| Ειδήσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" | +/- | "Μας ακούνε" | Fundamentalist | Marx - Soros | Start Trading |

 

 

Δευτέρα, 00:01 - 30/06/2025

                

 

 

 

Καιρό έχω να αναφερθώ στη σημασία της εμπορικής ναυτιλίας μας. Καθώς η έμφαση δίνεται σχεδόν αποκλειστικά στον τουρισμό, χρήσιμο είναι κατά καιρούς να προβάλλεται και υπογραμμίζεται ότι η εμπορική μας ναυτιλία είναι σταθερή, διαρκώς ανανεούμενη και ότι παραμένει πάντα ο μεγαλύτερος εμπορικός στόλος στον κόσμο από πλευράς ιδιοκτησίας. Χωρίς να χάνει την πρωτοκαθεδρία παγκοσμίως εν τούτοις ήδη δέχεται ισχυρό και συνεχώς αυξανόμενο ανταγωνισμό από την Κίνα, ενώ ήδη ανακύπτει και η Ινδία ως νέα ναυτιλιακή δύναμη.

Οπως μας πληροφορεί ο εξειδικευμένος στα της ναυτιλίας συνάδελφος Λάμπρος Καραγιώργος στα «Νέα» (1/3) οι Κινέζοι χρειάστηκε να περάσουν 600 χρόνια από την περίοδο 1400-1500 μ.Χ. που οι αυτοκράτορές τους αποφάσισαν να καταστρέψουν τον στόλο τους, που εκείνη την εποχή ήταν ο μεγαλύτερος στον κόσμο, για να επικεντρωθούν και πάλι σε μία νέα ναυτιλιακή στρατηγική, που αποβλέπει να αναδειχθούν και πάλι στους κυρίαρχους παγκοσμίως.

 
 

Από τις αρχές του 2000 με την ένταξή της στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου η Κίνα δρομολόγησε και πάλι με συνέπεια μία στρατηγική, που αποσκοπεί να αναδειχθεί εκ νέου στον ελέγχοντα το μεγαλύτερο εμπορικό στόλο. Ακριβώς γι’ αυτό ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ στον ανταγωνισμό του με τη νέα κινεζική υπερδύναμη επιδιώκει να εμποδίσει την κινεζική υπεροπλία στη ναυτιλία.

Με τον νέο νόμο SHIPS for America Act στόχο έχει την αναζωογόνηση της αμερικανικής ναυτιλίας και της αντίστοιχης ναυπηγικής βιομηχανίας, σε μία εποχή που μόλις 80 είναι τα πλοία του αμερικανικού εμπορικού στόλου σε σύγκριση προς 6.600 πλοία υπό κινεζική ιδιοκτησία, που ελέγχουν το 13,3% του παγκόσμιου στόλου, με τη μικρή Ελλάδα να την ξεπερνά, καθώς ελέγχει το 16,9%.

Η Ινδία από την πλευρά της αρχίζει να αντιλαμβάνεται την σημασία της ναυτιλίας και θέτει σε εφαρμογή το σχέδιο «Maritime India Vision». Το Νέο Δελχί, που διαθέτει έναν στόλο από μόλις 1.530 πλοία, σχεδιάζει να επεκτείνει τον στόλο του κατά τουλάχιστον 1.000 εντός μιας δεκαετίας.

«Σε αυτό το πλαίσιο που η ναυτιλία εμπλέκεται όλο και περισσότερο στους γεωπολιτικούς ανταγωνισμούς και τη μάχη για την επικράτηση μεταξύ των μεγάλων υπερδυνάμεων η Ευρωπαϊκή Ενωση έχει το στρατηγικό πλεονέκτημα στον τομέα αυτόν καθώς ελέγχει το 40% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου.

Η ελληνόκτητη ναυτιλία αποτελεί την υπεροπλία της Ευρώπης, όπως τονίζει σε κάθε ευκαιρία και η πρόεδρος της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών κυρία Μελίνα Τραυλού καθώς ελέγχει το 60% του ευρωπαϊκού στόλου. Οπως φαίνεται μάλιστα, η ισχυρή εμπορική ναυτιλία ίσως είναι ο μόνος τομέας που πλεονεκτεί αυτή τη στιγμή η Ευρωπαϊκή Ενωση έναντι των ανταγωνιστών της.

Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο αναγνωρίστηκε έμπρακτα ο ρόλος της ευρωπαϊκής ναυτιλίας στις νέες πρωτοβουλίες της Κομισιόν για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής οικονομίας, όπως είναι η «πυξίδα της ανταγωνιστικότητας» και η «καθαρή βιομηχανική συμφωνία».

Η μεγάλη αλλαγή στην Ευρώπη υπέρ της ναυτιλίας είναι πλέον εμφανής με τη συνειδητοποίηση ότι το μέλλον της ευρωπαϊκής ναυτιλίας είναι άρρηκτα συνυφασμένο με την ανταγωνιστικότητά της και επ’ ευκαιρία ας μη λησμονούμε ότι οι πιο μεγάλοι εθνικοί ευεργέτες μας στην εποχή μας είναι ο Νιάρχος και ο Ωνάσης και τα Ιδρύματά τους.

Πρώτη δημοσίευση στο Βήμα

 

Greek Finance Forum Team

 

 

Σχόλια Αναγνωστών

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 
   

   

Αποποίηση Ευθύνης.... 

© 2016-2024 Greek Finance Forum