η τιμή μετοχής της
εταιρείας συμφερόντων
του Έλληνα εφοπλιστή
Ευάγγελου Πιστιόλη
διαπραγματεύεται στα
7,56 δολάρια.
Η
εισηγμένη στο Nasdaq
Toro Corp., συμφερόντων
του Πέτρου Παναγιωτίδη,
κατέγραψε πτώση ύψους
19,9% (2,53 δολάρια). H
Toro Corp. διαχειρίζεται
έναν στόλο πέντε πλοίων,
εκ των οποίων τέσσερα
LPG carriers, συνολικής
χωρητικότητας 20.000
κυβικών μέτρων και ένα
tanker, χωρητικότητας
36.718 dwt.
H United
Maritime Corporation,
συμφερόντων Σταμάτη
Τσαντάνη, κατέγραψε
άνοδο 2,9%, με τη μετοχή
να διαπραγματεύεται στα
42,77 δολάρια. Η
εταιρεία λειτουργεί έναν
στόλο οκτώ bulk
carriers, χωρητικότητας
922.054 dwt.
H τρίτη
εταιρεία συμφερόντων του
Χάρη Βαφειά, C3is Inc.,
κατέγραψε πτώση 2,6%
(1,11 δολ.) Η εταιρεία
ελέγχει έναν στόλο
τεσσάρων πλοίων, τριών
bulkers και ενός tanker,
συνολικής χωρητικότητας
213.464 dwt.
Τέλος, η
Icon Energy, εισηγμένη
στον Nasdaq με το
σύμβολο ICON,
συμφερόντων της Ισμήνης
Παναγιωτίδη, είδε την
τιμή της μετοχής της να
παραμένει αμετάβλητη
(2,14 δολ.). Η εταιρεία
κάνει τα πρώτα της
βήματα στην αμερικανική
κεφαλαιαγορά με δύο
φορτηγά πλοία.
Σημαντικές οι
επιπτώσεις, σύμφωνα με
τη Signal Ocean
Σημαντικές χαρακτηρίζει
η Signal Ocean για τη
ναυτιλία τις επιπτώσεις
που θα προκύψουν από τις
πολιτικές που πιθανώς θα
εφαρμόσει ο νέος
πρόεδρος των ΗΠΑ
Ντόναλντ Τραμπ,
ιδιαίτερα στους τομείς
της γεωργίας και της
ενέργειας.
Όπως
χαρακτηριστικά αναφέρει
σε ανάλυσή της η Μαρία
Μπερτζελέτου, αναλύτρια
της Signal Ocean, εάν
αυξηθούν οι δασμοί στις
αμερικανικές εξαγωγές
σιτηρών προς την Κίνα,
θα μπορούσαν να
αντιμετωπίσουν περαιτέρω
μείωση, μετατοπίζοντας
τη ζήτηση προς
εναλλακτικούς
προμηθευτές όπως η
Βραζιλία και
επηρεάζοντας τις
παραδοσιακές γραμμές
μεταφοράς σιτηρών ΗΠΑ –
Κίνας.
Στις
αγορές ενέργειας, εάν
αμβλυνθούν οι κυρώσεις
στο ρωσικό και το
ιρανικό πετρέλαιο, θα
μπορούσε να υπάρξει
εισροή αργού πετρελαίου,
η οποία μπορεί να
μειώσει τις παγκόσμιες
τιμές του πετρελαίου και
να μετατοπίσει τις
εμπορικές διαδρομές και
τη ζήτηση δεξαμενόπλοιων
στη Μέση Ανατολή, την
Ευρώπη και την Ασία.
Αντίθετα, η εστίαση στην
ενίσχυση της παραγωγής
ορυκτών καυσίμων στις
ΗΠΑ θα μπορούσε να
αυξήσει τις εξαγωγές
άνθρακα και πετρελαίου,
ιδίως σε περιοχές που
αντιμετωπίζουν
ενεργειακές ελλείψεις,
γεγονός που θα αυξήσει
τη ζήτηση για πλοία
μεταφοράς χύδην φορτίου
και δεξαμενόπλοια κατά
μήκος των διαδρομών
ΗΠΑ-Ευρώπη και Ασία.
Πηγή:
Ναυτεμπορική
|