Έχοντας το 2023 αλλά
και φέτος (2024) μέχρι στιγμής μια από τις καλύτερες
επιδόσεις μεταξύ όχι μόνο των μετοχών της μεσαίας
κεφαλαιοποίησης (ως μέλος του FTSE Mid Term) αλλά και
συνολικά των μετοχών του Χ.Α…. Θα λέγαμε πως δικαιώθηκε
απόλυτα η επιλογή μας, έχοντας επανειλημμένως χαρακτηρίσει
τη μετοχή του ΟΛΠ ως μια από τις πιο σοβαρές, ποιοτικές
μετοχές του Χ.Α.. Μια μετοχή που στα επίπεδα που βρίσκονταν
πριν κάποιο χρονικό διάστημα ήτανε πραγματική επενδυτική
ευκαιρία, κάτι το οποίο αποδείχθηκε και από την πορεία της
μετοχής στο ταμπλό.
Το ερώτημα λοιπόν
που τίθεται από εδώ και πέρα τι; Κάνοντας ένα πρώτο σχόλιο
με αφορμή την πρόσφατη δημοσίευση των αποτελεσμάτων του
2023, θα λέγαμε πως αυτά, όπως αναμένονταν ήταν αρκετά καλά,
αν και ελαφρώς κατώτερα των προβλέψεων λόγω του 4ου
τριμήνου, αν και δεν πιστεύουμε πως αυτό αποτυπώνει πως θα
εξελιχθούνε τα πράγματα τους επόμενους μήνες, λόγω και των
έκτακτων κονδυλίων – δαπανών που πέρασαν σε αυτό.
Παράλληλα
προβληματισμός υπάρχει και για την πορεία των επιδόσεων κατά
τη φετινή χρονιά, στη σκιά των όσων συμβαίνουνε γεωπολιτικά
και την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, που κάνουνε πιο ελκυστικά
άλλα λιμάνια πιο κοντά στη διώρυγα του Σουέζ. Χαρακτηριστική
ήτανε η μείωση της διακίνησης των εμπορευματοκιβωτίων κατά
τους πρώτους μήνες του 2024 (συνολικά το πρώτο δίμηνο του
2024 η διακίνηση containers μειώθηκε κατά 8,9% - παράρτημα
Α). Βέβαια θα χαρακτηρίζαμε τις τελευταίες εξελίξεις, στα
όρια του one – off
event και σε
μια περίπτωση μια μόνιμη κατάσταση, περιμένοντας σταδιακή
ανάκαμψη. Μια ανάκαμψη η οποία ακόμη και αν καθυστερήσει
κάποιο χρονικό διάστημα, μετά από μια ελεγχόμενη επιδείνωση
των μεγεθών κατά τη φετινή χρονιά, πιθανόν να έχουμε νέα
ρεκόρ κερδοφορίας το 2025.
------------------
Ξεκινώντας με τη
χρηματοοικονομική κατάσταση της εισηγμένης. Όπως πάντα, αυτή
στο τέλος του 2023 ήτανε άριστη. Όχι μόνο επιτρέποντας τα
όποια σχέδια ανάπτυξης της εισηγμένης τα επόμενα χρόνια,
αλλά και μια έκτακτη χρηματική διανομή στους μετόχους, όσο
και αν η εισηγμένη δε μας έχει συνηθίσει σε τέτοιες
κινήσεις, έχοντας πάντως μια ελκυστική μερισματική απόδοση.
Οι συνολικές υποχρεώσεις παρέμειναν σχεδόν αμετάβλητες στα
256εκ ευρώ (εκ των οποίων 96εκ ευρώ οι δανειακές
υποχρεώσεις), με τα ίδια κεφάλαια να αυξάνονται στα 355εκ
ευρώ…. Νούμερα που δίνουνε άριστους γενικούς δείκτες
χρηματοοικονομικής μόχλευσης, οι οποίοι πλαισιώνονται από
ένα εξαιρετικό cash
flow, με λειτουργικές εισροές 94εκ ευρώ
(99εκ ευρώ το 2022). Στα 202εκ ευρώ τα ταμειακά διαθέσιμα.
Στο 0,82χ το 2023 από 1,08χ το 2022 ο δείκτης συνολικού
δανεισμού προς EBITDA.
-------------------------
Στα αποτελέσματα
χρήσεως, τα συνολικά έσοδα της χρήσης ανήλθαν σε 219,8εκ
ευρώ σε σχέση με το 2022 (194,6εκ ευρώ), αύξηση 12,9%. Τα
κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 96,2εκ ευρώ έναντι 74,7εκ ευρώ
της χρήσης 2022, μια αύξηση 28,8%. Τα κέρδη μετά από φόρους
ανήλθαν σε €66,8εκ αυξημένα κατά 26,3% σε σχέση με τα 52,9εκ
ευρώ της χρήσης του 2022. Επαναλαμβάνουμε αρκετά καλά
επιδόσεις, όσο και αν στην τελική γραμμή περιμέναμε μια
ακόμη μεγαλύτερη αύξηση της κερδοφορίας, σε επίπεδα άνω των
70κ ευρώ (στο παράρτημα Β υπάρχουνε οι επιδόσεις ανά κλάδο).
--------------------------
Συνοψίζοντας ήμασταν
και παραμένουμε θετικοί για τη μετοχή της εισηγμένης, αν και
έχοντας και διατηρώντας ως Fair Value τα 30 ευρώ, είναι
αλήθεια πως μετά την υπέρ-απόδοση των τελευταίων μηνών, τα
περιθώρια ανόδου έχουνε περιοριστεί, σε μια χρονιά μάλιστα,
που όπως ήδη αναφέραμε (φαίνεται και στις παρακάτω
προβλέψεις μας), περιμένουμε προβλήματα. Βέβαια σταδιακά,
από το β΄ εξάμηνο και κυρίως από το 2025, περιμένουμε
βελτίωση των αποτελεσμάτων, χωρίς να αποκλείουμε μέχρι και
ρεκόρ κερδοφορίας την επόμενη χρονιά. Παρά την άνοδο της, η
μετοχή του ΟΛΠ σε καμία περίπτωση δε χαρακτηρίζεται ακριβή,
όταν διαπραγματεύεται με ένα P/E Ratio στο 9,85χ, με το
expected P/E Ratio του 2026 – 2027 στο 8,5 με 9χ. Όλα αυτά
με την εκτιμώμενη μερισματική απόδοση στο 5% με 5,5%, σε μια
εισηγμένη που έχει περιθώρια ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια, με
τη βοήθεια και των εξαιρετικά χαμηλών δεικτών μόχλευσης.
|
2022 |
2023 |
2024e |
2025e |
2026e |
2027e |
Καθαρά
κέρδη |
52.886.427 |
66.845.115 |
60.160.604 |
72.000.000 |
74.160.000 |
76.384.800 |
P/E Ratio |
12,46 |
9,85 |
10,95 |
9,15 |
8,88 |
8,62 |
Ίδια
Κεφάλαια |
314.496.000 |
355.071.000 |
382.143.272 |
393.607.570 |
401.479.721 |
409.509.316 |
P/BV |
2,09 |
1,86 |
1,72 |
1,67 |
1,64 |
1,61 |
Μερισματική απόδοση |
3,947% |
5,070% |
5,070% |
5,172% |
5,275% |
5,381% |
www.greekfinanceforum.com |
|
|
|
|
|
|
---------------
Παράρτημα Α: Μείωση της κίνησης κατά τους πρώτους
μήνες
Μείωσε μεν την
ψαλίδα σε σχέση με την πτώση του Ιανουαρίου, ωστόσο η κίνηση
παραμένει πτωτική για το λιμάνι του Πειραιά στις προβλήτες
ΙΙ και ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων στον Πειραιά.
Τον Φεβρουάριο 306,3 χιλιάδες "κουτιά" έφτασαν στις δύο
προβλήτες αντί 322,6 χιλιάδες τον ίδιο μήνα πέρυσι,
καταγράφοντας πτώση 5,1%.
Τον Ιανουάριο η
μείωση της διακίνησης αγγιξε το 12,7%. Συνολικά το πρώτο
δίμηνο του 2024 η διακίνηση containers μειώθηκε κατά 8,9%
στα 588,1 χιλιάδες "κουτιά" έναντι 645,4 χιλιάδες containers
το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου του 2023. Πτωτικά κινείται
και η διακίνηση στην πρώτη προβλήτα, που διαχειρίζεται ο
ΟΛΠ, χωρίς ακόμα να έχουν ανακοινωθεί τα επίσημα στοιχεία.
Οι αλλαγές στα
δρομολόγια των πλοίων συνεχίζονται με τον Πειραιά, να βιώνει
έντονα τις συνέπειες της νέας κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα
καθώς έχασε το πλεονέκτημα να είναι το πιο κοντινό ευρωπαϊκό
λιμάνι στην Ασίας, μέσω της Διώρυγας του Σουέζ.
---------------
Παράρτημα Β: οι επιδόσεις ανά κλάδο το 2023…
Στις επιμέρους
βασικές δραστηριότητες του ΟΛΠ και το 2023, ο κλάδος της
κρουαζιέρας σημείωσε σημαντική άνοδο σε επίπεδο προσεγγίσεων
αλλά και επιβατικής κίνησης. Η συνολική διακίνηση επιβατών
το 2023 ανήλθε σε 1.484.788 έναντι 880.416 το 2022,
καταγράφοντας αύξηση 68,6%. Αυξημένοι κατά 12,4% ήταν και οι
κατάπλοι κρουαζιερόπλοιων με 761 κατάπλους έναντι 677 το
προηγούμενο έτος. Όπως επισήμανε και η ίδια η εισηγμένη,
σημαντική αύξηση καταγράφηκε στα πλοία και επιβάτες
homeport. Ειδικότερα, η αύξηση επιβατών homeport ήταν 110,4%
(από 378.899 σε 797.234) και τα πλοία που πραγματοποίησαν
homeporting ήταν 571 σε σύνολο 760. Στον τομέα διαχείρισης
οχημάτων καταγράφηκε σημαντικά, μεγαλύτερη, από την
αναμενόμενη, αύξηση της ζήτησης αυτοκινήτων εντός συνόρων.
Τα οχήματα εισαγωγής κατέγραψαν αύξηση 31,4% (από 116.732 σε
153.381). Αντίθετα τα φορτία μεταφόρτωσης κατέγραψαν μείωση
30,0% από 234.238 σε 163.920 μονάδες. Στον τομέα της
ακτοπλοΐας το 2023, καταγράφηκε αύξηση των ροών επιβατών και
οχημάτων υποβοηθούμενη και από τις εξαιρετικά βελτιωμένες
τουριστικές ροές. Η συνολική διακίνηση επιβατών, το 2023,
στις εσωτερικές γραμμές κατέγραψε αύξηση της τάξης 7,9% με
16.158.776 έναντι 14.976.394 επιβάτες το 2022. Επίσης,
αύξηση κατά 3,8% καταγράφεται και στον τομέα διακίνησης
οχημάτων, 2.878.422 το 2023 έναντι 2.772.525 το 2022. Στον
τομέα της επισκευής πλοίων, σημειώθηκε αύξηση 15,8% στις
δεξαμενές (από 133 το 2022 σε 154 το 2023) αλλά μείωση του
αριθμού των πλοίων στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη κατά 3,6%
(από 280 το 2022 σε 270 το 2023). Παρά τη μείωση των
επισκευασθέντων πλοίων, καταγράφηκε αύξηση εσόδων που
οφείλεται στη μακρύτερη παραμονή των πλοίων στη Ζώνη. Τέλος,
οι τρεις σταθμοί εμπορευματοκιβωτίων είχαν συνολική
διακίνηση 5.100.920 TEUs σημειώνοντας αύξηση 2%, η οποία
οδήγησε και πάλι το λιμάνι του Πειραιά να καταλαμβάνει την
τέταρτη θέση, ανάμεσα στα κορυφαία λιμάνια της Ευρώπης. |