|
Χωρίς ίχνος
έκπληξης και εντός των ορίων των προβλέψεών μας, θα
χαρακτηρίζαμε το πρώτο τρίμηνο του ΑΔΜΗΕ ως σταθερό, τόσο σε
επίπεδο αποτελεσμάτων χρήσης όσο και σε χρηματοοικονομικές
επιδόσεις. Μια εικόνα πλήρως εναρμονισμένη με τις εκτιμήσεις
μας, με αυξημένες πιθανότητες ενίσχυσης της κερδοφορίας κατά
το β’ εξάμηνο του έτους – μια δυναμική που θα μπορούσε να
συνεχιστεί και το 2026. Το παραπάνω εκτιμάται με δεδομένες
τις ιδιαιτερότητες του Κλάδου, την πρόοδο στην ωρίμανση
σειράς έργων, καθώς και τις ενδείξεις για νέες συμφωνίες με
τη ΡΑΕ.
------------
Ξεκινώντας με τη
χρηματοοικονομική κατάσταση (αναλυτικές πληροφορίες για τα
εξελισσόμενα έργα παρατίθενται στο Παράρτημα Α’),
διευκρινίζεται ότι επικεντρωνόμαστε στην ΑΔΜΗΕ Α.Ε., καθώς
δεν έχει νόημα η αναφορά στην ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών. Η συνολική
εικόνα παραμένει ικανοποιητική και, σε ορισμένα σημεία,
εμφανίζεται ελαφρώς καλύτερη από τις αρχικές μας εκτιμήσεις,
γεγονός που σχετίζεται και με το ύψος και τη φύση των
επενδύσεων που υλοποιεί ο Όμιλος.
Παρά το εκτεταμένο
επενδυτικό πρόγραμμα – το οποίο, όπως έχουμε αναφέρει σε
προηγούμενες αναλύσεις, καλύπτεται σε μεγάλο βαθμό από
κρατικά και ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα – οι δείκτες
μόχλευσης διατηρούνται σε απόλυτα ικανοποιητικά επίπεδα.
Οι συνολικές
υποχρεώσεις του Ομίλου ανήλθαν σε €2,87 δισ., εκ των οποίων
€1,3 δισ. αφορούν δανειακές υποχρεώσεις. Τα ίδια κεφάλαια
διαμορφώθηκαν σε €1,449 δισ., έναντι €1,41 δισ. στο τέλος
του 2024. Οι συνολικές επενδύσεις για το α’ τρίμηνο του 2025
ανήλθαν σε €84,7 εκατ. έναντι €97,2 εκατ. την αντίστοιχη
περίοδο του 2024, και αφορούν κυρίως:
στη Β’ Φάση της
ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής και
στη Δ’ Φάση της
διασύνδεσης των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό σύστημα.
Ο συνολικός
δανεισμός του Ομίλου αφορά αποκλειστικά στα δάνεια της ΑΔΜΗΕ
Α.Ε. και της εταιρείας «ΑΡΙΑΔΝΗ INTERCONNECTION Μ.Α.Ε.Ε.Σ»,
με το υπόλοιπο των δανείων στις 31 Μαρτίου 2025 να αναλύεται
ως εξής:

Ο Καθαρός
Δανεισμός, λαμβανομένων υπόψη των υποχρεώσεων από μισθώσεις,
ανέρχεται στα 1.116,9εκ ευρώ.
Τα παραπάνω πλαισιώνονται από ένα εξαιρετικό cash flow, με
40εκ ευρώ από λειτουργικές δραστηριότητες στο 1Q25.
--------------------

Στα αποτελέσματα
χρήσεως όπως αναφέραμε στην εισαγωγή μας η εικόνα ήταν
ακριβώς όπως την περίμενα, απόλυτα σταθεροποιητική κάτι το
οποίο από μόνο του δεν κρίνεται αρνητικό δεδομένων των
περσινών εξαιρετικών επιδόσεων.
Τα ενοποιημένα
συνολικά έσοδα του Ομίλου για το πρώτο τρίμηνο του 2025
ανήλθαν σε 111,9 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 2% σε
σχέση με τα 109,8 εκατ. ευρώ του αντίστοιχου περσινού
διαστήματος. Τα έσοδα από τη λειτουργία του Συστήματος
Μεταφοράς, στα οποία περιλαμβάνονται και τα έσοδα από την
Αγορά Εξισορρόπησης, έφτασαν τα 110 εκατ. ευρώ, αυξημένα
κατά 1,8% σε σύγκριση με τα 108,1 εκατ. ευρώ του πρώτου
τριμήνου 2024. Αντίθετα, τα έσοδα από λοιπές δραστηριότητες
παρουσίασαν οριακή μεταβολή, με αύξηση μόλις 0,2 εκατ. ευρώ.
Τα ενοποιημένα
κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) υποχώρησαν
ελαφρώς κατά 0,7%, στα 81,6 εκατ. ευρώ, έναντι 82,2 εκατ.
ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2024. Το συγκρίσιμο EBITDA
(εξαιρώντας μη επαναλαμβανόμενα στοιχεία) διαμορφώθηκε στα
82,3 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας οριακή μείωση 0,1% σε σχέση με
τα 82,4 εκατ. ευρώ του αντίστοιχου περσινού διαστήματος. Τα
μη επαναλαμβανόμενα κονδύλια περιλάμβαναν:
Πρόβλεψη 124 χιλ.
ευρώ για έκπτωση ηλεκτρικού ρεύματος προς υπαλλήλους και
συνταξιούχους της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. και για αποζημιώσεις
προσωπικού, έναντι 138 χιλ. ευρώ το α’ τρίμηνο του 2024.
Πρόβλεψη για
λοιπούς κινδύνους και έξοδα ύψους 524 χιλ. ευρώ, έναντι 38
χιλ. ευρώ πέρυσι.
Το ενοποιημένο EBIT
μειώθηκε κατά 0,9% και ανήλθε στα 53 εκατ. ευρώ, έναντι 53,5
εκατ. ευρώ πέρυσι. Το συγκρίσιμο EBIT διαμορφώθηκε στα 53,6
εκατ. ευρώ, ελαφρώς μειωμένο έναντι 53,7 εκατ. ευρώ το πρώτο
τρίμηνο του 2024, χωρίς να υπολογίζονται τα παραπάνω έκτακτα
κονδύλια.
Τα ενοποιημένα
κέρδη προ φόρων αυξήθηκαν κατά 3% και ανήλθαν σε 50,7 εκατ.
ευρώ, έναντι 49,3 εκατ. ευρώ την ίδια περίοδο του
προηγούμενου έτους. Τα καθαρά κέρδη του Ομίλου διαμορφώθηκαν
στα 38,6 εκατ. ευρώ, αυξημένα από τα 37,9 εκατ. ευρώ του
πρώτου τριμήνου του 2024. Σε συγκρίσιμη βάση, τα καθαρά
κέρδη ανήλθαν στα 39,1 εκατ. ευρώ, έναντι 38 εκατ. ευρώ την
αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Τα Έσοδα της ΑΔΜΗΕ
ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ Α.Ε. αντικατοπτρίζουν τη συμμετοχή της κατά 51%
στα κέρδη του Ομίλου της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. και ανέρχονται στα 19,7
εκατ. ευρώ για το α’ τρίμηνο 2025, σημειώνοντας αύξηση 2% σε
σχέση με την ίδια περίοδο το 2024. Τα Λειτουργικά Έξοδα
ανήλθαν στις 275 χιλ. ευρώ για το α’ τρίμηνο 2025, έναντι
240 χιλ. ευρώ για την ίδια περίοδο του 2024. Τα Κέρδη προ
φόρων & χρημ/κων αποτελεσμάτων ανήλθαν στα 19,4 εκατ. ευρώ
αυξημένα κατά 1,9% σε σχέση με το α’ τρίμηνο του 2024,
κυρίως λόγω της αύξησης των εσόδων και της λειτουργικής
αποτελεσματικότητας. Τα Χρηματοοικονομικά Έσοδα ανήλθαν στα
157 χιλ. ευρώ το α’ τρίμηνο 2025, έναντι 33 χιλ. ευρώ το α’
τρίμηνο 2024. Τα Καθαρά Κέρδη διαμορφώθηκαν σε 19,6 εκατ.
ευρώ για το α’ τρίμηνο 2025, έναντι 19,1 εκατ. ευρώ την ίδια
περίοδο το 2024. Τα Κέρδη ανά μετοχή αυξήθηκαν κατά 2,4%
φθάνοντας τα 0,08 ανά μετοχή.
---------------------------
Παρακάτω παρουσιάζουμε τους
βασικούς δείκτες αποτίμησης, μετά από κάποιες σχετικές
αναθεωρήσεις. Με
βάση την κερδοφορία του 2024, το P/E Ratio διαμορφώνεται στο
9,61χ, με το P/BV στο 0,94χ. Με βάση τις εκτιμήσεις μας για
τα φετινά καθαρά κέρδη, το P/E Ratio διαμορφώνεται στο
9,15χ, με την εκτιμώμενη μερισματική απόδοση στο περίπου 5
με 5,5%. Με βάση τις προβλέψεις μας (στο ρεαλιστικό σενάριο,
με περισσότερες πιθανότητες ανοδικής αναθεώρησης), για τα
εκτιμώμενα μεγέθη των επόμενων ετών. Το P/E Ratio
(26-28) διαμορφώνεται στο 8 με 8,7χ, με το eP/BV στο 0,85 με
0,75χ και τη μέση εκτιμώμενη μερισματική απόδοση στο περίπου
5,5%. Όλοι αρκετά ελκυστικοί δείκτες αποτίμηση. Ως Fair
Value για τη μετοχή της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών διατηρούμε τα 3,60,
με περιθώρια ανόδου περίπου
16%, επαναλαμβάνοντας πως το σενάριο αύξησης της δίκαιης
αποτίμησης κατά το β μισό του χρόνου και το 2026
συγκεντρώνει αρκετά περισσότερες πιθανότητες από το αρνητικό
σενάριο.

--------------------------
Οι δείκτες αποτίμησης
στην τιμή του
Fair
Value
Στον παρακάτω
πίνακα παρουσιάζονται οι βασικοί δείκτες αποτίμησης στην
τιμή του νέου
Fair Value
και τα 3,60 ευρώ, παρατηρώντας πως οι
βασικοί δείκτες αποτίμησης συνεχίζουνε να είναι ελκυστικοί,
παραπέμποντας στα όσα αναφέραμε παραπάνω για το σενάριο
αύξησης της δίκαιης αποτίμησης. Είναι χαρακτηριστικό πως
ακόμη και στα 3,6 ευρώ, με βάση την ρεαλιστική εκτίμηση μας
για την κερδοφορία του 2027-2028, το
P/E
Ratio
παραμένει σε μονοψήφιο επίπεδο, 9,4 με 9,7χ!

----------------------------
Παράρτημα Α: Περιγραφή των σημαντικότερων έργων
Με βάση τα όσα γράφει η
ίδια η εισηγμένη στα ενημερωτικά των αποτελεσμάτων 1Q25:
Ο ΑΔΜΗΕ μέσα από
το επενδυτικό του πρόγραμμα ύψους 6 δις ευρώ έως το 2030,
δημιουργεί σύγχρονες, ανθεκτικές και πράσινες ηλεκτρικές
υποδομές που στηρίζουν την ενεργειακή μετάβαση της χώρας και
ενισχύουν την ασφαλή ηλεκτροδότηση των καταναλωτών στην
ηπειρωτική και τη νησιωτική Ελλάδα. Η πορεία των
σημαντικότερων έργων που υλοποιεί o Διαχειριστής, έχει ως
εξής:
Ηλεκτρική Διασύνδεση
Κρήτης - Αττικής
Σε σχέση με το καλωδιακό
σύστημα, έχει ολοκληρωθεί με επιτυχία η δοκιμαστική
ηλέκτριση του συνόλου του καλωδιακού συστήματος ισχύος των
500kV καθώς και του συστήματος Οπτικών Ινών. Όσον αφορά
στους σταθμούς μετατροπής, έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή, η
εγκατάσταση και οι προκαταρκτικές δοκιμές
(pre-commissioning) του συνόλου του εξοπλισμού καθώς και οι
δοκιμές λειτουργίας των υποσυστημάτων) ενώ έχουν ξεκινήσει
και βρίσκονται σε εξέλιξη οι δοκιμές μεταφοράς ισχύος σε
συνεργασία με την Διεύθυνση Λειτουργίας του ΑΔΜΗΕ).
Παράλληλα, έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή και η ηλέκτριση του
νέου GIS υποσταθμού 150kV στην Δαμάστα Κρήτης. Αναφορικά με
τους σταθμούς Ηλεκτροδίου έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή
των κτιρίων και η εγκατάσταση του Η/Μ εξοπλισμού. Το έργο
βρίσκεται ήδη σε λειτουργία εφόσον μεταφέρεται ισχύς στην
διασύνδεση και εκκρεμεί η πιστοποίηση κάποιων
χαρακτηριστικών λειτουργίας όταν θα επιτραπεί από την
λειτουργία του Συστήματος η μεταφορά μέγιστης ισχύος στην
ηλεκτρική διασύνδεση. Η διασύνδεση της Κρήτης με το ΕΣΜΗΕ
Φάση ΙΙ χρηματοδοτήθηκε με ποσό 300,2 εκατ. ευρώ από το
Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ 2014 -2020 «Υποδομές
Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» για τις
εργασίες του 1ου σταδίου του έργου (μέχρι 31/12/2023),
αντλώντας έτσι σημαντικούς πόρους και μειώνοντας, κατά ένα
πολύ μεγάλο βαθμό, το κόστος του έργου μείζονος σημασίας για
τον Έλληνα καταναλωτή. Το 2ο στάδιο του έργου εντάχθηκε στο
Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ 2021 – 2027 «Περιβάλλον και
Κλιματική Αλλαγή» σύμφωνα με την απόφαση του Υπουργείου
Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών (Α.Π.: 103448/17.07.2024)
και θα χρηματοδοτηθεί με ποσό έως 222,3 εκατ. ευρώ.
Ηλεκτρική Διασύνδεση
Κυκλάδων
Η τέταρτη και
τελευταία φάση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων αφορά
στη διασύνδεση της Σαντορίνης, της Φολεγάνδρου, της Μήλου
και της Σερίφου. Το πρώτο σκέλος της διασύνδεσης
(Σαντορίνη-Νάξος) είναι σε φάση κατασκευής με ορίζοντα
ολοκλήρωσης εντός του δεύτερου εξαμήνου του 2025. Το
καλοκαίρι του 2022 ολοκληρώθηκε η πόντιση του καλωδίου
υψηλής τάσης μεταξύ των δύο νησιών ενώ προχωρούν οι εργασίες
για την ανέγερση του Υποσταθμού Υψηλής Τάσης στην υπό
διασύνδεση Σαντορίνη. Τον Νοέμβριο του 2022 ολοκληρώθηκε η
διαγωνιστική διαδικασία και τον Φεβρουάριο του 2023
υπογράφηκαν οι συμβάσεις των καλωδιακών τμημάτων και για τα
υπόλοιπα τρία νησιά των νοτιοδυτικών Κυκλάδων (Φολέγανδρος,
Μήλος, Σέριφος) που θα ενσωματώσουν το σύνολο του νησιωτικού
συμπλέγματος στο Σύστημα Υψηλής Τάσης έως το τέλος του
πρώτου εξαμήνου του 2026. Τον Σεπτέμβριο του 2023
υπογράφηκαν οι συμβάσεις και για τους Υποσταθμούς Υψηλής
Τάσης στη Φολέγανδρο, τη Μήλο και τη Σέριφο, θέτοντας το
σύνολο του έργου σε φάση κατασκευής. Τον Φεβρουάριο του 2024
ολοκληρώθηκε η πόντιση του υποβρυχίου καλωδίου υψηλής τάσης
της διασύνδεσης ΛαύριοΣέριφος ενώ τον Μάιο του 2024
ολοκληρώθηκε η πόντιση και της διασύνδεσης Σέριφος – Μήλος.
Η προστασία και των δύο υποβρυχίων διασυνδέσεων ολοκληρώθηκε
τον Ιούλιο του 2024. Τον Φεβρουάριο του 2025 ολοκληρώθηκαν
οι ποντίσεις των υποβρυχίων καλωδίων υψηλής τάσης των
διασυνδέσεων Μήλος - Φολέγανδρος και Φολέγανδρος - Θήρα. Η
προστασία και των δύο υποβρυχίων ολοκληρώθηκε εντός του
Ιουνίου του 2025.
Η ολοκλήρωση της
διασύνδεσης των Κυκλάδων θα δώσει τη δυνατότητα ανάπτυξης
μονάδων ΑΠΕ συνολικής ισχύος 332 MW στα νησιά,
επιτυγχάνοντας ένα πιο σταθερό, πράσινο και οικονομικό
ενεργειακό μείγμα για το νησιωτικό σύμπλεγμα. Το έργο
συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και
Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της
Ευρωπαϊκής Ένωσης Next Generation EU και με το ΦΕΚ τ΄Δ 494
4/8/2022 χαρακτηρίστηκε ως έργο γενικότερης σημασίας για την
οικονομία της χώρας.
Ανατολικός Διάδρομος
Πελοποννήσου
Το υποέργο της Γραμμής
Μεταφοράς 400 kV που συνδέει το υφιστάμενο ΚΥΤ Μεγαλόπολης
με το νέο ΚΥΤ Κορίνθου ολοκληρώθηκε και τέθηκε σε λειτουργία
τον Δεκέμβριο του 2022. Τον Δεκέμβριο 2023 υπογράφτηκε η
σύμβαση για το υποέργο της νέας Γραμμής μεταφοράς που θα
συνδέσει το ΚΥΤ Κορίνθου με το ΚΥΤ Κουμουνδούρου, θέτοντας
το δεύτερο τμήμα του έργου σε φάση κατασκευής. Η ολοκλήρωση
του υπόψη υποέργου αναμένεται το πρώτο εξάμηνο του 2026. Το
έργο της Γραμμής Μεταφοράς «ΚΥΤ Κουμουνδούρου-ΚΥΤ Κορίνθου»
συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και
Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της
Ευρωπαϊκής Ένωσης Next Generation EU και με το ΦΕΚ Δ 494
4/8/2022 χαρακτηρίστηκε ως έργο γενικότερης σημασίας για την
οικονομία της χώρας.
Αναβάθμιση του ΚΥΤ
Κουμουνδούρου
Οι
εργασίες κατασκευής του νέου ΚΥΤ Κουμουνδούρου, τεχνολογίας
κλειστού τύπου (GIS), που θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο
ΚΥΤ υπαίθριου τύπου, βρίσκονται σε εξέλιξη. Η υλοποίηση του
νέου ΚΥΤ Κουμουνδούρου θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση του
Ανατολικού Διαδρόμου 400 kV Πελοποννήσου, θα αποτελέσει το
τερματικό της διασύνδεσης Αττικής-Κρήτης με το ηπειρωτικό
Σύστημα και θα ενισχύσει την αξιοπιστία τροφοδότησης των
φορτίων στην (Δυτική κυρίως) Αττική. Το έργο
συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και
Ανθεκτικότητας ως τμήμα της Γραμμής Μεταφοράς Μεγαλόπολη –
Κόρινθος - ΚΥΤ Κουμουνδούρου. Η πλευρά των 400KV (Φάση Α)
ολοκληρώθηκε τον Φεβρουάριο του 2024 και η δοκιμαστική
ηλέκτριση επιτεύχθηκε τον Αύγουστο του 2024. Η πλήρης
ολοκλήρωση του αναβαθμισμένου ΚΥΤ Κουμουνδούρου αναμένεται
το πρώτο εξάμηνο του 2026. Το έργο συγχρηματοδοτείται από το
Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη
χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης Next Generation EU.
Ηλεκτρικές
διασυνδέσεις Δωδεκανήσων και Βορειοανατολικού Αιγαίου
Mε την ηλεκτρική
διασύνδεση των Δωδεκανήσων η Κως, η Ρόδος και η Κάρπαθος θα
διασυνδεθούν με το ηπειρωτικό σύστημα, μέσω Κορίνθου, σε δύο
φάσεις. Αντίστοιχα, η διασύνδεση του βορειανατολικού Αιγαίου
θα περιλαμβάνει τα νησιά Λήμνο, Λέσβο, Σκύρο, Χίο και Σάμο,
και θα υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις. Η διασύνδεση των
Δωδεκανήσων συμπεριλαμβάνεται στη σύμβαση του αρμόδιου
Υπουργείου για συγχρηματοδότηση από το Ταμείο
Απανθρακοποίησης Νησιών. Οι θαλάσσιες έρευνες και για τις
δύο διασυνδέσεις, Δωδεκανήσων και Βορειοανατολικού Αιγαίου,
ολοκληρώθηκαν τον Δεκέμβριο του 2024. Τον Απρίλιο του 2024
αναρτήθηκε η Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος της Α’ Φάσης
της Συμφωνίας Πλαίσιο, που αφορά την υποβολή αιτήσεων
συμμετοχής για τις καλωδιακές διασυνδέσεις των δύο έργων η
οποία ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο. Η Β’ φάση, η οποία αφορά την
υποβολή των τεχνικών και οικονομικών προσφορών από τους
υποψηφίους αναδόχους που εγκρίθηκαν κατά την Α’ φάση,
αναρτήθηκε τον Οκτώβριο του 2024 και είναι σε εξέλιξη.
Επιπρόσθετα, τα Τεύχη Δημοπράτησης για το τμήμα του έργου
της Διασύνδεσης Δωδεκανήσων που αφορά τους Σταθμούς
Μετατροπής Κορίνθου και Κω, καθώς και τη διασύνδεση Συνεχούς
Ρεύματος Κόρινθος - Κως αναρτήθηκαν τον Νοέμβριο του 2024 με
την εκκίνηση της κατασκευής του προαναφερόμενου τμήματος να
εκτιμάται έως το τέλος του 2025.
Παράλληλα η Μελέτη
Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων
υποβλήθηκε στο ΥΠΕΝ τον Δεκέμβριο του 2023 και αναμένεται η
Απόφαση της έκδοσης τον Ιούλιο του 2025. Για τη διασύνδεση
του Βορειοανατολικού Αιγαίου, η Μελέτη Περιβαλλοντικών
Επιπτώσεων, για το τμήμα ΚΥΤ Ν. Σάντας – Υ/Σ Δυτικής Λέσβου,
αναρτήθηκε προς διαβούλευση στο Ηλεκτρονικό Περιβαλλοντικό
Μητρώο (ΗΠΜ) τον Δεκέμβριο του 2024. Ταυτόχρονα με την
διαδικασία της αδειοδότησης, έχει εκκινήσει και είναι σε
εξέλιξη η συλλογή όλων των απαιτούμενων κτηματολογικών
στοιχείων των εκτάσεων από τις κατά τόπους υπηρεσίες, οι
οποίες πρόκειται να απαλλοτριωθούν για τις ανάγκες
κατασκευής των έργων.
Διεθνείς Διασυνδέσεις
Διεθνείς Διασυνδέσεις Ο ΑΔΜΗΕ προτεραιοποιεί τα έργα διεθνών
διασυνδέσεων, με στόχο την ενίσχυση της περιφερειακής
συνεργασίας στον τομέα της Ενέργειας, την ανάδειξη της
Ελλάδας σε ισχυρό εξαγωγέα καθαρής ενέργειας και την
εμβάθυνση της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρισμού. Στο πλαίσιο
αυτό, ο Διαχειριστής:
• Ολοκλήρωσε τις
μελέτες σκοπιμότητας για τη δεύτερη ενισχυτική διασύνδεση
Ελλάδας-Ιταλίας ισχύος 1 GW, από κοινού με τον Διαχειριστή
της γειτονικής χώρας, Terna. Το έργο έχει ενταχθεί στο
10ετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ENTSO-Ε (ΤΥΝDP 2024), ενώ
υποβλήθηκε ως υποψήφιο προς ένταξη στη 2η λίστα Έργων Κοινού
Ενδιαφέροντος PCI (Projects of Common Interest) της
Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τον Μάϊο του 2025 ΑΔΜΗΕ και TERNA
υπέγραψαν Μνημόνιο Συνεργασίας (MoU), ορίζοντας τους κύριους
όρους και προϋποθέσεις για τον σχεδιασμό και την της νέας
ηλεκτρικής διασύνδεσης μεταξύ των δύο χωρών. Το έργο
υποβλήθηκε εκ νέου για συμπερίληψη στο νέο 10ετές πρόγραμμα
ανάπτυξης του ENTSO-Ε (ΤΥΝDP 2026).
• Με τη στήριξη της
Πολιτείας, προωθεί εντατικά, έναν νέο διάδρομο καθαρής
ενέργειας Βορρά – Νότου, την ηλεκτρική διασύνδεση Green
Aegean Interconnector, που προβλέπεται να διασυνδέσει τα
ηλεκτρικά συστήματα της Ελλάδας και της Γερμανίας. Το έργο
αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για την μεταφορά του
ενεργειακού πλεονάσματος που προέρχεται από την Ελλάδα και
την Ανατολική Μεσόγειο προς τα μεγάλα κέντρα κατανάλωσης
στην κεντρική Ευρώπη. Η αρχική δυναμικότητα της διασύνδεσης
σχεδιάζεται να ανέλθει σε 3 GW ενώ σε δεύτερο χρόνο θα
μπορούσε να φτάσει από 6 έως και 9 GW. Το έργο έχει ενταχθεί
στο 10ετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ENTSO-Ε (ΤΥΝDP 2024) ως
έργο υπό θεώρηση (under consideration) ενώ υποβλήθηκε εκ
νέου για συμπερίληψη στο νέο ΤΥΝDP 2026 του ENTSO-Ε.
Παράλληλα, βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις με τους
εμπλεκόμενους Διαχειριστές Συστήματος Μεταφοράς για την
ωρίμανση του έργου.
• Συνεργάζεται στενά
με τον Διαχειριστή της Αιγύπτου (EETC – Egyptian Electricity
Transmission Company) και τον φορέα υλοποίησης ELICA SA, με
τον οποίο έχει υπογράψει Μνημόνιο Κατανόησης σχετικά με την
αξιολόγηση της εισόδου του στο μετοχικό κεφάλαιο της
εταιρείας που αναπτύσσει το PCI έργο GREGY – Interconnector,
που αφορά στην ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου. Το
έργο έχει ενταχθεί στην 1η λίστα έργων αμοιβαίου
ενδιαφέροντος PMI (Projects of Mutual Interest) της
Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και στο νέο δεκαετές πρόγραμμα
ανάπτυξης TYNDP 2024 του ENTSO-E, ενώ υποβλήθηκε ως υποψήφιο
προς ένταξη στη 2η λίστα Έργων Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος
(PMI).
Τον Απρίλιο του 2024
διακηρύχθηκαν από τον Φορέα Υλοποίησης οι δύο βασικές
μελέτες του έργου, οι οποίες αφορούν στην τεχνική ανάλυση
του έργου (βέλτιστη όδευση του υποθαλάσσιου καλωδίου και των
σημείων προσαιγιάλωσης στις δύο χώρες) και στην ανάλυση
κόστους-οφέλους. Στην παρούσα φάση, αναμένεται η επιλογή των
αναδόχων που θα αναλάβουν τις μελέτες, ενώ βρίσκονται σε
εξέλιξη διαβουλεύσεις σχετικά με την υπογραφή MoU μεταξύ του
ΑΔΜΗΕ, της EETC και της ELICA INTERCONNECTOR ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ
Α.Ε. Η συμφωνία αυτή θα επικεντρωθεί στην υποβολή από τους
Διαχειριστές ΑΔΜΗΕ και ETTC στην ELICA, των αναγκαίων
τεχνικών προδιαγραφών και δεδομένων που αφορούν στη
διενέργεια των ανωτέρω μελετών.
• Τον Φεβρουάριο 2024
σύστησε την κοινοπραξία «ΣΑΟΥΔΟΑΡΑΒΙΚΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ
ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ Α.Ε.» με αντικείμενο την εκπόνηση της μελέτης
βιωσιμότητας για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας –
Σαουδικής Αραβίας, από τον ΑΔΜΗΕ και την National Grid που
κατέχουν μερίδιο 50% έκαστος. Η σύμπραξη εποπτεύεται από το
Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Ελλάδας και το
Υπουργείο Ενέργειας της Σαουδικής Αραβίας και εξειδικεύει τη
στρατηγική συνεργασία μεταξύ των δυο χωρών στον τομέα της
Ηλεκτρικής Ενέργειας. Τον Απρίλιο του 2024 η κοινοπραξία.
«ΣΑΟΥΔΟΑΡΑΒΙΚΗ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ Α.Ε.» προχώρησε στην προκήρυξη
του διαγωνισμού για την ανάθεση των σχετικών μελετών
εμπορικής βιωσιμότητας για την ηλεκτρική διασύνδεση ανάμεσα
στην Ελλάδα και το Βασίλειο της Σαουδικής Αραβίας μέσω
καλωδίου HVDC, συνολικού προϋπολογισμού 1,5 εκατ. ευρώ. Τον
Οκτώβριο του 2024 ολοκληρώθηκαν οι διαγωνιστικές διαδικασίες
και υπογράφτηκε η σύμβαση με τον Ανάδοχο. Οι μελέτες είναι
σε εξέλιξη και αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί το τρίτο
τρίμηνο του 2025.
• Τον Οκτώβριο 2023, ο ΑΔΜΗΕ
ορίστηκε ως Φορέας Υλοποίησης και Project Promoter του έργου
της ηλεκτρικής διασύνδεσης μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου και
Ισραήλ, το οποίο είναι ενταγμένο στην 6η λίστα των Projects
of Common Interest της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η ολοκλήρωσή του
έργου θα σηματοδοτήσει την ηλεκτρική διασύνδεση της Κύπρου
με το ευρωπαϊκό σύστημα μεταφοράς, διασφαλίζοντας την ισχυρή
ενεργειακή θωράκιση του νησιού. Το δε Ισραήλ θα ενισχύσει
την ασφάλεια εφοδιασμού του, αποκτώντας τη δυνατότητα να
αυξήσει, περαιτέρω και ταχύτερα, τη συμμετοχή των
Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στο ενεργειακό του
ισοζύγιο. Τον Δεκέμβριο 2023, η εταιρεία EuroAsia
Interconnector Ltd μετέφερε στον ΑΔΜΗΕ το ποσό των 55,2
εκατ. ευρώ που είχε λάβει ως προχρηματοδότηση από το
European Union’s Climate, Infrastructure and Environment
Executive Agency (CINEA) και το μηχανισμό CEF (Connecting
Europe Facility) της Ε.Ε. και με την είσπραξη επιπλέον 109,2
εκατ. ευρώ τον Ιανουάριο 2024, η ληφθείσα προχρηματοδότηση
ανήλθε στα 164,5 εκατ. ευρώ, ποσό που αποτελεί το 25% της
συνολικής επιχορήγησης. Τον Δεκέμβριο του 2023 ο ΑΔΜΗΕ έδωσε
την εντολή έναρξης εργασιών. Έως τις 31 Μαρτίου 2025 έχουν
καταβληθεί 198,1 εκατ. ευρώ στον ανάδοχο του καλωδιακού
τμήματος, καθώς οι εργασίες βρίσκονται σε εξέλιξη. Έκτοτε,
οι πληρωμές συνεχίστηκαν, με το συνολικό ποσό που έχει
καταβληθεί έως σήμερα να ανέρχεται 251,44 εκατ. ευρώ.
Συγκεκριμένα, στο καλωδιακό τμήμα έχει ολοκληρωθεί η
παραγωγή των πρώτων 216 χλμ. του υποθαλάσσιου καλωδίου, ενώ
επιπλέον 226 χλμ. βρίσκονται σε διαφορετικά στάδια της
παραγωγικής διαδικασίας. Παράλληλα, έχει ολοκληρωθεί
σημαντικό τμήμα των θαλάσσιων ερευνών. Τον Μάρτιο 2025, οι
Ρυθμιστικές Αρχές Ελλάδας (ΡΑΑΕΥ) και Κύπρου (ΡΑΕΚ)
εξέφρασαν τη στήριξή τους στο έργο της ηλεκτρικής
διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ (Great Sea
Interconnector). Η στήριξη αυτή αποτυπώνεται και στις
επιστολές (support letters) που απέστειλαν προς στην
Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την εκ νέου συμπερίληψη του έργου
στον 2 ο Ενωσιακό Κατάλογο Έργων Κοινού και Αμοιβαίου
Ενδιαφέροντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης (PCI/PMI). Ο ΑΔΜΗΕ
βρίσκεται σε στενή συνεργασία με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη
για τα θέματα που άπτονται της υλοποίησης του έργου.
Παράλληλα, ο Όμιλος
ΑΔΜΗΕ:
• Ωριμάζει τη νέα
διασύνδεση Ελλάδας - Αλβανίας μαζί με τον Διαχειριστή του
Συστήματος Μεταφοράς της γειτονικής χώρας. Τον Μάρτιο του
2024 συστάθηκε από κοινού ειδική ομάδα εργασίας με
εκπροσώπους των δύο διαχειριστών με στόχο την παρακολούθηση
της προόδου υλοποίησης της νέας διασύνδεσης από τις δύο
πλευρές και τη διερεύνηση της περαιτέρω συμβολής του έργου
στους στόχους για τη μετάβαση σε μια κλιματικά ουδέτερη
Ευρώπη.
• Σχεδιάζει την
κατασκευή νέας διασύνδεσης μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, η
οποία θα ενισχύσει τη διασύνδεση του Ευρωπαϊκού με το
Τουρκικό Σύστημα Μεταφοράς. Τον Φεβρουάριο του 2024
συστάθηκε από κοινού επιτροπή με εκπροσώπους των δύο
διαχειριστών με στόχο τον συντονισμό και την επίτευξη της
υλοποίησης της νέας διασύνδεσης.
• Προωθεί την
αναβάθμιση της υφιστάμενης διασύνδεσης με τη Βόρεια
Μακεδονία.
|