Ενόψει και της αυριανής ΓΣ και
με όλα να δείχνουνε πως θα επιβεβαιωθούνε οι πληροφορίες για
θετική εξέλιξη στο ζήτημα με την ΡΑΕ και το WACC
(αναμένονται ανακοινώσεις μέχρι το τέλος το μήνα), μια
εξέλιξη που ανάμεσα σε άλλα δεν αποκλείεται να οδηγήσει
σχετικά σύντομα σε αύξηση της δίκαιης αποτίμησης (Fair
Value). Επαναδιατυπώνουμε τη θετική μας άποψη για τη μετοχή
του ΑΔΜΗΕ, αναδημοσιεύοντας ουσιαστικά την τελευταία μας
ανάλυση 19 Ιουνίου, με τη μετοχή από τότε να καταγράφει
άνοδο 13%.
-------------------------
Τετραπλασιασμό των
επενδύσεων και σημαντική αύξηση εσόδων, λειτουργικής και
καθαρής κερδοφορίας ανακοίνωσε ο όμιλος ΑΔΜΗΕ για το πρώτο
τρίμηνο του έτους.
«Οι οικονομικές
επιδόσεις του ομίλου ΑΔΜΗΕ στο α' τρίμηνο σηματοδοτούν τη
δυναμική εκκίνηση του έτους με ιδιαίτερα ισχυρές προοπτικές,
σε συνέχεια της πλήρους εφαρμογής των Μοναδιαίων Χρεώσεων
Χρήσης Συστήματος οι οποίες επέδρασαν θετικά στην εξομάλυνση
της ανάκτησης του απαιτούμενου εσόδου του για το 2023 και
την πλήρη αποκατάσταση των οικονομικών μεγεθών του»,
αναφέρονταν στη σχετική ανακοίνωση της εταιρείας και αυτή
είναι η αλήθεια. Θυμίζουμε πως είχαμε αναφέρει στην
τελευταία μας ανάλυση για τη μετοχή πως αν και η χρήση του
2022 ήτανε μια ακόμη πολύ μέτρια χρονιά (στα όρια της
κακής). Για πρώτη φορά μετά από αρκετά προβληματικά τρίμηνα,
στο 4ο τρίμηνο υπήρχαν θετικά σημάδια,
δημιουργώντας μια μικρή αισιοδοξία πως μπορεί η εισηγμένη να
είναι κοντά στο να αφήσει πίσω τα χειρότερα. Και αυτό
επιβεβαιώθηκε και μάλιστα με τον καλύτερο τρόπο κατά το
πρώτο τρίμηνο του 2023. Αν και όπως πάντα κάνουμε στις
εισηγμένες που προσφάτως είχαμε αναθεωρήσει την άποψη μας,
θα είμαστε επιφυλακτικοί για αρκετά τρίμηνα μέχρι να δέσει η
θετική μας άποψη. Μετά το εντυπωσιακό Α’ τρίμηνο του 2023
και όσο και αν περιμένουμε ηπιότερους ρυθμούς ανάπτυξης κατά
τα επόμενα τρίμηνο, ειδικά από το 3ο και κυρίως 4ο.
Επαναδιατυπώνουμε θετική άποψη για την εισηγμένη, θέτοντας
παρακάτω στην ανάλυση μας ως δίκαιη αποτίμηση για τη μετοχή
της εισηγμένης τα 2,65 – 2,70 ευρώ, με περιθώρια ανόδου
περίπου 25%.
Θυμίζοντας πως η
εισηγμένη ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών είναι το 51% της ΑΔΜΗΕ Α.Ε., πάμε
να δούμε τις ανακοινώσεις του πρώτου τριμήνου, με σημαντική
βελτίωση των μεγεθών ως αποτέλεσμα της εξομάλυνσης του
εσόδου και την ενσωμάτωση των νέων Χρεώσεων Χρήσης
Συστήματος τον Σεπτέμβριο 2022.
Ειδικότερα όσον
αφορά την ΑΔΜΗΕ Α.Ε.:
-Τα έσοδα του ομίλου
στο α' τρίμηνο 2023 ανήλθαν στα 93,6 εκατ. ευρώ, έναντι 70
εκατ. ευρώ το α' τρίμηνο 2022 (αύξηση 33,8%) .
-Τα ενοποιημένα
Κέρδη προ Τόκων, Φόρων και Αποσβέσεων (EBITDA) αυξήθηκαν
κατά 53,4% σε 70 εκατ. ευρώ έναντι 45,6 εκατ. ευρώ το α'
τρίμηνο 2022. Το συγκρίσιμο EBITDA του ομίλου διαμορφώθηκε
στα 70,1 εκατ. ευρώ, υψηλότερο κατά 48,7% σε σχέση με 47,1
εκατ.
-Τα ενοποιημένα
Κέρδη προ Φόρων διαμορφώθηκαν στα 38,7 εκατ. ευρώ, αυξημένα
κατά 138,5% έναντι 16,2 εκατ. ευρώ το α' τρίμηνο 2022, ενώ
τα ενοποιημένα Καθαρά Κέρδη διαμορφώθηκαν στα 29,5 εκατ.
ευρώ έναντι 12,2 εκατ. ευρώ το α' τρίμηνο 2022.
Τα Έσοδα από το
Ενοίκιο Συστήματος Μεταφοράς, που ήτανε και αυτά που
οδήγησαν στη σημαντική βελτίωση των μεγεθών, ανήλθαν στα
88,7 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 38,6% έναντι 64,0 εκατ.
ευρώ το α’ τρίμηνο 2022. Λαμβάνοντας υπόψη και τα έσοδα από
την Αγορά Εξισορρόπησης, που διαμορφώθηκαν σε 3,5 εκατ. ευρώ
το α’ τρίμηνο 2023, σημειώνεται αύξηση 37,2% έναντι του α’
τριμήνου 2022.
-Οι επενδύσεις
διαμορφώθηκαν σε 148,7 εκατ. ευρώ το α' τρίμηνο 2023, έναντι
36,2 εκατ. το α΄ τρίμηνο 2022.
Σύμφωνα με τα όσα
ανακοίνωσε η εισηγμένη, καταγράφεται καθαρός δανεισμός,
λαμβανομένων υπόψη των υποχρεώσεων από μισθώσεις, στα
751,1εκ ευρώ.
ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών (51% της ΑΔΜΗΕ Α.Ε.)
Όσον αφορά τα μεγέθη
της εισηγμένης ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών, αυτά παρουσιάζονται στον
παραπάνω πίνακα, με σημαντική αύξηση της κερδοφορίας στα
14,8εκ ευρώ Vs
6εκ το περσινό πρώτο τρίμηνο, μια
εντυπωσιακή αύξηση του αποτελέσματος της τελικής γραμμής
κατά 145,4%. Στο +146,4% η αύξηση του EBITDA.
Όπως ανακοίνωσε η
εισηγμένη, η Εταιρεία βάσει του μερίσματος που λαμβάνει από
την συνδεδεμένη εταιρεία ΑΔΜΗΕ Α.Ε. ποσού 15 εκατ. ευρώ, τον
Απρίλιο 2023 πρότεινε τη διανομή του μέγιστου επιτρεπόμενου
μεικτού προμερίσματος ύψους 0,058 ευρώ ανά μετοχή. Ένα
μέρισμα που κρίνεται μέτριο, ωστόσο στα πλαίσια των
προβλέψεων μας για σημαντική βελτίωσης της κερδοφορίας κατά
τις επόμενες χρήσεις, αρχής γεννωμένης από τη φετινή, θα
θέσουμε ως στόχο για τη μέση μερισματική απόδοση των
επόμενων ετών, το 4,5 με 5%.
Mε βάση τα
τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, παρά το μεγάλο πρόγραμμα
επενδύσεων, η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (το B.S.
της είναι που έχει σημασία για την εισηγμένη ΑΔΜΗΕ
Συμμετοχών), χρηματοοικονομικά η κατάσταση ήτανε και
αναμένεται να παραμένει καλή, με επαρκή ρευστότητα για την
ολοκλήρωση, χωρίς ιδιαίτερους κινδύνους, του μεγάλου
επενδυτικού προγράμματος (δείτε παράρτημα Β).
Συγκεκριμένα, οι
συνολικές υποχρεώσεις διαμορφώνονται στα 2,116δις ευρώ, εκ
των οποίων οι δανειακές υποχρεώσεις στα 973εκ ευρώ. Όλα αυτά
με τα ίδια κεφάλαια στα 1,43δις ευρώ.
Όπως αναφέραμε, με
βάση τις τελευταίες ανακοινώσεις του Α΄ τριμήνου,
καταγράφεται καθαρός δανεισμός, λαμβανομένων υπόψη των
υποχρεώσεων από μισθώσεις, στα 751,1εκ ευρώ.
Στα θετικά το καλό
cash flow,
θυμίζοντας πως κατά την πολύ μέτρια (στα όρια της κακής όπως
γράψαμε) χρήση του 2022, η εισηγμένη είχε εισροές από
λειτουργικές δραστηριότητες στα 218εκ ευρώ Vs
177εκ ευρώ το 2021.
Προβλέψεις
Με βάση τις βασικές
μας προβλέψεις, η φετινή καθαρή κερδοφορία αναμένεται να
διαμορφωθεί στα 49.5εκ ευρώ, κάτι το οποίο στην τιμή
κλεισίματος της προηγούμενης (2,04 ευρώ, βέβαια την
Παρασκευή είχαμε άνοδο, με κλείσιμο στα 2,15 ευρώ)
συνεπάγεται ένα P/E
Ratio στο 9,57χ, με το P/BV
στο 0,60χ με την εκτιμώμενη μερισματική
απόδοση στο 4,5%. Με βάση πάντα τις προβλέψεις μας στο
ρεαλιστικό σενάριο και επαναλαμβάνοντας πως στις εισηγμένες
που έχουμε αναθεωρήσει τις προβλέψεις είμαστε πιο
επιφυλακτικοί, για τα εκτιμώμενα μεγέθη του 2026, το P/E Ratio
διαμορφώνεται στο 8.6χ, με το P/BV
στο 0,56χ και
την μερισματική απόδοση να αυξάνεται στο 5%.
Συνοψίζοντας, θα
θέσουμε ως νέο Fair
Value για την
εισηγμένη τα 2,65 – 2,70 ευρώ, με περιθώρια ανόδου περίπου
25% σε σχέση με το κλείσιμο της Παρασκευή, επαναλαμβάνοντας
με την μέση εκτιμώμενη μερισματική απόδοση για τα επόμενα
χρόνια στο 4,5 με 5%.
---------------------------------------
Παράρτημα Α): Βασικές προβλέψεις στην τιμή στόχου των 2,70
ευρώ
Στον παρακάτω πίνακα
παρουσιάζονται οι βασικοί αριθμοδείκτες στην τιμή των
2,70ευρώ, με το P/E
Ratio με βάση την εκτίμηση για τη φετινή
κερδοφορία να διαμορφώνεται στο 12,66χ (στο 11χ με βάση την
εκτίμηση για την κερδοφορία του 2027 στο συντηρητικό
σενάριο), παραμένοντας ελκυστικός, όλα αυτά με μια
συγκρατημένη αισιοδοξία για περαιτέρω αύξηση του Fair
Value τις
επόμενες χρήσεις, με ώθηση από την περαιτέρω σταδιακή
βελτίωση των μεγεθών ως αποτέλεσμα και της ωρίμανσης των
επενδύσεων.
Παράρτημα Β): Επενδύσεις
Ειδική αναφορά θα
πρέπει να γίνει στις εντυπωσιακές επενδύσεις της ΑΔΜΗΕ Α.Ε.,
επενδύσεις που λόγω και των δημοσίων επενδυτικών
προγραμμάτων στα πλαίσια και της Ε.Ε. (κυρίως το Εθνικό
Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας) δεν επηρεάζουνε
ιδιαιτέρως τους δείκτες μόχλευσης. Επενδύσεις οι οποίες παρά
τις ιδιαιτερότητες της εισηγμένης, όπως αναφέραμε παραπάνω
δημιουργούνε μια συγκρατημένη αισιοδοξία για σταδιακή
βελτίωση της κερδοφορίας της εισηγμένης κατά τα επόμενα
χρόνια, με στόχο την επίτευξη ρεκόρ κερδοφορίας (2020:
81,5εκ ευρώ), μέσα στην επόμενη διετία, αν όχι φέτος, πράγμα
πολύ πιθανό, το 2024.
Όπως χαρακτηριστικά
αναφέρει η εισηγμένη:
Η ισχυρή αύξηση των
επενδυτικών δαπανών στο α’ τρίμηνο του 2023 αντανακλάται στη
δυναμική πορεία υλοποίησης του προγράμματος ηλεκτρικών
διασυνδέσεων, μέσα από το οποίο ο ΑΔΜΗΕ αναπτύσσει το Εθνικό
Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας με ορίζοντα το 2030.
Μετά την ολοκλήρωση των καλωδιακών ποντίσεων τον Μάρτιο
2023, η κατασκευή της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής
προχωρά εντατικά και στο χερσαίο τμήμα της, η τέταρτη και
τελευταία φάση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κυκλάδων βρίσκεται
σε εξέλιξη. Παράλληλα, ο Δυτικός Διάδρομος, η νέα γραμμή
μεταφοράς που ενσωμάτωσε για πρώτη φορά την Πελοπόννησο στο
σύστημα υπερυψηλής τάσης 400 kV, τέθηκε σε πλήρη λειτουργία
αναβαθμίζοντας την ενεργειακή ασφάλεια σε ολόκληρη τη νότια
Ελλάδα. Με την ολοκλήρωση του εκτενούς επενδυτικού
προγράμματος του Διαχειριστή ύψους 5 δισ. ευρώ έως το τέλος
της δεκαετίας, το σύνολο των μεγαλύτερων νησιών του Αιγαίου
θα είναι πλέον άμεσα διασυνδεδεμένο με το ηπειρωτικό σύστημα
υψηλής τάσης και θα απολαμβάνει σταθερή και πιο καθαρή
ηλεκτροδότηση, ενώ ο ηλεκτρικός χώρος για την απορρόφηση
νέων μονάδων ΑΠΕ θα αυξηθεί σε 28 GW, από 18 GW σήμερα,
υπερκαλύπτοντας τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου για την
Ενέργεια και το Κλίμα για την ίδια περίοδο. Επιπλέον, η χώρα
θα διαθέτει ένα πιο πυκνό δίκτυο διεθνών διασυνδέσεων το
οποίο θα ενισχύσει σημαντικά την ενεργειακή της ασφάλεια
καθώς και την εξαγωγική της δυνατότητα σε πράσινη ενέργεια.
Διασύνδεση
Κρήτης-Αττικής Τον Μάρτιο του 2023, η θυγατρική εταιρεία του
ΑΔΜΗΕ, Αριάδνη Interconnection, ολοκλήρωσε με επιτυχία το
υποβρύχιο τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής,
του μεγαλύτερου έργου μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας που
υλοποιείται αυτή τη στιγμή στη χώρα με προϋπολογισμό 1 δισ.
ευρώ. Σε διάστημα 32 μηνών η Αριάδνη Interconnection πόντισε
συνολικά περίπου 1.350 χιλιόμετρα ηλεκτρικών καλωδίων και
καλωδίων οπτικών ινών μεταξύ της Κορακιάς Ηρακλείου και της
Πάχης Μεγάρων, σε βάθη έως και 1.200 μ. από την επιφάνεια
της θάλασσας. Με την ολοκλήρωση των εργασιών προστασίας των
καλωδίων, που αναμένεται μέσα στο δεύτερο τρίμηνο του 2023,
περίπου τα 640 χιλιόμετρα θα έχουν τοποθετηθεί κάτω από την
επιφάνεια του βυθού για μέγιστη ασφάλεια. Στο χερσαίο τμήμα
της διασύνδεσης, όσον αφορά στους Σταθμούς Μετατροπής, το
μεγαλύτερο μέρος του εξοπλισμού έχει πλέον παραχθεί και
δοκιμαστεί στα εργοστάσια των αναδόχων ενώ οι εργασίες
θεμελίωσης των κτιρίων βρίσκονται στην τελική ευθεία και
προχωρά η ανέγερσή τους. Αναφορικά με την πρόοδο του
καλωδιακού τμήματος, έχει παραχθεί το σύνολο των υπόγειων
καλωδίων και προχωρά η κατασκευή της υπόγειας όδευσης από το
ΚΥΤ Κουμουνδούρου προς το σημείο προσαιγιάλωσης στην Αττική,
όπου έχει ολοκληρωθεί περίπου το 85% της υποδομής καθώς και
το 50% της τοποθέτησης καλωδίων. Στην περίπτωση της Κρήτης,
οι εργασίες οδοποιίας βρίσκονται σε εξέλιξη και οι εργασίες
υποδομής για την εγκατάσταση των καλωδίων έχουν ξεκινήσει.
Παράλληλα, αναφορικά με τη χρηματοδότηση μέσω επιχορήγησης,
εντός του 2023 το έργο αναμένεται να ενταχθεί για
συγχρηματοδότηση στο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ 2014-2020 «Υποδομές
Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» ως έργο γέφυρα
(phasing), αντλώντας έτσι σημαντικούς πόρους και μειώνοντας,
κατά ένα πολύ μεγάλο βαθμό, το κόστος του έργου μείζονος
σημασίας για τον Έλληνα καταναλωτή. Ηλεκτρική διασύνδεση
Κυκλάδων Η τέταρτη και τελευταία φάση της ηλεκτρικής
διασύνδεσης των Κυκλάδων αφορά στη διασύνδεση της
Σαντορίνης, της Φολεγάνδρου, της Μήλου και της Σερίφου και
συγχρηματοδοτείται από το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και
Ανθεκτικότητας. Το πρώτο σκέλος της διασύνδεσης
(Σαντορίνη-Νάξος) έχει εισέλθει πλέον σε φάση κατασκευής με
ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2023. Το καλοκαίρι του 2022
ποντίστηκε το ηλεκτρικό καλώδιο μεταξύ των δύο νησιών, ενώ
προχωρούν οι εργασίες για την ανέγερση του Υποσταθμού Υψηλής
Τάσης στην υπό διασύνδεση Σαντορίνη. Τον Νοέμβριο του 2022
ολοκληρώθηκαν οι διαγωνισμοί και τον Φεβρουάριο του 2023
υπογράφηκαν οι συμβάσεις των καλωδιακών τμημάτων και για τα
υπόλοιπα τρία νησιά των ΝΔ Κυκλάδων (Φολέγανδρος, Μήλος,
Σέριφος) που θα ενσωματώσουν το σύνολο του νησιωτικού
συμπλέγματος στο Σύστημα Υψηλής Τάσης έως το 2025. Η
ολοκλήρωση της διασύνδεσης των Κυκλάδων θα δώσει τη
δυνατότητα ανάπτυξης μονάδων ΑΠΕ συνολικής ισχύος 332MW στα
νησιά, επιτυγχάνοντας ένα πιο σταθερό, πράσινο και
οικονομικό ενεργειακό μείγμα για το νησιωτικό σύμπλεγμα. Το
έργο συγχρηματοδoτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και
Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της
Ευρωπαϊκής Ένωσης Next Generation EU. Δυτικός Διάδρομος
Πελοποννήσου Το τελευταίο τμήμα της διασύνδεσης του ΚΥΤ
Μεγαλόπολης με την υφιστάμενη Γραμμή Μεταφοράς 400 kV
Αχελώου–Διστόμου ολοκληρώθηκε και τέθηκε σε πλήρη λειτουργία
τον Μάιο του 2023. Η επέκταση του Συστήματος 400 kV προς τη
Μεγαλόπολη θα αυξήσει δραστικά την ικανότητα μεταφοράς προς
και από την Πελοπόννησο, και θα αποσυμφορήσει τα κορεσμένα
δίκτυα της περιοχής, ενισχύοντας την ευστάθεια των τάσεων
για το Νότιο Σύστημα συνολικά. Ο συνολικός προϋπολογισμός
των παραπάνω έργων ανέρχεται σε 108 εκατ. ευρώ. Ανατολικός
Διάδρομος Πελοποννήσου Το υποέργο της Γραμμής Μεταφοράς 400
kV που θα συνδέσει το υφιστάμενο ΚΥΤ Μεγαλόπολης με το νέο
ΚΥΤ Κορίνθου ολοκληρώθηκε και τέθηκε σε λειτουργία τον Μάιο
του 2023. Στην παρούσα φάση ολοκληρώνεται η διαδικασία
αξιολόγησης των προσφορών, με στόχο την ανάδειξη Αναδόχου
και υπογραφή σύμβασης εντός του 2023 για το υποέργο της
Γραμμής Μεταφοράς που θα συνδέσει το ΚΥΤ Κορίνθου με το ΚΥΤ
Κουμουνδούρου. Η ολοκλήρωση του υπόψη υποέργου αναμένεται
εντός του 1ου εξαμήνου του 2026. Το έργο της Γραμμής
Μεταφοράς «ΚΥΤ Κουμουνδούρου -ΚΥΤ Κορίνθου»
συγχρηματοδoτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και
Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της
Ευρωπαϊκής Ένωσης Next Generation EU και με το ΦΕΚ τ΄Δ 494
04-08-2022 χαρακτηρίστηκε ως έργο γενικότερης σημασίας για
την οικονομία της χώρας. Αναβάθμιση του ΚΥΤ Κουμουνδούρου Οι
εργασίες κατασκευής του νέου ΚΥΤ Κουμουνδούρου, τεχνολογίας
κλειστού τύπου (GIS), που θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο
ΚΥΤ υπαίθριου τύπου, βρίσκονται σε εξέλιξη. Η υλοποίηση του
νέου ΚΥΤ Κουμουνδούρου θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση του
Ανατολικού Διαδρόμου 400 kV Πελοποννήσου, θα αποτελέσει το
τερματικό της διασύνδεσης Αττικής-Κρήτης με το ηπειρωτικό
Σύστημα και θα ενισχύσει την αξιοπιστία τροφοδότησης των
φορτίων στην (Δυτική κυρίως) Αττική. Ο συνολικός
προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 46 εκατ. ευρώ και η
ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του αναμένεται εντός του 2023.
Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και
Ανθεκτικότητας με 30 εκατ. ευρώ, ως τμήμα της Γραμμής
Μεταφοράς Μεγαλόπολη-Κόρινθος-ΚΥΤ Κουμουνδούρου. Η πλήρης
ολοκλήρωση του αναβαθμισμένου ΚΥΤ Κουμουνδούρου αναμένεται
το πρώτο εξάμηνο του 2026. Το έργο συγχρηματοδoτείται από το
Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη
χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης Next Generation EU.
ΔΙΕΘΝΕΙΣ
ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΕΙΣ Ο ΑΔΜΗΕ προτεραιοποιεί τα έργα διεθνών
διασυνδέσεων, με στόχο την ενίσχυση της περιφερειακής
συνεργασίας στον τομέα της Ενέργειας και την εμβάθυνση της
ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρισμού. Στο πλαίσιο αυτό, ο
Διαχειριστής: • Κατασκευάζει το εγχώριο τμήμα της δεύτερης
διασύνδεσης Ελλάδας-Βουλγαρίας (Νέα Σάντα- Μαρίτσα), η οποία
θα υπερτριπλασιάσει τη μεταφερόμενη ενέργεια ανάμεσα στις
δύο χώρες • Εκπονεί μελέτες σκοπιμότητας για τη δεύτερη
ενισχυτική διασύνδεση Ελλάδας-Ιταλίας έως 1 GW, από κοινού
με τον Διαχειριστή της γειτονικής χώρας, Terna. • Έχει
υπογράψει Μνημόνιο Συνεργασίας για την κατασκευή ηλεκτρικής
διασύνδεσης μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου. Ο ΑΔΜΗΕ
συνεργάζεται στενά με τον Διαχειριστή της Αιγύπτου (EETC –
Egyptian Electricity Transmission Company) και τον φορέα
υλοποίησης ELICA SA, με τον οποίο υπέγραψε πρόσφατα Μνημόνιο
Κατανόησης σχετικά με την έναρξη συζητήσεων για την
αξιολόγηση της εισόδου του στο μετοχικό κεφάλαιο της
εταιρείας που αναπτύσσει το έργο GREGY – Green Energy
Interconnector. Παράλληλα, ο Όμιλος ΑΔΜΗΕ: • Συμβάλλει στην
ωρίμανση και κατασκευή της ηλεκτρικής διασύνδεσης
Κύπρου-Κρήτης, με φορέα υλοποίησης τον EuroAsia
Interconnector, διασφαλίζοντας με την τεχνογνωσία που
διαθέτει την επιχειρησιακή επάρκεια του έργου. Το καλοκαίρι
του 2022, ο ΑΔΜΗΕ κατέθεσε Δήλωση Προθέσεων (Letter of
Intent) στη διοίκηση του EuroAsia Interconnector για
συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας με ποσοστό
25%, το οποίο θα επιτρέψει στον Διαχειριστή να εμπλακεί πιο
ενεργά στην κατασκευή της διασύνδεσης, εισφέροντας ακόμη
περισσότερο σε τεχνογνωσία και γενικότερα σε ό,τι αφορά στην
υλοποίηση του μεγάλου ενεργειακού έργου. • Επιταχύνει τις
διαδικασίες για τη μελέτη της νέας διασύνδεσης
Ελλάδας-Αλβανίας, με τη συγκρότηση ομάδας εργασίας, μαζί με
τον Διαχειριστή του Συστήματος Μεταφοράς της Αλβανίας. •
Ωριμάζει τα σχέδια για την αναβάθμιση της διασύνδεσης
Ελλάδας-Τουρκίας, η οποία θα ενισχύσει τη διασύνδεση του
Ευρωπαϊκού με το Τουρκικό Σύστημα Μεταφοράς. • Προωθεί την
αναβάθμιση της υφιστάμενης διασύνδεσης με τη Βόρεια
Μακεδονία.
Παράρτημα Γ): Πορεία καθαρής κερδοφορίας της ΑΔΜΗΕ Α.Ε.
Παράρτημα Δ): WACC
& Το ενδεχόμενο αύξησης του…
Να σημειωθεί πως όλα
τα παραπάνω εν μέσω των συζητήσεων για το WACC, ένα ζήτημα
από το οποίο εκτιμούμε πως στο σημείο που βρισκόμαστε μόνο
θετικό όφελος μπορεί να προκύψει για τα μεγέθη της
εισηγμένης. Με βάση σχετικά ρεπορτάζ, καθοριστικές
διαπραγματεύσεις της εταιρείας με τη ρυθμιστική αρχή – νέα
κυβέρνηση αναμένονται σχετικά σύντομα. Και ακόμη και στο
8,5% να μη φτάσει που ζητάει ο ΑΔΜΗΕ, εκτιμούμε πως θα
μπορέσει να φτάσει στο περίπου 7,5%, κάτι το οποίο δεν
αποκλείουμε να οδηγήσει στην αναθεώρηση των προβλέψεων που
αναφέραμε παραπάνω.
Όπως χαρακτηριστικά
αναφέρονταν στις αρχές της χρονιάς σε σχετικά ρεπορτάζ, νέα
έκκληση στη ΡΑΕ να αντιμετωπίσει ως επείγουσα προτεραιότητα
την έκτακτη αναθεώρηση του WACC (μεσοσταθμικού κόστους
κεφαλαίου) και των λειτουργικών του δαπανών λόγω της αλλαγής
των διεθνών οικονομικών συνθηκών απευθύνει ο ΑΔΜΗΕ. Ο
διαχειριστής έχει ζητήσει με επίσημο αίτημα προς τη ΡΑΕ από
τον Οκτώβριο του 2022 την αύξηση του WACC από 6,1% σε 8,51%
λόγω των συνεχών πληθωριστικών πιέσεων και της αύξησης των
επιτοκίων δανεισμού. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι η πιο βασική
παράμετρος υπολογισμού του WACC για την οποία λαμβάνεται ως
σημείο αναφοράς το γερμανικό δεκαετές ομόλογο είχε εκτιμηθεί
από τη ΡΑΕ στο 0,5%, ενώ με βάση τα απολογιστικά στοιχεία
για το σύνολο του 2022, υπερδιπλασιάστηκε και έκλεισε κατά
μέσο όρο στο 1,1%. Η ανοδική πορεία αυτού του δείκτη
προβλέπεται να συνεχιστεί, φθάνοντας στο 2,03% σε βάθος
τετραετίας και σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ αντίστοιχη θα πρέπει να
είναι και η αύξηση του WACC για τα επόμενα χρόνια, βάσει της
ισχύουσας μεθοδολογίας. Εν αναμονή της αναθεώρησης του WACC
από την ολομέλεια της ΡΑΕ, ο ΑΔΜΗΕ επισημαίνει ότι κάθε
ημέρα καθυστέρησης έχει τεράστιο κόστος για την εταιρεία και
αναφέρει ενδεικτικά ότι η απώλεια εσόδων από τη μη
αναθεώρηση στα επίπεδα του 8,51% ανήλθε το 2022 σε 49 εκατ.
ευρώ.
Η αναθεώρηση
τουλάχιστον στα επίπεδα του 8,51% θα επιτρέψει στον ΑΔΜΗΕ,
όπως υποστηρίζει, να συνεχίσει να υλοποιεί ομαλά το
επενδυτικό του πρόγραμμα, με το οποίο η χώρα θωρακίζεται
ενεργειακά μέσω των εγχώριων και διεθνών ηλεκτρικών
διασυνδέσεων. Παράλληλα, σημειώνει, από το ύψος του
ρυθμιζόμενου εσόδου θα εξαρτηθεί εάν ο ΑΔΜΗΕ θα είναι σε
θέση να συμμετάσχει με επαρκή επενδυτικά κεφάλαια σε μεγάλα
ενεργειακά έργα που ωριμάζουν αυτή την περίοδο, καθώς και να
διαθέσει τους απαραίτητους λειτουργικούς πόρους για την
περαιτέρω ανάπτυξη του ηλεκτρικού συστήματος. Ο ΑΔΜΗΕ
συναρτά το αίτημά του και με τον εν εξελίξει διαγωνισμό για
τη διάθεση του 20% της θυγατρικής του ομίλου Αριάδνη
Interconnection. Δεδομένου ότι η διαδικασία αναμένεται να
ολοκληρωθεί το αμέσως επόμενο διάστημα, η έγκαιρη αναθεώρηση
του WACC θα επιτρέψει την ορθή αποτίμηση της συναλλαγής,
ώστε να μη χάσει έσοδα ο διαχειριστής και κατ’ επέκταση το
ελληνικό Δημόσιο.
Ο ΑΔΜΗΕ καλεί τη ΡΑΕ
να αναθεωρήσει προς τα πάνω και τις λειτουργικές δαπάνες,
καθώς σε μια περίοδο ταχείας ανάπτυξης του ηλεκτρικού
συστήματος και παρά τις τεκμηριωμένες ανάγκες για αύξηση του
τακτικού προσωπικού, εγκρίθηκε τελικά μόνο το ένα πέμπτο των
αιτούμενων προσλήψεων για την επόμενη τετραετία. |