Το σχέδιο του
προέδρου των ΗΠΑ να επιβάλει προσωρινούς «αντίποινους»
δασμούς στις εισαγωγές προκαλεί ανησυχία για όλους τους
εμπορικούς εταίρους, με την Ευρωπαϊκή Ενωση να βρίσκεται στο
επίκεντρο. Εφόσον του επιτραπεί να στοχεύει συγκεκριμένες
χώρες του μπλοκ, αυτό ενδέχεται να δημιουργήσει σοβαρές
πιέσεις για την ενότητα των 27 κρατών-μελών. Η Κομισιόν
εκπροσωπεί ενιαία το μπλοκ στο εμπόριο, ειδικά όσον αφορά
τους δασμούς. Αν υποθέσουμε ότι ο Τραμπ επιβάλει 25% δασμούς
στις εισαγωγές αυτοκινήτων από την Ευρώπη, όπως αναφέρει η
Goldman Sachs, ο Επίτροπος Εμπορίου της Ε.Ε., Μάρος
Σέφκοβιτς, θα αναλάβει την εκπροσώπηση όλων των κρατών-μελών
στην αντιμετώπιση αυτού του ζητήματος.
Παρά το γεγονός ότι
οι χώρες με το μεγαλύτερο εμπορικό πλεόνασμα, όπως η
Γερμανία και η Ιταλία, επηρεάζονται περισσότερο, άλλα
κράτη-μέλη με μικρότερο ή καθόλου πλεόνασμα, όπως η Ισπανία,
δεν θα ωφεληθούν εξίσου. Οι ενέργειες των Βρυξελλών
ενδέχεται να ευνοούν το Βερολίνο και τη Ρώμη, ενώ τα
υπόλοιπα κράτη-μέλη θα βρίσκονται σε μειονεκτική θέση.
Αν οι «αμοιβαίοι και
δίκαιοι» δασμοί του Τραμπ υλοποιηθούν, οι πιέσεις ενδέχεται
να ενταθούν. Ο Τραμπ θα μπορούσε να επιβάλει δασμούς σε
μεμονωμένες χώρες, ακόμη και αν ανήκουν στην ίδια εμπορική
ένωση. Για παράδειγμα, θα μπορούσε να επιβάλει 50% δασμούς
στις εισαγωγές από τη Δανία, ως αντίποινα για την άρνηση της
Κοπεγχάγης να παραχωρήσει τη Γροιλανδία, χωρίς να επηρεάζει
άλλες χώρες της Ε.Ε. Αυτή η στρατηγική θα μπορούσε να
επεκταθεί σε άλλες χώρες, όπως η Γαλλία, που επιβάλλει
φόρους σε ψηφιακές υπηρεσίες από αμερικανικές εταιρείες.
Η Ευρωπαϊκή Ενωση θα
μπορούσε να προσπαθήσει να αποκλιμακώσει την κατάσταση μέσω
άλλων οικονομικών μέτρων. Η Γερμανία, για παράδειγμα, θα
μπορούσε να ενθαρρύνει τη Volkswagen να παράγει περισσότερα
αυτοκίνητα στις ΗΠΑ αντί στο Μεξικό. Ωστόσο, αν ο Τραμπ
εφαρμόσει τη στρατηγική των δασμών με επιλεκτικό τρόπο, αυτό
θα δυσκολέψει τη συντονισμένη αντίδραση των κρατών-μελών της
Ε.Ε. και τη διατήρηση της ενότητας στην εμπορική πολιτική.
|