Ο
πρώην πρωθυπουργός της Κίνας Γουέν Τζιαμπάο μνημονεύεται για
την απόφασή του να απελευθερώσει έναν τεράστιο όγκο κρατικών
δαπανών μετά την οικονομική κρίση του 2008. Οι επιλογές του
προέδρου Σι Τζινπίνγκ δεν είναι εντυπωσιακές. Τα παραπάνω
έγραφε σε πρόσφατο άρθρο – ανάλυση του το Reuters,
προσθέτοντας. Ωστόσο, το να αφήσουμε ορισμένους
υπερχρεωμένους επενδυτικούς φορείς τοπικών κυβερνήσεων να
καταρρεύσουν θα ήταν καλύτερο από το να τους διατηρήσουμε εν
ζωή «με ακριβά μηχανήματα υποστήριξης» ή να υπολογίζουμε σε
μια ανέφικτη ανάκαμψη της κατανάλωσης. Ο Γουέν βγήκε από το
πολιτικό προσκήνιο πριν από δέκα χρόνια, αλλά η παρακαταθήκη
που άφησε στην οικονομία έχει δύο όψεις. Το σχέδιό του να
διαθέσει 4 τρισ. γουάν (555 δισ. δολάρια), ή περίπου το 13%
του ΑΕΠ της Κίνας το 2008, σε οτιδήποτε, από τους
σιδηροδρόμους μέχρι τα αεροδρόμια, οδήγησε σε υπερδιόγκωση
χρέους, που στοιχειώνει το Πεκίνο σήμερα. Στα 15 χρόνια που
μεσολάβησαν από τότε, ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ της Κίνας
διπλασιάστηκε σε ένα υπερμέγεθες 280%, ενώ το μεγαλύτερο
τμήμα των υποχρεώσεων προέρχεται από τα χρηματοοικονομικά
μέσα τοπικής αυτοδιοίκησης.
Οι
περισσότερες από αυτές τις 3.000 και πλέον οντότητες
δημιουργήθηκαν από τις τοπικές Αρχές κατά τη διάρκεια της
κρίσης του 2008, ώστε να παρακάμψουν την απαγόρευση για
άμεσο κρατικό δανεισμό. Στη συνέχεια ανατέθηκαν με συμβάσεις
από τις περιφερειακές κυβερνήσεις για υποδομές, από πάρκα
αναψυχής και δρόμους έως ελαφρώς πιο αποδοτικούς
αυτοκινητοδρόμους, σταθμούς μετρό και τρένα υψηλής
ταχύτητας. Πολλοί διέθεσαν επίσης γη για χρήση από
περιφερειακές κυβερνήσεις, προτού αυτή πουληθεί σε
κατασκευαστικές εταιρείες. Σήμερα αυτά τα οχήματα λογίζονται
ως ωρολογιακή βόμβα, που εμποδίζει την Κίνα να ξεφύγει από
την ύφεση. Οι οικονομολόγοι είναι απασχολημένοι με την
υποβάθμιση της ετήσιας ανάπτυξης της χώρας κάτω από τον
επίσημο στόχο τού 5% περίπου. Η Κίνα φλερτάρει με τον
αποπληθωρισμό, διότι ο τομέας των ακινήτων, ο οποίος
αντιστοιχεί στο 25% του ΑΕΠ, έχει βυθιστεί και οι
καταναλωτές και οι επιχειρήσεις, που έχουν πληγεί από την
πανδημία, διστάζουν να ξοδέψουν. Τα διλήμματα του Σι
Τζινπίνγκ εντείνονται από την πεποίθησή του ότι το
οπλοστάσιο μέτρων για την ενίσχυση της αγοράς ακινήτων έχει
εξαντληθεί. Η αύξηση κρατικών δαπανών θα μπορούσε να είναι η
λύση. Ωστόσο, το χρέος των LGFV στέκεται εμπόδιο. Αυτά τα
οχήματα είχαν ήδη συσσωρεύσει υποχρεώσεις 80 τρισ. γουάν στα
τέλη του 2022.
Οι
τοπικοί αξιωματούχοι δεν αφήνουν τους οργανισμούς να
πτωχεύσουν, φοβούμενοι ότι με το σοκ θα εμποδιζόταν η δική
τους πρόσβαση σε χρηματοδότηση. Το Πεκίνο, πάντως, σχεδιάζει
να επιτρέψει στις τοπικές κυβερνήσεις να συγκεντρώσουν 1
τρισ. γουάν συνολικά μέσω πωλήσεων ομολόγων για την
αποπληρωμή του χρέους των LGFV.
|