Με τη μετοχή της
ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών να συνεχίζει να υπό-αποδίδει της αγοράς
(32% ο ΑΔΜΗΕ Vs
37% της αγοράς, μετά και από μια άσχημη χρηματιστηριακή
χρονιά που ήτανε για τον ΑΔΜΗΕ το 2022 – Στο +22,68% σε
επίπεδο 52εβδομάδων Vs
39% του ΓΔ του
Χ.Α.), κάτι το οποίο πιστεύουμε πως θα ανατραπεί το 2024 και
η μετοχή θα έχει μια αρκετά καλή χρηματιστηριακή χρονιά, με
αποδόσεις καλύτερες της συνολικής απόδοση της αγοράς. Όπως
περιμέναμε, έχοντας την εικόνα του 6μηνου, άριστα ήταν τα
αποτελέσματα 9μηνου, με την τελική γραμμή των αποτελεσμάτων
υψηλότερη των προβλέψεων μας και τη χρηματοοικονομική
κατάσταση της εισηγμένης, παρά το τεράστιο επενδυτικό πλάνο,
να παραμένει απόλυτα υγιής, μην ξεχνώντας πως μεγάλο μέρος
των project που τρέχει ο οργανισμός εντάσσονται σε πακέτα
δημοσίων επενδυτικών προγραμμάτων στα πλαίσια και της Ε.Ε.
(κυρίως το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας),
γεγονός που σε μεγάλο βαθμό εγγυάται την ομαλή ολοκλήρωση
τους κατά τα επόμενα χρόνια, επενδύσεις που αυξάνουνε τη
μελλοντική αξία της εταιρείας.
---------------------
Ξεκινώντας με τη
χρηματοοικονομικό κατάσταση και διευκρινίζοντας
πως εξετάζουμε αυτήν της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. και όχι της ΑΔΜΗΕ
Συμμετοχών (51% του ΑΔΜΗΕ, αυτή
είναι εισηγμένη), αφού κάτι διαφορετικό δε θα είχε σημασία.
Λόγω του πολύ μεγάλου επενδυτικού προγράμματος (Επενδυτικές
Δαπάνες στα 370,4 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο 2023, έναντι 195,1
εκατ. ευρώ το εννεάμηνο 2022).
Οι συνολικές υποχρεώσεις αυξήθηκαν
στα 2,27δις ευρώ έναντι 2,12δις ευρώ στο τέλος του 2022, μια
αύξηση 163εκ ευρώ, απόλυτα φυσιολογική, επαναλαμβάνουμε λόγω
και του επενδυτικού προγράμματος της εταιρείας. Την ίδια ώρα
τα ίδια
κεφάλαια έχουνε
αυξηθεί στα 1,49δις ευρώ από 1,429δις ευρώ, με τους δείκτες
μόχλευσης, όπως γράψαμε και παραπάνω, να παραμένουνε σε
απόλυτα φυσιολογικά επίπεδα.
O καθαρός δανεισμός,
λαμβανομένων υπόψη των υποχρεώσεων από μισθώσεις, στα
1.018,9 εκατ. ευρώ.
Στα θετικά το
εξαιρετικό cash flow, θυμίζοντας πως ακόμη και στην πολύ
μέτρια (στα όρια της κακής) χρήση του 2022, η εισηγμένη είχε
εισροές από λειτουργικές δραστηριότητες στα 218εκ
ευρώ Vs 177εκ ευρώ το 2021. Στο 9μηνο του 2023, οι
αντίστοιχες εισροές ήτανε 198εκ ευρώ Vs 149εκ ευρώ το 9μηνο
2022.
----------
Αναφορικά με τα
αποτελέσματα χρήσεως του 9μηνου, οι επιδόσεις ήτανε άριστες
και καλύτερες των προβλέψεων μας, με τα συγκρίσιμα καθαρά
κέρδη για το εννεάμηνο να ανέρχονται σε 92,8εκ ευρώ
σημειώνοντας ισχυρή αύξηση της τάξης του 149,5%. Όπως
ανέφερε η εταιρεία στην ανακοίνωση της, οι ισχυρές επιδόσεις
σε όλες τις γραμμές της λειτουργικής και καθαρής κερδοφορίας
επιτεύχθηκαν χάρη στην πλήρη εφαρμογή των Μοναδιαίων
Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος που επέδρασαν θετικά στην
εξομάλυνση της ανάκτησης του απαιτούμενου εσόδου του για το
2023 και οδήγησαν στην πλήρη αποκατάσταση των οικονομικών
μεγεθών του Διαχειριστή. Τα ενοποιημένα Συνολικά Έσοδα του
Ομίλου στο εννεάμηνο 2023 ανήλθαν στα 291,5εκ ευρώ,
σημειώνοντας σημαντική αύξηση 38,2% έναντι 211,0εκ ευρώ το
εννεάμηνο 2022. Τα Έσοδα Ενοικίου Συστήματος Μεταφοράς
συμπεριλαμβανομένων και των εσόδων από την Αγορά
Εξισορρόπησης ανήλθαν σε 287,2εκ ευρώ έναντι 205,3εκ ευρώ
την αντίστοιχη περίοδο του 2022, σημειώνοντας αύξηση 39,9%,
ενώ τα Έσοδα από λοιπές δραστηριότητες μειώθηκαν κατά 1,3εκ
ευρώ. Τα ενοποιημένα Κέρδη προ τόκων, Φόρων και Αποσβέσεων
(EBITDA) αυξήθηκαν κατά 47,8% σε 212,3εκ ευρώ έναντι 143,7εκ
ευρώ το εννεάμηνο 2022. Το συγκρίσιμο EBITDA του Ομίλου
διαμορφώθηκε στα 214,2εκ ευρώ, υψηλότερο κατά 54,8% σε σχέση
με το αντίστοιχο του εννεαμήνου 2022 ποσού 138,3εκ ευρώ,
εξαιρώντας τα ακόλουθα μη επαναλαμβανόμενα κονδύλια: α)
πρόβλεψη για την έκπτωση μειωμένου ρεύματος που δίνεται σε
υπαλλήλους και συνταξιούχους της Συγγενούς εταιρείας και
πρόβλεψη για αποζημίωση προσωπικού συνολικού ποσού 0,37εκ
ευρώ, έναντι πρόβλεψης ποσού 2,46εκ ευρώ για το εννεάμηνο
του 2022. Οι προβλέψεις για αποζημίωση προσωπικού κατά το
εννεάμηνο του 2022 εμφανίζονται αυξημένες, κυρίως λόγω του
προγράμματος εθελουσίας αποχώρησης που εγκρίθηκε το 3ο
τρίμηνο 2022. β) πρόβλεψη για κινδύνους και έξοδα ποσού
1,46εκ ευρώ έναντι αντίστοιχης απελευθέρωσης πρόβλεψης ποσού
7,8εκ ευρώ το εννεάμηνο 2022. Το ενοποιημένο ΕΒΙΤ αυξήθηκε
κατά 98,7% και ανήλθε στα 130,0εκ ευρώ, έναντι 65,4εκ ευρώ
το εννεάμηνο 2022, ενώ το συγκρίσιμο EBIT διαμορφώθηκε στα
131,9εκ ευρώ, υψηλότερο κατά 119,5% έναντι 60,1εκ ευρώ το
εννεάμηνο 2022, μη συμπεριλαμβάνοντας τα ανωτέρω έκτακτα -
μη επαναλαμβανόμενα κονδύλια. Τα ενοποιημένα Κέρδη προ Φόρων
περιόδου διαμορφώθηκαν στα 118,9εκ ευρώ, αυξημένα κατά
109,5% έναντι 56,8εκ ευρώ για το εννεάμηνο 2022, ενώ τα
ενοποιημένα Καθαρά Κέρδη διαμορφώθηκαν στα 91,4εκ ευρώ
έναντι 41,1εκ ευρώ το εννεάμηνο 2022. Τα συγκρίσιμα
ενοποιημένα Καθαρά Κέρδη διαμορφώθηκαν στα 92,8εκ ευρώ
έναντι 37,2εκ ευρώ το εννεάμηνο 2022.
Τα Έσοδα της ΑΔΜΗΕ
ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ Α.Ε. (που είναι και εισηγμένος) για την περίοδο
Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2023 αντανακλούν τη συμμετοχή της
κατά 51% στα κέρδη του Ομίλου της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. και ανέρχονται
στα 46,6εκ ευρώ σημειώνοντας σημαντική αύξηση σε σχέση με
την ίδια περίοδο το 2022. Τα Λειτουργικά Έξοδα κατά την
εξεταζόμενη περίοδο ανήλθαν στις 632 χιλ. ευρώ έναντι 523
χιλ. ευρώ το εννεάμηνο 2022, γεγονός που οφείλεται κυρίως
στην αύξηση κατά 41 χιλ. ευρώ των Αμοιβών Προσωπικού και σε
χρηματιστηριακές δαπάνες. Τα χρηματοοικονομικά έσοδα ανήλθαν
σε 89 χιλ. ευρώ, όπως διαμορφώθηκαν στον ειδικό λογαριασμό
που τηρεί η Εταιρεία στην Τράπεζα της Ελλάδος,
αντισταθμίζοντας μερικώς τα λειτουργικά έξοδα της εταιρείας.
Τα Ταμειακά Διαθέσιμα της Εταιρείας την 30.09.2023
ανέρχονταν σε 19,2εκ ευρώ, ενώ υπενθυμίζεται πως η Εταιρεία
έχει μηδενικό χρέος. Τα Καθαρά Κέρδη της ΑΔΜΗΕ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ
Α.Ε. ανήλθαν σε 46,0εκ ευρώ σημειώνοντας σημαντική αύξηση
έναντι 20,4εκ το εννεάμηνο 2022, επαναλαμβάνουμε μια
καλύτερη επίδοση από ότι περιμέναμε, κάτι το οποίο όπως
αναφέρουμε παραπάνω, οδηγεί στην αύξηση των προβλέψεων για
την φετινή κερδοφορία και κατ’ επέκταση σε αύξηση του
Fair Value.
-------------
Προβλέψεις
Σταθμίζοντας τα όλα
προχωράμε σε νέα αύξηση των προβλέψεων για τη φετινή καθαρή
κερδοφορία της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών από τα 55,3εκ ευρώ που
είχαμε θέσει ως στόχο, στα 59εκ ευρώ, κάτι το οποίο στην
τιμή κλεισίματος των 2,245 ευρώ δίνει ένα P/E Ratio στο
8,83χ, με το P/BV στο 0,64χ με την εκτιμώμενη μερισματική
απόδοση στο 5%. Με βάση πάντα τις προβλέψεις μας στο
ρεαλιστικό σενάριο (για να μην πούμε συντηρητικό), για τα
εκτιμώμενα μεγέθη του 2026, το P/E Ratio διαμορφώνεται στο
7,9χ, με το P/BV στο 0,60χ και την μερισματική απόδοση να
αυξάνεται στο 5,5%, όλοι ελκυστικοί δείκτες αποτίμηση.
Συνοψίζοντας, θα προχωρήσουμε σε αύξηση του Fair Value για
την εισηγμένη στα 2,95 από 2,8 ευρώ, με περιθώρια ανόδου
περίπου 30% σε σχέση με το κλείσιμο της Παρασκευής, με την
μέση εκτιμώμενη μερισματική απόδοση για τα επόμενα χρόνια
στο 5 με 6%, άκρως ελκυστική.
-------------
Παράρτημα Α): Βασικές προβλέψεις στην τιμή στόχου των 2,95
ευρώ
Στον παρακάτω πίνακα
παρουσιάζονται οι βασικοί αριθμοδείκτες στην τιμή των
2,95ευρώ, με το P/E Ratio με βάση την εκτίμηση για τη φετινή
κερδοφορία να διαμορφώνεται στο 11,6χ (στο 10,11χ με βάση
την εκτίμηση για την κερδοφορία του 2027), παραμένοντας
ελκυστικός, με συγκρατημένη αισιοδοξία για περαιτέρω αύξηση
του Fair Value τις επόμενες χρήσεις, με ώθηση από την
περαιτέρω σταδιακή βελτίωση των μεγεθών ως αποτέλεσμα και
της ωρίμανσης των επενδύσεων κατά τα επόμενα χρόνια.
Παράρτημα Β: Επενδυτικό πρόγραμμα
Με βάση τα όσα
ανέφερε η εισηγμένη στα πλαίσια των αποτελεσμάτων 9μηνου:
Ηλεκτρική διασύνδεση
Κρήτης-Αττικής
Μετά την πόντιση του
συνόλου των υποβρυχίων ηλεκτρικών και οπτικών καλωδίων της
διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, η «ΑΡΙΑΔΝΗ INTERCONNECTION
Μ.Α.Ε.Ε.Σ.» προχωρά με εντατικό ρυθμό και το χερσαίο τμήμα
της διασύνδεσης, με τις σχετικές εργασίες μελέτης –
κατασκευής από τους αναδόχους να βρίσκονται στην τελική
ευθεία. Όσον αφορά στους σταθμούς μετατροπής, η εγκατάσταση
των μετασχηματιστών μετατροπέων έχει ολοκληρωθεί στην πλευρά
της Αττικής ενώ το μεγαλύτερο μέρος του εξοπλισμού έχει
παραχθεί και δοκιμαστεί στα εργοστάσια των αναδόχων. Έχουν
επίσης ολοκληρωθεί οι εργασίες θεμελίωσης των κτιρίων και
στα δύο άκρα της διασύνδεσης και η ανέγερσή τους βρίσκεται
σε εξέλιξη. Αναφορικά με την πρόοδο του χερσαίου καλωδιακού
τμήματος, στην Αττική προχωρά η κατασκευή της υπόγειας
όδευσης από το ΚΥΤ Κουμουνδούρου προς το σημείο
προσαιγιάλωσης στην Πάχη, όπου έχει ολοκληρωθεί περίπου το
90% της υποδομής και το 70% της τοποθέτησης των καλωδίων.
Στην Κρήτη, η πρόοδος των εργασιών οδοποιίας ξεπερνά το 60%
ενώ οι εργασίες υποδομής για τα υπό-γεια καλωδιακά τμήματα
έχουν προχωρήσει σε ποσοστό άνω του 35%. Σύμφωνα με την
Απόφαση Ένταξης του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων (Α.
Π.: ΕΥΔ ΠΕΚΑ&ΠΟΛΠΡΟ 6673/21-06-2023) η Διασύνδεση της Κρήτης
με το ΕΣΜΗΕ Φάση ΙΙ θα χρηματοδοτηθεί με 313,2 εκατ. ευρώ
από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ «Υποδομές Μεταφορών,
Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014-2020» για τις εργασίες
του 1 ου σταδίου του έργου (μέχρι 31.12.2023), αντλώντας
έτσι σημαντικούς πόρους και μειώνοντας, κατά ένα πολύ μεγάλο
βαθμό, το κόστος του έργου μείζονος σημασίας για τον Έλληνα
καταναλωτή. Το 2ο στάδιο του έργου αναμένεται να ενταχθεί
στην Προγραμματική Περίοδο ΕΣΠΑ 2021-2027. Ηλεκτρική
διασύνδεση Κυκλάδων Η τέταρτη και τελευταία φάση της
ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων αφορά στη διασύνδεση της
Σαντορίνης, της Φολεγάνδρου, της Μήλου και της Σερίφου και
συγχρηματοδοτείται από το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και
Ανθεκτικότητας. Το πρώτο σκέλος της διασύνδεσης
(Σαντορίνη-Νάξος) έχει εισέλθει πλέον σε φάση κατασκευής με
ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2024. Το καλοκαίρι του 2022
ολοκληρώθηκε η πόντιση του καλώδιου υψηλής τάσης μεταξύ των
δύο νησιών ενώ προχωρούν οι εργασίες για την ανέγερση του
Υποσταθμού Υψηλής Τάσης στην υπό διασύνδεση Σαντορίνη. Τον
Νοέμβριο του 2022 ολοκληρώθηκε η διαγωνιστική διαδικασία και
τον Φεβρουάριο του 2023 υπογράφηκαν οι συμβάσεις των
καλωδιακών τμημάτων και για τα υπόλοιπα τρία νησιά των ΝΔ
Κυκλάδων (Φολέγανδρος, Μήλος, Σέριφος) που θα ενσωματώσουν
το σύνολο του νησιωτικού συμπλέγματος στο Σύστημα Υψηλής
Τάσης έως το τέλος του 2025. Τον Σεπτέμβριο του 2023
υπογράφηκαν οι συμβάσεις και για τους Υποσταθμούς Υψηλής
Τάσης που θα κατασκευαστούν στη Φολέγανδρο, τη Μήλο και τη
Σέριφο, θέτοντας το σύνολο του έργου σε φάση κατασκευής. Η
ολοκλήρωση της διασύνδεσης των Κυκλάδων θα δώσει τη
δυνατότητα ανάπτυξης μονάδων ΑΠΕ συνολικής ισχύος 332 MW στα
νησιά, επιτυγχάνοντας ένα πιο σταθερό, πράσινο και
οικονομικό ενεργειακό μείγμα για το νησιωτικό σύμπλεγμα.
Το έργο
συγχρηματοδoτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και
Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της
Ευρωπαϊκής Ένωσης Next Generation EU και με το ΦΕΚ τ΄Δ 494
4/8/2022 χαρακτηρίστηκε ως έργο γενικότερης σημασίας για την
οικονομία της χώρας. Δυτικός Διάδρομος Πελοποννήσου Το
τελευταίο τμήμα της διασύνδεσης του ΚΥΤ Μεγαλόπολης με την
υφιστάμενη Γραμμή Μεταφοράς 400 kV Αχελώου–Διστόμου
ολοκληρώθηκε και τέθηκε σε πλήρη λειτουργία τον Μάιο του
2023. Η επέκταση του Συστήματος 400 kV προς τη Μεγαλόπολη θα
αυξήσει δραστικά την ικανότητα μεταφοράς προς και από την
Πελοπόννησο και θα αποσυμφορήσει τα κορεσμένα δίκτυα της
περιοχής, ενισχύοντας την ευστάθεια των τάσεων για το Νότιο
Σύστημα συνολικά. Ανατολικός Διάδρομος Πελοποννήσου Το
υποέργο της Γραμμής Μεταφοράς 400 kV που θα συνδέσει το
υφιστάμενο ΚΥΤ Μεγαλόπολης με το νέο ΚΥΤ Κορίνθου
ολοκληρώθηκε και τέθηκε σε λειτουργία τον Μάιο του 2023. Το
Ελεγκτικό Συνέδριο ολοκλήρωσε τον προσυμβατικό έλεγχο για το
υποέργο της νέας Γραμμής Μεταφοράς που θα συνδέσει το ΚΥΤ
Κορίνθου με το ΚΥΤ Κουμουνδούρου, και η υπογραφή της
σχετικής σύμβασης αναμένεται έως το τέλος του έτους. Η
ολοκλήρωση του υπόψη υποέργου αναμένεται το πρώτο εξάμηνο
του 2026. Το έργο της Γραμμής Μεταφοράς «ΚΥΤ
Κουμουνδού-ρου-ΚΥΤ Κορίνθου» συγχρηματοδoτείται από το
Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη
χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης Next Generation EU και
με το ΦΕΚ τ΄Δ 494 4/8/2022 χαρακτηρίστηκε ως έργο
γενικότερης σημασίας για την οικονομία της χώρας. Αναβάθμιση
του ΚΥΤ Κουμουνδούρου Οι εργασίες κατασκευής του νέου ΚΥΤ
Κουμουνδούρου, τεχνολογίας κλειστού τύπου (GIS), που θα
αντικαταστήσει το υφιστάμενο ΚΥΤ υπαίθριου τύπου, βρίσκονται
σε εξέλιξη. Η υλοποίηση του νέου ΚΥΤ Κουμουνδούρου θα
εξυπηρετήσει τη σύνδεση του Ανατολικού Διαδρόμου 400 kV
Πελοποννήσου, θα αποτελέσει το τερματικό της διασύνδεσης
Αττικής-Κρήτης με το ηπειρωτικό Σύστημα και θα ενισχύσει την
αξιοπιστία τροφοδότησης των φορτίων στην (Δυτική κυρίως)
Αττική. Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης
και Ανθεκτικότητας ως τμήμα της Γραμμής Μεταφοράς
Μεγαλόπολη-Κόρινθος-ΚΥΤ Κουμουνδούρου. Η πλήρης ολοκλήρωση
του αναβαθμισμένου ΚΥΤ Κουμουνδούρου αναμένεται το πρώτο
εξάμηνο του 2026. Το έργο συγχρηματοδoτείται από το Ταμείο
Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη
χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης Next Generation EU.
Ηλεκτρικές διασυνδέσεις Δωδεκανήσων και ΒΑ Αιγαίου Το
καλοκαίρι του 2023 ο ΑΔΜΗΕ προχώρησε στην ανάθεση των
μελετών και των αναγνωριστικών ωκεανογραφικών – βυθομετρικών
ερευνών για τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των Δωδεκανήσων και
των νησιών του ΒΑ Αιγαίου, οι οποίες βρίσκονται σε εξέλιξη.
Συγκεκριμένα έχει εκκινήσει η έρευνα βυθού για τις
διασυνδέσεις Κόρινθος – Κως, Κως – Ρόδος για τα Δωδεκάνησα
με ορίζοντα ολοκλήρωσης τον Ιούνιο του 2024. Για το ΒΑ
Αιγαίο έχει ολοκληρωθεί η έρευνα βυθού για την όδευση Σκύρος
– Εύβοια και αναμένεται η έναρξη των ερευνών για τις
οδεύσεις Λέσβος - Σκύρος, Λήμνος – Λέσβος, Λήμνος – Θράκη
εντός του Νοεμβρίου. Οι μελέτες αυτές είναι ιδιαίτερα
σημαντικές για την ωρίμανση των ηλεκτρικών διασυνδέσεων που
δρομολογεί ο Διαχειριστής μέχρι το τέλος της δεκαετίας, στο
πλαίσιο του επενδυτικού του προγράμματος. Σύμφωνα με τον
τρέχοντα σχεδιασμό, με την ηλεκτρική διασύνδεση των
Δωδεκανήσων η Κως, η Ρόδος και η Κάρπαθος θα διασυνδεθούν με
το ηπειρωτικό σύστημα, μέσω Κορίνθου, σε δύο φάσεις.
Αντίστοιχα, η διασύνδεση του βορειανατολικού Αιγαίου θα
περιλαμβάνει τα νησιά Λήμνο, Λέσβο, Σκύρο, Χίο και Σάμο, και
θα υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις.
ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΕΙΣ
• Τον Ιούνιο 2023 ο
ΑΔΜΗΕ έθεσε σε λειτουργία, από κοινού με τον Διαχειριστή του
βουλγαρικού Συστήματος Μεταφοράς ESO EAD, τη δεύτερη
διασύνδεση Ελλάδας-Βουλγαρίας (Νέα Σάντα-Maritsa), με την
οποία αυξάνεται σημαντικά το περιθώριο ανταλλαγών ενέργειας
ανάμεσα στις δύο χώρες.
• Ολοκλήρωσε τις
μελέτες σκοπιμότητας για τη δεύτερη ενισχυτική διασύνδεση
Ελλάδας-Ιταλίας ισχύος 1 GW, από κοινού με τον Διαχειριστή
της γειτονικής χώρας, Terna.
• Με τη στήριξη της
Πολιτείας, προωθεί εντατικά, έναν νέο διάδρομο καθαρής
ενέργειας Βορρά – Νότου, την ηλεκτρική διασύνδεση Green
Aegean Interconnector, που προβλέπεται να διασυνδέσει τα
ηλεκτρικά συστήματα της Ελλάδας και της Γερμανίας. Το έργο
αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για την μεταφορά του
ενεργειακού πλεονάσματος που προέρχεται από την Ελλάδα και
την Ανατολική Μεσόγειο προς τα μεγάλα κέντρα κατανάλωσης
στην κεντρική Ευρώπη. Η αρχική δυναμικότητα της διασύνδεσης
σχεδιάζεται να ανέλθει σε 3 GW ενώ σε δεύτερο χρόνο θα
μπορούσε να φτάσει από 6 έως και 9 GW. Ο ΑΔΜΗΕ κατέθεσε το
έργο στον Ευρωπαϊκό Σύνδεσμο των Διαχειριστών Συστημάτων
Μεταφοράς (ENTSO-E) προκειμένου να ενταχθεί στο αναθεωρημένο
Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΔΠΑ 2024) που καταρτίζει ενώ
βρίσκεται σε στενή συνεργασία με τους εμπλεκόμενους
Διαχειριστές TenneT (Γερμανία) και ELES (Σλοβενία) για την
περαιτέρω ωρίμανσή του.
• Συνεργάζεται στενά
με τον Διαχειριστή της Αιγύπτου (EETC – Egyptian Electricity
Transmission Company) και τον φορέα υλοποίησης ELICA SA, με
τον οποίο έχει υπογράψει Μνημόνιο Κατανόησης σχετικά με την
έναρξη συζητήσεων για την αξιολόγηση της εισόδου του στο
μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας που αναπτύσσει το έργο GREGY
– Green Energy Interconnector.
• Τον Σεπτέμβριο
2023 υπέγραψε Συμφωνία Μετόχων από κοινού με τη National
Grid S.A - Saudi Electricity Company για τη σύσταση της
εταιρείας ειδικού σκοπού Saudi Greek Interconnection,
κάνοντας το πρώτο βήμα για την ωρίμανση της ηλεκτρικής
διασύνδεσης Ελλάδας - Σαουδικής Αραβίας.
• Τον Οκτώβριο του
2023 ο ΑΔΜΗΕ, κατόπιν συμφωνίας με την EuroAsia
Interconnector, ανέλαβε τον ρόλο του φορέα υλοποίησης και
project promoter στο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας
– Κύπρου – Ισραήλ. Η εξέλιξη αυτή διασφαλίζει την τεχνική
και χρηματοδοτική επάρκεια του έργου και δημιουργεί τις
προϋποθέσεις για την έγκαιρη ολοκλήρωσή του. Με δεδομένο ότι
η διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ απαιτεί στενή
συνεργασία μεταξύ των Διαχειριστών της Ελλάδας και της
Κύπρου, τον Οκτώβριο ο ΑΔΜΗΕ και ο Διαχειριστής Συστήματος
Μεταφοράς της Κύπρου (ΔΣΜΚ), υπέγραψαν Μνημόνιο Συνεργασίας
με αντικείμενο την παροχή τεχνικών υπηρεσιών από τον ΑΔΜΗΕ
προς τον ΔΣΜΚ. Παράλληλα, ο Όμιλος ΑΔΜΗΕ:
• Ωριμάζει τη νέα
διασύνδεση Ελλάδας - Αλβανίας μαζί με τον Διαχειριστή του
Συστήματος Μεταφοράς της γειτονικής χώρας.
• Σχεδιάζει την
κατασκευή νέας διασύνδεσης μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, η
οποία θα ενισχύσει τη διασύνδεση του Ευρωπαϊκού με το
Τουρκικό Σύστημα Μεταφοράς.
• Προωθεί την
αναβάθμιση της υφιστάμενης διασύνδεσης με τη Βόρεια
Μακεδονία.
Τον Νοέμβριο 2023
υπογράφηκε στην Αθήνα Μνημόνιο Συνεργασίας για τη σύζευξη
των αγορών ηλεκτρικής ενέργειας Βαλκανικών χωρών από τους
αρμόδιους θεσμικούς φορείς Ρυθμιστικών Αρχών, Διαχειριστών
Συστημάτων Μεταφοράς -μεταξύ των οποίων και ο ΑΔΜΗΕ- και των
Χρηματιστηρίων Ενέργειας, το οποίο ανοίγει τον δρόμο για τη
δημιουργία ενιαίας αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας στη
Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Παράρτημα Γ: M. Μανουσάκης (ΑΔΜΗΕ) από COP28: Μπαίνουμε
στη φάση κατασκευής της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας -
Κύπρου – Ισραήλ
Σε φάση κατασκευής
μπαίνει η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας - Κύπρου - Ισραήλ, με
φορέα υλοποίησης τη νεοσυσταθείσα εταιρεία ειδικού σκοπού,
θυγατρική του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ενέργειας
(ΑΔΜΗΕ), υπό την επωνυμία Great Sea Interconnector. Αυτό
τόνισε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, Μάνος
Μανουσάκης, κατά την πρόσφατη ομιλία του σε ειδική εκδήλωση
που πραγματοποιήθηκε σήμερα στο περίπτερο του Υπουργείου
Περιβάλλοντος και Ενέργειας στην COP 28 στο Ντουμπάι.
Στη συζήτηση που
είχε ως αντικείμενο τη σημασία των διασυνοριακών
διασυνδέσεων για την ενεργειακή μετάβαση και τις προκλήσεις
που αντιμετωπίζουν οι κρίσιμες αυτές υποδομές συμμετείχαν η
Υπουργός Ενέργειας του Βελγίου (της χώρας που θα αναλάβει
την προεδρία της ΕΕ την 1η Ιανουαρίου) κ. Tinne Van der
Straeten, η Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας της
Ελλάδας κ. Αλεξάνδρα Σδούκου, η Διευθύνουσα Σύμβουλος του
Renewable Grid Initiative κ. Antonella Battaglini, ο
Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ELICA κ. Ιωάννης Καρύδας και
ο Διευθυντής του Κέντρου Καινοτομίας και Τεχνολογίας της
IRENA κ. Roland Roesch.
Στο πλαίσιο της
παρουσίασης του ΑΔΜΗΕ και των μεγάλων έργων διεθνών
διασυνδέσεων που έχει δρομολογήσει, ο κ. Μανουσάκης ανέφερε
ότι ο ΑΔΜΗΕ είναι ο νέος φορέας υλοποίησης του έργου,
έχοντας διαδεχτεί τον EuroAsia Interconnector ο οποίος
έφτασε το project στο ώριμο σημείο που είναι σήμερα.
Σημειώνεται ότι προ
ημερών υπεγράφη η συμφωνία μεταβίβασης των περιουσιακών
στοιχείων (Asset Purchase Agreement) από τον EuroAsia
Interconnector στον ΑΔΜΗΕ, γεγονός που σηματοδοτεί με τον
πλέον επίσημο τρόπο το νέο κεφάλαιο που ανοίγει για το
εμβληματικό έργο και το νέο φορέα υλοποίησης. Η συμφωνία
αφορά στη μεταβίβαση -μεταξύ άλλων- της επιδότησης ύψους
657εκ ευρώ που έχει εξασφαλιστεί για την ηλεκτρική
διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ από το Connecting Europe
Facility της ΕΕ και όλων των μελετών και των αδειών. Επίσης,
ο ΑΔΜΗΕ καθίσταται πλέον νέος αντισυμβαλλόμενος της Nexans
στην σύμβαση για την κατασκευή του καλωδιακού τμήματος της
διασύνδεσης Κρήτης-Κύπρου που υπεγράφη τον περασμένο Ιούλιο.
Ο κ. Μανουσάκης
υπογράμμισε επίσης ότι εκδηλώνεται έντονο ενδιαφέρον από την
αγορά για το έργο με τη νέα του "ταυτότητα", όπως προκύπτει
και από το MoU που υπεγράφη σήμερα μεταξύ του ΑΔΜΗΕ, του
υπουργείου Ενέργειας της Κύπρου και της TAQA, ενεργειακής
εταιρείας με έδρα το Άμπου Ντάμπι.
Ο επικεφαλής του
ΑΔΜΗΕ έκανε επίσης ειδική μνεία και στη διασύνδεση
Ελλάδας-Αιγύπτου (GREGY), που προωθεί η Elica SA του Ομίλου
Κοπελούζου, το οποίο χαρακτήρισε ως "ένα ακόμη έργο
στρατηγικής σημασίας όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά και για
ολόκληρη την ΕΕ".
Όπως είπε, "τόσο ο
Great Sea Interconnector, όσο και το GREGY, περιλαμβάνονται
στον επικαιροποιημένο κατάλογο των Έργων Κοινού και
Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος (PCI/PMI) της Ε.Ε".
"Το GREGY μπορεί να
συνεισφέρει σημαντικά στην εκμετάλλευση του πράσινου
δυναμικού της Αιγύπτου, προκειμένου η Ευρώπη να
διαφοροποιήσει τις πηγές ενεργειακού εφοδιασμού της και να
επιταχύνει την ενεργειακή της μετάβαση. Ο ΑΔΜΗΕ υποστηρίζει
το έργο αυτό από τις αρχικές φάσεις του σχεδιασμού του και
συμβάλλει με την εμπειρία και την τεχνογνωσία του, στην
ωρίμανσή του".
Επίσης αναφέρθηκε
και στις σημαντικές συνέργειες που αναπτύσσονται με το Great
Sea Interconnector και το GREGY, με ένα άλλο μεγάλο έργο που
αναπτύσσει ο ΑΔΜΗΕ, την ηλεκτρική σύνδεση Ελλάδας-Γερμανίας
Green Aegean Interconnector.
"Αυτά τα έργα
αποτελούν μια ισχυρή διαδρομή καθαρής ενέργειας, που
εκτείνεται από την Αφρική στη βιομηχανική "καρδιά" της
Κεντρικής Ευρώπης, μέσω της Ελλάδας", είπε χαρακτηριστικά.
Επικαλούμενος μελέτη
του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΙΕΑ) τόνισε ότι
προκειμένου να υποστηριχθούν οι παγκόσμιοι κλιματικοί
στόχοι, θα πρέπει μέχρι το 2040 να προστεθούν 80 εκατ.
χιλιόμετρα νέων δικτύων σε όλον τον κόσμο. Στην κατεύθυνση
αυτή, εξήρε την πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για
χρηματοδότηση νέων έργων ηλεκτρικών δικτύων με 584 δισ. ευρώ
σχολιάζοντας ότι πρόκειται να βελτιώσει τη δυναμική που
υπάρχει για την υλοποίηση νέων διεθνών διασυνδέσεων.
Κλείνοντας την
τοποθέτησή του, υπογράμμισε ότι η ανάπτυξη των νέων υποδομών
θα απαιτήσει πρόσθετους ανθρώπινους πόρους και θα έχει
αυξημένο κόστος, το οποίο θα πρέπει να μοιραστεί δίκαια, με
βάση τις κατάλληλες πολιτικές. |