Έχοντας τη μετοχή
της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχής ως πρώτη μας επιλογή από τη μεσαία
κεφαλαιοποίηση και μια από τις βασικές επιλογές από το Χ.Α.
για το 2024. Και αφού παραδεχθούμε πως η μετοχή συνεχίζει να
υπό-αποδίδει της αγοράς και τη φετινή χρονιά, όπως και σε
όλες τις περιόδους σύγκρισης (ytd,
52w, 3y, 5years).
Θα εκφράσουμε την ικανοποίηση μας για τα αποτελέσματα του
2023 που ανακοινώθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα. Όπως
περιμέναμε, εξαιρετικά αποτελέσματα τα οποία πιστεύουμε πως
αυτή τη φορά θα προσελκύσουνε το ενδιαφέρον των επενδυτών.
Μια πολύ ελκυστική μετοχή σε όρους αποτίμησης, σε έναν
ιδιαίτερο αλλά και αρκετά ελπιδοφόρο κλάδο, παρατηρώντας πως
υπάρχουνε όλες οι προϋποθέσεις, κυρίως με τη σταδιακή
ολοκλήρωση μεγάλων Project τα επόμενα χρόνια, να δούμε ακόμη
μεγαλύτερη βελτίωση των μεγεθών, καθιστώντας τις τρέχουσες
τιμές, πιθανόν ως μια μεγάλη επενδυτική ευκαιρία.
Προτού πάμε στα
αποτελέσματα του 2023, σε σχέση με την αναφορά μας παραπάνω
για την υπό-απόδοση της μετοχής. Έχουμε καταλήξει πως πέραν
κάποιων σημαντικών πωλήσεων που υπήρχαν όλα αυτά τα χρόνια
λόγω της μετοχικής σύνθεσης της εισηγμένης, αφού έχει
προέλθει από spin – off με τη ΔΕΗ. Ο βασικός λόγος είναι το
μικρό ενδιαφέρον ξένων θεσμικών για τη μετοχή. Και θα
προσπαθήσουμε να απαντήσουμε στους βασικούς λόγους αυτού του
μειωμένου ενδιαφέροντος, πιστεύοντας πως τα αποτελέσματα του
2023, θα είναι το σημείο καμπής, με το ενδιαφέρον σταδιακά
να αυξάνεται, ωθώντας τη μετοχή σημαντικά υψηλότερα.
Ο πρώτος βασικός
λόγος για αυτό το μειωμένο ενδιαφέρον είναι ότι η εισηγμένη,
ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών είναι το 51% του ΑΔΜΗΕ, κάτι το οποίο σε
μερίδα επενδυτών (κυρίως αναφερόμαστε σε ξένους θεσμικούς)
μπορεί να φαίνεται επενδυτικά αρκετά “ντεμοντέ” (ας μας
επιτραπεί ο όρος). Αν και σε ένα βαθμό το κατανοούμε αυτό,
πιστεύουμε πως είναι λάθος ένας επενδυτής να μένει σε αυτό
και να μη βλέπει την ουσία και τους πολύ ελκυστικούς δείκτες
αποτίμησης.
Δεύτερο λόγο
θεωρούμε την ιδιαιτερότητα του κλάδου και τον τρόπο
υπολογισμού της κερδοφορίας της εισηγμένης. Επίσης
κατανοούμε πως μπορεί να φαίνεται αρκετά σύνθετο σε μερίδα
επενδυτών, μην ξεχνώντας πως μιλάμε για εισηγμένη της
μεσαίας κεφαλαιοποίησης και όχι του FTSE 25. Ωστόσο αυτός ο
τρόπος υπολογισμού της κερδοφορίας, μπορεί να αποδειχθεί
μελλοντικά ένα μεγάλο πλεονέκτημα, αφού και μετά την
ολοκλήρωση μιας μεγάλης σειράς
PProject
τα επόμενα χρόνια, εκτιμούμε πως θα οδηγήσει σε σημαντικά
αύξηση της κερδοφορίας, με τη μετοχή έτσι και αλλιώς με την
κερδοφορία του 2023 να είναι αρκετά ελκυστική.
Τρίτος λόγος για το
μειωμένο ενδιαφέρον των ξένων επενδυτών. θα τολμούσαμε να
πούμε πως είναι η αδυναμία των στελεχών της εισηγμένης να
παρουσιάσουνε κατάλληλα τη μετοχή, με βάση και τα όσα κατά
καιρούς έχουμε ακούσει από την επενδυτική κοινότητα. Και
ευχόμαστε πως αυτό θα αλλάξει, ειδικά μετά από σειρά αλλαγών
στα στελέχη της εισηγμένης.
-----------------
Πάμε όμως στα
αποτελέσματα του 2023, ξεκινώντας με την χρηματοοικονομική
κατάσταση, όπως έχουμε διευκρινίσει στις προηγούμενες
αναλύσεις μας, εξετάζουμε αυτήν της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. και όχι της
ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών, αφού κάτι διαφορετικό δε θα είχε
σημασία. Λόγω του πολύ μεγάλου επενδυτικού προγράμματος
(επενδυτικές δαπάνες στα 516εκ το 2023, έναντι 278εκ ευρώ
2022). Οι συνολικές υποχρεώσεις στο τέλος του 2023 αυξήθηκαν
στα 2,552δις ευρώ έναντι 2,12δις ευρώ στο τέλος του 2022,
μια αύξηση που θα χαρακτηρίζαμε φυσιολογική, επαναλαμβάνουμε
λόγω και του επενδυτικού προγράμματος της εταιρείας. Την
ίδια ώρα τα ίδια κεφάλαια ήτανε αυξημένα στα 1,52δις ευρώ
από 1,429δις ευρώ, με τους δείκτες μόχλευσης, όπως γράψαμε
και παραπάνω, να παραμένουνε σε απόλυτα φυσιολογικά επίπεδα,
με πολύ σημαντικό πως μεγάλος μέρος των επενδύσεων
χρηματοδοτείται από κρατικά προγράμματα στήριξης.
Στα θετικά το
εξαιρετικό cash flow, με 383εκ ευρώ ταμειακές ροές από
λειτουργικές δραστηριότητες. Αξίζει να αναφέρουμε πως ακόμη
και στην πολύ μέτρια (στα όρια της κακής) χρήση του 2022, η
εισηγμένη είχε εισροές από λειτουργικές δραστηριότητες 218εκ
ευρώ (177εκ ευρώ το 2021).
Τέλος, ο Δείκτης
Καθαρός Δανεισμός /EBITDA διαμορφώθηκε σε 3,4 το 2023 έναντι
4,0 το 2022. Ο Δείκτης Δανεισμός/Ιδίων Κεφαλαίων
διαμορφώθηκε σε 0,62 έναντι 0,54 το 2022. Ο Δείκτης κάλυψης
καθαρών τόκων ανήλθε σε 8,18x έναντι 5,63x το προηγούμενο
έτος.
----------
Αναφορικά με τα
αποτελέσματα χρήσεως του 2023, οι επιδόσεις ήτανε
εξαιρετικές και ακριβώς στα όρια των προβλέψεων μας όσο
αφορά την τελική γραμμή (θυμίζουμε πως μετά τα αποτελέσματα
6 και 9μηνου, είχαμε προχωρήσει σε αναθεωρήσεις προς τα
επάνω των στόχων μας για το σύνολο της χρήσης).
Συνολικά για τον
ΑΔΜΗΕ, τα Συνολικά Έσοδα για το έτος 2023 διαμορφώθηκαν στα
391,9εκ ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 33% σε σύγκριση με το
2022, ενώ αντίστοιχα στο 4ο τρίμηνο ανήλθαν στα 99εκ ευρώ
σημειώνοντας αύξηση κατά 18,5%.
Τα Έσοδα από το
Ενοίκιο Συστήματος Μεταφοράς διαμορφώθηκαν στα 367,4εκ ευρώ,
έναντι 272εκ ευρώ το 2022. Λαμβάνοντας υπόψη και τα έσοδα
από την Αγορά Εξισορρόπησης, τα οποία ανήλθαν στα 15,6εκ
ευρώ το 2023, σημειώνεται αύξηση 30,3% έναντι του 2022.
Τα Λειτουργικά Έξοδα
για τον Όμιλο ανήλθαν στα 227εκ ευρώ το 2023, έναντι 205εκ
ευρώ το 2022, μια αύξηση της τάξης του 10,62%.
Τα ενοποιημένα κέρδη
προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) αυξήθηκαν κατά
42,9% και διαμορφώθηκαν στα
277,4εκ ευρώ
(από 194,1εκ ευρώ το 2022), με το περιθώριο συγκρίσιμου
EBITDA στο 70,8% για το 2023 έναντι 65,9% το 2022. Στο 4ο
τρίμηνο ανήλθαν στα 65,1 εκατ. ευρώ, υψηλότερα κατά 29,2%.
Το συγκρίσιμο EBITDA διαμορφώθηκε στα 278,1εκ ευρώ έναντι
189,6εκ ευρώ το 2022, μια αύξηση της τάξης του 47%.
Τα Καθαρά κέρδη της
χρήσης 2023 ανήλθαν σε 116,6εκ ευρώ αυξημένα κατά 100,3% σε
σχέση με το 2022. Στα θετικά πως κατά το 4ο τρίμηνο τα
καθαρά κέρδη ανήλθαν σε 25,2εκ ευρώ αυξημένα 47% σε σχέση με
το αντίστοιχο τρίμηνο του 2022. Το περιθώριο καθαρού κέρδους
διαμορφώθηκε στα 29,74% το 2023, έναντι 19,76% το 2022.
Αναφορικά με την
εισηγμένη ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών, οι βασικές επιδόσεις των
αποτελεσμάτων χρήσεως είναι οι παραπάνω, επαναλαμβάνουμε,
εξαιρετικές επιδόσεις, με το πιο θετικό να είναι πως
υπάρχουνε όλες οι προϋποθέσεις κατά τα επόμενα χρόνια και
ειδικά μετά το 2025, να υπάρξει αρκετά μεγαλύτερη βελτίωση
των αποτελεσμάτων.
-------------
|
|
|
|
|
|
|
|
2022 |
2023 |
2024e |
2025e |
2026e |
2027e |
Καθαρά κέρδη
|
29.095.000 |
58.800.000 |
60.564.000 |
62.380.920 |
65.499.966 |
67.464.965 |
P/E Ratio |
17,70 |
8,76 |
8,50 |
8,26 |
7,86 |
7,63 |
Ίδια Κεφάλαια |
760.428.000 |
810.000.000 |
830.000.000 |
850.000.000 |
870.000.000 |
890.000.000 |
P/BV |
0,68 |
0,64 |
0,62 |
0,61 |
0,59 |
0,58 |
Μερισματική
απόδοση |
2,613% |
5 με 5,5% |
5,250% |
5,408% |
5,678% |
5,848% |
www.greekfinanceforum.com |
|
|
|
|
|
|
Προβλέψεις
Σε συνέχεια των
προηγούμενων προβλέψεων μας και μετά τη δημοσίευση των
αποτελεσμάτων του 2023, οι βασικές μας προβλέψεις για την
εισηγμένη είναι οι παραπάνω. Με βάση την κερδοφορία του
2023, το P/E Ratio διαμορφώνεται στο 8,76χ, με το P/BV στο
0,64χ. Εκτιμούμε πως με βάση τα 30εκ ευρώ που θα εισπράξει η
εισηγμένη από τον ΑΔΜΗΕ (ανακοίνωσε πως το ΔΣ στις 5
Απριλίου 2024 πρότεινε στην Τακτική Γενική Συνέλευση των
Μετόχων τη διανομή μερίσματος ύψους 58,96 εκατ. ευρώ περίπου
επί των καθαρών κερδών της χρήσης), το μέρισμα στους
μετόχους (θα διανεμηθεί το φθινόπωρο θα φτάσει στο περίπου
5,5%). Όλοι ελκυστικοί δείκτες αποτίμησης. Μάλιστα με βάση
τις προβλέψεις μας (στο ρεαλιστικό σενάριο), για τα
εκτιμώμενα μεγέθη των επόμενων ετών, το P/E Ratio
(24-26) διαμορφώνεται στο 7,5 με 8χ, με το eP/BV στο 0,58 με
0,60χ και τη μέση εκτιμώμενη μερισματική απόδοση στο 5,5 με
6%, όλοι ελκυστικοί δείκτες αποτίμηση.
Συνοψίζοντας, θα
προχωρήσουμε σε οριακή αύξηση του Fair Value για τη μετοχή
της εισηγμένης ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών στα 3,00 από 2,95 ευρώ, με
περιθώρια ανόδου περίπου 35%, με την μέση εκτιμώμενη
μερισματική απόδοση για τα επόμενα χρόνια στο 5,5 με 6%,
άκρως ελκυστική.
-------------
Παράρτημα Α): Βασικές προβλέψεις στην τιμή στόχου των 3,00
ευρώ
Στον παρακάτω πίνακα
παρουσιάζονται οι βασικοί δείκτες αποτίμησης στην τιμή των
3,00ευρώ, με το P/E Ratio με βάση την εκτίμηση για τη φετινή
κερδοφορία να διαμορφώνεται στο 11,5χ (στο 10,3χ για το
2027), με συγκρατημένη αισιοδοξία για περαιτέρω αύξηση
του Fair Value τις επόμενες χρήσεις, με ώθηση από την
περαιτέρω σταδιακή βελτίωση των μεγεθών ως αποτέλεσμα και
της ωρίμανσης των επενδύσεων κατά τα επόμενα χρόνια, σε
σχέση και με τα όσα αναφέραμε παραπάνω.
|
|
|
|
|
|
|
|
2023 |
2024e |
2025e |
2026e |
2027e |
Καθαρά κέρδη
|
58.800.000 |
60.564.000 |
62.380.920 |
65.499.966 |
67.464.965 |
P/E Ratio |
11,84 |
11,49 |
11,16 |
10,63 |
10,32 |
Ίδια Κεφάλαια |
810.000.000 |
830.000.000 |
850.000.000 |
870.000.000 |
890.000.000 |
P/BV |
0,86 |
0,84 |
0,82 |
0,80 |
0,78 |
Μερισματική
απόδοση |
5 με 5,5% |
5,250% |
5,408% |
5,678% |
5,848% |
www.greekfinanceforum.com |
|
|
|
|
|
-------------
Παράρτημα Β: Τελευταία ειδησεογραφία
Δύο από τα
σημαντικότερα έργα εγχώριων ηλεκτρικών διασυνδέσεων, της
Κρήτης και των Κυκλάδων ολοκληρώνονται το 2025. Ακολουθούν
τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και το
βάρος της επενδυτικής δραστηριότητας – καθώς τελειώνουν τα
εγχώρια projects – μετατοπίζεται προς τις διεθνείς
διασυνδέσεις.
Αυτά προκύπτουν από
την ενημέρωση που έκανε ο ΑΔΜΗΕ στους επενδυτές με αφορμή
την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων του 2023.
Το 2029 και το 2030
αντίστοιχα αναμένεται να ολοκληρωθούν οι διασυνδέσεις των
Δωδεκανήσων και των νησιών του ΒΑ Αιγαίου
Σε σχέση με τη
δεύτερη διασύνδεση της Κρήτης (Ηράκλειο – Αττική καθώς η
πρώτη Χανιά – Πελοπόννησος είναι ήδη σε λειτουργία) οι
τελευταίες προβλέψεις κάνουν λόγο για ολοκλήρωση και
ηλέκτριση εντός του 2025. Έχει ήδη ολοκληρωθεί η πόντιση των
καλωδίων ενώ σε προχωρημένο στάδιο βρίσκονται και τα χερσαία
τμήματα σε Κρήτη και Αττική. Σημειώνεται ότι είναι σε
εξέλιξη διαγωνισμός για τη διάθεση του 20% των μετοχών της
θυγατρικής του ΑΔΜΗΕ «Αριάδνη» που είναι ο φορέας υλοποίησης
του έργου και το καλοκαίρι αναμένεται η υποβολή δεσμευτικών
προσφορών από τους ενδιαφερόμενους.
Για τις Κυκλάδες το
2025 αναμένεται η ολοκλήρωση της τέταρτης και τελευταίας
φάσης που αφορά στη διασύνδεση της Σαντορίνης, της
Φολεγάνδρου, της Μήλου και της Σερίφου. Όπως επισημαίνεται,
η ολοκλήρωση της διασύνδεσης των Κυκλάδων θα δώσει τη
δυνατότητα ανάπτυξης μονάδων ΑΠΕ συνολικής ισχύος 332 MW στα
νησιά, επιτυγχάνοντας ένα πιο σταθερό, πράσινο και
οικονομικό ενεργειακό μείγμα για το νησιωτικό σύμπλεγμα.
Μέχρι το 2030 η
διασύνδεση Δωδεκανήσων και νησιών ΒΑ Αιγαίου
Το 2029 και το 2030
αντίστοιχα αναμένεται να ολοκληρωθούν οι διασυνδέσεις των
Δωδεκανήσων και των νησιών του ΒΑ Αιγαίου, έργα συνολικού
προϋπολογισμού 3,2 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με τον
τρέχοντα σχεδιασμό, η ηλεκτρική διασύνδεση των Δωδεκανήσων η
Κως, η Ρόδος και η Κάρπαθος με το ηπειρωτικό σύστημα, μέσω
Κορίνθου, θα γίνει σε δύο φάσεις. Αντίστοιχα, η διασύνδεση
του βορειοανατολικού Αιγαίου θα περιλαμβάνει τα νησιά Λήμνο,
Λέσβο, Σκύρο, Χίο και Σάμο, και θα υλοποιηθεί σε τρεις
φάσεις. Για τα έργα αυτά ο ΑΔΜΗΕ εγκαινίασε την πρακτική της
σύναψης συμφωνίας – πλαίσιο με τους ενδιαφερόμενους
παραγωγούς καλωδίων με στόχο όπως αναφέρει να εξασφαλισθούν
χαμηλότερες τιμές και εξοικονόμηση χρόνου και πόρων μέσω
μίας διαγωνιστικής διαδικασίας, εν αντιθέσει με την
διενέργεια ξεχωριστών διαγωνισμών.
Αναφορικά με τις
διεθνείς διασυνδέσεις, αναμένεται ως τις αρχές του
καλοκαιριού η επικαιροποιημένη μελέτη κόστους – οφέλους για
τη διασύνδεση Κύπρου – Κρήτης προκειμένου να ακολουθήσει η
απόφαση της Κυπριακής κυβέρνησης ως προς τη συμμετοχή στο
έργο.
Σημειώνεται ότι
υπάρχει ενδιαφέρον του κρατικού αμερικανικού ταμείου DFC για
επενδυτική συμμετοχή ενώ έχει υπογραφεί συμφωνία με το
ισραηλινό fund Aluma και μνημόνιο κατανόησης μεταξύ του
ΑΔΜΗΕ, του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας
της Κύπρου και του fund TAQA από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Τους επόμενους μήνες αναμένεται εξάλλου η απόφαση για
μετοχική συμμετοχή του ΑΔΜΗΕ στην ηλεκτρική διασύνδεση
Ελλάδας – Αιγύπτου GREGY, ενώ είναι σε εξέλιξη οι συζητήσεις
για διασύνδεση με τη Σαουδική Αραβία και τη Γερμανία η οποία
(διασύνδεση με τη Γερμανία) αποτελεί ουσιαστική προϋπόθεση
για την ανάπτυξη των λοιπών διεθνών επενδυτικών σχεδίων
καθώς εξασφαλίζει την ύπαρξη επαρκούς ζήτησης για την
απορρόφηση της μεταφερόμενης ενέργειας.
Παράρτημα Γ: Επενδυτικό πρόγραμμα
Πέραν των παραπάνω,
σύμφωνα με τα όσα αναφέρει η εισηγμένη στα ενημερωτικά της,
συνολικά το επενδυτικό πρόγραμμα της εισηγμένης περιλαμβάνει
τα παρακάτω project, με τον ΑΔΜΗΕ να τρέχει ένα επενδυτικό
πρόγραμμα ύψους 5δις ευρώ έως το 2030.
Ηλεκτρική Διασύνδεση
Κρήτης - Αττικής
Μετά την πόντιση του
συνόλου των υποβρυχίων ηλεκτρικών και οπτικών καλωδίων της
διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής, η «ΑΡΙΑΔΝΗ INTERCONNECTION
Μ.Α.Ε.Ε.Σ.» προχωρά με εντατικό ρυθμό και το χερσαίο τμήμα
της δια-σύνδεσης, με τις σχετικές εργασίες μελέτης –
κατασκευής από τους αναδόχους να βρίσκονται στην τελική
ευθεία. Όσον αφορά στους σταθμούς μετατροπής, η εγκατάσταση
των μετασχηματιστών μετατροπέων έχει ολοκληρωθεί στην πλευρά
της Αττικής ενώ το μεγαλύτερο μέρος του εξοπλισμού έχει
παραχθεί και δοκιμαστεί στα εργοστάσια των αναδόχων. Έχουν
επίσης ολοκληρωθεί οι εργασίες θεμελίωσης των κτιρίων και
στα δύο άκρα της διασύνδεσης και η ανέγερσή τους βρίσκεται
σε εξέλιξη. Αναφορικά με την πρόοδο του χερσαίου καλωδιακού
τμήματος, στην Αττική προχωρά η κατασκευή της υπόγειας
όδευσης από το ΚΥΤ Κουμουνδούρου προς το σημείο
προσαιγιάλωσης στην Πάχη, όπου έχει ολοκληρωθεί περίπου το
90% της υποδομής και το 70% της τοποθέτησης των καλωδίων.
Στην Κρήτη, η πρόοδος των εργασιών οδοποιίας ξεπερνά το 60%
ενώ οι εργασίες υποδομής για τα υπόγεια καλωδιακά τμήματα
έχουν προχωρήσει σε ποσοστό άνω του 35%. Σύμφωνα με την
απόφαση ένταξης του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων (Α.Π.:
ΕΥΔ ΠΕΚΑ & ΠΟΛΠΡΟ 6673/21.6.2023) η διασύνδεση της Κρήτης με
το ΕΣΜΗΕ Φάση ΙΙ θα χρηματοδοτηθεί με 313,2 εκατ. ευρώ από
το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ «Υποδομές Μεταφορών,
Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014-2020» για τις εργασίες
του 1ου σταδίου του έργου (μέχρι 31/12/2023), αντλώντας έτσι
σημαντικούς πόρους και μειώνοντας, κατά ένα πολύ μεγάλο
βαθμό, το κόστος του έργου μείζονος σημασίας για τον Έλληνα
καταναλωτή. Το 2ο στάδιο του έργου αναμένεται να ενταχθεί
στην Προγραμματική Περίοδο ΕΣΠΑ 2021-2027.
Ηλεκτρική Διασύνδεση
Κυκλάδων
Η τέταρτη και
τελευταία φάση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων αφορά
στη διασύνδεση της Σαντορίνης, της Φολεγάνδρου, της Μήλου
και της Σερίφου. Το πρώτο σκέλος της διασύνδεσης
(Σαντορίνη-Νάξος) έχει εισέλθει πλέον σε φάση κατασκευής με
ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2024. Το καλοκαίρι του 2022
ολοκληρώθηκε η πόντιση του καλωδίου υψηλής τάσης μεταξύ των
δύο νησιών ενώ προχωρούν οι εργασίες για την ανέγερση του
Υποσταθμού Υψηλής Τάσης στην υπό διασύνδεση Σαντορίνη. Τον
Νοέμβριο του 2022 ολοκληρώθηκε η διαγωνιστική διαδικασία και
τον Φεβρουάριο του 2023 υπογράφηκαν οι συμβάσεις των
καλωδιακών τμημάτων και για τα υπόλοιπα τρία νησιά των ΝΔ
Κυκλάδων (Φολέγανδρος, Μήλος, Σέριφος) που θα ενσωματώσουν
το σύνολο του νησιωτικού συμπλέγματος στο Σύστημα Υψηλής
Τάσης έως το τέλος του 2025. Τον Σεπτέμβριο του 2023
υπογράφηκαν οι συμβάσεις και για τους Υποσταθμούς Υψηλής
Τάσης που θα κατασκευαστούν στη Φολέγανδρο, τη Μήλο και τη
Σέριφο, θέτοντας το σύνολο του έργου σε φάση κατασκευής. Τον
Φεβρουάριο του 2024 ολοκληρώθηκε η πόντιση του υποβρυχίου
καλωδίου υψηλής τάσης της διασύνδεσης ΛαύριοΣέριφος. Η
ολοκλήρωση της διασύνδεσης των Κυκλάδων θα δώσει τη
δυνατότητα ανάπτυξης μονάδων ΑΠΕ συνολικής ισχύος 332 MW στα
νησιά, επιτυγχάνοντας ένα πιο σταθερό, πράσινο και
οικονομικό ενεργειακό μείγμα για το νησιωτικό σύμπλεγμα. Το
έργο συγχρηματοδoτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και
Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της
Ευρωπαϊκής Ένωσης Next Generation EU και με το ΦΕΚ τ΄Δ 494
4/8/2022 χαρακτηρίστηκε ως έργο γενικότερης σημασίας για την
οικονομία της χώρας.
Δυτικός Διάδρομος
Πελοποννήσου
Το τελευταίο τμήμα
της διασύνδεσης του ΚΥΤ Μεγαλόπολης με την υφιστάμενη Γραμμή
Μεταφοράς 400 kV Αχελώου – Διστόμου ολοκληρώθηκε και τέθηκε
σε πλήρη λειτουργία τον Μάιο του 2023. Η επέκταση του
Συστήματος 400 kV προς τη Μεγαλόπολη θα αυξήσει δραστικά την
ικανότητα μεταφοράς προς και από την Πελοπόννησο και θα
αποσυμφορήσει τα κορεσμένα δίκτυα της περιοχής, ενισχύοντας
την ευστάθεια των τάσεων για το Νότιο Σύστημα συνολικά.
Ανατολικός Διάδρομος
Πελοποννήσου
Το υποέργο της
Γραμμής Μεταφοράς 400 kV που συνδέει το υφιστάμενο ΚΥΤ
Μεγαλόπολης με το νέο ΚΥΤ Κορίνθου ολοκληρώθηκε και τέθηκε
σε λειτουργία τον Δεκέμβριο του 2022. Τον Δεκέμβριο 2023
υπογράφτηκε η σύμβαση για το υποέργο της νέας Γραμμής
μεταφοράς που θα συνδέσει το ΚΥΤ Κορίνθου με το ΚΥΤ
Κουμουνδούρου, θέτοντας το δεύτερο τμήμα του έργου σε φάση
κατασκευής. Η ολοκλήρωση του υπόψη υποέργου αναμένεται το
πρώτο εξάμηνο του 2026. Το έργο της Γραμμής Μεταφοράς «ΚΥΤ
Κουμουνδούρου-ΚΥΤ Κορίνθου» συγχρηματοδoτείται από το Ταμείο
Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη
χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης Next Generation EU και
με το ΦΕΚ Δ 494 4/8/2022 χαρακτηρίστηκε ως έργο γενικότερης
σημασίας για την οικονομία της χώρας.
Αναβάθμιση του ΚΥΤ
Κουμουνδούρου
Οι εργασίες
κατασκευής του νέου ΚΥΤ Κουμουνδούρου, τεχνολογίας κλειστού
τύπου (GIS), που θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο ΚΥΤ
υπαίθριου τύπου, βρίσκονται σε εξέλιξη. Η υλοποίηση του νέου
ΚΥΤ Κουμουνδούρου θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση του Ανατολικού
Διαδρόμου 400 kV Πελοποννήσου, θα αποτελέσει το τερματικό
της διασύνδεσης Αττικής-Κρήτης με το ηπειρωτικό Σύστημα και
θα ενισχύσει την αξιοπιστία τροφοδότησης των φορτίων στην
(Δυτική κυρίως) Αττική. Το έργο συγχρηματοδοτείται από το
Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ως τμήμα της Γραμμής
Μεταφοράς Μεγαλόπολη – Κόρινθος - ΚΥΤ Κουμουνδούρου. Η
πλήρης ολοκλήρωση του αναβαθμισμένου ΚΥΤ Κουμουνδούρου
αναμένεται το δεύτερο εξάμηνο του 2025. Το έργο
συγχρηματοδoτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και
Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της
Ευρωπαϊκής Ένωσης Next Generation EU.
Ηλεκτρικές
διασυνδέσεις Δωδεκανήσων και ΒΑ Αιγαίου
Το καλοκαίρι του
2023 ο ΑΔΜΗΕ προχώρησε στην ανάθεση των μελετών και των
αναγνωριστικών ωκεανογραφικών – βυθομετρικών ερευνών για τις
ηλεκτρικές διασυνδέσεις των Δωδεκανήσων και τον Νοέμβριο του
2023 για τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών του ΒΑ
Αιγαίου, οι οποίες βρίσκονται σε εξέλιξη. Συγκεκριμένα έχει
εκκινήσει η έρευνα βυθού για τις διασυνδέσεις Κόρινθος –
Κως, Κως – Ρόδος για τα Δωδεκάνησα με ορίζοντα ολοκλήρωσης
τον Ιούνιο του 2024. Για το ΒΑ Αιγαίο έχει ολοκληρωθεί η
έρευνα βυθού για την όδευση Σκύρος – Εύβοια και έχει
εκκινήσει η έρευνα βυθού για τις οδεύσεις Λέσβος - Σκύρος,
Λήμνος – Λέσβος, Λήμνος – Θράκη, οι οποίες αναμένεται να
ολοκληρωθούν τον Αύγουστο του 2024. Οι μελέτες αυτές είναι
ιδιαίτερα σημαντικές για την ωρίμανση των ηλεκτρικών
διασυνδέσεων που δρομολογεί ο Διαχειριστής μέχρι το τέλος
της δεκαετίας, στο πλαίσιο του επενδυτικού του προγράμματος.
Σύμφωνα με τον τρέχοντα σχεδιασμό, με την ηλεκτρική
διασύνδεση των Δωδεκανήσων η Κως, η Ρόδος και η Κάρπαθος θα
διασυνδεθούν με το ηπειρωτικό σύστημα, μέσω Κορίνθου, σε δύο
φάσεις. Αντίστοιχα, η διασύνδεση του βορειανατολικού Αιγαίου
θα περιλαμβάνει τα νησιά Λήμνο, Λέσβο, Σκύρο, Χίο και Σάμο,
και θα υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις. Η διασύνδεση των
Δωδεκανήσων συμπεριλαμβάνεται στην πρόταση του αρμόδιου
Υπουργείου για συγχρηματοδότηση από το Ταμείο
Απανθρακοποίησης Νησιών.
Διεθνείς
Διασυνδέσεις
Ο ΑΔΜΗΕ
προτεραιοποιεί τα έργα διεθνών διασυνδέσεων, με στόχο την
ενίσχυση της περιφερειακής συνεργασίας στον τομέα της
Ενέργειας, την ανάδειξη της Ελλάδας σε ισχυρό εξαγωγέα
καθαρής ενέργειας και την εμβάθυνση της ευρωπαϊκής αγοράς
ηλεκτρισμού.
Στο πλαίσιο αυτό, ο
Διαχειριστής:
• Τον Ιούνιο 2023
έθεσε σε λειτουργία, από κοινού με τον Διαχειριστή του
βουλγαρικού Συστήματος Μεταφοράς ESO EAD, τη δεύτερη
διασύνδεση Ελλάδας-Βουλγαρίας (Νέα Σάντα-Maritsa), με την
οποία αυξάνεται σημαντικά το περιθώριο ανταλλαγών ενέργειας
ανάμεσα στις δύο χώρες.
• Ολοκλήρωσε τις
μελέτες σκοπιμότητας για τη δεύτερη ενισχυτική διασύνδεση
Ελλάδας-Ιταλίας ισχύος 1 GW, από κοινού με τον Διαχειριστή
της γειτονικής χώρας, Terna.
• Με τη στήριξη της
Πολιτείας, προωθεί εντατικά, έναν νέο διάδρομο καθαρής
ενέργειας Βορρά – Νότου, την ηλεκτρική διασύνδεση Green
Aegean Interconnector, που προβλέπεται να διασυνδέσει τα
ηλεκτρικά συστήματα της Ελλάδας και της Γερμανίας. Το έργο
αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για την μεταφορά του
ενεργειακού πλεονάσματος που προέρχεται από την Ελλάδα και
την Ανατολική Μεσόγειο προς τα μεγάλα κέντρα κατανάλωσης
στην κεντρική Ευρώπη. Η αρχική δυναμικότητα της διασύνδεσης
σχεδιάζεται να ανέλθει σε 3 GW ενώ σε δεύτερο χρόνο θα
μπορούσε να φτάσει από 6 έως και 9 GW. Ο ΑΔΜΗΕ κατέθεσε το
έργο στον Ευρωπαϊκό Σύνδεσμο των Διαχειριστών Συστημάτων
Μεταφοράς (ENTSO-E) προκειμένου να ενταχθεί στο αναθεωρημένο
Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΔΠΑ 2024) που καταρτίζει ενώ
βρίσκεται σε στενή συνεργασία με τους εμπλεκόμενους
Διαχειριστές TenneT (Γερμανία) και ELES (Σλοβενία) για την
περαιτέρω ωρίμανσή του. Τον Φεβρουάριο του 2024 ο ENTSO-E
έκανε αποδεκτή την συμπερίληψη του έργου στο ΔΠΑ 2024.
• Συνεργάζεται στενά
με τον Διαχειριστή της Αιγύπτου (EETC – Egyptian Electricity
Transmission Company) και τον φορέα υλοποίησης ELICA SA, με
τον οποίο έχει υπογράψει Μνημόνιο Κατανόησης σχετικά με την
αξιολόγηση της εισόδου του στο μετοχικό κεφάλαιο της
εταιρείας που αναπτύσσει το PCI έργο GREGY –Interconnector,
που αφορά στην ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου.
• Τον Σεπτέμβριο
2023 υπέγραψε Συμφωνία Μετόχων (Shareholders Agreement -
SHA) από κοινού με τη National Grid S.A - Saudi Electricity
Company για τη σύσταση της κοινοπραξίας «SAUDI GREEK
INTERCONNECTION Α.Ε.», κάνοντας το πρώτο βήμα για την
ωρίμανση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας - Σαουδικής
Αραβίας. Το Φεβρουάριο 2024 συστάθηκε η κοινοπραξία «SAUDI
GREEK INTERCONNECTION Α.Ε.» με αντικείμενο την εκπόνηση της
μελέτης βιωσιμότητας για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας –
Σαουδικής Αραβίας, από τον ΑΔΜΗΕ και την National Grid που
κατέχουν μερίδιο 50% έκαστος .Η σύμπραξη εποπτεύεται από το
Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Ελλάδας και το
Υπουργείο Ενέργειας της Σαουδικής Αραβίας και εξειδικεύει τη
στρατηγική συνεργασία μεταξύ των δυο χωρών στον τομέα της
Ενέργειας.
• Τον Οκτώβριο 2023,
ορίστηκε ο ΑΔΜΗΕ ως Φορέας Υλοποίησης και Project Promoter
του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου
και Ισραήλ, το οποίο είναι ενταγμένο στην 6η λίστα των
Projects of Common Interest της Ευρώπης. Η ανάληψη από τον
Διαχειριστή Συστήματος της Ελλάδας του ρόλου του Project
Promoter στο εμβληματικό έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης της
Κύπρου και του Ισραήλ στο ευρωπαϊκό ηλεκτρικό σύστημα, μέσω
της Ελλάδας, διασφαλίζει την τεχνική και χρηματοδοτική
επάρκεια του έργου και θέτει τις βάσεις για την έγκαιρη
ολοκλήρωσή του. Υπενθυμίζεται ότι, ήδη, από το 2021 ο ΑΔΜΗΕ
συνδράμει το έργο ως τεχνικός σύμβουλος, έχοντας
συνεισφέρει, καθοριστικά, στη σχεδιαστική του ωρίμανση και
στη συμβασιοποίηση των κρίσιμων συμβολαίων για την πρόοδό
του. Ένα έργο ενεργειακής πνοής για την ευρύτερη περιοχή, με
συστηματική προσπάθεια ετών, έχει φτάσει πλέον στο κομβικό
σημείο έναρξης κατασκευής του. Η ολοκλήρωσή του θα
σηματοδοτήσει την ηλεκτρική διασύνδεση της Κύπρου με το
ευρωπαϊκό σύστημα μεταφοράς, διασφαλίζοντας την ισχυρή
ενεργειακή θωράκιση του νησιού. Το δε Ισραήλ θα ενισχύσει
την ασφάλεια εφοδιασμού του, αποκτώντας τη δυνατότητα να
αυξήσει, περαιτέρω και ταχύτερα, τη συμμετοχή των
Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στο ενεργειακό του
ισοζύγιο. Τον Δεκέμβριο, η εταιρεία EuroAsia Interconnector
Ltd μετέφερε το ποσό των 55,2 εκατ. ευρώ που είχε λάβει ως
προχρηματοδότηση από το European Union’s Climate,
Infrastructure and Environment Executive Agency (CINEA) και
το μηχανισμό CEF (Connecting Europe Facility) της Ε.Ε. και
με την είσπραξη επιπλέον 109,2 εκατ. ευρώ τον Ιανουάριο 2024
η ληφθείσα προχρηματοδότηση ανήλθε στα Ευρώ 164,5 εκ., ποσό
που αποτελεί το 25% της συνολικής επιχορήγησης. Τον
Δεκέμβριο δόθηκε από τον ΑΔΜΗΕ η εντολή έναρξης εργασιών και
καταβλήθηκε η πρώτη δόση στον Ανάδοχο του καλωδιακού
τμήματος. Στις 4 Δεκεμβρίου 2023, μεταξύ της Εταιρείας, του
Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας της Κύπρου
και της TAQA, εισηγμένη εταιρεία στο Χρηματιστήριο Αξιών του
Άμπου Ντάμπι (ADX), υπεγράφη συμφωνία, και συγκεκριμένα
Μνημόνιο Κατανόησης (MoU). Αντικείμενο του MoU είναι το
πλαίσιο των διαπραγματεύσεων μεταξύ των τριών μερών για την
είσοδο του Κυπριακού Δημοσίου και της TAQA στην θυγατρική
εταιρεία ειδικού σκοπού του ΑΔΜΗΕ, «GREAT SEA INTERCONNECTOR
Μ.Α.Ε.», με σκοπό την επιτάχυνση της υλοποίησης του σκέλους
Κρήτης-Κύπρου που εμφανίζει τον υψηλότερο βαθμό ωριμότητας.
Παράλληλα, ο Όμιλος
ΑΔΜΗΕ:
• Ωριμάζει τη νέα
διασύνδεση Ελλάδας - Αλβανίας μαζί με τον Διαχειριστή του
Συστήματος Μεταφοράς της γειτονικής χώρας.
• Σχεδιάζει την
κατασκευή νέας διασύνδεσης μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, η
οποία θα ενισχύσει τη διασύνδεση του Ευρωπαϊκού με το
Τουρκικό Σύστημα Μεταφοράς.
• Προωθεί την
αναβάθμιση της υφιστάμενης διασύνδεσης με τη Βόρεια
Μακεδονία. Τον Νοέμβριο 2023 υπογράφηκε στην Αθήνα Μνημόνιο
Συνεργασίας για τη σύζευξη των αγορών ηλεκτρικής ενέργειας
Βαλκανικών χωρών από τους αρμόδιους θεσμικούς φορείς
Ρυθμιστικών Αρχών, Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς -
μεταξύ των οποίων και ο ΑΔΜΗΕ- και των Χρηματιστηρίων
Ενέργειας, το οποίο ανοίγει τον δρόμο για τη δημιουργία
ενιαίας αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας στη Νοτιοανατολική
Ευρώπη. |