|
Σε γενικές γραμμές
καλά κρίνονται τα αποτελέσματα του 2024 της ΑΔΜΗΕ, με το
αποτέλεσμα της τελικής γραμμής να είναι ακριβώς στα όρια των
προβλέψεων, παρά μάλιστα τις συγκυριακές προβλέψεις του Δ΄
τριμήνου, κάτι το οποίο θεωρούμε πως δείχνει τις προοπτικές,
παρά τα όποια γνωστά προβλήματα του project της διασύνδεσης
Ελλάδας – Κύπρου. Προβλήματα τα οποία δε θα πούμε πως είναι
σημαντικά αναφορικά με ένα σημαντικό
project.
Ωστόσο θεωρούμε πως στην επενδυτική κοινότητα έχει δοθεί
μεγαλύτερο βάρος από ότι θα έπρεπε, αγνοώντας τις βασικές
δραστηριότητες της εισηγμένης και μια σειρά άλλων πολλών
σημαντικών
project που σταδιακά θα ωριμάζουνε τα
επόμενα χρόνια (Παράρτημα Α).
Πριν πάμε στα
επιμέρους σημεία των αποτελεσμάτων, θα πούμε τα δύο σημεία
που δε μας άρεσαν, αν και λόγω της φύσης του κλάδου της
εισηγμένης, δικαιολογούνται, με πιθανότητες κάποιων
ευχάριστων εκπλήξεων στις επόμενες χρήσεις, σε αντιδιαστολή
με τις όποιες αρνητικές εξελίξεις είχαμε το 2024. Σε κάθε
περίπτωση, επαναλαμβάνουμε πως η συνολική εικόνα των
αποτελεσμάτων ήτανε αρκετά καλή, δικαιολογώντας απόλυτα τη
δίκαιη αποτίμηση που έχουμε θέσει και διατηρούμε για την
εισηγμένη.
Τα δύο πράγματα
λοιπόν που μπορούμε να πούμε πως δε μας άρεσαν ήτανε φυσικά
οι προβλέψεις που υπήρξαν κατά το τελευταίο τρίμηνο του
2024, αν και επαναλαμβάνουμε πως το αποτέλεσμα στην τελική
γραμμή των αποτελεσμάτων ήτανε ακριβώς στα όρια των
προβλέψεων μας, που δείχνει και τις προοπτικές βελτίωσης των
αποτελεσμάτων κατά τα επόμενα χρόνια, σε σχέση με τα όσα
αναφέραμε παραπάνω και αναφέρουμε και παρακάτω.
Κάτι που επίσης μας
ξάφνιασε ήτανε η αναθεώρηση των ιδίων κεφαλαίων κατά περίπου
100εκ ευρώ το 2023, αν και βάζοντας κάτω τα νούμερα,
λαμβάνοντας υπόψη την ισχυρή κερδοφορία και το ισχυρό
cash
flow.
Υπολογίζουμε πως τα ίδια κεφαλαία θα φτάσουνε στα επίπεδα
που εκτιμούσαμε αρχικά, απλώς με καθυστέρηση περίπου 1 με
1,5 χρόνο, χωρίς να αποκλείουμε αυτό να συμβεί νωρίτερα.
-------------------------
Πάμε όμως στα
αποτελέσματα του 2024, ξεκινώντας με τη χρηματοοικονομική
κατάσταση του ομίλου. Η εικόνα που παρά την αναθεώρηση των
ιδίων κεφαλαίων ήτανε και παραμένει αρκετά καλή, με νούμερα
που επιτρέπουνε την υλοποίηση των project που τρέχει η
εισηγμένη, μην παραβλέποντας φυσικά πως μεγάλο μέρος των
έργων υλοποιείται με τη χρηματοδότηση πακέτων ανάπτυξης από
το ελληνικό δημόσιο - Ε.Ε. Όσον αφορά τον ΑΔΜΗΕ Α.Ε. ο
Καθαρός Δανεισμός ανήλθε στα 1.047,6 εκατ. ευρώ,
λαμβανομένων υπόψη των υποχρεώσεων από μισθώσεις έναντι
950,5 εκατ. ευρώ στις 31/12/2023. Σε απόλυτα φυσιολογικά
επίπεδα για τα μεγέθη του ομίλου, σημειώνοντας πως οι
επενδυτικές δαπάνες ανήλθαν στα 731,1 εκατ. ευρώ το 2024,
έναντι 644 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος.
Οι συνολικές
υποχρεώσεις διαμορφώθηκαν στα 3,1δις ευρώ (1,46δις ευρώ οι
δανειακές υποχρεώσεις), την ώρα που τα ίδια κεφάλαια
διαμορφώνονται στα 1,4δις ευρώ.
Γενικοί δείκτες
μόχλευσης που παρά τις όποιες προσαρμογές παραμένουνε σε
απόλυτα υγιή επίπεδα.
Επίσης, με EBITDA 326εκ ευρώ και χρεωστικούς τόκους 20εκ
ευρώ περιττό να πούμε πως ο δείκτης
EBITDA Interest Coverage Ratio
παραμένει σε κάτι παραπάνω από καλά επίπεδα.
Και όλα τα παραπάνω
στηρίζονται από ένα εξαιρετικό cash flow, με τις ταμειακές
ροές από λειτουργικές δραστηριότητες στα 265εκ ευρώ το 2024
(384εκ ευρώ το 2023).
Επίσης έχουμε τα
ακόλουθα:
Η Απόδοση Ιδίων
κεφαλαίων (Return on Equity) διαμορφώθηκε στο 10,52% το
2024, έναντι 9,26% το 2023.
Ο Δείκτης απόδοσης
απασχολούμενου κεφαλαίου (ROCE) αυξήθηκε σε 7,81% το 2024,
έναντι 6,84% το 2023.
Ο Δείκτης Καθαρός
Δανεισμός /EBITDA περιορίστηκε σε 3,21 το 2024 έναντι 3,45
το 2023.
Ο Δείκτης
Δανεισμός/Ιδίων Κεφαλαίων διαμορφώθηκε σε 0,74 έναντι 0,72
το 2023.
Ο Δείκτης κάλυψης
καθαρών τόκων (ήδη αναφερθήκαμε παραπάνω) ανήλθε σε 10,4x
έναντι 8,5x το προηγούμενο έτος.
-------------------

Στα αποτελέσματα
χρήσεως. Τα ενοποιημένα συνολικά έσοδα σε επίπεδο Ομίλου
διαμορφώθηκαν σε 468,2 εκατ. ευρώ το 2024, καταγράφοντας
αύξηση 19,5%, έναντι 391,8 εκατ. ευρώ το 2023. Τα
λειτουργικά έξοδα αυξήθηκαν για τον Όμιλο κατά 17,6% σε
258,5 εκατ. ευρώ περίπου το 2024 έναντι 219,9 εκατ. ευρώ την
προηγούμενη χρήση, ενώ για την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. αυξήθηκαν κατά
18,9% σε 252,9 εκατ. ευρώ περίπου το 2024 από 212,8 εκατ.
ευρώ το 2023. Τα EBITDA για τον Όμιλο ανήλθαν στα 326,2
εκατ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση κατά 17,5% σε ετήσια βάση
έναντι 277,7 εκατ. ευρώ το 2023, ενώ για την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. η
αύξηση ήταν κατά 16,9%, με το περιθώριο EBITDA να ανέρχεται
σε 72,4% το 2024 έναντι 71,0% το 2023 για τον Όμιλο και
73,0% το 2024 έναντι 72,2% το 2023 για την ΑΔΜΗΕ Α.Ε..
Το συγκρίσιμο
EBITDA του Ομίλου διαμορφώθηκε στα 338,8 εκατ. ευρώ, έναντι
278,3 εκατ. ευρώ το 2023.

Στα της εισηγμένης
ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών (51% του ΑΔΜΗΕ). Τα καθαρά κέρδη της
Εταιρείας ανήλθαν σε 75.076 χιλ. Ευρώ (2023(αναθεωρημένο):
61.665 χιλ. Ευρώ). Το ποσό περιλαμβάνει μερίδιο συμμετοχής
στις επενδύσεις 75.702 χιλ. (2023 (αναθεωρημένο): 62.340
χιλ. Ευρώ) από τη συμμετοχή 51% στην ΑΔΜΗΕ Α.Ε. Τα
Λειτουργικά έξοδα της Εταιρείας ανήλθαν σε 1.114 χιλ. Ευρώ
(2023: 870 χιλ. Ευρώ). Τα κέρδη μετά από φόρους ανά μετοχή
της Εταιρείας ανήλθαν σε 0,324 Ευρώ το 2024 (2023
(αναθεωρημένο): 0,266 Ευρώ).
---------------------
Παρακάτω
παρουσιάζονται οι βασικοί δείκτες αποτίμησης καθώς και οι
βασικές μας προβλέψεις μετά από μια σειρά απαραίτητων
αναθεωρήσεων σε συνέχεια της δημοσίευσης των αποτελεσμάτων
του 2024. Με βάση τις επιδόσεις του 2024, το P/E Ratio
διαμορφώνεται στο 8,9χ, με το P/BV στο 0,87χ και την
εκτιμώμενη μερισματική απόδοση για τη φετινή χρονιά
(υπόλοιπο μερίσματος και προμέρισμα για την τρέχουσα χρήση)
περίπου στο 4,5 με 5%. Με βάση τις προβλέψεις μας, που θα
τις χαρακτηρίζαμε περισσότερο συντηρητικές παρά αισιόδοξες.
Τo eP/E ratio για την περίοδο 2027 και 2028 διαμορφώνεται
στο 8 με 8,3χ, με το eP/BV στο περίπου 0,71 με 0,75χ με την
εκτιμώμενη μερισματική απόδοση στο περίπου 6%, μην
αποκλείοντας να πάει προς το 6,5%. Όλοι ελκυστικοί δείκτες
αποτίμησης διατηρώντας ως Fair Value για τη μετοχή τα 3,6
ευρώ, με τα περιθώρια ανόδου στο 25% +
dividends.

--------------------
Παρακάτω
παρουσιάζονται οι βασικοί δείκτες αποτίμησης στις τιμές της
δίκαιης αποτίμησης των 3,6 ευρώ, με χαρακτηριστικό πως το
eP/E Ratio για τη χρήση του 2027 – 2028 διαμορφώνεται μέχρι
και σε οριακά μονοψήφιο επίπεδο, κάτι που θεωρούμε πως
δείχνει τις πιθανότητες περαιτέρω αύξησης της δίκαιης
αποτίμησης κατά τις επόμενες χρήσεις, με το θετικό σενάριο
να συγκεντρώνει περισσότερες πιθανότερες από το αρνητικό.

--------------------
Παράρτημα Α: Περιγραφή των σημαντικότερων έργων
Ολοκληρώνοντας θα
σταθούμε τα όσα αναφέρει η ίδια η εισηγμένη για τα
σημαντικότερα project που τρέχει, πιστεύοντας πως υπάρχουνε
μεγάλες προοπτικές σημαντικής αύξησης των μεγεθών τα επόμενα
χρόνια. Όλα αυτά παρά τα γνωστά προβλήματα που υπάρχουνε με
το project της διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου και ακόμη και αν
το project παραμένει παγωμένο για μεγάλο χρονικό διάστημα
κάτι το οποίο δε μπορούμε να αποκλείσουμε (περιμένοντας
βέβαια να δούμε τα όσα θα πει η ίδια η εισηγμένη στην
παρουσίαση της Τρίτης).
Σύμφωνα λοιπόν με
τα όσα αναφέρει η εισηγμένη:
Ο ΑΔΜΗΕ μέσα από το
επενδυτικό του πρόγραμμα ύψους Ευρώ 6 δις έως το 2030,
δημιουργεί σύγχρονες, ανθεκτικές και πράσινες ηλεκτρικές
υποδομές που στηρίζουν την ενεργειακή μετάβαση της χώρας και
ενισχύουν την ασφαλή ηλεκτροδότηση των καταναλωτών στην
ηπειρωτική και τη νησιωτική Ελλάδα. Η πορεία των
σημαντικότερων έργων που υλοποιεί o Διαχειριστής, έχει ως
εξής:
Ηλεκτρική Διασύνδεση Κρήτης -
Αττικής
Μετά την πόντιση
του συνόλου των υποβρυχίων ηλεκτρικών (500kV) και οπτικών
καλωδίων της διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής, ολοκληρώθηκε και
το χερσαίο καλωδιακό τμήμα της διασύνδεσης, σε Αττική και
Κρήτη, ενώ ολοκληρώθηκε με επιτυχία η δοκιμαστική ηλέκτριση
του συνόλου του καλωδιακού συστήματος των 500kV. Όσον αφορά
στους σταθμούς μετατροπής, έχει ολοκληρωθεί η εγκατάσταση
του συνόλου του εξοπλισμού και βρίσκονται κοντά στην
ολοκλήρωση οι προκαταρκτικές δοκιμές του (pre-commissioning)
και οι δοκιμές λειτουργίας των υποσυστημάτων (sub-system
testing). Παράλληλα, έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή και η
δοκιμαστική ηλέκτριση του ζυγού των 150kV του νέου GIS
υποσταθμού στην Δαμάστα Κρήτης. Αναφορικά με τους σταθμούς
Ηλεκτροδίου έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή των κτιρίων. Στην
Σταχτορρόη έχει ολοκληρωθεί η εγκατάσταση του Η/Μ εξοπλισμού
και βρίσκεται σε εξέλιξη ο έλεγχος (pre-commissioning) του
εξοπλισμού. Στην Κορακιά είναι σε εξέλιξη και πολύ κοντά
στην ολοκλήρωση η εγκατάσταση του εξοπλισμού. Σύμφωνα με την
απόφαση ένταξης του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων
(Α.Π.: ΕΥΔ ΠΕΚΑ και ΠΟΛΠΡΟ 6673/21.6.2023) η διασύνδεση της
Κρήτης με το ΕΣΜΗΕ Φάση ΙΙ θα χρηματοδοτηθεί με ποσό έως
313,2 εκατ. ευρώ από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ
«Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη
2014-2020» για τις εργασίες του 1ου σταδίου του έργου (μέχρι
31/12/2023), αντλώντας έτσι σημαντικούς πόρους και
μειώνοντας, κατά ένα πολύ μεγάλο βαθμό, το κόστος του έργου
μείζονος σημασίας για τον Έλληνα καταναλωτή. Το 2ο στάδιο
του έργου εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ
2021 – 2027 «Περιβάλλον και Κλιματική Αλλαγή» σύμφωνα με την
απόφαση του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
(Α.Π.: 103448/17.07.2024) και θα χρηματοδοτηθεί με ποσό έως
222,3 εκατ. ευρώ.
Ηλεκτρική Διασύνδεση Κυκλάδων
Η τέταρτη και
τελευταία φάση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων αφορά
στη διασύνδεση της Σαντορίνης, της Φολεγάνδρου, της Μήλου
και της Σερίφου. Το πρώτο σκέλος της διασύνδεσης
(Σαντορίνη-Νάξος) είναι σε φάση κατασκευής με ορίζοντα
ολοκλήρωσης εντός του πρώτου εξαμήνου του 2025. Το καλοκαίρι
του 2022 ολοκληρώθηκε η πόντιση του καλωδίου υψηλής τάσης
μεταξύ των δύο νησιών ενώ προχωρούν οι εργασίες για την
ανέγερση του Υποσταθμού Υψηλής Τάσης στην υπό διασύνδεση
Σαντορίνη. Τον Νοέμβριο του 2022 ολοκληρώθηκε η διαγωνιστική
διαδικασία και τον Φεβρουάριο του 2023 υπογράφηκαν οι
συμβάσεις των καλωδιακών τμημάτων και για τα υπόλοιπα τρία
νησιά των νοτιοδυτικών Κυκλάδων (Φολέγανδρος, Μήλος,
Σέριφος) που θα ενσωματώσουν το σύνολο του νησιωτικού
συμπλέγματος στο Σύστημα Υψηλής Τάσης έως το τέλος του
πρώτου εξαμήνου του 2026. Τον Σεπτέμβριο του 2023
υπογράφηκαν οι συμβάσεις και για τους Υποσταθμούς Υψηλής
Τάσης που θα κατασκευαστούν στη Φολέγανδρο, τη Μήλο και τη
Σέριφο, θέτοντας το σύνολο του έργου σε φάση κατασκευής. Τον
Φεβρουάριο του 2024 ολοκληρώθηκε η πόντιση του υποβρυχίου
καλωδίου υψηλής τάσης της διασύνδεσης ΛαύριοΣέριφος ενώ τον
Μάιο του 2024 ολοκληρώθηκε η πόντιση και της διασύνδεσης
Σέριφος – Μήλος. Η προστασία και των δύο υποβρυχίων
διασυνδέσεων ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο του 2024. Τον
Φεβρουάριο του 2025 ολοκληρώθηκαν οι ποντίσεις των
υποβρυχίων καλωδίων υψηλής τάσης των διασυνδέσεων Μήλος -
Φολέγανδρος και Φολέγανδρος - Θήρα. Η προστασία και των δύο
υποβρυχίων διασυνδέσεων θα ολοκληρωθεί έως τον Απρίλιο του
2025.
Η ολοκλήρωση της
διασύνδεσης των Κυκλάδων θα δώσει τη δυνατότητα ανάπτυξης
μονάδων ΑΠΕ συνολικής ισχύος 332 MW στα νησιά,
επιτυγχάνοντας ένα πιο σταθερό, πράσινο και οικονομικό
ενεργειακό μείγμα για το νησιωτικό σύμπλεγμα. Το έργο
συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και
Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της
Ευρωπαϊκής Ένωσης Next Generation EU και με το ΦΕΚ τ΄Δ 494
4/8/2022 χαρακτηρίστηκε ως έργο γενικότερης σημασίας για την
οικονομία της χώρας.
Ανατολικός Διάδρομος Πελοποννήσου
Το υποέργο της
Γραμμής Μεταφοράς 400 kV που συνδέει το υφιστάμενο ΚΥΤ
Μεγαλόπολης με το νέο ΚΥΤ Κορίνθου ολοκληρώθηκε και τέθηκε
σε λειτουργία τον Δεκέμβριο του 2022. Τον Δεκέμβριο 2023
υπογράφτηκε η σύμβαση για το υποέργο της νέας Γραμμής
μεταφοράς που θα συνδέσει το ΚΥΤ Κορίνθου με το ΚΥΤ
Κουμουνδούρου, θέτοντας το δεύτερο τμήμα του έργου σε φάση
κατασκευής. Η ολοκλήρωση του υπόψη υποέργου αναμένεται το
πρώτο εξάμηνο του 2026. Το έργο της Γραμμής Μεταφοράς «ΚΥΤ
Κουμουνδούρου-ΚΥΤ Κορίνθου» συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο
Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη
χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης Next Generation EU και
με το ΦΕΚ Δ 494 4/8/2022 χαρακτηρίστηκε ως έργο γενικότερης
σημασίας για την οικονομία της χώρας.
Αναβάθμιση του ΚΥΤ Κουμουνδούρου
Οι εργασίες
κατασκευής του νέου ΚΥΤ Κουμουνδούρου, τεχνολογίας κλειστού
τύπου (GIS), που θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο ΚΥΤ
υπαίθριου τύπου, βρίσκονται σε εξέλιξη. Η υλοποίηση του νέου
ΚΥΤ Κουμουνδούρου θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση του Ανατολικού
Διαδρόμου 400 kV Πελοποννήσου, θα αποτελέσει το τερματικό
της διασύνδεσης Αττικής-Κρήτης με το ηπειρωτικό Σύστημα και
θα ενισχύσει την αξιοπιστία τροφοδότησης των φορτίων στην
(Δυτική κυρίως) Αττική. Το έργο συγχρηματοδοτείται από το
Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ως τμήμα της Γραμμής
Μεταφοράς Μεγαλόπολη – Κόρινθος - ΚΥΤ Κουμουνδούρου. Η
πλευρά των 400KV (Φάση Α) ολοκληρώθηκε τον Φεβρουάριο του
2024 και η δοκιμαστική ηλέκτριση επιτεύχθηκε τον Αύγουστο
του 2024. Η πλήρης ολοκλήρωση του αναβαθμισμένου ΚΥΤ
Κουμουνδούρου αναμένεται το πρώτο εξάμηνο του 2026. Το έργο
συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και
Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της
Ευρωπαϊκής Ένωσης Next Generation EU.
Ηλεκτρικές
διασυνδέσεις Δωδεκανήσων και Βορειοανατολικού Αιγαίου
Mε την ηλεκτρική
διασύνδεση των Δωδεκανήσων η Κως, η Ρόδος και η Κάρπαθος θα
διασυνδεθούν με το ηπειρωτικό σύστημα, μέσω Κορίνθου, σε δύο
φάσεις. Αντίστοιχα, η διασύνδεση του βορειανατολικού Αιγαίου
θα περιλαμβάνει τα νησιά Λήμνο, Λέσβο, Σκύρο, Χίο και Σάμο,
και θα υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις. Η διασύνδεση των
Δωδεκανήσων συμπεριλαμβάνεται στην σύμβαση του αρμόδιου
Υπουργείου για συγχρηματοδότηση από το Ταμείο
Απανθρακοποίησης Νησιών. Οι θαλάσσιες έρευνες και για τις
δύο διασυνδέσεις, Δωδεκανήσων και Βορειοανατολικού Αιγαίου,
ολοκληρώθηκαν τον Δεκέμβριο του 2024. Τον Απρίλιο του 2024
αναρτήθηκε η Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος της Α’ Φάσης
της Συμφωνίας Πλαίσιο, που αφορά την υποβολή αιτήσεων
συμμετοχής για τις καλωδιακές διασυνδέσεις των δύο έργων η
οποία ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο. Η Β’ φάση, η οποία αφορά την
υποβολή των τεχνικών και οικονομικών προσφορών από τους
υποψηφίους αναδόχους που εγκρίθηκαν κατά την Α’ φάση,
αναρτήθηκε τον Οκτώβριο του 2024 και είναι σε εξέλιξη.
Επιπρόσθετα, τα Τεύχη Δημοπράτησης για το τμήμα του έργου
της Διασύνδεσης Δωδεκανήσων που αφορά τους Σταθμούς
Μετατροπής Κορίνθου και Κω, καθώς και τη διασύνδεση Συνεχούς
Ρεύματος Κόρινθος - Κως αναρτήθηκαν τον Νοέμβριο του 2024 με
την εκκίνηση της κατασκευής του προαναφερόμενου τμήματος να
εκτιμάται έως το τέλος του 2025. Παράλληλα η Μελέτη
Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων
υποβλήθηκε στο ΥΠΕΝ τον Δεκέμβριο του 2023 και αναμένεται η
Απόφαση της έκδοσης τον Μάιο του 2025. Για τη διασύνδεση του
Βορειοανατολικού Αιγαίου, η Μελέτη Περιβαλλοντικών
Επιπτώσεων, για το τμήμα ΚΥΤ Ν. Σάντας – Υ/Σ Δυτικής Λέσβου,
αναρτήθηκε προς διαβούλευση στο Ηλεκτρονικό Περιβαλλοντικό
Μητρώο (ΗΠΜ) τον Δεκέμβριο του 2024. Ταυτόχρονα με την
διαδικασία της αδειοδότησης, έχει εκκινήσει και είναι σε
εξέλιξη η συλλογή όλων των απαιτούμενων κτηματολογικών
στοιχείων των εκτάσεων από τις κατά τόπους υπηρεσίες, οι
οποίες πρόκειται να απαλλοτριωθούν για τις ανάγκες
κατασκευής των έργων.
Διεθνείς
Διασυνδέσεις Ο ΑΔΜΗΕ προτεραιοποιεί τα έργα διεθνών
διασυνδέσεων, με στόχο την ενίσχυση της περιφερειακής
συνεργασίας στον τομέα της Ενέργειας, την ανάδειξη της
Ελλάδας σε ισχυρό εξαγωγέα καθαρής ενέργειας και την
εμβάθυνση της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρισμού. Στο πλαίσιο
αυτό, ο Διαχειριστής:
• Ολοκλήρωσε τις
μελέτες σκοπιμότητας για τη δεύτερη ενισχυτική διασύνδεση
Ελλάδας-Ιταλίας ισχύος 1 GW, από κοινού με τον Διαχειριστή
της γειτονικής χώρας, Terna. Το έργο έχει ενταχθεί στο
10ετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ENTSO-Ε (ΤΥΝDP 2024), ενώ
υποβλήθηκε ως υποψήφιο προς ένταξη στη 2η λίστα Έργων Κοινού
Ενδιαφέροντος PCI (Projects of Common Interest) της
Ευρωπαϊκής Ένωσης.
• Με τη στήριξη της
Πολιτείας, προωθεί εντατικά, έναν νέο διάδρομο καθαρής
ενέργειας Βορρά – Νότου, την ηλεκτρική διασύνδεση Green
Aegean Interconnector, που προβλέπεται να διασυνδέσει τα
ηλεκτρικά συστήματα της Ελλάδας και της Γερμανίας. Το έργο
αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για την μεταφορά του
ενεργειακού πλεονάσματος που προέρχεται από την Ελλάδα και
την Ανατολική Μεσόγειο προς τα μεγάλα κέντρα κατανάλωσης
στην κεντρική Ευρώπη. Η αρχική δυναμικότητα της διασύνδεσης
σχεδιάζεται να ανέλθει σε 3 GW ενώ σε δεύτερο χρόνο θα
μπορούσε να φτάσει από 6 έως και 9 GW. Το έργο έχει ενταχθεί
στο 10ετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ENTSO-Ε (ΤΥΝDP 2024) ως
έργο υπό θεώρηση (under consideration). Παράλληλα,
βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις με τους εμπλεκόμενους
Διαχειριστές Συστήματος Μεταφοράς για την ωρίμανση του
έργου.
• Συνεργάζεται
στενά με τον Διαχειριστή της Αιγύπτου (EETC – Egyptian
Electricity Transmission Company) και τον φορέα υλοποίησης
ELICA SA, με τον οποίο έχει υπογράψει Μνημόνιο Κατανόησης
σχετικά με την αξιολόγηση της εισόδου του στο μετοχικό
κεφάλαιο της εταιρείας που αναπτύσσει το PCI έργο GREGY –
Interconnector, που αφορά στην ηλεκτρική διασύνδεση
Ελλάδας-Αιγύπτου. Το έργο έχει ενταχθεί στην 1η λίστα έργων
αμοιβαίου ενδιαφέροντος PMI (Projects of Mutual Interest)
της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και στο νέο δεκαετές πρόγραμμα
ανάπτυξης TYNDP 2024 του ENTSO-E, ενώ υποβλήθηκε ως υποψήφιο
προς ένταξη στη 2η λίστα Έργων Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος
(PMI). Τον Απρίλιο του 2024 διακηρύχθηκαν από τον Φορέα
Υλοποίησης οι δύο βασικές μελέτες του έργου, οι οποίες
αφορούν στην τεχνική ανάλυση του έργου (βέλτιστη όδευση του
υποθαλάσσιου καλωδίου και των σημείων προσαιγιάλωσης στις
δύο χώρες) και στην ανάλυση κόστους-οφέλους. Στην παρούσα
φάση, αναμένεται η επιλογή των αναδόχων που θα αναλάβουν τις
μελέτες, ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη διαβουλεύσεις σχετικά με
την υπογραφή MoU μεταξύ του ΑΔΜΗΕ, της EETC και της ELICA
INTERCONNECTOR ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Ε. Η συμφωνία αυτή θα
επικεντρωθεί στην υποβολή από τους Διαχειριστές ΑΔΜΗΕ και
ETTC στην ELICA, των αναγκαίων τεχνικών προδιαγραφών και
δεδομένων που αφορούν στη διενέργεια των ανωτέρω μελετών.
• Τον Φεβρουάριο
2024 σύστησε την κοινοπραξία «ΣΑΟΥΔΟΑΡΑΒΙΚΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ Α.Ε.» με αντικείμενο την εκπόνηση της
μελέτης βιωσιμότητας για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας –
Σαουδικής Αραβίας, από τον ΑΔΜΗΕ και την National Grid που
κατέχουν μερίδιο 50% έκαστος. Η σύμπραξη εποπτεύεται από το
Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Ελλάδας και το
Υπουργείο Ενέργειας της Σαουδικής Αραβίας και εξειδικεύει τη
στρατηγική συνεργασία μεταξύ των δυο χωρών στον τομέα της
Ηλεκτρικής Ενέργειας. Τον Απρίλιο του 2024 η κοινοπραξία
«ΣΑΟΥΔΟΑΡΑΒΙΚΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ Α.Ε.» προχώρησε
στην προκήρυξη του διαγωνισμού για την ανάθεση των σχετικών
μελετών εμπορικής βιωσιμότητας για την ηλεκτρική διασύνδεση
ανάμεσα στην Ελλάδα και το Βασίλειο της Σαουδικής Αραβίας
μέσω καλωδίου HVDC, συνολικού προϋπολογισμού 1,5 εκατ. ευρώ.
Τον Οκτώβριο του 2024 ολοκληρώθηκαν οι διαγωνιστικές
διαδικασίες και υπογράφτηκε η σύμβαση με τον Ανάδοχο. Οι
μελέτες είναι σε εξέλιξη και αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί
το τρίτο τρίμηνο του 2025.
• Τον Οκτώβριο
2023, ορίστηκε ως Φορέας Υλοποίησης και Project Promoter του
έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου και
Ισραήλ, το οποίο είναι ενταγμένο στην 6η λίστα των Projects
of Common Interest της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η ολοκλήρωσή του
έργου θα σηματοδοτήσει την ηλεκτρική διασύνδεση της Κύπρου
με το ευρωπαϊκό σύστημα μεταφοράς, διασφαλίζοντας την ισχυρή
ενεργειακή θωράκιση του νησιού. Το δε Ισραήλ θα ενισχύσει
την ασφάλεια εφοδιασμού του, αποκτώντας τη δυνατότητα να
αυξήσει, περαιτέρω και ταχύτερα, τη συμμετοχή των
Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στο ενεργειακό του
ισοζύγιο.
Τον Δεκέμβριο 2023,
η εταιρεία EuroAsia Interconnector Ltd μετέφερε στον ΑΔΜΗΕ
το ποσό των 55,2 εκατ. ευρώ που είχε λάβει ως
προχρηματοδότηση από το European Union’s Climate,
Infrastructure and Environment Executive Agency (CINEA) και
το μηχανισμό CEF (Connecting Europe Facility) της Ε.Ε. και
με την είσπραξη επιπλέον 109,2 εκατ. ευρώ τον Ιανουάριο
2024, η ληφθείσα προχρηματοδότηση ανήλθε στα 164,5 εκατ.
ευρώ, ποσό που αποτελεί το 25% της συνολικής επιχορήγησης.
Τον Δεκέμβριο του 2023 ο ΑΔΜΗΕ έδωσε την εντολή έναρξης
εργασιών. Έως τις 31 Δεκεμβρίου 2024 έχουν καταβληθεί 198,1
εκατ. ευρώ στον ανάδοχο του καλωδιακού τμήματος, καθώς οι
εργασίες βρίσκονται σε εξέλιξη. Συγκεκριμένα, στο καλωδιακό
τμήμα έχει ολοκληρωθεί η παραγωγή των πρώτων 160 χλμ. του
υποθαλάσσιου καλωδίου, ενώ επιπλέον 80 χλμ. βρίσκονται σε
διαφορετικά στάδια της παραγωγικής διαδικασίας. Παράλληλα,
έχει ολοκληρωθεί το 60% των θαλάσσιων ερευνών. Ο ΑΔΜΗΕ
βρίσκεται σε στενή συνεργασία με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη
για τα θέματα που άπτονται της υλοποίησης του έργου.
Παράλληλα, ο Όμιλος
ΑΔΜΗΕ:
• Ωριμάζει τη νέα
διασύνδεση Ελλάδας - Αλβανίας μαζί με τον Διαχειριστή του
Συστήματος Μεταφοράς της γειτονικής χώρας. Τον Μάρτιο του
2024 συστάθηκε από κοινού ειδική ομάδα εργασίας με
εκπροσώπους των δύο διαχειριστών με στόχο την παρακολούθηση
της προόδου υλοποίησης της νέας διασύνδεσης από τις δύο
πλευρές και τη διερεύνηση της περαιτέρω συμβολής του έργου
στους στόχους για τη μετάβαση σε μια κλιματικά ουδέτερη
Ευρώπη.
• Σχεδιάζει την
κατασκευή νέας διασύνδεσης μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, η
οποία θα ενισχύσει τη διασύνδεση του Ευρωπαϊκού με το
Τουρκικό Σύστημα Μεταφοράς. Τον Φεβρουάριο του 2024
συστάθηκε από κοινού επιτροπή με εκπροσώπους των δύο
διαχειριστών με στόχο τον συντονισμό και την επίτευξη της
υλοποίησης της νέας διασύνδεσης.
• Προωθεί την αναβάθμιση της
υφιστάμενης διασύνδεσης με τη Βόρεια Μακεδονία.
|