|
Για
σύγκριση, η εσωτερική κατανάλωση ήταν περίπου 90
Bcf/d, γεγονός που σημαίνει ότι οι εξαγωγές
αντιπροσωπεύουν πλέον πάνω από το 13% της
εγχώριας αγοράς φυσικού αερίου.
Πρόκειται
για μια ιστορική ανακατανομή ισχύος, που καθιστά
τις ΗΠΑ βασικό «ενεργειακό άξονα» σε μια εποχή
όπου η Ευρώπη επιταχύνει την απανθρακοποίηση και
η Ασία αυξάνει την παραγωγή της.
Οι
κινητήριες δυνάμεις της ζήτησης: δεδομένα,
αποανθρακοποίηση, διαφοροποίηση
Ο πιο
ισχυρός λόγος για να παραμείνει η αγορά LNG
ανοδική είναι η ορατότητα στη μελλοντική ζήτηση.
Τα επόμενα
δέκα χρόνια η κατανάλωση ενέργειας θα
εκτοξευθεί, κυρίως λόγω της ανάπτυξης των data
centers και της εκτεταμένης χρήσης τεχνητής
νοημοσύνης.
Το 2024, τα
data centers κατανάλωσαν 373 TWh ηλεκτρικής
ενέργειας παγκοσμίως, εκ των οποίων το 38% στις
ΗΠΑ.
Μέχρι το
2035, η κατανάλωση αυτή αναμένεται να
τετραπλασιαστεί στα 1.596 TWh, κυρίως
τροφοδοτούμενη από φυσικό αέριο.
Παράλληλα,
η αντικατάσταση του άνθρακα από φυσικό αέριο και
η βιομηχανική αποανθρακοποίηση ενισχύουν
περαιτέρω τη ζήτηση.
Η Διεθνής
Υπηρεσία Ενέργειας προβλέπει δεκαπλασιασμό έως
δωδεκαπλασιασμό της εγκατεστημένης ισχύος
συνδυασμένων κύκλων φυσικού αερίου μεταξύ 2025
και 2035.
Ακόμη και
με 12 έργα LNG υπό κατασκευή και 14 επιπλέον υπό
εξέταση, η προσφορά ενδέχεται να υστερήσει της
ζήτησης, διατηρώντας τις τιμές και τα περιθώρια
κέρδους σε σταθερά υψηλά επίπεδα.
Σε
γεωπολιτικό επίπεδο, η ζήτηση LNG δεν είναι
πλέον κυκλική αλλά στρατηγική. Η Ευρώπη αναζητά
ενεργειακή αυτονομία, ενώ οι ΗΠΑ καλύπτουν το
κενό που άφησε η Ρωσία. Οι πολυετείς συμβάσεις
προμήθειας ενισχύουν τη μακροχρόνια
προβλεψιμότητα, μετατρέποντας το LNG σε στύλο
σταθερότητας του διεθνούς εμπορίου ενέργειας.
Υποδομές:
το νέο σύνορο αξίας
Η ειδοποιός
διαφορά της τρέχουσας φάσης ανάπτυξης είναι η
ένταση των επενδύσεων σε υποδομές μεταφοράς και
αποθήκευσης.
Οι αγωγοί,
οι σταθμοί συμπίεσης και τα δίκτυα αποθήκευσης
αποτελούν το αόρατο αλλά κρίσιμο σκέλος της
εφοδιαστικής αλυσίδας LNG, και σε αυτόν τον
τομέα, οι ΗΠΑ υπερτερούν.
Από το
2011, οι ΗΠΑ είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός
φυσικού αερίου παγκοσμίως, παράγοντας σχεδόν
διπλάσιο όγκο από τη Ρωσία το 2023.
Όμως η
περαιτέρω αξιοποίηση αυτής της ισχύος απαιτεί
νέους αγωγούς. Έργα όπως οι Blackcomb (2,5
Bcf/d), Eiger (2,5 Bcf/d), Trident (2 Bcf/d) και
Rio Bravo (4,5 Bcf/d) θα ενώσουν τα κοιτάσματα
του Permian και του Haynesville με τα εξαγωγικά
terminals του Τέξας και της Λουιζιάνα,
προσθέτοντας πάνω από 13 Bcf/d σε μεταφορική
ικανότητα.
Αυτή η
επενδυτική έκρηξη στηρίζει ολόκληρη την αλυσίδα
του midstream, από το σημείο παραγωγής μέχρι τον
τερματικό σταθμό. Επιπλέον, η μετατόπιση των
εταιρειών προς αναβαθμίσεις υφιστάμενων υποδομών
αντί για νέα ριψοκίνδυνα έργα αυξάνει τη
διαφάνεια ταμειακών ροών και μειώνει το
επενδυτικό ρίσκο.
Αυτή η
πειθαρχία κεφαλαίου είναι το στοιχείο που
διαφοροποιεί τον σημερινό κύκλο από το ασταθές
παρελθόν.
Επενδυτική
προοπτική: αποδόσεις με διάρκεια και ορατότητα
Από
επενδυτικής πλευράς, η αμερικανική βιομηχανία
midstream προσφέρει έναν μοναδικό συνδυασμό
προβλέψιμης απόδοσης και μακροπρόθεσμης
ανάπτυξης.
Περίπου το
75% των εταιρειών του κλάδου επικεντρώνεται
πλέον στο φυσικό αέριο, με τους όγκους να
προβλέπεται να αυξηθούν κατά 25%–34% έως το
2030. Επιπλέον, οι νέες συμβάσεις LNG ενδέχεται
να προσθέσουν άλλο ένα 10% στη ζήτηση.
Αυτή η
διαρθρωτική προβλεψιμότητα προσφέρει ένα προφίλ
σταθερής ανάπτυξης με χαμηλό ρίσκο, κάτι σπάνιο
για τον ενεργειακό τομέα.
Οι
αποδόσεις παραμένουν ελκυστικές, οι ταμειακές
ροές είναι προστατευμένες μέσω μακροπρόθεσμων
συμβολαίων χωρητικότητας, ενώ η αύξηση της
ζήτησης υποστηρίζεται από την ίδια την παγκόσμια
ανάγκη για ενεργειακή ασφάλεια.
Εν
κατακλείδι, το αμερικανικό LNG εισέρχεται σε μια
«χρυσή δεκαετία», τροφοδοτούμενη από τις
εξαγωγές, τη βιομηχανική ψηφιοποίηση και τη
συγκρατημένη αλλά στοχευμένη επενδυτική
στρατηγική.
Πρόκειται
για ένα αφήγημα ενεργειακής ηγεσίας και βιώσιμης
ανάπτυξης, όπου οι ΗΠΑ δεν είναι απλώς
παραγωγός, αλλά ο παγκόσμιος ρυθμιστής του νέου
ενεργειακού ισοζυγίου.
Ο Συμεών Μαυρουδής είναι Διαχειριστής Α/Κ και
ιδιωτικών χαρτοφυλακίων στη Fast Finance ΑΕΠΕΥ
Πρώτη
δημοσίευση στον Οικονομικό Ταχυδρόμο
|