Σε ένα διαφορετικό
και πολύ ενδιαφέρον θέμα τώρα. Όπως είχε γράψει πριν από
αρκετές ημέρες το Bloomberg, όταν η
τουρκική Denizbank πλήρωσε περισσότερα από 350 εκατ. δολ.
για το κτίριο των κεντρικών της γραφείων στην ακριβότερη
περιοχή της Κωνσταντινούπολης, εδραίωσε τη θέση της στην
αγορά. Ωστόσο σχεδόν αμέσως μόλις ολοκληρώθηκαν τα συμβόλαια
για τον επιβλητικό πύργο των 34 ορόφων, αναζητούσε αθόρυβα
εναλλακτικές εγκαταστάσεις σε άλλη πόλη. Ο λόγος δεν ήταν
μία εκ βάθρων μετακίνηση των δραστηριοτήτων του, αλλά οι
προοπτικές σεισμικών δονήσεων στο υπέδαφος.
Όπως αναφέρονταν και
στο σχετικό δημοσίευμα, οι σεισμοί είναι απρόβλεπτοι,
αναπόφευκτοι και οι ειδικοί λένε ότι μπορεί να οφείλονται
στην ίδια την Κωνσταντινούπολη. Μετά την καταστροφή πέρυσι
στα νοτιοανατολικά της χώρας και την κριτική που ασκήθηκε
στις Αρχές, επειδή ήταν απροετοίμαστες για τέτοια συμβάντα,
οι τράπεζες προχωρούν τώρα σε σχεδιασμό έκτακτης ανάγκης.
Αυτό περιλαμβάνει τη δημιουργία ομάδων σε σκιώδη γραφεία
στην Αγκυρα για να διασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία σε
περίπτωση καταστροφής. Εκτός από την Denizbank, η οποία
ανήκει στην Emirates NBD του Ντουμπάι, η τουρκική
μονάδα Garanti της ισπανικής τράπεζας BBVA, η QNB
Finansbank, που ανήκει στο Κατάρ, και η αναπτυξιακή
τράπεζα TSKB επεξεργάζονται σχέδια για διαχείριση εκτάκτων
γεγονότων. Εν τω μεταξύ, η Τράπεζα της Τουρκίας ανακαλεί
μέρος του προσωπικού της από όλα τα τμήματα και το μεταφέρει
στην Αγκυρα, παρά την ανέγερση νέου πύργου γραφείων στην
ασιατική πλευρά της Κωνσταντινούπολης. Αυτό αποφασίστηκε για
να μπορεί να συνεχίσει να λειτουργεί σε περίπτωση σεισμού,
όπως τόνισαν καλά πληροφορημένες πηγές.
Ακίνητα στο
εξωτερικό αγοράζουν οι Τούρκοι λόγω ακρίβειας και
αβεβαιότητας
Κι ενώ
η Κωνσταντινούπολη βρίσκεται ακριβώς βόρεια του ρήγματος της
Ανατολίας, που διασχίζει τη βόρεια περιοχή της Τουρκίας, η
Αγκυρα βρίσκεται ανάμεσα σε δύο μεγάλα ρήγματα και πιο
μακριά από τις ζώνες κινδύνου. Περίπου το 40% των
βιομηχανικών εγκαταστάσεων της Τουρκίας έχουν έδρα στην
Κωνσταντινούπολη, συμπεριλαμβανομένης της παραγωγής
πετροχημικών, αυτοκινήτων και κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων.
Επίσης, η πόλη των σχεδόν 16 εκατομμυρίων κατοίκων και οι
γύρω επαρχίες της αποτελούν κόμβο για την παγκόσμια αλυσίδα
εφοδιασμού. Τέλος, τα Στενά του Βοσπόρου, που χωρίζουν την
Ευρώπη από την Ασία, λειτουργούν ως το μοναδικό σημείο
διέλευσης για δεξαμενόπλοια και πλοία φορτωμένα σιτηρά από
τις χώρες της Μαύρης Θάλασσας κατά τη διάρκεια του πολέμου
στην Ουκρανία.
«Δεδομένου του
καίριου ρόλου της Κωνσταντινούπολης στη βιομηχανία της
Τουρκίας, είναι απαραίτητο να αξιολογηθούν οι πιθανές
απώλειες σε περίπτωση σεισμού και να εφαρμοστούν σχέδια
διαχείρισης βιομηχανικού κινδύνου σε εθνικό, τοπικό και
επιχειρηματικό επίπεδο χωρίς καθυστέρηση», δήλωσε ο Νουρκάν
Μεράλ Οζέλ, καθηγητής στο Παρατηρητήριο Καντιλί και στο
Ινστιτούτο Σεισμών στην Κωνσταντινούπολη. |