Με την ενεργειακή
κρίση να συνεχίζει να απασχολεί όλο τον πλανήτη και ειδικά
τη δοκιμαζόμενη ενεργειακά Ευρώπη. Όπως έγραφε σε πρόσφατη
ανάλυση του το Reuters, o
Βλαντίμιρ Πούτιν επιδεικνύει
την ισχύ του στο πετρέλαιο ντίζελ, αλλά ο Σι
Τζινπίνγκ έχει περισσότερη. Η απόφαση
του Ρώσου προέδρου να απαγορεύσει τις εξαγωγές πετρελαίου
ντίζελ είναι ένας από τους λόγους που οι τιμές του για χρήση
από τις βιομηχανίες και τα νοικοκυριά θα μπορούσαν να
εκτιναχθούν περαιτέρω του 30% από τα τέλη Ιουνίου και
εντεύθεν. Καθώς η ζήτηση εισέρχεται σε περίοδο αιχμής, η
ικανότητα του Σι να υπαγορεύει πόσες κινεζικές εταιρείες πετρελαίου εξάγουν
φαίνεται ως ο βασικός παράγοντας της μεταβολής. Σε παγκόσμιο
επίπεδο, συγκεκριμένα, η ζήτηση για ντίζελ και βενζίνη είναι
περίπου 28 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα (bpd), σύμφωνα με
τη Διεθνή Υπηρεσία
Ενέργειας. Ακόμη και πριν από την παρέμβαση του
Πούτιν, η αγορά ήταν ανελαστική. Οι περικοπές στην παραγωγή
αργού από τη Σ. Αραβία περιόρισαν τη μέτρια προσφορά του
εμπορεύματος για την παραγωγή ντίζελ. Τα αποθέματα σε
μεγάλες καταναλώτριες χώρες, από τις ΗΠΑ έως τη Σιγκαπούρη,
εξαντλήθηκαν σε μεγάλο βαθμό τον Αύγουστο και βρίσκονται
κάτω από τους μέσους όρους δεκαετίας. Εν τω μεταξύ, οι τιμές
του αργού έχουν υποχωρήσει στα 85 δολάρια το βαρέλι από τα
96 δολάρια και πλέον το βαρέλι στα τέλη Σεπτεμβρίου. Οι
χρηματιστές και πετρελαιομεσίτες προβληματίζονται μήπως το
υψηλότερο κόστος δανεισμού επηρεάσει την οικονομική
ανάπτυξη, το Ελ Νίνιο προκαλέσει πιο βαρύ χειμώνα στο βόρειο
ημισφαίριο και ενισχύσει πιο πολύ τη ζήτηση για ντίζελ.
Εκ πρώτης όψεως, η
επιρροή της Κίνας δεν είναι προφανής. Από τις παγκόσμιες
ροές εξαγωγών 8 εκατομμυρίων βαρελιών ανά ημέρα (bpd), η
Ρωσία εξήγε κατά μέσον όρο 1 εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως
από Ιανουάριο έως Σεπτέμβριο, σύμφωνα με την εταιρεία
συμβούλων Vortexa. Η Κίνα εξήγαγε μόνο 250.000 bpd την ίδια
περίοδο λόγω ποσοστώσεων. Ωστόσο, η χώρα πέρυσι ξεπέρασε τις
ΗΠΑ ως το μεγαλύτερο διυλιστήριο στον κόσμο, με συνολική
ικανότητα διύλισης 18,4 εκατομμυρίων bpd. Τα κινεζικά
αποθέματα ντίζελ αυξήθηκαν 11% από τον Ιανουάριο, διότι η
εγχώρια κατανάλωση μειώθηκε. Ομως, οι εξαγωγές αυξήθηκαν από
τα χαμηλά επίπεδα του 2022, καθώς τα περιθώρια κέρδους που
μπορούν να επιτευχθούν με πωλήσεις στο εξωτερικό ανήλθαν στα
ύψη. Σε 820.000 bpd, οι ποσοστώσεις το τελευταίο 12μηνο
είναι πλέον υψηλότερες από πέρυσι και μόλις 30% κάτω από το
επίπεδο ρεκόρ το 2020. Ο Σι Τζινπίνγκ διαθέτει περαιτέρω
δύναμη πυρός. Πρόσθετες ποσοστώσεις θα μπορούσαν να αυξήσουν
τις κινεζικές εξαγωγές ντίζελ σε 750.000 bpd τον Νοέμβριο
και τον Δεκέμβριο, σύμφωνα με υπολογισμούς του αναλυτή του
Breakingviews and Energy Aspects, Τζιανάν Σαν.
Τέλος, επιπλέον
εξαγωγές 375.000 bpd έως 500.000 bpd θα ήταν υπεραρκετές για
την εξισορρόπηση των προμηθειών στην Ευρώπη τον χειμώνα,
όπου οι ελλείψεις ίσως ξεπερνούν τις 250.000 βαρέλια
ημερησίως. |